Foundation for Local Government Reform
Техническо побратимяване

назад

Проект: Програма за икономическо развитие и маркетинг на Община Силистра

к а з у с

Програма за икономическо развитие и маркетинг на Община Силистра

1. Кратко обобщение

Общините Силистра и Кетъринг се побратимиха по Програма за техническо побратимяване между български и американски общини, финансирана от Американската агенция за международно развитие и осъществявана от Фондация за реформа в местното самоуправление и Международната асоциация на градските управители. В резултат от сътрудничеството в областта на икономическото развитие партньорите разработиха следните проекти:

¨ Предоставяне на възможности за развитие на местните предприемачи чрез създаване на бизнес инкубатор;

¨ Разработване на комплект маркетингови материали за Община Силистра;

¨ Определяне на стимули за икономическо развитие в Община Силистра.

Тези проекти са изключително важни в контекста на постоянните икономически промени и имат за цел създаване на работни места и привличане на инвеститори в Община Силистра.

2. Описание на съществуващия проблем

През последните няколко години продължаващият процес на преструктуриране на българската икономика се оказа не само необходим, но и болезнен, както за гражданите, така и за фирмите.

В периода между 1995 и 2000 година повечето държавни предприятия в Силистренска област, които осигуряваха 80 процента от работните места, бяха закрити или приватизирани неуспешно и това доведе до висока безработица. Ръководството на Община Силистра осъзна необходимостта от създаване на възможности за развитие на бизнеса и подкрепа за местните предприемачи.То бе изправено пред предизвикателството да стимулира икономическото развитие в общината, да се научи да работи в условията на свободна пазарна икономика и да осъществява маркетинг на региона.

Реализацията на проекта изискваше също така намирането на източници за финансиране, особено във връзка с реконструкцията на сградата, предназначена за бизнес инкубатор.

3. Описание на проекта

Икономическото развитие е един от най-важните елементи на успешното развитие на всяка община. Участието в Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини помогна на Община Силистра да определи три основни насоки за действие, с които да стимулира своето развитие.

¨ Изграждане на бизнес инкубатор, с цел стимулиране на предприемачеството и създаване на нови работни места.

По време на първото си посещение в Кетъринг официалната делегация на Община Силистра посети няколко инкубатора, за да избере най-подходящия по тип.

Г-н Пат Лонго, управител на бизнесцентъра в окръг Хамилтън, сподели своя опит в създаването на инкубатори по отношение на: извършването на икономически анализ за определяне на потенциални наематели; финансовото управление и управленската структура; възможностите за финансиране и устойчивост на инкубатора.

След определяне на процедурите, свързани със създаването на инкубатора, екипът на Община Силистра започна активно да търси възможности за външно финансиране за строителството на инкубатора. Общината бе включена в програма JOBS, финансирана от ПРООН и Министерството на труда и социалната политика. Програмата осигури финансирането, необходимо за реконструкция на определената за бизнес инкубатор сграда.

Последвалият обмен и съвместната работа на технически експерти повиши капацитета на силистренските специалисти по отношение на управлението на бизнес инкубатора. Някои от българските колеги бяха избрани в управителния съвет на инкубатора.

В процеса на реконструкция на сградата на инкубатора се повдигна въпросът как може да се осигури подкрепата на гражданите, тъй като сградата бе разположена в гъсто населен район. Американските специалисти споделиха опита си за решаването на подобни проблеми в окръг Хамилтън. Той бе високо оценен и успешно приложен в Силистра. В резултат, след приключването на реконструкцията на сградата квартала бяха направени подобрения, заради които сега го наричат градината на инкубатора .

Процесът на подбор, оценка и одобряване на наемателите в бизнес инкубатора продължи два месеца. Към края на май 2002 година бяха заети 60 процента от инкубатора и създадени 28 нови работни места. Подборът бе проведен в съответствие с изискванията на ПРООН, но се приложиха уменията, придобити по Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини.

¨ Разработване на комплект маркетингови материали за Община Силистра.

Община Силистра имаше добрия шанс да се побратими с Община Кетъринг. Маркетинговата стратегия на Кетъринг е получила широко признание в САЩ, а маркетинговата брошура на общината е отличена с наградата на 3СМА за 2000 година. Екипът, който разработи този проект, споделя виждането, че брошурата е само един елемент от цялостна маркетингова стратегия на общината. Работната група проучи основните принципи за маркетинг на община и разгледа брошурата за икономическо развитие на Кетъринг и други материали. Още от самото начало стана ясно, че осъществяването на проекта изисква участие на различни целеви групи не само от Кетъринг, но и от цялата област Дейтън. Представители на съответните групи бяха включени в различните етапи от реализацията на проекта.

Разработихме специален въпросник, за да добием по-ясна представа за деловата атмосфера в града и за предимствата и недостатъците на Силистра като място за бизнес. Интервюирахме около 40 местни фирми. Събраната информация ни даде по-точна представа за икономическия потенциал на общината, както и за бъдещите перспективи за развитие. На следващият етап разработихме списък на свободните терени и сгради на територията на общината.

Структурирахмемаркетинговата брошура така, че да отговаря на нуждите на целевите групи. Оформихме привлекателна корица за брошурата, която демонстрира потенциала на общината като подходящо място за развитие на малки и средни предприятия от електронната и хранително-вкусовата промишленост. Брошурата съдържа една постоянна информация, която подчертава предимствата на Силистра като място за бизнес. Към нея има две приложения. Първото представя качеството на живот в Силистра, а второто съдържа списък на свободните терени и сгради на територията на общината.

Първоначално обсъдихме брошурата с общинските съветници и служителите в общината. След това проведохме срещи с бизнесмени, чиито мнения бяха отразени в окончателния вариант на брошурата. Местните журналисти бяха много ентусиазирани от участието си в проекта и дадоха своя принос за съдържанието и дизайна на брошурата.

Екипът на Община Силистра благодари и на доброволците от Корпуса на мира, които не само помогнаха за превода на брошурата на английски език, но споделиха и своя опит и идеи в областта на маркетинга. Две рекламни компании от Дейтън също споделиха с нас своите професионални идеи за разработването на маркетинговата брошура.

Отпечатването на материалите бе финансирано от ААМР чрез програма ТРАНЗИТ, осъществявана от Уърлд Лърнинг . След отпечатването на комплекта организирахме специална промоция по време на инвестиционния форум Силистра градът на вашите инвестиции , който се проведе през септември 2001 година. Комплектът бе изпратен на фирми в САЩ и Европа, придружен от обяснително писмо. През февруари 2002 година Община Силистра участва в семинар на тема Маркетинг на община , организиран от ФРМС и получи наградата на ФРМС за най-добър маркетинг на община.

¨ Третата насока на действие включваше изготвянето н пакет от стимули за икономическо развитие в Община Силистра. Началото на проекта започна през 2001 година, когато се очакваше приемането на законодателство, разширяващо правомощията на общините. Поради факта, че не бяха приети данъчни промени или облекчения за фирмите на национално ниво, екипът очерта само някои принципи при осигуряването на подкрепа за бизнеса.

Предложените стимули бяха разгледани от общинските съветници и от общинския приватизационен фонд. Пакетът от стимули ще бъде отново обсъден от Общинския съвет.

4. Времетраене на изпълнението

Техническото сътрудничество между Силистра и Кетъринг започна през септември 2000 година. На 29 септември 2000 година представителите на двете общини приеха Работен план, конкретизиращ задачите на партньорите и сроковете за тяхното изпълнение.

септември 2000 март 2001

¨ Проучване на действащи бизнес инкубатори в България и запознаване с основните правила на работата им. Търсене на възможности за финансиране изграждането на инкубатора.

¨ Определяне на целевите групи за участие в разработването на маркетинговите инструменти.

¨ Търсене на финансиране за издаването на маркетинговата брошура.

¨ Разработване на въпросник за бизнес климата в региона.

март 2001 юни 2001

¨ Разработване на маркетингов план за намиране на наематели за бизнес инкубатора. Определяне на място за инкубатора и подготовка на техническите проекти.

¨ Провеждане на интервюта с местни фирми. Преглед на маркетинговите материали на Кетъринг. Обсъждане на материалите с различни групи. Съгласуване на маркетингови принципи.

юни 2001 септември 2001

¨ Включване благоустройството на квартала около сградата на бизнес инкубатора към задачите по проекта. Подготовка на необходимата техническа документация.

¨ Работа по структурата и дизайна на брошурата. Отпечатване на брошурата.

септември 2001 май 2002

¨ Реконструкция на сградата на инкубатора и прилежащите площи. Съгласуване на критерии за подбор на наемателите в инкубатора. Откриване на бизнес инкубатора през месец април. Установяване на първите наематели. 60 на сто от капацитета на бизнес инкубатора е вече запълнен.

¨ Промоция на брошурата по време на инвестиционния форум в Силистра. Изпращане на брошурата с придружително писмо до американски и европейски фирми.

5. Преглед на решенията

Няколко са основните резултати от съвместната работа на общините Кетъринг и Силистра по проектите за икономическо развитие:

¨ Разработена е маркетингова брошура на Община Силистра, която се разпространява в Европа, САЩ и други страни.

¨ Изготвен е списък/анализ с техническите характеристики на свободните сгради и терени, които се предлагат за използване от инвеститори.

¨ Общинският екип придоби маркетингови умения и се повиши неговият капацитет.

¨ Разработен беше управленски план за създаване на бизнес инкубатор и неговото функциониране.

¨ Определени бяха критерии за приемането на фирми в инкубатора.

¨ Бизнес инкубаторът създаде възможности за заетост на гражданите на Силистра

6. Принос

Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини допринесе за икономическото развитие на Община Силистра по много начини. Една от ползите, които понякога остават на заден план, е свързана с броя на участниците в проектите. Поради факта, че бизнес инкубаторът е разположен в централната част на града, одобрението на гражданите имаше изключително голямо значение. По тази причина гражданите бяха поощрявани да изразяват мнението си и да дават идеи във връзка с бизнес инкубатора. Представители на Община Силистра потърсиха мнението на местните бизнесмени във връзка с маркетинговата брошура и използваха възможността да посетят местните фирми и да научат за техните проблеми и нужди. Така те задълбочиха диалога с местния бизнес.

Ползата от проекта за бизнес инкубатора е многостранна. Проектът позволи да бъде реконструирана една неизползвана сграда и даде стимул за подпомагане на местното икономическото развитие. При реконструкцията на сградата бяха използвани местни работници, а фирмите в инкубатора разкриха нови работни места.

Маркетинговите материали бяха представени публично по време на инвестиционния форум в Силистра на 11 септември 2001 година. Маркетинговият комплект бе приет много добре и получи наградата на Фондация за реформа в местното самоуправление.

Община Кетъринг остана впечатлена от екипа на Община Силистра, който работи по проекта за икономическо развитие. Програмата се ръководеше от заместник кмета по икономическо развитие, но в работата участваше целият отдел. В няколко случая мнението на служителите се оказа решаващо, което бе много ценно. Този управленски подход вече доказа своята ефективност.

7. Заключение

Когато две общности са разделени от хиляди километри, е много трудно да се прогнозира какъв ще бъде ефектът върху всяка една от тях. Въпреки това Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини доказа колко значим може да бъде този ефект. Всяка от общините научи нещо от другата, създадени бяха приятелства, които ще продължат и след приключването на програмата.

Обменът на делегации и експерти постави основата на прекрасни работни взаимоотношения и даде възможност на участниците да опознаят и оценят отблизо страната на своите колеги.

Въпреки че от специалистите на Кетъринг се очакваше да предадат на своите колеги в Силистра знания за принципите на свободната пазарна икономика, бързо стана ясно, че в Община Силистра познаваха тези процеси много по-добре, отколкото самите те предполагаха. Съвместните срещи дадоха възможност на служителите на Община Силистра да утвърдят уменията и идеите си по отношение на икономическото развитие. Съвместната работа с американските експерти по проектите за бизнес инкубатора и маркетинговата брошура дадоха на Община Силистра липсващата част от информация, чрез която да превърнат мечтите си в реалност. Днес бизнес инкубаторът работи, а Общината вече получи признание за маркетинговите материали, които се разпространяват по цял свят.

Приятелствата и връзките, създадени в процеса на работата по програмата, ще продължат и след нейното приключване. Съвременните технологии все повече ще подобряват диалога между двете общини. Едно щракване на мишката е достатъчно, за да преодолеем огромните разстояния между нас. Двете общини ще продължат заедно да работят и в бъдеще за подобряване на жизнения стандарт в Община Силистра.

ФРМС изказва своите благодарности към ААМР, чиято финансова подкрепа е решаваща за реализацията на проект База данни "Техническо побратимяване"
Източник: Фондация за реформа в местното самоуправление, София, България

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]