Foundation for Local Government Reform
Обществен център за граждански инициативи
Обществен център за граждански инициативи

Симеон Димчев,
Кмет на Район "Изгрев", София

Преди три години Район Изгрев съвместно с Фондация "Салва" кандидатства пред Делегацията на Европейската комисия с проект за развитие на гражданското общество на ниво столичен район, чието ядро съдържаше изграждане на Обществен център за граждански инициативи. Проектът бе подкрепен финансово от Програмата Фар - Демокрация.
Целта бе подобряване на местното самоуправление и прозрачност в работата на районната администрация. Потърсихме помощ от много места. Като партньори привлякохме Български институт за правно развитие и националната асоциация на студентите юристи в България Нашата цел бе чрез партньорства да търсим усъвършенстване на своята работа. Необходимо бе нашите действия да бъдат оценявани от независим източник да оценява нашите действия (защото понякога дори в собствените си очи да изглеждаме добре, понякога се надценяваме). Затова се обърнахме към помощта на странични наблюдатели, които със своята компетентност да отговорят на всички постъпили сигнали и въпроси от гражданите. Какви цели си поставихме с този проект?
Първата цел на проекта е да бъдат запознати гражданите на район "Изгрев" с техните права и свободи. Когато гражданинът знае своите права и свободи, ще може да взема решения и да предявява изисквания към държавните органи. Затова замислихме цикъл лекции, като първите от тях ще бъдат по подбрани от нас, а следващите - по подсказани от гражданите теми.
На второ място, проектът предвижда даване на безплатни юридически консултации на жителите на района. За целта фондация "Салва" приобщи много опитни юристи. Ангажирана бе и Националната асоциация на студентите юристи в България - млади хора, необходими на гражданското общество със своята честност, прямота, откровеност и точност при решаване на проблемите.
На трето място, целта на проекта е да има по-голяма прозрачност в работата на Районната администрация. Тя ще бъде постигната чрез ежемесечни срещи с гражданите, на които ще бъдат обобщавани фактите и ще бъдат давани отговори на постъпили запитвания. В този диалог ще се роди прозрачността, без която отношенията "районна администрация - граждани" няма да е адекватна на съвременните обществени изисквания. Като резултат предвиждаме подобряване работата на Районната администрация и намаляване на бюрокрацията, както и до повишаване на гражданската активност.
Четвъртото нововъведение по проекта е откритият телефон за сигнали и нарушения. На този "горещ" телефон ще могат да бъдат подавани сигнали за констатирани нарушения от всички нива на Районната администрация, както и сигнали за корупция. Интересното е, че тези сигнали няма да бъдат проверявани от районната администрация, а от независима неправителствена организация, след което ще бъдат взимани мерки, за да могат да бъдат избегнати нарушенията.
Предвижданията и окончателните цели са да бъдат, на базата на активния двустранен диалог с гражданите и помощта на третия сектор, подготвени предложения за изменения на правилници и наредби на Столична община, които да водят до ускоряване на обслужването и намаляване на бюрокрацията. Още по-високо стъпало на това надграждане е подготовката на проекто-закони, касаещи работата на администрациите.
Последната цел, към окято се стремим, е най-мащабна и дори само заради нея си заслужава да извървим тежкия път, начертан от проекта. Днес ние залагаме положителен опит в един столичен район, който, с всичките си плюсове и минуси, след завършване на проекта, можем да предоставим на Столична община и на другите градове, за да бъде ползван като иновационна работеща практика.
Отговорно мога да заявя, че до днес в страната целенасочената работа по формиране на гражданско общество на най-ниско ниво остава само в сферата на добрите пожелания. Искам също така да споделя, че сме обсъждали проблематиката задълбочено и многократно и ясно си даваме сметка какви трябва да бъдат стъпките ни за цялостна реализация на нашия проект. В Районната администрация вярваме, че това е пътят на общуване с гражданите. Лично аз знам, че в четвъртата година от мандата си кметовете не правят резки движения, а шлайфат онова, което са постигнали, стремейки се да не сбъркат. Докато реализацията на проекта, насочен към подобряване на обслужване на гражданите на Район "Изгрев", възприемам като рязко и осъзнато втурване напред. Считам, че го дължа на жителите на района, на гражданското общество.
Началото на реализацията на проекта е положено. На 29 януари 1999 г. Общественият център за граждански инициативи (с адрес София, ул. "Райко Алексиев" 26) бе открит. Горещият телефон (71 80 18) функционира. Само за първите 2 седмици от работа на центъра са дадени консултации по различни въпроси на над 30 граждани. С радост можем да отбележим, че центърът работи с пълни обороти от първия миг на живота си, като за това допринесе и отпечатването на рекламна листовка и достигането й практически до всяко семейство в района - тя бе пусната във всяка пощенска кутия.
Вярваме, че тази първа по рода си инициатива на районна администрация ще стане стимул за развитие на гражданското общество на най-ниско ниво не само в Район "Изгрев", като даде пример за творческа интерпретация на триадата "община - неправителствени организации - граждани".


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]