Foundation for Local Government Reform
2009/02: Отличници по конфликт на интереси

http://www.dnevnik.bg/dnevnikplus/2009/02/15/675557_otlichnici_po_konflikt_na_interesi/

Кметове, техни заместници и общински съветници от широк спектър политически партии, служители на съда и прокурори, членове на комисията за защита от дискриминацията и на тази по досиетата, дарители на БСП и НДСВ, агенти на бившата ДС, бивши заместник-министри са спечелили проекти по оперативните програми с еврофинансиране "Човешки ресурси" и "Административен капацитет". Това са програмите отличници, по израза на вицепремиера Меглена Плугчиева. Високата оценка им беше дадена, защото до началото на годината са с най-много договори и плащания. По "Административен капацитет" са изплатени над 27.7 млн. лв., а по "Човешки ресурси" - близо 8 млн. лв. Това се равнява на 18% от средствата по "Административен капацитет", които възлизат на 153.7 млн. евро за периода 2007 - 2013 г., и под 0.1% по "Човешки ресурси", чийто бюджет е малко над 1 млрд. евро. По двете програми са финансирани проекти по т.нар. мерки "От хора за хора" като обучения, предоставяне на услуги, интеграция. Продължителността на проектите е година-две.

Печелившите

Поне около половината от платените средства (по груби сметки около 10 млн. лв.) са отишли във фондации, управлявани от държавни или общински служители (виж графиката), дарители на политически партии и техни активисти. Например фондацията "Български център за джендър изследвания" печели проект "Предоставяне на услугата социален асистент в Хасково и Кърджали". В управлението й е Ирина Мулешкова, която е член на комисията за защита от дискриминация от квотата на президента. При печелившите проекти на сдруженията на кметове и заместниците се наблюдава приемственост - преди и след местните избори през 2007 г. печелят фондациите на общинската власт. За илюстрация могат да послужат случаите от Видин и Златоград (виж карето и графиката). Представители на партии, които са непримирими политически противници на националната сцена, се обединяват под мотото за успешно усвояване на евросредствата. "Еко животновъдство" печели проект за 191 239 лв. В управата на дружеството влизат кметът на село Долна Студена Йордан Трифонов Ангелов (НДСВ) и кметът на Караманово Марин Анчев (БСП) заедно с кмета на Новоград Тодор Асенов и Боян Боянов, общински съветник в Ценово ("Атака"). Самото НПО е създадено няколко дни (според информационния регистър ДАКСИ) преди крайния срок за подаване на документите.

В същото време в комитета за наблюдение - органа, който изготвя плана за работа и следи изпълнението на програмата, има представител на комисията за защита от дискриминация и на националното сдружение на кметовете. Не е ясен принципът за сформирането на оценителните комисии, които решават кой проект печели. Съставите им се пазят в строга тайна, като мотивът е да не бъде оказван натиск върху членовете на комисията, за да могат те да си вършат работата. Членовете на комисиите са задължени да подписват декларации за безпристрастност и поверителност, че нямат свързаност с някои от участниците. Имало е случаи, при които е бил констатиран конфликт на интереси и са отстранявани оценители, твърдят от министерството на държавната администрация. Срещу неясния начин на сформирането на комисиите имаше много упреци от неправителствения сектор. Това беше причината вицепремиерът Меглена Плугчиева да поиска включването на външни наблюдатели, както и да се прецизират критериите по състава им и методите им на работа, което беше прието миналия четвъртък от правителството.

Да не се връщаме назад, да гледаме напред

В този дух бяха обясненията на вицепремиера Плугчиева и на министъра на държавната администрация Николай Василев за наличието на конфликт на интереси по двете оперативни програми. Министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова не беше открита за коментар, а до редакционното приключване на броя от пресцентъра й не изпратиха отговор на въпросите на "Дневник".

Към момента, когато двете програми са били акредитирани от Европейската комисия, не е имало действащ закон за конфликт на интереси, каза Плугчиева. В момента, в който се променя законодателството и се въвеждат допълнителни условия и изисквания, ще бъдат прилагани от датата на влизането на законодателството в сила, допълни тя. Според министър Василев неговото ведомство е спазило всички закони и не е знаело, че някой ден това ще се смята за конфликт на интереси. В бъдеще време той обеща да се спазва законът. Междувременно действието на закона за конфликт за интереси беше блокирано в парламента, подготвят се промени, които биха могли да стеснят кръга на проверяваните за "свързаност".

Отпорът срещу закона

Един от мотивите, с който се преработва законът в парламента, е "да не се пречи на местната власт". Нескопосан и глупав, нарече документа кметът на Разлог Любен Татарски. Неговото сдружение "Местна агенция за икономическо развитие - Разлог" спечели проект по "Административен капацитет". Заради закона Татарски е подал молба за напускане на сдружението. Не смятам, че е редно кметовете да напускат, защото местната власт трябва да подпомага неправителствения сектор, заяви Татарски. Кметът на Смолян и председател на сдружението на общините Дора Янкова също е на мнение, че кметовете трябва да могат да работят за обществени неправителствени организации като читалища и спортни клубове. По думите й лична воля на всеки кмет е да излезе от фондацията или сдружението, в които членува.

Обясненията на двамата министри за закона и проектите са, меко казано, непълни, защото декларирането на конфликт на интереси е императивно изискване на ЕС. Затова и преди да има отделен закон, в декларациите, които са подписвали оценителите, има текст: "Не се намирам в конфликт на интереси с някой от кандидатите в процедурата за предоставяне за безвъзмездна помощ по смисъла на чл. 52, параграф 2 от Регламент (ЕО, Евратом) №1605/2002 на Съвета, приложим към общия бюджет на Европейските общности". Освен това процедурата за свързаност на лицата е уредена и в Закона за държавния служител, който действа много преди закона за конфликт на интереси. Да не говорим, че има написани десетки етични кодекси с препоръчителен характер. Освен това по някои от проектите кметовете сами избират партньорските си неправителствени организации (виж случая със Златоград).

Според министър Василев не може да се прави аналогия между случаите по двете програми и случая "Батко" (виж интервюто). Но и тогава управляващите отричаха да има конфликт на интереси по сключените договори от бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев с фирми в чието управление участваха братята му. Проблемът беше признат едва когато Брюксел блокира плащания за над 1 млрд. евро за пътищата.

Досега Еврокомисията не е давала сигнал, че ще наложи санкция на проектите по "Човешки ресурси" и "Административен капацитет", каза министър Василев.

В Брюксел са получили десетки сигнали за нарушения по програмата "Административен капацитет", писа през лятото на миналата година в. "Капитал". Ако се вземе предвид, че в момента Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) и Еврокомисията разследват случаи на злоупотреби и нередности отпреди две-три години, с голяма доза вероятност може да се предположи, че проверките по двете оперативни програми предстоят. И нищо чудно да бъдат орязани средства и по тях. В доклада си от миналата седмица Брюксел вече предупреди, че иска да види работещ закон за конфликт на интереси.

 

От извора

На страницата на оперативна програма "Административен капацитет" във форума за сигнали и нарушения на 4 юни 2008 г. evtim пише:

Вече повече от месец в община Златоград се води полемика относно спорното кандидатстване на една неправителствена организация по една от мерките на програмата "Гражданското общество - повече идеи за прозрачност и достъпност на държавната администрация". Неправителствената организация е Сдружение за трансгранично сътрудничество и развитие и вероятно нямаше да предизвика толкова ожесточени спорове, ако не бе изнесената информация от един местен вестник, че към момента на кандидатстване на тази НПО председател на УС е заместник-кметът на община Златоград Елмира Угорлиева - Пехливанова, а член на УС е кметът на общината Мирослав Янчев. Вероятно и този факт нямаше да е толкова интересен за златоградската общественост, ако в същото време кметът не бе подписал декларация за партньорство на община Златоград за проекта на това сдружение. Коментарите в случая са крайни, защото е имало и други граждански сдружения, които са предложили на общината да бъде партньор по техните проекти, но все пак това партньорство е предоставено за НПО, управлявано от зам.-кмета и кмета на общината. Всичко това, при условие че открито и прозрачно в условията за кандидатстване по двете процедури бе казано, че общините могат да са партньори само по един проект и само в една от двете процедури.Налице ли е конфликт на интереси в този случай и ако има такъв, то декларациите, подписани от двамата - кмета и заместника му, не представляват ли документ с невярно съдържание? Има тема с предложение за питане към кмета да отговори на въпроса, но до този момент двете действащи лица мълчат, а всъщност необходимост за обществото е да се чуе истината. Ето защо отправяме този въпрос към вас: Налице ли е конфликт на интереси в случая? Ако е налице този конфликт на интереси, то декларацията - Анекс 6, ако е подписана от председателя на УС, би ли представлявала документ с невярно съдържание?

Отговорът на Министерството на държаваната администрация:

Благодарим ви за изпратения сигнал. С оглед на прозрачността в процеса на оценка на проектните предложения по съответната процедура вашият сигнал е изпратен на оценителната комисия, която разглежда проектните предложения по дадената процедура.

Любен Татарски, кмет на Разлог:

Подал съм молба за напускане на сдружението "Местна агенция за икономическо развитие - Разлог" (бел.ред., печели проект по административен капацитет) заради нескопосания и глупав закон за конфликт на интереси. Бях управител на сдружението, което беше създадено с помощта на Програмата за развитие на ООН. Целта му е да подпомага икономическото развитието на региона. Не съм взел нито лев от сдружението. Не смятам, че е редно кметовете да напускат, защото местната власт трябва да подпомага неправителствения сектор.

 

Неправителствени организации спечелили проекти (2007-2008 г.) по "Човешки ресурси"

Свободен младежки център Видин - проект за 86 329 лв., в ръководството на сдружението е Иван Перчински, тогава зам.-кмет на община Видин

Фондация "Български център за джендър изледвания" - проект за 88 219 лв., в управлението на фондацията е Ирина Мулешкова, член на Комисията за защита от дискриминация (от квотата на президента)

Сдружение "Нов избор" - Велико Търново - проект за 83 029 лв., управител на сдружението е Красимир Коев, общински съветник в Стражица, Найден Маринов, член на управителния съвет на сдружението, е дарител на БСП

Сдружение "Алтернативи Айтос" - проект за 84 290 лв. , в управлението на сдружението е Христина Христова, която е административен секретар на районния съд в Айтос

"ЕСО - Комерс" - Сливен - проект за 72 173 лв., половината от акциите в дружеството са собственост на Галин Кънчев, общински съветник в Сливен

Сдружение за социална интерграция Златоград - проект за 89 957 лв., управител е Красимир Младенов, тогава зам.-кмет, а преди това три мандата общински съветник

Сдружение "МОСТ - Враца" - проект за 85 500 лв., управител на сдружението е Момчил Младенов, общински съветник и областен координатор на НДСВ - Враца

Сдружение "Реха" - Плевен - проект за 59 255 лв., в управлението е Пламен Захариев, съдружник в асоциация "Аркадия" със Силвия Козарева, дъщеря на бившия социален министър и настоящ депутат от НСДВ Христина Христова

ЕТ "Лъчезар Данков", Алфатар - проект за 64 860 лв. Данков е дарител на БСП

Фондация за регионално и културно развитие "Нангле 2000", Монтана - проект за 86 148 лв., управител е Ташко Танев, общински съветник в Монтана 2003 - 2007 г. Бил е агент на държавна сигурност с псевдоним Пума. В управлението на фондацията е и Камен Димитров, кмет на село Долни Цибър

Сдружение "Знание Айтос" - проект за 68 766 лв., в управлението е Манол Манолов, районен прокурор на Айтос по "Административен капацитет"

Център за икономически и социални анализи и стратегии (ЦИСАС) - Кърджали - проект за 252 918 лв. Организацията е създадена от кмета Хасан Азис. В управлението й влизат Харун Бекир, общински съветник; Басри Мустафа, служител на областната администрация; Валентина Добрева, мениджър в "Муди" ООД- компанията, която е сертифицирала община Кърджали по ISO

Фондация "Обществен фонд - Пазарджик", проект за 128 983 лв. В управлението е Тодор Попов, кмет на Пазарджик

Фондация "Камчийски бряг", проект за 199 111 лв. В управлението е кметът на Аврен Красимир Тодоров. Адресът на регистрацията на фондацията съвпада с този на общината. Същото НПО е партньор в друг проект по програма ОПАК

"Местна агенция за икономическо развитие - Разлог" - проект за 180 504 лв. Управител е Любен Татарски - кмет на Разлог; в ръководството е и Красимир Герчев, общински съветник. Самото НПО държи собствеността на търговското дружество - "Бизнес център Места" ЕООД, което пък има дялове в три други търговски дружества

"Агенция за регионално развитие и бизнес център - Видин" проект за 181 026 лв. В управлението на дружеството влизат кметът на Видин Румен Видов; кметът на Силистра Иво Андонов; общинският съветник от Ново Село Албена Янкова; Румен Кънчев е общински съветник в Бойница

Сдружение "Горна Оряховица 2000" - проект за 390 000 лв. Управител е кметът на Г. Оряховица Никола Колев

Сдружение "Екоприятели 2005" - проект за 178 859 лв. Управляващият Светослав Зашев е общински съветник в Благоевград

Регионално сдружение на общините "Марица" - проект за 200 690 лв. Управляващи са кметът на Хасково Георги Иванов, кметът на Ивайловград Стефан Танев и кметът на Стамболово Гюнер Сербест

Фондация "Младежка инициатива" - проект за 268 342 лв. В управителния съвет са членове на младежките структури на ДПС

Фондация "Идея" - проект за 282 603 лв. В управата е Тодор Илиев Тодоров, член на комисията по досиетата от квотата на НДСВ

"Еко животновъдство" - проект за 191 239 лв. В управата са кметът на с. Долна Студена Йордан Трифонов Ангелов; кметът на Караманово Марин Анчев; кметът на Новоград Тодор Асенов и Боян Боянов, общински съветник в Ценово. Самото НПО е създадено няколко дни (според информационния регистър ДАКСИ) преди крайния срок за подаване на документите

СНЦ "Бизнес инкубатор - Гоце Делчев" - проект за 375 852 лв. В управлението са кметът Владимир Москов и зам.-кметът Валери СарандевСНЦ " За бъдещето на община Ветрино" - проект за 257 665 лв. В управата е Тодор Зафиров, общински съветник

Агенция за енергиен мениджмънт - гр. Попово - проект за 204 093 лв. В управлението са Найден Иванов, общински съветник от Попово, и Милена Иванова, зам.-кмет

Източник: в. "Капитал"

 

Николай Василев, министър на държавната администрация: Как ще е аналогичен случаят "Батко"

Как ще процедирате със сключените договори по оперативна програма "Административен капацитет", при които има явен конфликт на интереси?

- Процудерата, за която говорите, е от края на 2007 и началото на 2008 г. Тогава е нямало Закон за конфликт на интереси. Министерството на държавната администрация е спазвало всички закони и ние не сме знаели, че някой ден това ще се смята за конфликт на интереси. Когато са сключвани договорите това е било абсолютно законно. Някои от проектите вече са отчетени и изпълнени. С минало време няма нужда да ми задавате въпроси. В бъдеще време обаче ще спазваме Закона за конфликт на интереси.

Значи вече ги проверявате.


- Да.

Възможно ли е, понеже случаят "Батко" е анологичен....


- Чакайте, чакайте малко, как ще е аналогичен? Ако вие имате неправителствена организация и давате проекта на себе си, тогава има конфликт на интереси. Това, че примерно кметът на Долно нанагорнище имал неправителствена организация и тя е получила финансиране, без аз изобщо да го познавам, за мен няма никакъв конфликт на интереси. Значи това нито е било незаконно, нито неморално, нито има някакви свързани лица. Това, което казвате, е с поглед напред на закона, който току що влезе в сила.

Идвали ли са сигнали от Брюксел, че се иска преразглеждане на такива договори?

- Не, нямало е такива сигнали.

От неправителствените организации казаха, че едва миналата седмица са получили писмо от вашето министерство как да си попълват финансовите отчети по изпълнението на проектите. В същото време, както и вие казахте, те са пред приключване и разходите са направени.

- Това е технически въпрос, с който министърът не се занимава. Нямам представа как се попълват финансови отчети. България е нова в усвояването на еврофондовете и постоянно се приемат нови нормативни документи. Преди малко направихме промяна в министерското постановление за усвояване на еврофондовете. Няма кой на кого да се сърди, нещата се променят.

Забележка: Въпросите са зададени на 12 февруари след заседанието на Министерския съвет


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]