Foundation for Local Government Reform
Техническо побратимяване

назад

Проект: Изработване на маркетингов профил на община Благоевград, адресиран към потенциални чуждестранни инвеститори

к а з у с

Изготвяне на маркетингов профил на Община Благоевград

1. Кратко обобщение

През 1998 г. Община Благоевград се включи в Програма Техническо побратимяване между български и американски градове , подписа споразумение за сътрудничество и започна работа по съвместни проекти с град Обърн, щат Алабама, САЩ.

Основният проект, разработен по тази програма през първия етап от нейното осъществяване (1998 - 2000 г.), беше Изготвяне на стратегически план за развитието на Община Благоевград до 2015 г. в областите: урбанизация и инфраструктура; икономическо развитие; екология и управление на отпадъците .

Работна група по икономика определи като първостепенна задача създаването на благоприятни условия за привличане и усвояване на чуждестранни инвестиции.

За необходимо условие и първа стъпка за решаването на тази задача беше определено създаването на информационен материал за общината, който да обобщава съществуващата разнородна информация за общината, да я структурира целенасочено, така че да изтъква предимствата и благоприятните възможности на общината не сами по себе си, а с оглед предполагания интерес от страна на потенциалните бизнес-партньори и инвеститори. Така насочихме усилията си към разработването на Маркетингов профил на Община Благоевград.

2. Описание на съществуващия проблем

Привличането на външни инвестиции за решаване проблемите на общините е основен инструмент на всяко добро общинско управление. В процеса на работа с партньорите ни от град Обърн установихме, че те имат богат опит в използването на този инструмент и цялостна програма за икономическо развитие. В същото време при сравнението с инструментите, които използвахме ние до този момент, се откроиха следните проблеми:

1. Липса на достатъчно конкретна информация, която да представлява интерес за потенциалните инвеститори;

2. Наличната информация бе неподходяща и неструктурирана, представляваща интерес по-скоро за туристически посетители, а не за бизнесмени и инвеститори,, които всъщност са целевата група на маркетинга на общината;

3. Липса на техническа възможност за своевременно актуализиране на бързо-променящата се икономическа информация;

4. Скъпоструваща форма за представяне на общината традиционната печатна брошура.

Ето защо Община Благоевград съвместно с нашите колеги от Обърн реши да разработи електронен вариант на маркетингов профил, който да предоставя необходимата на потенциалните инвеститори информация.

3. Описание на проекта

Самата технология на процеса на изработване на маркетингов профил е много лесна, не изисква особени материални, финансови и човешки ресурси.

Първият и най-съществен етап е изработването на концепция за маркетингов профил. Идеята за промяна на философията за представяне на общината и обръщането на информацията от гледна точка на интереса на потенциалния инвеститор възникна вследствие запознаването ни с практиките, използвани в работата на нашите партньори от град Обърн. Освен техния собствен маркетингов профил партньорите ни представиха практиките на редица други градове от САЩ, които послужиха за модел при изготвянето на нашия електронен документ.

Вторият етап обхваща изготвяне структурата на маркетинговия профил, тоест подбора и подреждането на видовете информация, която да бъде включена като съдържание. На този етап работихме съвместно с експерта по Икономическо планиране на град Обърн г-н Ед Гарднър. В продължение на три седмици прегледахме цялата налична информация за Община Благоевград, съществуващите до този момент презентации и рекламни брошури за общината. Определихме коя информация представлява интерес за чуждестранния потребител, какво липсва и трябва да бъде допълнено или преработено. Разработихме първоначален вариант на структурата на материала. Създадохме работна група от експерти от общината, на която предложихме този първоначален вариант за коментар и допълнения. Работната група включваше експерти от всички основни области, отразени в маркетинговия профил, както и специалиста по информационни технологии на общината.

Проведоха се няколко дискусии и се прие окончателен вариант на структурата.

Третият етап бе набиране на необходимата информация за структурата на маркетинговия профил. Всеки от експертите събра и обработи информацията в своята област.

Четвъртия етап включи редактиране на информацията, постъпила от различните експерти, и оформяне на единен цялостен стил на езика на документа. В случая сбитият, кратък и ясен стил на представянето има много голямо значение. Поради това, че маркетинговият профил е насочен към хора, които не разполагат с много време и търсят точно определена информация, се налага да бъде казано възможно най-много с възможно най-малко средства.

Петият и последен етап е качването на файла с маркетинговия профил на уеб-страница и оформянето му като електронен документ от специалистите по информационни технологии на общината. По-нататъшната разработка на електронния маркетингов профил е свързана с допълнително подходящо графично оформяне и свързване с останалата част от информацията, съществуваща на Интернет страницата на общината, както и с непрекъснатото, периодично актуализиране на информацията в него.

4. Времетраене на изпълнението

Проектът стартира през май 2000 г. с активното участие на колегите от Обърн и неговото изпълнение може да се раздели на два основни периода.

През първият период октомври 2000 февруари 2001 г. бяха осъществени следните основни дейности:

1. Проучване опита на Обърн за изработване на маркетингов профил на община.

2. Подготовка на структурата на маркетинговия профил за Община Благоевград.

3. Изработване на маркетингов профил на Община Благоевград.

4. Превод на маркетинговия профил на английски език - януари, февруари.

5. Публикуване на маркетинговия профил на Интернет-страницата на общината.

През вторият период март 2001 май 2002 г. се осъществи по-нататъшно разширяване на проекта:

1. Публикуване на брошура маркетингов профил, включващ основната, непроменяема характеристика на общината, с възможности за прибавяне на приложения към него;

2. Включване на електронен каталог на фирмите в общината към маркетинговия профил;

3. Изработване на графичен електронен дизайн на маркетингов профил;

4. Реконструиране на Интернет-страницата с включване на връзка към маркетинговия профил и възможност за актуализиране на информацията от служителите на общината.

5. Преглед на решенията

Маркетингов профил на Община Благоевград представлява електронен информационен материал, който представя необходимата на потенциалните инвеститори информация за общината, като акцентира върху нейните възможности и предимства.

За разлика от съществуващите до този момент и използвани широко в практиката на всички общини рекламни брошури и материали Маркетинговият профил на Община Благоевград носи следните новаторски характеристики:

1. Съдържанието на профила е подбрано от гледна точка на интереса на чуждия инвеститор. Най-подробна информация се дава по отношение на икономическите характеристики работна сила, квалификация на работната сила, данъци и такси, законодателни изисквания за опазване на околната среда и др. Информацията за инфраструктурата транспортни връзки, телекомуникации, енерго- и водоснабдяване е ограничена, само необходимия минимум за потенциален потребител: съществуващи услуги, начин за включване и/или ползване на дадената услуга, полезни контакти. Общата информация и информацията за качеството на живот са съпътстващи и подбрани главно от гледна точка на възможностите за добро прекарване на свободното време при краткотраен престой или за осигуряване пълноценен живот на семейството при постоянно пребиваване на чужди граждани. За по-подробна информация относно култура, изкуство, история (области, разглеждани най-широко в съществуващите досега брошури) са осигурени препратки или контакти.

2. Маркетинговият профил на Община Благоевград е първият подобен материал, разработен като електронен документ. Електронният вариант, сравнен с традиционните брошури, има следните предимства:

Непосредствен достъп по всяко време на всеки потребител, независимо в коя точка на света се намира;

Практически неограничен брой хора, които могат да ползват информацията;

Възможност за периодично и постоянно актуализиране на информацията (икономическата информация в традиционните брошури, дори когато съществува, остарява много по-бързо, отколкото се изчерпва наличното количество отпечатани екземпляри);

Възможност за включване на многократно по-голям обем информация, отколкото в традиционната брошура чрез препратки и връзки с други адреси;

Практически нищожни разходи за създаването и актуализирането на страницата в сравнение с твърде скъпия печат на рекламни брошури.

Маркетинговият профил на Община Благоевград е публикуван в Интернет на адрес: html://www.blgmun.com (бутон "икономическо развитие").

6. Принос

Маркетинговият профил на общината е един основен инструмент от цялостната политика за насърчаване на местното икономическо развитие. В този аспект резултат е и повишеният капацитет на служителите за привличане на чуждестранни инвеститори - качествена характеристика, която трудно може да бъде измерена. Явно е обаче, че ползата от съществуването на такъв материал е голяма, тъй като към него беше проявен интерес от почти всички общини в България. Проектът вече е мултиплициран успешно в Община Сливен, където на базата на тристранно партньорство между град Обърн и двете български общини беше повторен целият процес и беше разработен маркетингов профил на Община Сливен.

Маркетинговият профил бе използван и от частни инвеститори, които се възползваха от предложената им информацията за подготовка и участие в общински търгове.

7. Заключение

Проектът даде възможност не само на Община Благоевград, но и на други общини в България да се запознаят с една изключително ефективна и в същото време нескъпо струваща практика за привличане на инвестиции и да я приложат успешно в специфичните български условия.

Считаме проекта за една от успешно извървените стъпки по трудния път на създаване на благоприятни условия за развитие на бизнеса в общината. Благодарим на екипа от Обърн, взел участие в работата, в лицето на г-н Филип Дънлоп директор на отдел Икономическо развитие и експертите Мегън МакГоуън и Ед Гарднър за всеотдайната им помощ и подкрепа.

ФРМС изказва своите благодарности към ААМР, чиято финансова подкрепа е решаваща за реализацията на проект База данни "Техническо побратимяване"
Източник: Фондация за реформа в местното самоуправление, София, България

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]