Foundation for Local Government Reform
2009/03: Номинации за награди
В изпълнение на проект «Прозрачност и публичност на действията на областните и общинските администрации – гаранция за почтено и добро управление» по приоритетна ос 1.2. «Прозрачна и почтена държавна администрация» на ОП «Административен капацитет» ФОНДАЦИЯ ЗА ПРОЗРАЧНИ РЕГЛАМЕНТИподготвя „Наръчник с добри практики за партньорство между областните и общинските администрации и структурите на гражданското общество за реализиране на прозрачност в действията на администрациите”.
 
Наръчникът ще бъде представен и предоставен на всяка една администрация заедно с 1-ви брой на годишен информационен справочник с актуална информация за дейностите на областнитеи общинските администрации, чрез които се постига публичност и прозрачност, както и на заявилите желание неправителствени организации, на Национална конференция с участието на целевите групи по проекта и медиите за представяне на целите и резултатите от изпълнението на проекта в края на м. юни 2009 г.Материалите за справочника бяха събрани и обработени отАГЕНЦИЯ ЕВРИКА, спечелила обявената процедура за избор на изпълнител по ПМС 55/12.03.2007 г. на поръчка с предмет: «1. Проучване на прилаганите практики в областните и общинските администрации, чрез които се постига публичност и прозрачност на дейността им; 2. Анализ на ефективността на организацията и работните процеси, чрез които се постига прозрачност и публичност в областните и общинските администрации».
 
На Националната конференция в края на м. юни 2009 г. ще бъдат връчени два приза:
  •  „Най-прозрачна администрация”;
  •  „Най-добра практика за партньорство между областните и общинските администрации и структурите на гражданското общество за реализиране на прозрачност в действията на администрациите”.
 
Обръщаме към вас сами да номинирате Вашата най-добра практика за партньорство между областните и общинските администрации и структурите на гражданското общество за реализиране на прозрачност в действията на администрациите.
 
Вашите предложения могат да бъдат в една или няколко от посочените примерни области:
І. Осигуряване на прозрачност на местното самоуправление
1.        Как се осигурява прозрачност на дейността на общински съвет.
2.                  Как се осигурява прозрачност на дейността на кмет и общинска администрация.
3.                  Как се осигурява прозрачност на дейността на областната администрация.
4.                  Какви форми на включване на местната общност при вземане на важни решения от общинските и областните власти са използвани (работни групи с експерти на общини и специалисти от НПО, представители на гражданите, излъчени от неформални граждански формирования – комитети, събрания и др; допитвания, местни референдуми, обсъждания на общи събрания и др.)
5.                  Осигурен ли е обществен контрол върху дейността на органите на общинската и областната власти - в каква степен и под каква форма.
6.                  Осигурена ли е прозрачност при разпореждането и контрола на общинска и държавна собственост.
7.                  Осигурена ли е административна прозрачност при разпореждането с бюджета.
8.                  Осигурена ли е административна прозрачност при упражняването на правомощията на общинските и областните органи и служби в областта на разпореждане с общинската и държавна собственост на територията.
9.        Осигурена ли е прозрачност при упражняване на контрол върху устройството и изграждането на територията (това е контрол по застрояване, изграждане и инфраструктура от граждани, фирми).
10.     Осигурена ли е прозрачност при развитиетона инфраструктурата и икономика на общината и областта (разрешителните режими, касаещи бизнеса, таксите, които се събират в тази връзка).
11.     Какви са антикорупционните мерки, предприети от общинските и областните администрации и спазват ли се.
>>     Постигане на единност и прозрачност в прилагането на процедурата по назначаване на служители в администрацията, както и на отговорност за нейното неспазване, с цел да се стимулира конкуренцията, основана на професионални качества и да не се допуска назначаването на служители по политически, личен, родов, приятелски или по друг нелегитимен белег.
·         Мобилност и ротация на служителите в особено чувствителните към корупционен натиск сфери.
·         По-нататъшно оптимизиране на процедурите за оценяване и професионално развитие и на конкурсите за вътрешен подбор, както и превръщане на механизмите на атестиране в реално действащ инструмент, който да гарантира високия професионализъм на служителите.
>>       Въвеждане на система за допълнително материално стимулиране и ясното й регламентиране с цел намаляване на елементите на субективизъм.
>>       Въвеждане на детайлни правила за личното поведение на служителите.
>>    Задължително обучение по проблемите на корупцията, конфликтите на интереси и професионалната етика за служители в администрацията.
>>       Повишаване отчетността на администрацията пред обществото, включително чрез механизмите и процедурите за предоставяне на достъп до обществена информация.
12.     Какви партньорства между местните власти, гражданите, гражданските организации и медиите са създадени по осигуряване на административна прозрачност.
13.     Осигурен ли е принципът за равнопоставеност (между половете, между етническите групи, хората с увреждания, социалните групи в неравностойно положение). Как гражданите и гражданските организации оценяват степента на прилагане на този принцип в дейността на общинските и областните администрации.
ІІ. Как се формират общинските политики, касаещи местната общност
1.       Как се формират общинските и областните политики и какво е участието на гражданите, гражданските организации, НПО, организациите на работодателите, синдикатите при формирането на общинските и областните политики, касаещи местната общност.
2.       Какви добри практики в общините и областите съществуват по отношение на включване на гражданите и гражданските структури при формиране на общински и областни политики и какви са формите за осъщесвяване на тези практики.
3.       Под каква форма при разработване на общинска/областна политика е потърсено мнението на гражданите, гражданското общество, организациите на работодателите, синдикалните организации при вземане на важни решения, касаещи местната общност или местния бизнес.
4.       Има ли практика на формирани работни групи, включващи експерти на граждански организации, синдикални организации и организации на бизнеса при разработване на областните стратегии за развитие, общинските планове за развитие, при разработване на проекти, касаещи местната общност, при разработване на общински социални политики.
5.       Какви методи ползват общинските и областните администрации за проучване на нагласите в общността да подкрепят и приемат съществени решения на общинската/областната администрация (референдум, допитване, консултации, работни групи, социални оценки, оценки на въздействието и др.).
6.       Провеждани ли са местни референдуми или допитвания при вземане на важни за местната общност решения и за какви решения са използвани тези форми.
7.       Как оценяват гражданите и гражданското общество прозрачността при провеждане на изборите за местна власт.
ІII. Административна прозрачност и корупционен риск
1.     Имат ли общинските и областни служители необходимата подготовка да променят своите психологически нагласи да работят при условията на пълна прозрачност и откритост.
2.     Какво е нивото на корупционния натиск и корупционния риск в отделните звена на общинските и областните администрации.
3.     Какви са общинските и областните практики за намаляване на корупционния риск и корупционното напрежение; от тези практики кои са най-добрите, показали най-добър резултат.
4.     Създадени ли са практики на «ден на отворените врати» в общинската и областната администрация.
5.     Антикорупционни мерки в областта на управление на общинската и държавна собственост.
IV. Достъпност до общински и областни услуги
1.     Колко общински и областни администрации са въвели практиката за обслужване на едно гише.
2.     Колко администрации са осигурили достъп за хора с увреждания до административни, образователни, здравни и социални услуги.
 
Целта на проекта е да извадим и покажем пред обществото, пред отговорните институции в държавата и ЕС позитивните практики от дейността на българската администрация и положителния ефект от партньорството й с неправителствения сектор.
 
Използвайте тази трибуна за популяризация на доброто!
 
Очакваме Вашите номинации до 20 април 2009 г.

ПЕТЯ ДОНОВА
Управител на «Фондация за прозрачни регламенти»
София 1000,
бул. „Дондуков” № 11
тел./факс 987 33 05; 0889 777 994;

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]