Foundation for Local Government Reform
Техническо побратимяване

назад

Проект: Стратегически план за терена на старото военно училище (Генерален план "Градски център")

к а з у с

Разработване на концепция за възлагане на подробен устройствен план на терена на бившето военно училище в ОбщинаВелико Търново

1. Кратко обобщение

От десетилетия Висшето военно училище Васил Левски заема един от най-атрактивните терени в централната градска част на Велико Търново. От преместването на училището през 80-те години общината многократно се опитваше да приеме план за преустройство на терена. Стратегическият план за разпореждане с горепосочения имот бе разработен в резултат на сътрудничеството между общините Велико Търново и Голдън, Колорадо, САЩ. Този проект бе осъществен благодарение на Фондация за реформа в местното самоуправление (ФРМС), Международната асоциация на градските управители (МАГУ) и Американската агенция за международно развитие (ААМР), която финансира Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини. Партньорството Велико Търново/Голдън определи две основни области на техническо сътрудничество; една от тях бе преустройството на територията на бившето военно училище (БВУ).

Основна задача на проекта беше разработването и приемането на подробен устройствен план за територията на бившето военно училище. Планът трябваше да акцентира върху по-ефективно разпореждане с имота, насочено към подобряване на икономическата среда в общината. Партньорите се опитаха да разработят план, който да отчита и подкрепя обществения интерес към имота, и същевременно да бъде реалистичен и да може да се осъществи с ограничените средства, с които разполага общината, в среда на несигурност относно пазарното търсене на нови жилищни, представителни (обществени) и търговски площи.

Допълнителното финансиране, отпуснато от ААМР в началото на 2002 година позволи разработването на подробен устройствен план от екип лицензирани български архитекти. Приемането на плана директно води до изпълнение на първите етапи от проекта за преустройство на територията.

2. Оценка на съществуващия проблем

Когато в средата на 2000 година бе поставено началото на нашето партньорство, Община Велико Търново се опитваше да решава проблеми, пред които са изправени повечето български общини. От друга страна, обаче, освен общите правителствени програми и традиционната за българските общини приватизация, Община Велико Търново бе изправена пред предизвикателството да приеме най-желания и реалистичен план за преустройство на един много голям терен в централната градска част. През последните 20 години са били обсъждани множество предложения за преустройство на територията, като местните власти са давали предложения и са финансирали повечето разработки. През 2000 година общината вече бе осъзнала необходимостта от нов подход, който да осигури желаните икономически и обществени ползи от преустройството на територията.

Огромните възможности, които предоставя преустройството на територията на бившето военно училище (БВУ), са свързани с нейното местоположение в централната градска част. Въпреки добрите транспортни и визуални връзки, размерът и местоположението на парцела са главните фактори. В продължение на десетилетия Велико Търново се е развивал и разширявал с квартали по периферията на градското ядро, които са включвали жилищни и промишлени зони. Територията на БВУ дава възможност за стимулиране на инвестициите в централната градска част, с цел укрепване на социално-икономическото единство на града като цяло. Местоположението на терена дава прекрасна възможност внимателно да се планират бъдещите функции на парцелите и да се гарантира качественото им застрояване. Освен това, един добър план за преустройство на територията би донесъл и икономически ползи за общината под формата на приходи от продажбата на парцелите и бъдещи данъчни приходи.

Вторият основен фактор за проекта за БВУ е размерът на терена. Със своята площ от 187 декара парцелът е достатъчно голям и позволява разработването на различни функции, които да подобрят икономическата среда и да спомогнат за постигането на икономическите цели на общината.

3. Описание на проекта

Разработката на проекта започна през януари 2001 година, след приемане на Работния план за техническо сътрудничество между общините Голдън, Колорадо, САЩ, и Велико Търново. Опитът на колегите от Голдън в устройството и реконструкцията на парцели за жилищни, търговски и обществени нужди се оказа изключително ценен за осъществяването на проекта.

3.1. Препоръките, с които излезе работната група по проекта, се основаваха на задълбочен анализ на необходимата информация. Процесът включваше следните стъпки:

а. Преглед на съществуващото законодателство, регулиращо устройството на териториите в Република България.

б. Запознаване с подробното планово задание, предоставено от Община Търново и разработено от консултантски екип от София.

в. Определяне на целите на проекта.

г. Анализ на предимствата и недостатъците на територията и разработване на цялостна концепция за нейното развитие.

д. Разработване на алтернативи за застрояване на територията.

е. Обсъждане на алтернативите и прецизиране на две или три от тях.

ж. Разработване на окончателна концепция.

з. Подготовка на етапите на изпълнение и препоръки към реализацията на проекта.

3.2. След първоначалния анализ на информацията бяха предложени следните цели на проекта за преустройство на територията на БВУ. Целите бяха предложени за публична дискусия в седмицата от 3 до 7 декември 2001 година.

а. Територията на БВУ да се използва по-ефективно с цел подобряване на общинската икономика.

б. Функционалното зониране на територията на БВУ трябва да бъде съвместимо с местоположението й и с функциите на съседните територии.

в. При устройството на територията на БВУ трябва да се подчертаят визуалните връзки от територията към съседните територии, и обратно.

г. Река Янтра трябва да се интегрира по-пълноценно в градоустройствените решения на Търново, и конкретно в устройството на територията на БВУ.

д. Необходимо е да се направи оценка на евентуалното запазване на по-важните исторически сгради и елементи в територията, за да се запази историческият характер на зоната.

е. Устройството на западния и северния периметър на територията трябва да бъде съвместимо по мащаб и функция с териториите на запад и на север.

ж. Устройството на територията на БВУ трябва да предвижда функционално многообразие, различни видове строителство и стилове сгради, подходящи за съответната част от територията.

з. Устройството на територията на БВУ и подходите за автомобилен достъп трябва да включват мерки за успокояване на трафика, насочени към намаляване на задръстванията по съседните улици и осигуряване на безопасност за пешеходците.

3.4. Дейностите, които бяха предприети в седмицата от 3 до 7 декември 2001 година, бяха връхния момент в осъществяването на първия етап на проекта. През тази седмица се предприеха много стъпки за широко запознаване с проекта на гражданите, НПО, местните архитекти и Общинския съвет. Кметът на общината информира Общинския съвет за намерението си да възложи разработването на подробен устройствен план за територията през януари 2002 година.

3.5. След публичното представяне и обсъждане на концепцията бе подготвен договор за възлагане разработването на подробен устройствен план за територията на БВУ. Напредъкът по изпълнението на проекта успя да убеди ААМР да отпусне допълнително финансиране за възлагане на договора. Екипът на проф. Никифиров разработи подробен устройствен план за новата централна градска част, в съответствие с изискванията на Наредба No 5 за правилата и нормите при териториално-селищно устройство. Подробният устройствен план ще бъде представен пред Общинския съвет за окончателно одобрение до края на юни 2002 година.

4. Времетраене на изпълнението

Дейностите по осъществяването на проекта бяха извършени както следва:

¨ Подготовка и обсъждане на анализа на проекта и идейните проекти за преустройство на територията януари - октомври 2001 год.;

¨ Подготовка на цялостна програма за информиране на гражданите и провеждане на обществена дискусия октомври 2001 год. Подготовката включваше провеждане на гражданска анкета, поставяне на информационни табла в сградата на общината, медийно покритие и директно предаване по радиото на общественото обсъждане, което се проведе на 6 декември 2001 год.

¨ На общественото обсъждане на 6 декември 2001 год. бяха представени два идейни проекта. Първият беше проектът, разработен според препоръките, дадени от екипа на Община Голдън, а вторият представляваше комбинация от решения, предложени от партньорството и от екипа от софийски архитекти.

¨ На 14 януари 2002 година се сключи договор за разработване на подробния устройствен план за терена на БВУ.

¨ Подробният устройствен план вече е завършен и одобрен от Експертния съвет на общината. Следва да бъде представен на Общинския съвет и гражданите до края на месец юни 2002 година.

¨ Очаква се изпълнението на подробния устройствен план да започне в средата на 2002 година.

5. Преглед на решенията

В резултат от работата по проекта бяха въведени някои иновации, които ще подобрят шансовете за успех на проекта.

¨ С участниците в проекта бяха проведени задълбочени дискусии върху функционалното зониране в съответствие с пазарните механизми. В резултат бяха разработени планове, които осигуряват достатъчно голяма гъвкавост за справяне с несигурността във времето и в икономиката.

¨ Проведе се широко обществено обсъждане на концепцията за устройство на територията. Методите за гражданско участие, които общината започна да прилага, повишиха до голяма степен информираността на гражданите и тяхната подкрепа за изпълнението на следващите етапи на проекта.

6. Принос

Според нас приносът на проекта се изразява в следното:

¨ Осъществяването на такъв мащабен проект достигна до етап, който едва ли би могъл да бъде достигнат без усилията на партньорството Велико Търново/ Голдън в рамките на Програмата за техническо побратимяване;

¨ Разработеният план спомага за определяне на инвестиционни възможности за устройство на територията;

¨ Очаква се планът да бъде използван като инструмент в подкрепа привличането на подходящи инвеститори;

¨ В процеса на разработване на плана бяха установени тесни връзки между ръководството на общината и гражданите;

¨ Използването на опита и квалификацията на двата екипа осигури разработката на плана с минимум общински разходи.

7. Заключение

Проектът за разработване на стратегически план за бившето военно училище във Велико Търново, разработен в сътрудничество с Община Голдън, бе осъществен много успешно. Моделът, използван при обсъжданията и оценяването на дейностите по проекта, може да бъде приложен и от други общини.

Бихме искали да благодарим на директора на мисията на ААМР в България госпожа Дебра Макфарланд, за нейната лична ангажираност и безценна помощ, както и на ФРМС и на МАГУ.

Доверието и приятелството, които бяха изградени между екипите на двете общини, ще се развиват и в бъдеще. Община Голдън е готова да обсъди нови взаимни инициативи с партньорите от Община Велико Търново.

ФРМС изказва своите благодарности към ААМР, чиято финансова подкрепа е решаваща за реализацията на проект База данни "Техническо побратимяване"
Източник: Фондация за реформа в местното самоуправление, София, България

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]