Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Предоставянето на административни услуги на гражданите е ежедневно задължение на общинската администрация, което според ръководството на Община Мездра трябва да отговаря на съвременните високи изисквания за качество на предоставяните услуги. Наред с нарастване на нуждите от навременно обслужване на гражданите и задоволяване на необходимостта им от издаване на множество административни документи се наблюдава и нарастване на техните изисквания към администрацията и качеството на работа на обслужващите звена. Когато всичко това бъде взето под внимание и пречупено през предстоящите промени в целия административен сектор във връзка с предстоящото членство на България в ЕС, става ясно, че повишаването на нивото на административното обслужване е един от важните аспекти на местното самоуправление.

Още през 2002 г. Община Мездра чрез откриването на общински Център за услуги и информация на гражданите (ЦУИГ) направи крачка за подобряване качеството на предлаганите административни услуги и улесняване достъпа на гражданите до тях.

Практика

Хартата на клиента и стандартите за обслужване на гражданите в Община Мездра е действаща от 31.05.2005 г. Тя е на разположение на клиентите на ЦУИГ, като за целта е издадена специална брошура, а самата Харта е предоставена за ползване в центъра. Хартата няма юридическа сила, не е правен документ и не създава юридически права, но помага на клиентите да разберат възможностите за взаимодействие с администрацията по-добре и по този начин да отстояват интересите си в по-голяма степен. Основната й цел е да подобрява достъпа до административни услуги и да насърчава повишаването на качеството на предоставяните услуги. В хартата подробно са описани всички услуги, общо сто двадесет и две, като за улеснение на клиентите това е направено за всяко от гишетата в ЦУИГ, а също така са посочени телефони за връзка със съответния специалист.

В Хартата са описани процедурата за отговор на жалби, сигнали и предложения на гражданите и процедурата за предоставяне на информация от общинската администрация. Посочват се срокове за реагиране по съответния входящ документ според вида му, както и отговорните за контрола длъжностни лица.

Централно място в Стандартите за административно обслужване на гражданите заема отношението към клиентите, за което свидетелства възприетото мото Общината това са хората . Те са разработени според схващането, че предоставянето на информация на клиентите и комуникацията с тях, както и разширяването на мрежата от канали за връзка с потребителите са приоритетни задачи на административния персонал.

Резултати

Резултатът от въвеждането на Харта на клиента и стандарти за обслужване на гражданите в Община Мездра бе забелязан веднага след провеждане на информационната кампания за представяне на документа пред обществеността и запознаването на широк кръг от гражданите със съдържанието на Хартата. Преди всичко промяната се изразява в подобряване на административното обслужване на гражданите и в по-доброто взаимодействие между обслужващи и обслужвани. Анкетните карти, въведени за обратна връзка, показват, че степента на удовлетвореност на клиентите се е увеличила значително, а устните запитвания за различни процедури и услуги са намалели. По лични впечатления на работещите в ЦУИГ, клиентите имат повече знания за административния процес, за сроковете и процедурите, а тяхната по-висока компетентност улеснява и обслужването им.

От друга страна, Хартата въздейства положително върху отношението на административния персонал към гражданите, като след приемането на стандартите за административно обслужване се наблюдава промяна на това, че потребителят на административни услуги се възприема преди всичко като клиент, от който зависи съществуването на администрацията.

Иноватор: Нина Данколова
Дата на публикация: 22 август 2005
Номинации: 10
Нина Данколова
Секретар
Мездра - 3100

Tel:0910/ 9-25-21
Fax:0910/ 9-25-23

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]