Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Информационен Бизнесцентър Стралджа е нестопанска организация, част от проект Заетост чрез подкрепа на бизнеса (JOBS), осъществяван от Министерство на труда и социалната политика и Програма на ООН за развитие. ИБЦ Стралджа работи в помощ на малки предприятия и земеделски производители, като им предоставя набор от услуги - информационни, технически, консултантски, обучения, достъпни и за маргинализирани групи от населението. Целта е да се намали безработицата в общината и да се повиши жизненият стандарт на населението, като се насърчава и развива предприемаческият начин на мислене и култура. Екипът на центъра се състои от маркетингов консултант и специалист по информационни технологи. Негови партньори са Община Стралджа, представлявана от Кмета на общината; Бюро по труда - Стралджа; Банка ДСК; физически лица.
Практика

Срещите на екипа на Центъра със занаятчии от региона при подготовкта за първия Коледен базар, организиран от Проекта JOBS, показват сходните проблеми липса на пари за закупуване на материали и пазар за произведенията, както и негативен опит с фирми и организации, обещаващи реализация на продуктите. Друг проблем е високата цена на изделията, която ги прави почти непродаваеми. За всеки от занаятчиите Центърът създава профил и попълва анкетна карта.

Центърът се стреми към разширяване на понятието занаят , така че то да обхване по-широк спектър от ръчно изработени продукти и да включи по-голям брой хора. Със съдействието на кмета на Община Стралджа са проведени десетки срещи в различни населени места от общината, на които са представени възможностите и услугите, предлагани от Центъря. Назначените през септември 2001 г. в Община Стралджа доброволци от Корпус на Мира Робърт Дейвис и Идит Суон подкрепят идеите и съдействат на Центъра в работата му.

В края на ноември няколко занаятчии вече са одобрени да представят свои изделия на Коледния базар. Няколко дни след приключването му Робърт Дейвис споделя идеята за изграждане на специализиран интернет магазин за български занаяти, както и на местен занаятчийски център с постоянни щандове. Направеното до януари 2002 г. маркетингово проучване показва, че в Интернет има голям интерес към подобни изделия, и че Центърът може да ги предложи на изключително изгодни цени.

Започва изграждането на самата страница www.CraftCenter.org като се обособяват два типа потенциални клиенти: чужденци, които са прибивавали в България; българи, живеещи в чужбина. Създадена е и финансовата стратегия на проекта. При продажба, занаятчиите получават цялата сума, която са обявили за цена на изделието си. Всички разходи по представянето на продукта и изпращането до клиента са за сметка на Центъра, като в магазина се формира цена на продукта, която да покрива разходити и да генерира една разумна печалба за Центъра.

Разработен е и начинът на предлагане на продуктите. Всеки продукт има собствена история, която включва кратко обяснение за конкретния занаят, традициите, обвързани с него и профил на неговия създател, и се изпраща заедно с покупката.

Проведени са следващи срещи със занаятчиите от региона, на които е представен цялостният проект за www.CraftCenter.org схемата, по-която ще се разработва магазина и мястото на всеки в тази схема, прогнозите за евентуалните му клиенти. Взема се решение продуктите да бъдат приети на съхранение в офиса на Центъра, с оглед на навременното им изпращане до купувачите.

Предоставени са индивидуални консултации на занаятчиите как да извършват правилно ценообразуване на своите изделия; свързване с производители или доставчици на конкретни материали при максимално изгодни цени; даване на конкретни предложения на всеки в каква насока да развива дизайна на изделията, като запази отпечатъка на българската традиция, но и ги доближи до вкуса и разбирането на клиента зад граница.

През април 2002 г. е решен и първият сериозен проблем намиране на онлайн фирма, която извършва разплащане с кредитни карти. По същото време съвместно с Бюро по труда - Стралджа Центърът организира и провежда обучението Започни собствен бизнес за част от безработните занаятчии. Завършена е и системата за начисляване на транспортните такси в сайта.

През май 2002 г. продължават срещи из различни населени места от общината със съдействието на кметове и кметски наместници. В офиса на Центъра са аранжирани няколко постоянни щанда с продукти на местни занаятчии и започва подготовка за представянето им на летния занаятчийски базар във Варна. По желание на областната управа на област Ямбол и със съдействието на местния доброволец от Корпус на Мира екипът се среща със занаятчии от община Тунджа, някои от които стават негови партньори.

През юни БНТ излъчва разширен репортаж за бъдещия Интернет магазин в предаването Бизнес закуска . Централното координационно звено на проект JOBS одобрява бюджет за проекта, който включва закупуване на фотографско осветление и дигитална камера.

Регистриран е домейн www.CraftCenter.org и сайтът е пуснат в тестов режим. Заснети са и инвентаризирани всички продукти, с които магазина ще стартира. Обособени са следните категории щандове: рисувана коприна, терлици, икони, кукли, свещници, дървени миниатюри, дървени съдове, плетива, керамика, фотографии, бродерия, домашна украса. На 3 ноември 2002 г. е реализирана първата продажба на продукт, а пет дни по-късно се провежда и официалното откриване на магазина. Събитието е отразено в националните вестниците и радио, и хора от цялата страна се обръщат към Центъра с конкретни въпроси и предложения. По покана на областния управител, екипът присъства на учредяването на Регионалната занаятчийска камара и представя възможностите, които електронният магазин открива. В близко бъдеще Центърът се надява да заработи с тази новосъздадена структура, в която членуват над 150 занаятчии от областта.

Информационен Бизнесцентър - Стралджа развива Интернет стратегията на компонента Занаяти в проект JOBS. В началото на 2003 г. занаятчии от регионите, в които се осъществява проектът, ще имат възможност да предоставят свои изделия на съответния център, които да бъдат включени в Интернет магазина. Този вид организация гарантира бързото и сигурно транспортиране на продуктите до Центъра, като в същото време спестява значителни средства на самия производител.
Резултати

С този проект се дава шанс на всеки талантлив българин да печели от своя труд и същевременно да съхранява традицията на българския занаят. Натрупан е значителен опит от всички участниците в проекта в процеса на създаване на първия български интернет-магазин, изцяло специализиран в продажба занаятчийски стоки. Към настоящия момент в проекта са включени 33-ма занаятчии от Стралджа, Ямбол, Нова Загора, София и Пловдив.

Проектът е приложим за всички региони в страната. Въпреки, че селищата от Община Стралджа никога не са били утвърдени средища на занаятите, Центърът успява да открие, организира и обучи десетки хора, които могат да създават ръчно изработени продукти и да реализират продажби през Интернет.

Виртуалният магазин се обслужва от тричленен екип: Добрина Маринова - маркетинг, работа със занаятчии, доставки; Робърт Дейвис - реклама, онлайн промоция, бюлетини; Дичко Дичев - уеб разработки, графичен дизайн, връзки с обществеността. Техническите изисквания се свеждат до компютър (актуална конфигурация), цифров фотоапарат, скенер и принтер.
Иноватор: Дичко Дичев
Дата на публикация: 01 декември 2002
Номинации: 22
Дичко Дичев
ИТ експерт
Стралджа - 8680

Tel:(04761) 2273
Fax:(04761) 2273
http://www.bicstraldja.org

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]