Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория
В началото на 2011 г. Фондация за реформа в местното самоуправление в партньорство с Община Кнежа стартира проект „Граждански мониторинг за ефективно управление на публичните ресурси”, финансиран от Фондация „Америка за България”. В рамките на проекта се провежда проучване сред местния бизнес, фокус група с представители на НПО и граждани, както и обществено обсъждане, с цел дефиниране на публична услуга, предоставяна от общината, която да бъде подложена на граждански мониторинг. За такава услуга е избрана „Домашен социален патронаж” (ДСП) в Община Кнежа. Услугата “Домашен социален патронаж” се предоставя от Общински център за социални услуги – Кнежа. Тя включва доставка на храна на 124 души от гр. Кнежа (109), с. Бреница (11) и с. Лазарово (4) – възрастни хора, самотно живеещи, както и хора с увреждания. Общинската услуга включва доставянето на едно хранене за деня, състоящо се от супа, основно ястие и хляб, както и една кофичка кисело мляко и един хляб (предназначени за събота и неделя). Звеното, предоставящо услугата, е с численост 9,5 човека. Бюджетът на дейността за 2011 г. е 130 000 лв., от които една трета са за заплати и осигуровки, а останалите две трети са за издръжка на дейността (хранителни продукти, облекло и инвентар, режийни разходи, разходи за горива, застраховки, техническо обслужване на МПС и др.). Заложените в бюджета за 2011 г. приходи от такси за услугата са в размер на 45 000 лв. при заплащана такса от ползвател на услугата 40 - 48 лв./месец.
Практика
Гражданският мониторинг стартира през месец юни 2011 г. и продължи 6 месеца до ноември 2011 г. Разработен е въпросник, който през първите три месеца от наблюдението се попълва анонимно от 28-35 ползватели на услугата ДСП (25-30 човека от гр. Кнежа и 4-5 човека от с. Бреница) веднъж седмично, четири пъти в месеца, като всеки петък анкетираните споделят впечатленията си от предоставената им през изминалата седмица храна и изразяват мнението и желанието си за предлаганата услуга като цяло. Включените в анкетата въпроси са изписани с по-едър шрифт, така че да не затрудняват възрастните хора. Попълненият въпросник се поставя в бял запечатан плик от анкетирания, така че да се гарантира анонимността на проучването. На четвъртия месец от наблюдението се преценява, че събирането на информацията два пъти месечно вместо четири е напълно достатъчно с оглед целите на мониторинга. Анкетирани са ползватели на услугата на възраст между 70-75 г., като между тях има самотно живеещи хора и хора с увреждания. Въпросникът включва следните въпроси: Кога ви носят храната?, Храната топла ли е при доставката?, Как оценявате цената на предоставяната услуга?, Доволен ли сте от порциона?, Какво бихте искали в по-голямо количество да бъде включено в менюто?, Бихте ли ползвали и допълнителна социална услуга?, като бе предоставена възможност за отправяне на препоръки за подобряване качеството на услугата. В резултат на извършваното наблюдение всеки месец се изготвя доклад, който освен отчитане качеството на предоставяната храна включва и предложения от страна на гражданите за нейното подобряване. Тези доклади (6 на брой) се изпращат до Община Кнежа, за да може общинската администрация да се запознае с отправените от ползвателите на услугата препоръки и да вземе отношение по тях дотолкова, доколкото позволяват условията, заложени в сключените с доставчиците на продукти договори. Месечните доклади се представят и на организирани за целта срещи. С цел популяризиране на резултатите от наблюдението на услугата през съответния месец информация от докладите се разпространява чрез местното радио.
Резултати
Въз основа на извършеното наблюдение на предоставяната услуга „Домашен социален патронаж” са изведени следните препоръки с цел повишаване на нейното качество: - Предоставяната храна да бъде по-разнообразна и по-качествена, като се актуализира рецептурника, по който се приготвя; - Да се упражнява по-голям контрол при приготвянето на храната. Основната препоръка във връзка с технологията на приготвяне на храната е свързана с по-диетично приготвяне на ястията; - Порционът на храната да се завиши, за да отговаря на необходимия грамаж за възрастни хора; - Да се проучат възможностите за включване на десерт в менюто, за който възрастните хора са готови да плащат допълнително и увеличената въз основа на това такса за услугата да залегне в проектобюджета за 2012 г.; - Допълнително да се проучат сред цялата целева група възможностите за предоставяне и на други услуги от Общинския център за социални услуги като съботно-неделна доставка на храна, осигуряване на храна по време на празнични дни, оказване на взаимодействие със социални, здравни и други институции, ТЕЛК и др.; - По възможност да се сключват по-краткосрочни договори с доставчици на продукти или в договорите да се включат клаузи, които да позволяват по-голяма гъвкавост на ръководството на Общинския център за социални услуги да реагира на предложения от гражданите за подобряване качеството на услугата; - Да се приеме разработената от Общината Наредба за условията и реда за предоставяне на социалната услуга „Домашен социален патронаж” в Община Кнежа. В хода на гражданското наблюдение част от отправените препоръки (предимно по отношение на технологията на приготвяне на храната) са взети предвид от Общинския център за социални услуги – Кнежа. Въз основа на извършения мониторинг на услугата е проведена и допълнителна анкета сред всички ползватели на услугата ДСП с цел проучване на желанието им за разширяване обхвата на услугата чрез включване в нея на съботно/неделно осигуряване на храна, както и осигуряване на храна и грижи по време на празнични дни. Проучени са и възможностите за осигуряване и на десерт в менюто срещу по-висока такса. На база на извършеното проучване е изготвено предложение от страна на Общинския център за социални услуги за разширяване на обхвата на предоставяните социални услуги, които да залегнат в проектобюджета за 2012 г.
Иноватор: ros
Дата на публикация: 14 август 2012
Номинации: 1
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]