Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория
След проведените: проучване сред местния бизнес, среща-дискусия с НПО и широко обществено обсъждане - за услуга, която да бъде наблюдавана в продължение на шест месеца бе избрана „Почистване на улици и обществени места и сметоизвозване” (ПУОМС). За ефективно провеждане на мониторинга е направен преглед на правната рамка за извършване на услугата, финансовото обезпечаване, заложено в план-сметката за всяка дейност и населено място поотделно и избрания икономически модел на осъществяване – чрез учредяване на концесия с няколко фирми изпълнители. Извършването на услугата по сметосъбиране и сметотоизвозване и улична чистота е възложено на три фирми, като задълженията и отговорностите са разпределени по следния начин: - „Шеле България” ЕООД извършва сметосъбирането и сметоизвозването на територията на гр. Гоце Делчев, в селата Делчево и Мосомище и на територията на к.к. Попови ливади; - ЕТ „Руска Петрова” извършва сметосъбирането и сметоизвозването в с. Борово и останалите села от общината; - ЕТ „Астер С – Тодор Иванов” отговаря за поддържането на местата за широко обществено ползване и сметоизмитането на регламентирани улици; - „РеПак” АД отговаря за разделното събиране на отпадъците.
Практика
Целта на наблюдението е да обхване предоставянето на услугата в нейната цялост, т.е. наблюдава се изпълнението на всеки компонент и от всяка фирма, съобразно възложената дейност, за постигането на което е необходимо гражданският мониторинг да бъде упражняван на територията на няколко населени места. Като най-подходящи и същевременно удовлетворяващи това условие бяха избрани гр. Гоце Делчев и селата Мосомище, Брезница и Борово. За провеждането на гражданския мониторинг се изготвя методология, в която са разписани всички аспекти на реализацията на гражданския мониторинг. Главната цел мониторинга е да бъде постигнато видимо и устойчиво подобрение качеството на услугата за потребителите (граждани и фирми) и/или да бъде намалена нейната цена. Съгласно разработената методология наблюдението се осъществява от обучени граждани доброволци, интензивността на наблюдението е седмична, като за резултатите от всеки едномесечен период на наблюдение се съставя доклад, които се представя пред граждани и медии и се предоставя на ръководствата на общината и фирмите изпълнители. Гражданският мониторинг стартира през месец юни 2011 г. и продължава до ноември 2011 г. За целите на мониторинга се разработва въпросник, който включва въпроси за проследяване на състоянието на чистотата на местата за широко обществено ползване, сметоизмитане на улици, състояние и разположение на съдове (кошчета, кофи, контейнери) за твърди битови отпадъци и чистотата на местата около тях, разделното събиране на отпадъците. В резултат на извършваното наблюдение всеки месец се изготвя доклад, който освен отразяване на състоянието на улиците включва и предложения от страна на гражданите за подобряване качеството на услугата. Тези доклади се изпращат до Община Гоце Делчев, за да може общинската администрация да се запознае с отправените от гражданите препоръки и по възможност да вземе координирани с фирмите-концесионери мерки, съобразно заложените в план-сметката средства. Месечните доклади се представят и обсъждат и с гражданите по време на организирани за целта срещи. С цел популяризиране на резултатите от наблюдението на услугата през съответния месец информация от докладите се разпространява и чрез местния радиовъзел. Някои от най-често споделяните проблеми и недостатъци при осъществяването на услугата са: - в кофите за битови отпадъци се изхвърлят строителни отпадъци и тлееща жар, които причиняват частично увреждане или погиване; - някои граждани/собственици на имоти възпрепятстват извозването на кофите, ограничавайки достъпа до тях; - отпадъци от бита, за които е осигурено разделно събиране (хартия, стъкло, метали), се изхвърлят в кошове/контейнери за смесени твърди битови отпадъци; - в някои части на града и най-вече по-малките населени места гражданите декларират необходимост от повече съдове/контейнери за битови отпадъци; - някои от съдовете за смет са сериозно амортизирани и е нужно да бъдат подменени или рециклирани/ремонтирани. Голяма част от забележките и препоръките се анализират от страна на общинското ръководство в координация с фирмите изпълнители и се предприемат мерки за отстраняване на нередностите. За решението на някои от проблемите обаче тепърва ще се търсят варианти, защото се касае за значителен допълнителен финасов ресурс или въвеждане на нова технология. Пример за решение на такъв проблем, свързан с неприятните миризми от контейнерите през лятото, е периодичното измиване на съдовете и контейнерите, за което до момента на е въведена организация поради липса на подходящо място, което да удовлетворява законовите регулации, както и значителната инвестиция за почистващи съоръжения. Този проблем вероятно ще доведе до промяна в план-сметката за следващата година, така че нужните средства за това да бъдат бюджетирани.
Резултати
Като основни постижения от шестмесечното гражданското наблюдение можем да очертаем нарасналата цялостна удовлетвореност на гражданите от услугата, за което заслуга имат всички страни, които бяха ангажирани в процеса. Има обаче и още нещо, което се случи на „политическо” ниво т.е. беше направена ревизия на най-проблемния компонент на услугата по-сметосъбиране и сметоизвозване – разделното събиране на отпадъците. Реализацията му се оказа толкова неудовлетворителна (макар поради своята комплексност и недостатъчното ниво на еко- и гражданско съзнание този проблем да надхвърля местното ниво и конкретната фирма-изпълнител), че той няма бъдеще в този си вид. Друг резултат от гражданския мониторинг е фактът, че започна процес на осъзнаване, че удовлетвореността на гражданите може да бъде „критерий” за ревизия на стандартите за качество и че гражданите могат да бъдат и партньор при предоставяне на публична услуга, когато бъде изграден работещ канал за взаимовръзка и взаимодействие, на основата на който да се градят отношения и взаимно доверие между гражданите и общината.
Иноватор: ros
Дата на публикация: 14 август 2012
Номинации: 1
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]