Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

С приетата от Правивителството актуализирана Стратегия за модернизиране на държавната администрация и План за нейното изпълнение се дават основните насоки за подобряване на административното обслужване в страната. През декемри 2001 година Правителството и НСОРБ постигнаха споразумение по основните принципи за децентрализирането на възможностите за набиране на приходи от общините. Смисълът на модернизиране на Общинската администрация е подобряване на административното обслужване на гражданите и фирмите, а пътят - въвеждането на принципа на Едно гише в центрове за услуги и информация на гражданите.

Практика

1997 година бележи началото на изграждането на единна информационна система за услуги на гражданите, базирана на програмни решения работещи под DOS. През годините към информационната система бяха добавяни множество нови програмни модули, повишаващи нейната функционалност и ефективност.

Центърът за услуги и информация на гражданите (ЦУИГ) е създаден на основание чл. 6 от Закона за административното обслужване на физически и юридически лица. Работните места в ЦУИГ са свързани в единна информационна система, в която е внедрен програмен продукт "Деловодство". Програмните продукти и модули обезпечават услугата "Едно гише". С това се постига строг контрол на входяща и изходяща кореспонденция.

В Община Пазарджик ЦУИГ разполага със 17 специализирани работни места, осигуряващи услугата "Едно гише", за улеснение на гражданите има изнесени информационни табла и дипляни.

Отделните модули са:

Контрол по търговия:

- Автоматизирано попълване на наказателни постановления срещу стопански субекти и лица, според характера на нарушенията и поддържането им в регистри.

- Ефективна връзка с касови гишета за издължаване на наказаните лица.

Наказателни постановления:

- Специализирано програмно решение, основно за нарушения по Наредба за Обществения ред на физически лица, с което се създава и поддържа регистър на Наказателни постановления за глоби и санкции.

Наеми и общински такси:

Автоматизирано попълване на регистри на:

- договори за наем на нежилищни помещения.

- Реклами.

- Такса терен гараж.

- Такса терен павилион.

Актове за общинска собственост:

- Автоматизирано поддържане на регистъра с актове за общинска собственост.

- Автоматизирано изготвяне на бланки за съответен акт.

Туристически регистър:

- Изграждане и поддържане на регистър на туристическите обекти според Закона за туризма и Наредбата към него.

- Специализиран модул Едно гише с обработка и автоматично попълване на заявления, молби, декларации, формуляри и др.

По Съвместна програма на Министерство за международно развитие на Великобритания и Агенцията за малки и средни предприятия (АМСП) се откри Гише на предприемача.

Евроцентърът е създаден за координация на сътрудничеството с местни и международни правителствени и неправителствени организации. В него се предоставя информация, експертна оценка и решения по въпросите за международното сътрудничество на Община Пазарджик. Освен това служи за организиране на семинари, работни срещи и евроклубове.

Към Дирекция Гражданско състояние, адресна регистрация и ЕСГРАОН има:

- 25 работни станции;

- 6 електронни подписа;

- пряк Интернет достъп до Национална база данни "Население";

- локални бази данни "Население" в 13 кметства;

- оптичен кабел с Държавната администрация.

Специализираното гише към Дирекциите "Териториално и селищно устройство" и "Архитектура" осигурява:

- издаване на скици;

- удостоверения;

- разрешителни.

По Програма за техническо сътрудничество на общини от България и САЩ е разработен проект за създаване на географска информационна система. Звеното е оборудвано със съвременна техника и необходим програмен продукт, с който е създаден цифров модел на Община Пазарджик и 4 кметства.

По закона за частната охранителна дейност е регистрирано звено за самоохрана, което извършват контрол и проверки, съставят се актове и фишове и се поддържа регистър на нарушители.

Сектор Категоризация и лицензиране към Дирекция "Финансово-стопанска дейност и управление на собствеността" е ангажиран с издаване на разрешителни за търговия на дребно на тютюневи изделия, удължено работно време на търговски обекти, както и заверка на регистри за черни и цветни метали.

Съществува модул за отчитане на изплатени суми по извънтрудови отношения, автоматизирано разпечатване на Сметка за изплатени суми, Служебна бележка и др.

Автоматизирано се изготвят справки към данъчните служби и дискети към Националния осигурителен институт.

Всички модули имат:

- Възможност за търсене и филтриране по зададен критерий. Разнообразни справки и отчети.

- WEB достъп до публичната част на създадените регистри.

- Ефективна връзка с модул "Деловодство".

Модул "Деловодство" е:

- Комплексно софтуерно решение за поддържане на кореспондентски отношения в големи администрации.

- Делегиране на права за достъп до ресурсите на информационната система.

- Динамично настройваеми връзки с други модули на системата.

- Изграждане на неограничен брой специализирани деловодни гишета, обезпечаващи услугата "Едно гише".

Други възможности на софтуерния продукт са:

- Достъп до деловодни преписки чрез WEB (Intranet/Internet).

- Съхраняване и обработка на сканирани изображения към преписки /цифров архив/.

- Богата гама от справки, сроков контрол по поставени задачи, превантивен контрол и др.

- Изричащи срокове по поставени задачи

- Поставени задачи от резолиращо лице

- Поставени задачи за изпълнение от служител.

Проблеми при реализацията на проекта:

- Остаряващ хардуер.

- Поддържане на софтуера в съответствие с нормативната уредба.

- Финансови проблеми.

- Подбор на подходящи специалисти.

Резултати

- Изграждане на цялостна електронна мрежа със собствено финансиране със 180 работни станции с достъп до интернет.

- Подходящо избрани и внедрени хардуерни и софтуерни компоненти, подкрепени с необходимите човешки ресурси.

- Въвеждане на цялостна Система за управление на качеството.

- Община Пазарджик е получила Сертификат ISO 9001 през 2003 г.

- Защитен е контролен одит през 2004 година.

Иноватор: Елина Георгиева
Дата на публикация: 23 март 2006
Номинации: 4
Елина Георгиева
главен експерт Връзки с обществеността
Пазарджик -
бул. България 2
Tel:034/ 402-260; 0886/837624
Fax:034/44-24-95

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]