Foundation for Local Government Reform
Техническо побратимяване

назад

Проект развитие на централна градска част

к а з у с

ПРОЕКТ РАЗВИТИЕ НА ЦЕНТРАЛНА ГРАДСКА ЧАСТ

Арх. Емил Василев,

Главен архитект на град Стара Загора

Стара Загора е шестият по големина град в България и заема централно място по отношение географията на страната.

Заради хилядолетния културен пласт, върху който е построен града, археологическите изследвания и свързаните с тях разкопки текат от десетилетия. Това значително затруднява и забавя каквото и да е ново строителство в централната градска част. Така е било и преди 1989 г., когато са започнати значителни строежи, но поради настъпилата промяна в обществено-икономическите условия и свързаната с тях липса на финанси почти всички нови строежи са спрени. Необходимостта от развитие на града като цяло и особено на централната му градска част доведоха до нуждата от създаване на стройна програма за развитието и.

I. Кратко обобщение

С помощта на експертите от Американската агенция за международно развитие (ААМР) програмата беше обогатена като философия и допълнена като технология на развитие и реализация. По-късно пак със съдействието на ААМР и на Фондацията за реформа в местното самоуправление (ФРМС) Стара Загора бе посочена като една от трите пилотни общини, която заработи по програмата за техническо побратимяване.

Особено приятна бе идеята развитието на централната градска част (ЦГЧ) де залегне като пилотен проект в програмата за техническо побратимяване между Стара Загора и Дъръм - Северна Каролина.

ЦГЧ на гр. Стара Загора заема територия, затворена между:

o на север - ул. Ген. Столетов

o на изток - бул. Св. Патриарх Евтимий

o на юг - ул. Христо Ботев

o на запад - ул. Отец Паисий

Това са границите на ЦГЧ, приети и от Общинския съвет. Застройката е предимно смесена - чисто обществени сгради, обществено-жилищни сгради. Тук се намират и най-важните сгради, определящи обществено-икономическия живот на града.

Съгласно приетата от Общинския съвет стратегическа програма за развитие на ЦГЧ бяха определени и строежите - обект на тази програма: централен градски площад; сграда на Общината с прилежащото пространство; терен на изток от Художествената галерия; терен на север от пощата; римски форум Августа Траяна ; сгради на театъра, операта, халите, сграда на бившия партиен дом.

Целите, които си поставихме с реализиране на пилотния проект, бяха следните:

1. Да се създаде ясна представа за състоянието и степента на обществена необходимост на отделните обекти.

2. Да се създаде принцип на тяхното проектиране и изграждане (възстановяване, довършване).

3. Да се създаде система за широко гражданско участие и ангажираност при реализация на отделните обекти.

II. Оценка на съществуващия проблем

Както загатнах в началото на изложението, нуждата да се заемем точно с този проект бяха започнатите и доведени до различна степен на изграждане обекти. От друга страна, това са важни за живота на града строежи, без които функцията му се затруднява. От трета страна - чисто нравствена и морална - това са места и сгради, които гражданинът на Стара Загора обича и цени, и състоянието им не е безразлично на никого: археологическите разкопки за римския град Августа Траяна , започнати преди повече от 15 години и превърнали централния градски площад в огромен изкоп; сградата на изгорялата през 1990 г. Старозагорска опера; започнатия, но недовършен комплекс на сградата на Общината, заедно с пространството около нея ; нуждаещата се от неотложен ремонт сграда на театъра; построената, но празна като съдържание сграда на бившия партиен дом; идеята за универсална спортна зала и много други.

Това бяха проблеми, стоящи за решаване както пред гражданите на Стара Загора, така и пред общинската администрация.

С реализацията на този проект ние целяхме да подобрим и възстановим:

1. Функциите на операта и театъра - две сгради-светини за цялото население на Стара Загора.

2. Обновяване на централния градски площад с експониране на историческия пласт на римския град Августа Траяна - превръщането му в атрактивно и притегателно място през целия ден.

3. Трансформиране функциите на комплекса сгради на Общината спрямо предвидените в проекта и адаптирането им към съвременните изисквания на живота. Завършване пространството около Общината.

4. Застрояването на терена на изток от Художествената галерия с подходяща сграда и по този начин завършване пространството на бул. Цар Симеон Велики .

III. Преглед на решенията

За изпълнение на всички цели и задачи по идея на Кмета на Стара Загора и с безрезервната помощ на експертите от ААМР бе изготвена т. нар. Стратегическа програма за развитие на ЦГЧ. Тя бе приета на заседание на ръководството на общинската администрация. Пак американските експерти предложиха програмата да се подложи на широко обществено обсъждане чрез:

1. Създаване на обществен консултативен съвет.

2. Довеждане до знанието на цялата общественост посредством медиите.

Общественият консултативен съвет бе създаден на доброволен принцип. На поканата на Кмета се отзоваха видни общественици, архитекти, бизнесмени, учители, лекари, журналисти. Съветът проведе три заседания и посредством откровени дискусии внесе необходимите корекции в програмата. След това тя бе представена от Кмета и Главния архитект на Общината на гражданите. Получиха се много предложения, включително и становище на местното дружество на архитектите, като бяха систематизирани и внесоха допълнителни корекции в нея.

След това програмата бе внесена за разглеждане и одобрение в Общинския съвет. За огромно удовлетворение на авторите и гражданите на Стара Загора, тя бе приета още на първо четене. Така, получила и силата на документ, тя бе готова за етапната си реализация.

Най-близкият обект от програмата бе завършване реконструкцията и обновлението на театъра. Работата по него бе започнала в началото на 1995 г. В средата на 1997 г. сградата бе завършена и започна нормално да функционира.

В средата на м. февруари 1998 г. приключи търгът за отстъпено право на строеж за оставащите две сгради от комплекса на Общината. В процеса на изработване на тръжните книжа бяха направени съществени новости:

1. Участниците в търга трябваше да представят идеята си за сградите и тяхната функция като обемно - градоустройствено решение. Тук Общината предяви изискване сградите да имат търговски характер в най-общия смисъл на думата.

2. Участниците в търга няма да заплащат стойността на отстъпеното право на строеж, а ще я компенсират с част от застроената площ на бъдещите сгради гаражи и зала за Общинския съвет), както и със завършване на пространството около сградата на Общината.

Идеята за компенсации от страна на спечелилия търга не е нова за Стара Загора, но сега за първи път се прилагаше за голяма обществена сграда. Всъщност в тази идея е заложен един изключително демократичен принцип - принципът на частно - обществено партньорство.

В момента, съгласно клаузите на договора, се изработва проектът за сградите и в скоро време ще стартира и самата реализация.

Към настоящия момент е обявен конкурс за обемно-пространствено и архитектурно-художествено решение на централния градски площад. Той ще обедини в единно цяло сградите на операта, бившия партиен дом, сградата на Обединена българска банка и Исторически музей, сградата на халите, театъра и съда. Естествено, интересът към конкурса беше голям - само от старозагорските архитекти бяха заявени 8 участия.

При изготвяне на заданието и конкурсната програма залегна принципът на частно-общественото партньорство. След изготвяне на работния проект от спечелилия конкурса архитект, Общината обяви търг за избор на инвеститор (инвеститори). Идеята е още в проекта да залегне етапността на изпълнение, за да може този голям обект да се реализира на части. Това дава възможност на инвеститори с не толкова големи възможности да се включат в строежа и в крайна сметка той да бъде реализиран.

Тук веднага се включва идеята за компенсациите. Този път компенсациите са парични, като веднага ще бъдат инвестирани в реконструкцията и възстановяването на операта.

Общината притежава част от една сграда - бившата тютюнева фабрика Слънце . В момента тя е в много лошо състояние. В проекта за развитие на ЦГЧ е залегнала идеята тя да бъде продадена. Бъдещата функция не е уточнена - това предоставяме като отговорност на бъдещия инвеститор. Компенсациите, които поискахме от него са в две посоки:

1. (като пари) Финансиране работния проект на Централния градски площад (следваща фаза на първо премирания конкурсен проект).

2. (като материална страна) Реконструкция на 300 м. осветление по бул. Цар Симеон Велики и реконструкция на алейна мрежа, пейки, огради и пр. в парк Пети октомври .

IV. Времетраене на изпълнението

Основен принцип на стратегическата програма за развитие на ЦГЧ е нейната отвореност във времето като нещо се допълва, изменя или отпада - това е напълно в реда на нещата. Реализацията на проекта започна през 1998 г. и завърши през 1999. Бяха изпълнени и двете условия за предоставяне на компенсации за общината. Реконструкцията осветлението по бул. Цар Симеон Велики , възстановяването на алеите, пейките, оградите и пр. в парк Пети октомври приключи през пролетта на 1999г. Обновеният централен градски площад беше официално открит на 16 декември 1999г.

V. Принос

Обобщавайки казаното до тук, бих отбелязал, че вследствие съдействието на експертите от ААМР и нашите приятели и партньори от гр. Дъръм-Северна Каролина в начина на работа на общинската администрация настъпиха важни промени. Те касаят преди всичко два аспекта:

1. Включването на принципа на частно - общественото партньорство като основен при изграждането на обекти от общоградско значение, а и въобще на обекти, инициирани от Общината.

2. Широката гласност на общинските инициативи и включване на по-големи групи граждани в тяхното обсъждане посредством медиите. С риск да бъда нескромен, бих казал, че приносът от осмислянето и реализацията на този проект е значителен. Какво имам предвид:

3. Коренно се промени смелостта на Общинската администрация към вземане на по-мащабни решения. Най-напред поради наличието на принцип за реализацията им - частно-общественото партньорство. После и като увереност, че идеите ще бъдат подкрепени от гражданите - чрез принципа на гласността и прозрачността, която стимулира обществена ангажираност и съпричастност.

4. Общината не се ангажира със свои финанси, освен с разходите за организиране и провеждане на търговете - всичко става за сметка на спечелилия търга инвеститор. Сделката е проста - проект, изпълнение и компенсации от инвеститора срещу терен и право на строеж от Общината.

5. Възможност за класиране по важност на обектите от общоградско значение и постепенната им реализация, което има винаги положителен обществен резонанс.

6. Реализира се в крайна сметка една градоустройствена програма, даваща облика и на града, и на неговата ЦГЧ.

Впечатленията, които имам, са, че не само много служители от Общината започнаха да мислят по този качествено нов начин, но и много граждани повярваха, че най-сетне има възможност за реализация на строежи-реликва за всеки старозагорец.

VII. Заключение

И така, със съвместните усилия на Община Стара Загора, ААМР и консултантите ни по програма за техническо побратимяване от Дъръм-Северна Каролина бе създаден и стартиран пилотният проект Развитие на централната градска част на гр. Стара Загора . Поставените цели - обновяване и реконструкция на обекти с важно обществено значение, посредством принципа на частно - общественото партньорство за създаване на хармонична и красива среда постепенно се реализират. Готовата сграда на театъра, централният градски площад, стартиралият процес на изграждане на сградите от комплекса на Общината ни окуражават, че той е навременен, актуален и добре възприемащ се от гражданите на Стара Загора.

Като един от съавторите на проекта искам да благодаря на ААМР и на нашите консултанти от Дъръм - Северна Каролина за безрезервната подкрепа и чудесно сътрудничество през всички етапи на създаването му. Желая успех и късмет и на други общини, на които проектът се стори добър, а неговата реализация успешна. Мога да ги уверя в добронамереност от наша страна, в желанието да помогнем ако това им е необходимо, да ги окуражим в трудни моменти.

ФРМС изказва своите благодарности към ААМР, чиято финансова подкрепа е решаваща за реализацията на проект База данни "Техническо побратимяване"
Източник: Фондация за реформа в местното самоуправление, София, България

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]