Foundation for Local Government Reform
2008/07/25: Опааа...к
Близки до властта неправителствени организации ще вземат 4.5 млн. лв. по ОПАК
 
Кметът на варненското село Аврен Красимир Тодоров е комплексна личност. Един ден той се събужда като кмет, а на другия - като активен деятел на неправителствения сектор, който управлява проект за стотици хиляди левове, финансиран от Европейския съюз. Той, неговата община и неговата неправителствена организация (НПО) са едни от десетките бенефициенти по Оперативна програма "Административен капацитет" (ОПАК) - структурен фонд на Европейския съюз, предназначен за подобряване работата на администрацията. По него през 2008 г. ще бъдат отпуснати близо 134 млн. лв. На фона на блокираните ФАР, ИСПА и САПАРД, програмата ОПАК е гордостта на управляващите. Вече два пъти ресорното министерство, което управлява програмата - Министерството на държавната администрация и административната реформа (МДААР), обявява с шумни кампании печелившите проекти. В деня на представянето на доклада на ЕК вицепремиерът Меглена Плугчиева се похвали именно с прозрачното управление на фонда. Зад добре звучащата и вдъхваща доверие кампания обаче прозират редица проекти, които повдигат сериозни въпроси дали програмата не е опорочена, а средствата, уж предвидени за неправителствения сектор, биват насочвани към сдружения, зад които стоят политически сили и представители на властта и управляващата коалиция.

Полунеправителствени организации
Да се върнем в Аврен. В края на миналата година кметът на общината Красимир Тодоров, подкрепен на последните избори от НДСВ, кандидатства по програма ОПАК с управляваното от него НПО "Камчийски бряг". Проектът му за близо 200 хил. лв. ( "Подобряване на управлението на човешките ресурси и повишаване на квалификацията на служителите в читалищата на територията на община Аврен") е одобрен. Според самия Красимир Тодоров няма проблем той да съвместява двете дейности - на кмет и НПО активист. По думите му фондация "Камчийски бряг" финансира операции на деца с различни заболявания и дава стипендии за висше и средно образование. Това намерение само по себе си е изпълннено, но не съвпада с целите на програмата.Фондацията в Аврен не е единственият пример, в който местната власт, маскирана като структура на гражданското общество, печели проект по ОПАК. В обявените до този момент печеливши проекти има около 20 други подобни казуса (виж карето). Така например създаденото от кмета на Кърджали Хасан Азис НПО - Център за икономически и социални анализи и стратегии, спечели 252 хил. лв. по ОПАК. В управлението на сдружението влизат общинският съветник Харун Бекир, Мехрин Местанова (която работи в кабинета на областния управител) и Басри Мустафа, служител в областната администрация, както и Валентина Добрева, която е мениджър във фирмата, която е сертифицирала общината по ISO. Кметът на Пазарджик пък Тодор Попов участва в управлението на "Обществен фонд", което спечели близо 130 хил. лв. с проекта "Гражданското общество - компетентен партньор за реализиране на публични политики". Татяна Стоянова, началник на кабинета на Попов, каза пред "Капитал", че Тодор Попов е "влязъл в управлението, когато е бил председател на общинския съвет ,и по-всяка вероятност не знае за какво става дума". Според нея няма проблем той да участва в управлението, "тъй като проектът е насочен към НПО сектора и не може да става дума за конфликт на интереси". "Не виждам пречка. НПО ли е, отговаря ли на изискванията за бенефициент - отговаря", беше пък коментарът на Милена Божанова, зам.-кмет на община Попово и част от управата на Агенцията за енергиен мениджмънт, сдружение с нестопанска цел, спечелило 204 хил. лв. по програмата с проект за "повишаване капацитета на структурите на гражданското общество за ефективно партньорство и диалог с местната власт". Колега на Божанова в управлението на НПО-то е общинският съветник от БСП Найден Иванов.

НПО екзотика
Желанието за финансиране на близки до властта НПО стига до сюрреализъм. Така например сред одобрените проекти е и този на НПО с екзотичното име "Екоживотновъдство". То е създадено буквално дни преди крайния срок за подаване на документите и противно на очакванията, които името му създава, има за цел да подобри прозрачността на администрацията в община Русе. В управата на дружеството влизат кметовете на няколко русенски села, подкрепени на последните избори от НДСВ и ДПС.

Самото име на проекта на неправителствената организация "Горна Оряховица 2000", която еднолично се управлява от кмета на общината Никола Колев (БСП), може да докара до главоболие: "Подобряване на знанията и уменията на Местните Инициативни Групи с цел укрепване на институционалния им и организационен капацитет за реализиране ефективно партньорство и сътрудничество помежду им и ефективно партньорство и сътрудничество между тях..." Въпреки това идеите на кмета да подобрява прозрачността на администрацията са били харесани от комисията, която е одобрила бюджет от 390 хил. лв.

Къде е проблемът?
Макар реално да няма законова пречка (Законът за конфликт на интереси все още се лута из кулоарите на Народното събрание) представители на местната власт да участват в неправителствени организации, логично се появява въпросът дали по този начин не се подменя ролята на гражданското общество и средства, предназначени за НПО сектора да отиват в партийни структури.

Според Тодор Ялъмов от фондация "Приложни изследвания и комуникации", организация, която има международен опит в участието в подобни конкурси, "в случая с грантовете за НПО администрацията на ОПАК трудно може да бъде обвинена в конфликт на интереси". Според него обаче "последните два конкурса обаче осветиха едно минно поле, чието взривяване може да има доста по-тежки последствия от Челопечене. Немалка част от държавното финансиране за гражданския сектор (от бюджета, ФАР и оперативните програми) отива в частни организации на кметове, общински съветници и партийци, често без никакъв предишен опит в сектора. Оказва се, че тези, които успешно се състезават в чужбина, не успяват толкова добре у нас. "

Когато кандидатите започнат да оценяват
Освен неправителствения сектор ОПАК финансира и проекти на държавни институции от различни структури на властта - държавни агенции, министерства и др. Проблемът обаче е, че общите критерии за избор на проекти (както държавни институции, така и НПО) се избират от Комитета на наблюдение, в който влизат представители на същите тези институции, които кандидатстват, т.е. реално правилата за участие се пишат и одобряват от потенциалните кандидати. Така например МДААР, който има трима свои представители в комитета, е спечелил проекти за над 21 млн. лв; Министерството на финансите, което има осем свои служители в надзорния орган по ОПАК, печели 760 хил. лв; Министерският съвет, който има шест представители, е защитил проекти за над 8 млн. лв. и т.н.От МДААР не отрекоха за това съвпдение (виж интервюто), но казаха, че комитетът е създаден с постановление на Министерския съвет и те са принудени да го прилагат.

Под светлината на европрожекторите
Източници на "Капитал" от Европейската комисия коментираха, че вече са получили десетки сигнали за нарушения в програмата. В доклада на Брюксел за управлението на еврофондовете се казва, че "през втората половина на 2008 г. комисията ще извърши оценка на съответствието на използваните от България системи за управление и контрол относно разходите по Европейския социален фонд въз основа на данни, представени от българските власти."Ако управляващите не искат ОПАК да последва пътя на спрените фондове, те трябва да изгонят всякакви съмнения, че средствата се отпускат безкононтролно и отиват при погрешните хора. Приемането на Закона за конфликт на интереси (който между другото счита за конфликт на интереси участие на политици в НПО) ще е стъпка в правилната посока. Както и стриктното му прилагане.
 
В. Капитал
Брой 30, 25 юли 2008
 
 

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]