Foundation for Local Government Reform
Техническо побратимяване

назад

Казус

к а з у с

Изграждане на модел за квартални социални центрове за обслужване на гражданите по местоживеене в град Добрич

1. Кратко обобщение

В съответствие с постигнатите договорености и приетата стратегия за сътрудничество между двата града бе разработен теоретичен модел на квартален социален център, върху основата на натрупания американски опит, съобразно конкретните условия и възможности на Добрич.

Идеята на проекта за изграждане на квартален социален център е да се подобри дейността на общината по обслужването на гражданите по местоживеене, както и да се стимулира и насърчи гражданското участие в местното самоуправление.

2. Оценка на съществуващия проблем

Ускореното развитие на Добрич като окръжен град през 70-те и 80-те години доведе до изграждане на големи жилищни райони, които са относително обособени и отдалечени /според българските стандарти/ от централната градска част, а именно в нея са съсредоточени общинските и държавни институции, административните структури, културните и здравни заведения, тук по същество се води общественият и духовен живот в града.

Това обстоятелство в значителна степен затруднява гражданите от по-крайните квартали както за получаване на административни услуги, така и за удовлетворяване на техните социални, икономически, здравни, културни и образователни потребности. Същевременно в редица квартали съществуват определени проблеми, свързани с благоустрояването, транспорта, екологията и т.н., които въпреки ограничените ресурси на общината е възможно да бъдат решени с участието на заинтересованите граждани и организации от тези райони на града.

В този смисъл чрез изграждането на квартални социални центрове се подобрява реалното и конкретно взаимодействие между гражданите и местните органи на управление, създават се благоприятни предпоставки за развитие на гражданската инициатива, повишава се взаимната информираност и разбиране.

В хода на проучвателната работа, на предварителните разговори и срещи стана ясно, че в Добрич има реална обществена потребност от изграждане на такива центрове, още повече, че съществуват и традиции от близкото минало, свързани с дейността на аналогични структури. Налице е гражданска и обществена активност за реализацията на тази идея представители на 20 организации и институции, в т.ч. НПО, регионални държавни органи, общински структури, фирми, средства за масово осведомяване и много граждани изразиха официално готовността си да участват в осъществяването на проекта.

3. Описание на проекта

Разработеният модел за квартален социален център си поставя няколко цели и задачи:

o Да подобри начина на живот на жителите в квартала;

o Да подпомага удовлетворяването на социалните, здравни, икономически, образователни, културни и развлекателни потребности;

o Да се грижи за подобряване на социалната и икономическа инфраструктура, озеленяване, качеството на транспортните услуги, решаване на жилищни проблеми, безработица и др.

o Да се привличат заинтересовани граждани да работят като доброволци.

В модела са описани и услугите, които кварталният център ще предоставя на гражданите чрез изнасяне на дейността на регионални, общински, неправителствени и частни организации и институции. Казано накратко в кварталния център гражданите ще могат да получават информация и консултации от компетентни специалисти /щатни и доброволци/ по проблемите на:

o безработицата;

o социалното подпомагане;

o работата с деца в риск;

o инвалидите;

o пенсионерите;

o борбата срещу нарушителите на обществения ред;

o екологията и т.н.

Процесът на създаване на модела започна с определянето на основните участници и с оценка на нуждите на гражданите в различните квартали. Взехме предвид и факта, че кварталният център би трябвало да осъществява здравно обслужване на социално слаби семейства /женска и детска консултации/ и да организира културно-развлекателни програми, дискусии, проучвания и т.н.

Основната разлика между американските и българските квартални центрове се състои в това, че за Добрич кварталният център не е самостоятелно юридическо лице /НПО/, а координиращо звено на изнесената дейност на регионални, общински, неправителствени и частни организации и институции.

В работата по проекта досега се включиха Български червен кръст, Бюро по труда, Детска педагогическа стая, Клуб Социално развитие , Младежки дом, Направление Екология и Озеленяване при Община град Добрич, Обединен ромски съюз Добрич, Обществен съвет по социални и демографски въпроси и Програма Деца в риск , Общинска служба за социално подпомагане, Първична съюзна организация на слепите, Първа частна болница Авицена град Добрич, РДВР Първо районно полицейско управление Добрич, Сдружение на инвалидите Надежда , Съюз на пенсионерите, Сдружение на слепоглухите към Националната асоциация, Управление Образование при Община град Добрич, Фондация Св. Иван Рилски Чудотворец , Център за работа с деца, Сдружение Гражданска активност , Дружество Знание , както и много други.

4. Етапи на изпълнението

Март 1999 година;

Обмен на писмена информация във връзка с дейността на кварталните центрове. Определяне на основните участници от Община Добрич.

Април 1999 година;

Представители на Община Добрич се запознават лично с различните видове квартални центрове в Спокейн.

Май 1999 година;

Провеждане на предварителни срещи за запознаване с основните участници и получаване на съгласието им да участват в проекта.

През месец юни 1999 година, заедно с американските експерти беше организиран и проведен семинар, на който присъстваха представители на множество НПО и други организации, заинтересовани от проекта. В края на семинара бе представен проект за модел на квартален център. Основните участници го подписаха, потвърждавайки по този начин ангажираността си с проекта.

Юли - август 1999 година;

Доработване на модела и начало на подготовката за осъществяването на проекта. В хода на проучванията и предварителната работа по проекта стана ясно, че квартални социални центрове могат да се изграждат независимо от крайно ограничените ресурси на общината и партниращите й организации, като в квартал Балик такъв център би могъл да започне да действа още в края на 1999 г. При успешно стартиране на кварталния център и продължаване на сътрудничеството със Спокейн съществуват възможности за привличане на средства чрез съвместни проекти на двата града, както за подпомагане на действащите, така и в перспектива за изграждане на нов център, създаден изцяло по американски модел.

5. Преглед на решенията

Независимо от обстоятелството, че изграждането на квартални социални центрове тепърва предстои, досега са предприети редица действия, които създадоха реални предпоставки за реализацията на тази идея:

o към проекта бяха привлечени 20 различни организации и институции, които писмено декларираха готовността си за съучастие в проекта;

o осъществени бяха отделни срещи и обсъждания с всяка една от тези организации, в т.ч. с участието на г-жа Моли Майерс координатор на проекта от американска страна;

o разработен и приет от всички участници е принципният модел на квартален център;

o проектът бе широко оповестен в средствата за масово осведомяване няколко публикации в НДТ и ДТ, специални предавания по Дарик радио, Радио Добрич и кабелните телевизии в града и т.н.

o работата по проекта по същество синхронизира и прецизира действията на организациите по някои други програми и проекти Деца в риск , Борба с наркоманията , Ла страда България , Права на човека и др.

6. Принос

До момента работата по проекта очертава редица положителни тенденции:

o подобри се съгласуваността в работата на общината с гражданските организации и държавните институции, ангажирани с проекта;

o инициирани са някои конкретни задачи, по които може да се работи още преди реализацията на проекта;

o повишена е активността на НПО и гражданите в търсене на оптимални варианти за работа с населението в рамките на квартала;

o ясно се осъзнават от гражданите и общественото мнение значимостта и перспективите на проекта.

7. Заключение

Разработването на проекта за изграждане на квартален социален център за обслужване на гражданите по местоживеене по наше мнение категорично доказва целесъобразността и голямата значимост на програмата Техническо побратимяване между български и американски общини . Опитът на Община Спокейн в социалната област е ценен и ефективен образец за организиране на аналогични структури в Добрич и същевременно се превърна в мощен стимул за творческо прилагане на моделите и механизмите на действие на американските центрове съобразно конкретните български условия. Активната и последователна дейност на американските и български експерти по проекта позволи към идеята да се приобщят различни организации и институции, които в досегашната обществена практика доста трудно постигаха единомислие и координация в своята дейност. В този смисъл разработеният проект е не само обществено значим и актуален, но е и пример за големите възможности и потенциал, които има гражданското участие като фактор в решаването на реалните социални проблеми в нашия град.

ФРМС изказва своите благодарности към ААМР, чиято финансова подкрепа е решаваща за реализацията на проект База данни "Техническо побратимяване"
Източник: Фондация за реформа в местното самоуправление, София, България

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]