Фондация за реформа в местното самоуправление
11/2006: Подобряване на административното обслужване на гражданите в Столичната община

ОБЩИНСКИ РАДИОФОРУМ

Съвместна рубрика на Фондацията за реформа в местното самоуправление и

Програма Хоризонт на Българското национално радио

30 ноември 2006 г., четвъртък, 11.00 12.00 часа

На тема:

ПОДОБРЯВАНЕ НА АДМИНИСТРАТИВНОТО ОБСЛУЖВАНЕ НА ГРАЖДАНИТЕ

В СТОЛИЧНА ОБЩИНА

Водеща: Даниела Големинова

Редактор: Ани Костова

ВОДЕЩАТА ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: В традиционния, всеки последен четвъртък от месеца, в минутите между 11 и 12 часа, по Хоризонт представяме и коментираме актуални въпроси на местното самоуправление в България. Днес, в часа на Общинския радиофорум , съвместна инициатива на Българското национално радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление, ще обсъдим резултатите от работата по проекта Подобряване на административното обслужване на гражданите в Столичната община . Или, казано с други думи, ще се опитаме да разберем как работят центровете, изградени на принципа Обслужване на едно гише . Наши гости в студиото са: Василка Сирачевска, програмен координатор във Фондацията за реформа в местното самоуправление, Валя Въжарова - секретар на район "Студентски" в София и Пеньо Пенев - секретар на район "Овча купел". В дискусията ще включим и заместник кмета на София Цветан Цветанов.

Преди обаче да започнем разговора, за кратко в предаването ще включим и госпожа Гинка Капитанова - изпълнителния директор на Фондацията за реформа в местното самоуправление. Тя участва в Първата годишна конференция "Общините и бизнесът - партньори за икономическо развитие" - една среща, от която се очаква да даде тласък на усилията за изграждане на обща визия и изработване на конкретни механизми за координация и сътрудничество между местните власти и бизнесът. Какви са резултатите до момента от тази среща, госпожо Капитанова? Добър ден!

ГИНКА КАПИТАНОВА: Добър ден! Срещата на местните власти и бизнесът като партньори в икономическото развитие, все още продължава. Тя е инициирана от Фондацията за реформа в местното самоуправление и всички участници, около 200 човека, декларират, че тя е изключително актуална и навременна. Много е важно, че вече и двата сектора - и публичният, и частният сектор, осъзнават своята роля в икономическото развитие, започват да проявяват взаимен респект, доверие и желание да работят заедно.

Вече бяха дискутирани изключително добри практики от български общини в посока на формиране на общински политики за икономическо развитие, подготовка на работната сила като фактор за успех, като тук, разбира се и партньор са образователните институции, изграждането на инфраструктура за подкрепа на бизнеса и най-вече публично-частните партньорства в контекста на европейското ни членство, което ще бъде само след броени дни.

Това, което участниците споделят, е, че основната роля на общината е да защитава обществения интерес и да води процеса на обществено-частното партньорство, а ролята на бизнеса е да гарантира ефективност и рационалност на вложените средства. Не на последно място, разбира се, са и доброто административно обслужване на бизнеса и прозрачност във вземането на решения, но аз това оставям на колегите си в студиото и ви пожелавам успех на радиофорума.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Благодаря Ви, Гинка Капитанова!

Както анонсирах вече, днес в часа на "Общинския радиофорум" съвместна инициатива на Българското национално радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление, ще обсъдим резултатите по работата на проекта "Подобряване на административното обслужване на гражданите в Столична община". Наши гости в студиото са: Василка Сирачевска - програмен координатор във ФРМС, Валя Въжарова - секретар на район "Студентски", СО и Пеньо Пенев, секретар на район "Овча купел" в София. Добър ден и добре дошли!

ГОСТИТЕ В СТУДИОТО: Добър ден!

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Госпожо Сирачевска, да започнем с Вас, представете за нас и за нашите слушатели накратко този проект. Какво целите с него?

ВАСИЛКА СИРАЧЕВСКА: Проектът "Подобряване на административното обслужване на гражданите в Столична община" стартира в края на 2005-та година. Реалните действия по изпълнението на проекта започнаха в началото на 2006-та година. Това беше един пилотен проект, който се стартира по инициатива на американския посланик в България Джон Байерли и кмета на Столична община Бойко Борисов. Целта на този проект беше в три района на столицата да се изградят Центрове за услуги и информация, които да заработят и фактически да приложат принципа на предоставяне на услуги на едно гише.

Каква беше ролята на Фондацията за реформа в местното самоуправление? Задачата на Фондацията беше да окаже методическа и консултантска помощ при реализирането на целите на проекта. По линия на този проект ние разработихме и един проект за VPN - свързаност на всички райони в София. Като целта на нашата задача беше да създадем организационни и технологични условия тези три района и Столична община да бъдат свързани помежду си и да обменят документи и информация по електронен път, което предполага възможността за гражданина да подава документ за една услуга в един район, а услугата да се извършва и предоставя от друг район.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Целта Ви е да пестите време и нерви на гражданите

ВАСИЛКА СИРАЧЕВСКА: Разбира се, крайната цел реално е да се подобри организацията по извършване на услуги в съответните столични райони и да се създадат такива предпоставки за гражданите, да им се спести време, да им се улесни достъпът до услугите, които се предоставят в столицата като цяло и не на последно място, да им се спестят и средства.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Предполагам, да се прекратят и корупционните практики?

ВАСИЛКА СИРАЧЕВСКА: Самият принцип на предоставяне на услуги на едно гише предполага и в основата му стои и целта за намаляване на условията на корупционните практики. Тъй като гражданинът идва на едно място, там заявява услугата и там получава резултата, който за него, съответно, е изработен в съответната администрация. Той няма реалния достъп до отделни общински служители, така, че да се създават ситуации, предполагащи корупционни практики.

Тук искам да кажа, че пилотните райони по този проект бяха: район "Възраждане", район "Студентски" и район "Младост", а в процеса на работа се включиха още два района. Това бяха район "Оборище" и район "Средец", които и към момента са свързани помежду си и със Столична община. Средствата за осъществяването на комуникационната свързаност бяха осигурени от Американската агенция за международно развитие, които включваха хардуер и софтуер, позволяващ тази комуникация. А изграждането на тези Центрове стана с финансиране от Столичния общински приватизационен фонд.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Какво е финансовото изражение на целия проект?

ВАСИЛКА СИРАЧЕВСКА: Комуникационната свързаност на тези пет района и Столична община се реализира с 50 хиляди лева, а за изграждането на тези Центрове в трите района сумата беше от порядъка на 435 хиляди лева и за трите района, които се осигуриха от бюджета на Столична община.

Разбира се, ние не спряхме, първите три Центъра бяха открити на 12-ти юни. С решение на ръководството на общината и специално със заповед на кмета този пилотен проект прерасна вече в проект "Подобряване на административното обслужване" и Фондацията за реформа в местното самоуправление осигурява консултантска и експертна помощ за реализирането на този принцип за предоставяне на услуги на едно гише и в останалите - съгласно тази заповед бяха още седем районни администрации. Към момента, началото на месец ноември, се откриха официално два центъра - в район "Средец" и в район "Овча купел". Други пет, които ние консултирахме, са готови и могат да бъдат открити всеки момент. Смятам, че този процес ще продължи до изграждането на такива центрове във всички районни администрации, като паралелно върви и се извършват и дейностите за свързаността помежду им - т.е. цяла София, всички районни администрации, Столична община, да имат връзка по електронен път.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Нека да уточним, обаче, колко вида услуги могат да се извършват в тези центрове?

ВАСИЛКА СИРАЧЕВСКА: Услугите, които могат да се извършват в тези центрове, са регламентирани от нормативното законодателство на държавата и съответно от поднормативното, което е предмет на съответния Общински съвет. В началото на месец септември влезе в сила Наредбата за общите условия за административно обслужване в България. Към тази наредба едно от неразривните Приложения към нея е списъкът с унифицирани наименования на услугите. Така че в София - в Община София и в районните администрации в столицата - се предоставят всички услуги, които трябва да бъдат предоставени, съгласно законите - малко по-късно ще Ви кажа какви процеси сме предприели за унификация на тези услуги в София.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Благодаря Ви, ще продължим разговорът след песен

Днес, в традиционния ни месечен "Общински радиофорум", съвместна инициатива на Българското национално радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление, обсъждаме резултатите от работата по проекта "Подобряване на административното обслужване на гражданите в Столичната община". Казано с по-прости думи, опитваме се да разберем как работят центровете, изградени на принципа "Обслужване на едно гише". Госпожа Василка Сирачевска, координатор на тази програма, ни запозна накратко с целите й. Сега очакваме да чуем каква е оценката на ръководството на Столичната община, как този проект се отразява на работата на администрацията. Наш събеседник сега е заместник-кметът на София, Цветан Цветанов. Добър ден, господин Цветанов!

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Добър ден на Вас и на Вашите слушатели!

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Каква е оценката на ръководството на Столичната община за работата по този проект?

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Изключително добра и единственото, което мога да кажа в началото, е, че при встъпването в длъжност на кмета, първото нещо, което беше направено, е да потърсим начин за подобряване на административното обслужване на гражданите. И за наша радост ни протегнаха ръка точно от Фондацията за реформа в местното самоуправление, както и от Американското посолство със срещата, която беше с посланик Джон Байерли в кметството.Това беше първата среща, на която кметът беше споделил идеята да направим единно гише за административното обслужване на гражданите, с което бихме го подобрили.

За съжаление обаче мога да Ви кажа, че в над 90 общини имаше реализиран такъв проект за повишаване на административното обслужване на гражданите, докато за съжаление в столицата, неясно по какви причини, това нещо не беше предприемано с години. Много трудно започна в самото начало. Дори Василка Сирачевска знае в първите ни срещи, когато сформирахме работните групи, как имаше негативизъм от страна на някои от районните администрации, но мисля, че с опита

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Как успяхте да го преодолеете и да убедите Вашите колеги?

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ами, на първата среща от един район, няма да го цитирам, за да не останат засегнати, казаха

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Защо, кажете?!

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ами, за "Младост" конкретно го казвам, казаха как не може да стане... Това бяха секретарят и кметът и тогава аз се обърнах към тях и казах, Василка присъстваше на тази среща, казах: Колеги, трябва да излизаме със становище "как трябва да стане", а не да казваме "как не може да стане".

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Какви бяха мотивите за този отказ?

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Мотивите бяха, че се налагало да бъде преструктурирано цялото помещение, което просто не виждат как би могло да се случи Тогава просто помолих Василка Сирачевска, говорихме и с Гинка Капитанова, която е шеф на Фондацията, и те отидоха на място и показаха как може да стане. След това се предприеха съответните действия и пилотният проект беше реализиран. И трябва да Ви кажа, че в "Младост" служителките, с които разговарях на самото откриване, и кметът на откриването, всичките бяха просто очаровани от това, което е създадено, първо, като условия за работа на самите тях, и второ, като отношение и обслужване на гражданите. Защото обслужването става в едни много по-цивилизовани условия и гражданинът не стои пред една врата, която е затворена и вътре не знаеш дали служителят работи, дали си говори

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: И се налага чакане с часове, обикаляне по етажите на администрацията. Обслужването на едно гише спестява и нерви, и време.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Спестява и нерви, и време, и дава възможност - специално при тези единни гишета, от които половината вече реализирахме - комуникация в реално време с всичките тези райони. И сами разбирате, че когато ти искаш да подадеш и да поискаш услуга и примерно, моята майка живее в съвсем друг район, аз спокойно мога да отида или тя, както има повече свободно време, защото е пенсионер, може да отиде и тя да заплати моята услуга, и да поиска това, което е в моя район, тя може да го заяви от нейния район и по този начин ще спестим време на хората, а по този начин улесняваме и администрацията по места.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Наложи ли се допълнително обучение на администрацията Ви, на служителите?

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Наложи се допълнително обучение и тук искам отново да благодаря на Фондацията и съответно на Василка Сирачевска - това е един толкова работоспособен служител, който е гордост за всеки един работодател - да има такива служители. И в момента също реализираме един проект, който е с "Отворено общество", където искаме да унифицираме наименованието на административните услуги и да изготвим каталог, който да бъде за административните услуги, който ще бъде разпространен в печатен вариант и публикуван на сайта на Столична община на български и на английски. Така че по този начин ще можем да улесним абсолютно всички граждани, които желаят и искат да се запознаят с...

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Да, трябва да имат информация затова какви услуги се предлагат в тези центрове.

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Ако ми позволите да спомена, защото за реализирането на този проект, освен с финансовата помощ на Американското посолство, също така ни помогна и Фондацията, но тук искам да спомена и доброто разбиране в Съвета за управление на Столичния общински приватизационен фонд. Това е Фондът, в който постъпват постъпленията от приватизацията в Столичната община и искам да благодаря на колегите общински съветници, които прегърнаха идеята и не заложиха на неуспеха, а заложиха на успеха. И всички те станаха свидетели на това, че парите, които отпуснаха от Фонда, отидоха по предназначение, с което, обединявайки всичките усилия на администрацията - и кметската, и общинската, успяхме да осигурим това финансиране, с което се реализира проекта. И до края на мандата, мисля, че ще бъдат осигурени пари, за да могат да бъдат изградени съответните административни единни гишета на всичките райони в София 24.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Ще подкрепите процеса за изграждането на такива центрове във всички райони, доколкото Ви разбирам?

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Кметът има волята това да стане факт, защото това е един от механизмите и стъпките в борбата срещу корупцията. Защото когато имаш контакт и си оставяш съответните изискващи, заявителни материали, ти получаваш в конкретния срок дадената услуга. Не е необходимо да търсиш познати, да търсиш ходатайството на някого, за да можеш да влезеш при някого или да си платиш нещо допълнително, с което да можеш да получиш някаква услуга.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Благодаря Ви за това участие в предаването. Заместник кметът на София, господин Цветан Цветанов.

Ние продължаваме разговора ни в студиото. Госпожо Сирачевска, кажете колко вида услуги се предлагат в тези центрове?

ВАСИЛКА СИРАЧЕВСКА: Като брой услугите общо на районните администрации на столицата и на Столична община са точно 235. Услугите, които се предоставят от районните администрации са между 110 и 120 и на Столична община са горе-долу толкова.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Нека в нашия разговор сега да включим и господин Пеньо Пенев, секретар в район Овча купел . Господин Пенев, нека в началото да кажем на нашите слушатели какво представлява един такъв център? Най-простичко ще Ви помоля да обясните. Защото, може би, хората си представят, че се редят пред едно гише и чакат някаква услуга.

ПЕНЬО ПЕНЕВ: Тъкмо това исках да кажа и аз, благодаря Ви за чудесния въпрос. Добър ден и на слушателите! Човек като чуе "едно гише" и си представя една малка дупчица на гише, пред което

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Да, че на едно гише всички хора се редят.

ПЕНЬО ПЕНЕВ: Да, че на едно гише всички хора се редят на една огромна опашка. А всъщност това означава точно обратното. Това е едно правилно сепариране на услугите, можем така да го наречем, или разделяне на различните услуги на различни гишета, всъщност. Тоест, по-простичко казано, ако един гражданин има нужда от скица, да речем, или да си извади удостоверение за наследници, той не се реди на едно и също гише, а отива на точно определеното гише, което е в този център за услуги. Тоест, в тези центрове за услуги са обособени отделни работни места, в които съответните служители приемат отделно за технически услуги, отделно за гражданско състояние, общинска собственост, жилищно настаняване и така нататък, търговски служби и всички други видове услуги, които са обединени в седем-осем по-общи видове като услуги. Това е едното, с което бих искал да успокоя гражданите, че няма да се редят на огромни опашки, а тъкмо обратното. По този начин всеки ще си намери мястото, на което трябва да отиде и да си подаде съответния заявителски материал, както се казва, или просто казано, да си подаде заявлението. Не молба, вече, а заявление, със съответните документи, които се изискват. Всичко това е указано и на информационни табла, в тези дипляни и брошури, за които стана дума и с помощта на Фондацията, и с помощта на проекта се изработиха, а естествено и със собствени сили в отделните райони и общини.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: В студиото на "Хоризонт до обед" са госпожа Василка Сирачевска, програмен координатор на Фондацията за реформа в местното самоуправление, Валя Въжарова, секретар на район "Студентски" в София, и Пеньо Пенев, секретар на район "Овча купел" в София. С тях обсъждаме резултатите от работата по проекта "Подобряване на административното обслужване на гражданите в Столична община".

Госпожо Въжарова, район "Студентски" е първият район, в който е открит такъв център, изграден на принципа "Обслужване на едно гише". През какви трудности и перипетии преминахте, докато заработи центърът?

ВАЛЯ ВЪЖАРОВА: Здравейте на всички слушатели, добър ден! Ние вече сме забравили всички трудности, но ако се върнем назад и в краткото време май-юни трудности наистина имаше и тези трудности бяха преди всичко от кратките срокове на строежа. Ние построихме съвсем нова сграда в район "Студентски". Оборудването, обучението на служителите, преместването на техника, хора, без това съответно да се отрази на извършваните от нас услуги с гражданите

Истината е тази, че през цялото време в район "Студентски" ние имахме опората на всички ангажирани в проекта. Без това ние трудно бихме могли да се справим. Това са Столична община в лицето на г-н Цветанов и Росен Желязков, Василка Сирачевска, програмен координатор, архитект Борислав Богданов, който изготви безвъзмездно проекта на сградата на новия фронт-офис. И не на последно място, всички служители в районната администрация, изцяло.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Тоест, те ви подкрепиха, а не както стана дума в район "Младост"

ВАЛЯ ВЪЖАРОВА: Да, изцяло, всички застанаха зад нас. В хода на строежа, обаче, който продължи 40 - 50 дни, си дадохме ясна сметка, че колкото и нашите служители добре да са обучени и да са опитни в работата си, то в новите условия те ще срещнат трудности. И затова, успоредно с изграждането на фронт-офиса, ние решихме да проведем едномесечни курсове по компютърна грамотност - всеки за съответното ниво, което желае. И отделно предвиждахме и закупихме нови софтуерни програмни продукти и проведохме по дирекции и по отдели, персонално, с всички, по новите програмни продукти, още едно обучение. И така усилията ни бяха двупосочни - и в изграждането на фронт-офиса и съответно - в обучението на хората с новите програми. Защо? Целта ни беше, наистина, предоставените услуги, които гражданите ще получат, да бъдат бързи и качествени - и за гражданите да бъдем спокойни, и за служителите в район "Студентски". Истината е, че когато заложихме на човешкия ресурс и положихме усилия, тези хора, които работят там, да получат максимално доброто обучение, резултатът е, поне засега, добър.

ДАНИЛА ГОЛЕМИНОВА: Сега говорим за резултатите. Нека да чуем и господин Пенев. В Община "Овча купел" съвсем наскоро е открит такъв център. Разкажете през какви трудности преминахте?

ПЕНЬО ПЕНЕВ: Аз исках да вметна малко и към изложението на колежката Въжарова. Действително, нека да не изглежда всичко толкова розово, колкото го представяме тук от студиото. Всички ние сме, меко казано, жертва на обслужването на общинската администрация. Всеки един от нас е минавал през гишетата на общината и знае какво беше досега и какво, по принцип, е. Основното е това, че хората, колкото и да не звучи добре за нас, имаха дългогодишна нагласа за, грубо казано, чиновническо отношение към работата. Именно това е целта: да се промени точно това отношение към работата.

При нас нещата в тази насока започнаха още от началото на 2004-та година. Ние започнахме с идеята да подобрим преди всичко обслужването на хората с малкото средства, които все пак можехме да заделим, и които по някакъв начин спонсори, спомоществователи, както е добрата българска дума, осигуряваха на общината.

Направихме всичко това стъпка по стъпка. Бих казал, в продължение на тези две-три години изграждахме стая по стая, по малко, за да може общината, тоест районната администрация, сградата, да придобие един такъв вид, който в крайна сметка да бъде в унисон с някакви нормални изисквания. Поради тази причина при нас нещата не станаха бързо и лесно. Едва вече в последните един-два месеца, с помощта на госпожа Сирачевска, на Фондацията и с безрезервната помощ на Столична община и нека още един път да кажа това, което господин Цветанов каза, на Съвета за управление на Столичния общински приватизационен фонд.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Ноември, центърът вече работи.

ПЕНЬО ПЕНЕВ: Ноември и центърът работи, да. Разбира се, реално нещата стоят много по-различно. Защото, това което каза и колежката Въжарова, обучението на служителите е доста трудно. Знаем всички, че имаше огромна липса на компютърна техника и това продължава да е болният въпрос във всички райони на София, за разлика от много общини в България, които успяха да си набавят такава техника. А и много добре всички слушатели знаят какво е компютърната техника - след два месеца тя се амортизира, морално и така нататък Така че това беше основният и голям проблем. С помощта на средства, които ни се отпуснаха от СУСОПФ, именно, това набавихме ние -техниката. И най-важното към тази техника - софтуерът, който е една много добра програма на Техническия университет, която въведоха и другите райони, с която се облекчава не само обслужването на гражданите и това е много важно да се знае, а се облекчава и комуникацията в реално време на самите служители в общината и на ръководството. Тоест, ръководството на общината във всеки един момент знае какво става в Центъра за обслужване на гражданите.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Имаше ли съпротива от страна на Вашите колеги, когато започнахте работата по този проект?

ПЕНЬО ПЕНЕВ: Не бих казал пряко, че има реална съпротива. Нормално е болшинството от хората, които също не са, както каза и Валя Въжарова, не са много добре обучени в работата с компютърна техника, това е големият проблем, според мен, от там идват нещата, но постепенно всички се обучават. Няма рязка негативна реакция от страна на служителите, но докато се стигне до нормалната работа с тази програма и софтуера, действително има трудности.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Госпожо Въжарова, за петмесечна работа на Центъра какви резултати отчитате?

ВАЛЯ ВЪЖАРОВА: Много Ви благодаря за този въпрос. Защото при нас положителният резултат наистина е факт. Район Студентски е малко по-особен от другите райони, тъй като през месеците септември - ноември ние извършваме адресна регистрация на студенти. Само за справка, миналата година са минали през нас около 13 700 адресни карти. А това се е правило, като в една стая се е подавала молба, втора стая - каса, трета стая - връщане. А сега всичко това се извършва във фронт-офиса и кампанията с адресната регистрация на студентите премина по достатъчно организиран начин.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Спазват ли се сроковете, това е много важно?

ВАЛЯ ВЪЖАРОВА: Да, определено се спазват сроковете. Ние направихме една импровизирана анкета, която няма представителен характер, за наша вътрешна консумация и интересното е, че на малкото зададени въпроси гражданите дори нямат препоръки. Те искат да се запази сегашното ниво, това, което е в момента и което им предоставяме като услуги във фронт-офиса. Имаше много интересни отговори. Български граждани, които живеят, пребиваващи в чужбина, те са безкрайно доволни от това, което виждат, от начина, по който ги обслужват. Тяхното мнение ние възприехме като по-обективно, защото те имат база за сравнение в чужбина. Така че в район "Студентски" получихме реалните резултати сега, при кампанията. Още нещо бих искала да вмъкна. По време на обучението така направихме програмите, че всички, които работят във фронт-офиса, да са взаимозаменяеми - при отсъствие на колега, при натовареност на друго гише всички те са взаимозаменяеми, което е от изключително голямо значение.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Господин Пенев, при Вас вече факт ли са първите резултати от работата на Центъра? Казахме, че буквално от няколко дни работи, нали? Няма месец

ПЕНЬО ПЕНЕВ: Да, буквално от няколко дни работи. Все още продължава да тече и самото обучение на част от служителите. Но ефектът, наистина, веднага се прояви, по простата причина на това, което казах - начина на обслужване. Начинът на обслужване на различните места, всъщност това е едно гише или осем-десет гишета, на които всеки гражданин, който отива, е обслужван веднага. По този начин се премахнаха опашките и действително гражданите на нашия район са доволни

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: До Вас достигат ли отзиви?

ПЕНЬО ПЕНЕВ: Да, достигат, действително, положителни отзиви. Има и още много какво да правим, знаем си го. Не мога да кажа пак, че всичко е идеално, има още какво да правим, има още към какво да се стремим

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Г-жо Сирачевска, предлагам да ни запознаете със застъпническата кампания за въвеждане на обслужването на едно гише в районните администрации на столицата.

ВАСИЛКА СИРАЧЕВСКА: От два-три месеца насам Фондация за реформа в местното самоуправление, съвместно със Столична община, започна работа по проекта, чието име споменахте. Този проект е с финансовото осигуряване от страна на Институт "Отворено общество" - София. Целта на този проект е да се популяризира самия принцип за предоставяне на услуги на едно гише. По-скоро целта на тази кампания е да се представи методологията, механизмът, по който може да се осъществи един такъв вид административно обслужване.

Сформирахме работна група, със заповед на кмета на Столична община. В тази работна група влизат всички секретари на 24-те района от София и главният секретар на Столична община, и двама директори на дирекции от Столична община. Задачата на тези работни групи е да разработят подходящи информационни материали, с които да бъдат запознати не само служителите на администрацията, но и гражданите да имат информация по различни информационни канали, информация, свързана с видовете услуги, цените, сроковете, начините, по които те могат да заявят тези услуги. Казахме вече за възможността, която се създава по другия проект - за заявяване на услуги от един район към друг. Ние се опитваме, паралелно с изграждането на обслужването на едно гише, да създаваме и алтернативни форми и канали за заявяване на услуги - през Интернет и така нататък

Като резултат от тримесечната работа на тази работна група, която съответно, излъчи експертна група от пет секретари на районни администрации, какво към момента е факт от тази застъпническа кампания? За първи път се случва, не само в София, но мога да кажа и за България - в резултат на работата на тази работна група и на Общински съвет се прие Списък с унифицирани наименования на услугите . Това означава, че в цяла София услугите ще се казват по един и същ начин, което ще спре объркването на гражданите. Досега в отделните райони услугите се наричаха по различен начин.

Унифицираха се и сроковете - навсякъде услугите ще се извършват за едно и също време, и цените на услугите, което стана възможно след приемане на 23 ноември на Наредбата на местните данъци и такси от Столичния общински съвет.

В процес на разработка е каталог на тези услуги. Този каталог ще бъде направен и в електронен вариант, освен на хартиен носител, ще бъде разпространен и по електронен път.

Разработи се анкетна карта за проучване и за обратна връзка с гражданите. Тази анкетна карта ще бъде разпространена във всички районни администрации в Столична община.

И не на последно място, се унифицираха заявленията, с които гражданите заявяват една или друга услуга. Тоест, потребителите на услуги да бъдат облекчени навсякъде. Тези заявления, заедно с всички материали, за които Ви говоря, като цел на проекта е да бъдат разпространени в електронен и в хартиен вариант и да се ползват от всички районни администрации. Както виждате, паралелно вървят два проекта, резултатите са ориентирани и фокусирани към една и съща точка.

ПЕНЬО ПЕНЕВ: Просто трябва да има воля и на ръководствата на районните администрации и на ръководството на Столична община, за да се реализира този процес. А такава воля има.

ДАНИЕЛА ГОЛЕМИНОВА: Благодаря Ви! С Василка Сирачевска програмен координатор на Фондацията за реформа в местното самоуправление, Валя Въжарова секретар на район "Студентски" в София, и Пеньо Пенев, секретар на район "Овча купел", в часа на Общинския радиофорум обсъдихме резултатите от работата по проекта "Подобряване на административното обслужване на гражданите в Столична община".

Накрая, като извод, можем да кажем, че е положителна оценката от работата на Центровете, изградени на принципа "обслужване на едно гише", но има какво още да се желае и да се прави Благодаря Ви!

С това завършва и днешният Общински радиофорум.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]