Foundation for Local Government Reform
2008/07/12: Потребностите от обучение на специалистите по управление на човешките ресурси в България
 
Потребностите от обучение на специалистите по управление на човешките ресурси в България
 
 
Потребностите от обучение на специалистите по управление на човешките ресурси в България
Резултати от изследване на консорциум "Маркет Линкс"/"Таурус Консултантс"/"Заедно", извършено по поръчка на БАУРЧР



На 11 юни 2008 г. в Българската стопанска камара в София, във връзка с изпълнение на проект "Българска асоциация за управление и развитие на човешките ресурси (БАУРЧР) – ефективност и професионализъм в управлението и развитието на човешките ресурси в България", се състоя семинар, на който бяха представени резултатите от изследване на потребностите от обучение на членовете на БАУРЧР. Обсъждането на изводите и препоръките от изследването се проведе чрез дискусия в малки групи по метода на "Световното кафене".



Резюме на резултатите от проучването


Основните цели на изследването бяха да се проучат състоянието на системата за обучение на специалистите по УРЧР, нагласите към обучение, да се установят потенциалните ниши за развитие на системата за обучение на БАУРЧР и да се разработи стратегия.

Изследването е направено през месеците март и април 2008 г., от консорциум Маркет Линкс/Таурус Консултантс/Заедно. Проучването се състои от количествено изследване сред219 колективни и индивидуални членовена асоциацията, 10 дълбочинни интервюта сред мениджъри по управление и развитие на човешките ресурси, и 4 фокус групи сред специалисти от различни функции по управлението на човешките ресурси.

Резултатите от изследването сочат, че в сферата на УРЧР работят хора, които имат относително кратък професионален опит и различна подготовка. Относително малък дял от респондентите имат дълъг опит като специалисти по УРЧР – 20%. Това е естествено, защото УРЧР е една сравнително нова област на професионално развитие за страната. Това състояние доказва и необходимостта от специални усилия и програми за тяхното професионално развитие и квалификация. Резултатите от проучването показват, че липсата на добра квалификация е един от основните недостатъци на УРЧР специалистите в страната, които в повечето случаи са завършили друго образование и в последствие решили да работят в тази област. На българските специалисти по УРЧР се налага сами и съвсем отначало да създават стандарти за работа, да работят в изключително динамично променяща се икономическа среда".

Специалистите по УРЧР осъзнават тези недостатъци и нуждата си от допълнителни обучения и квалификации, които се определят като много необходими или по-скоро необходими на 97% от УРЧР специалистите. По-голямата част от респондентите предпочитат бъдещите обучения да бъдат с превес на практиката, като тези обучения трябва да се осъществяват в посока на: Осъвременяване на знанието и уменията (62%); Запознаване с международния опит и професионални стандарти (62%); Специализиране и профилиране (38%); Подобряване на комуникационните умения на УРЧР специалистите (37%); Подобряване на базисните знания по специалността (17%).

Препоръките, които анкетираните специалисти по УРЧР дават към БАУРЧР във връзка с квалификацията и обученията могат да се обобщат в няколко аспекта: Предоставянето на информация относно възможностите за обучение (65%); Контрол на качеството на обучение от други институции (42%); Консултиране на занимаващите се с обучение на УРЧР специалисти (42%). По-голямата част (53%) от респондентите намират за необходими сертификационните програми на БАУРЧР, като ги свързват с добра подготовка за специалистите (22%) и стандарти и качество (14%). Според 71% от всички запитани има нужда от институция, която да следи за качеството на предлаганите специализирани програми по управление и развитие на човешките ресурси съществува. Аргументите “за" са свързани с необходимостта от въвеждане на стандарти и нуждата от контролен орган. Аргументите “против", в най-голяма степен се свързват с довода, че пазарът се саморегулира и не е необходима нова структура.

На настоящия етап беше засегната тенденцията за превръщането на мениджърите човешки ресурси от администратор в стратегически партньор на бизнеса. Необходимостта да участват в стратегическото планиране на компанията и да играят все по-активна роля ще се задълбочава. За целта е необходимо да се подготвят висши управленски кадри по човешки ресурси, които да разбират спецификата на бизнеса и да имат компетентности в по-широк спектър като например, финанси, маркетинг и др. От друга страна войната за таланти ще засегне и тази професия и ще налага все по-активната нужда от обучение и непрекъснатото професионално усъвършенстване за специалистите по човешки ресурси. Все още се възприема ролята и статута на специалиста по УРЧР като административна функция, не като стратегически партньор, държи се отговорна за климата, задържането, мотивацията и резултатите на хората без ясно дефиниране на функциите. На базата на това възникна идея за обучения за висшия мениджмънт по ролята и функциите на УРЧР.. Глобализацията и навлизането на много европейски и американски практики ще допринесе за повишаването на конкурентно способността на българските специалисти по човешки ресурси и ще ги направи много по-гъвкави на пазара на труда.

Въз основа на идентифицираните качества и умения, които специалистите по УРЧР сами посочват, че е необходимо да притежават, се определят две основни направления на обучения за членовете на БАУРЧР – професионални компетенции и личностни качества.

Най-желаните области за професионално усъвършенстване, към които е необходимо да се насочат темите на бъдещите обучения на БАУРЧР, са свързани със “задържане на таланти“, “оценка на персонала“ и “мотивационни схеми и системи на бонуси и компенсации“.

Професионалистите по УРЧР определят като водещ метод за повишаване на професионалната квалификация обучението (73%), следван от коучинга (58%), консултирането (49%) и менторинга (38%). Смесените форми – присъствена и дистанционна/он-лайн – са най-добрият формат за старши специалисти и мениджъри.

Единодушно е мнението на членовете на БАУРЧР, че Асоциацията би трябвало да играе активна роля при информирането за предлагани обучения и то не като платена услуга, за да е в състояние да представя на членовете си възможно най-пълна картина на предлаганите възможности. Що се отнася до сертификационните програми препоръката е БАУРЧР да бъде контролиращият орган на предлаганите такива, като е нужно създаването на няколко центрове за сертифициране, като това може да бъде направено и по отделни стандарти.

БАУРЧР като професионална организация трябва да играе ролята на "нетуъркинг платформа" за своите членове. "Future search workshops” и други съвременни обучителни форми биха подпомогнали развитието на членовете на асоциацията. БАУРЧР трябва да засили ролята си на лобист за издигане на имиджа на професията, да организира също така много форуми за обмяна на опит и идеи между членовете. Очакванията към Асоциацията са големи по отношение на изработването и налагането на единен работещ стандарт за обучение. Изтъква се и нуждата да се координира една още по-мащабна стажантска програма, която да подготви бъдещите специалисти по човешки ресурси, за да имат богат практически опит.


Основните графики и изводи от проучването, както и допълнителни подробности за него, ще откриете тук и тук.
Региони: Ямбол, Шумен, Хасково, Търговище, Стара Загора, София, София-град, Смолян, Сливен, Силистра, Русе, Разград, Пловдив, Плевен, Перник, Пазарджик, Монтана, Ловеч, Кюстендил, Кърджали, Добрич, Габрово, Враца, Видин, Велико Търново, Варна, Бургас, Благоевград
Източник:

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]