Foundation for Local Government Reform
ЕДНА ПЕЧЕЛИВША ЗДРАВНА СТРАТЕГИЯ
ЕДНА ПЕЧЕЛИВША ЗДРАВНА СТРАТЕГИЯ

През 1995 г. във Велико Търново бе създадена първата в България Обществена коалиция за здраве, чиято основна задача е да съдейства за развитие и реализация на проекта на Световната здравна организация (СЗО) - СИНДИ

ТРЕВОЖНИТЕ ЗДРАВНИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА НА НАШЕТО ВРЕМЕ.
Анализът на здравното състояние на българската нация разкрива очертали се през последните години изключително неблагоприятни характеристики и тенденции, които изискват спешна и енергична намеса на държавата и обществото като цяло.
На фона на ежегодно намаляващия брой раждания се увеличават умиранията, като особено тревожно е нарастването на смъртността сред по-младите възрастови групи. Повече от 4/5 от смъртните случаи настъпват като краен изход от заболявания на сърцето и кръвоносните съдове, онкологични увреждания с различна локализация, травми и отравяния и хронични болести на дихателните органи. Същите заболявания,заедно с болестите на нервната система и сетивните органи, на кожата и подкожната тъкан и пикочо-половата система формират 75% от общата заболеваемост. Пак те нерядко са основната причина за възникване на тежка инвалидност.
Неблагоприятни са данните за физическото развитие и дееспособността на младите хора, особено ако те се сравняват с тези на техните връстници от други държави на Европа.
Доказан и потвърден от научната теория и практиката е фактът, че една значителна част от неблагополучията , отнасящи се до човешкото здраве ( от 43 до 53%), са свързани с начина на живот и най-вече с нездравословно хранене, вредни навици и привички в поведението на отделната личност, ограничена двигателна активност, остър и хроничен стрес и др.
Община Велико Търново е едва от общините с чувствително по-неблагоприятни от средните за страната индикатори на здравето.
През 1993 г. 57,1% от случаите на умирания са имали за причина тежки увреждания на органите на кръвообращението, 14% са последица от злокачествени новообразования, а 5,5% и 3,4% са резултат, съответно на травми и злополуки и хронични увреждания на дихателните органи.
Детската смъртност е 17,5 на 1000 живородени (1995) и е по-висока от общата за страната. В същата година регистрираната обща заболеваемост е 1746,2 на 1000 души от населението и надвишава тази на страната - 1239,3 на 1000. Заболеваемостта от болести на органите на кръвообращението е била 132,3 на 1000, при 74, на 1000 за републиката. Увеличена е болестността (всички регистрирани случаи) на онкологични заболявания от 1936,0 на 100 хил. (1988 г.) на 2419,8 на 100 хил. (1995 г.), при обща за страната - 2119,6 на 100 хил. Нараства броят на новооткритите случаи на туберкулоза.
В същото време проведеното базово проучване върху разпространението на някои основни рискови за здравето фактори сред населението между 25 - 64 години (1996 г.) показва, че тютюнопушенето е присъщ порок на 49,6% от хората в общината като при това мъжете пушат 2 пъти по-често от жените. Наднормено телесно тегло притежават 21,6% от изследваните мъже и 25,5% от жените. 27,4% от анкетираните мъже и 10% от жените злоупотребяват с консумацията на алкохол. Едва 14% от мъжете и жените се занимават ежедневно с физически упражнения. Повишено артериално кръвно налягане се установява при 42,0% от изследваните мъже и 32,0 от жените. Повечето от хипертониците ( до 65,7%) са под въздействие на повече от един рисков фактор.

ОБЩИНСКА ПОЛИТИКА, НАСОЧЕНА КЪМ ДОБРО ЗДРАВЕ

Здравната политика се определя като средство, което се прилага с цел да се предизвикат организирани усилия за привличане и мобилизиране на обществения интерес към проблемите на здравето, и преди всичко за предотвратяване на болестите, възстановяване и укрепване на здравето чрез прилагане на научни знания и подходящи технологии. *
Добра основа за провеждане на една рационална политика представлява разработването и развитието на дългосрочни програми за профилактика на заболяванията и промоция на здраве.
Общата тревога за неблагополучното състояние на общественото здраве и тенденцията за по-нататъшното му влошаване предизвика постигане на бърз консенсус между представители на общинската администрация, здравни специалисти (генератори на инициативата) и пълномощници на обществените неправителствени организации за планиране и провеждани на мащабни програмни дейности, ориентирани към следните цели:
n преустановяване тенденцията за влошаване на здравето на населението в общината;
n създаване на предпоставки и условия за подобряване равнището на общественото здраве и увеличаване на здравния капацитет на общността и индивида;
n въздействие върху определящите фактори и причините на здравния риск, включително и вредностите на околната среда, имащи отношение към здравето на общността (популацията);
n формиране на здравословно поведение и стил на живот, изключващи тютюнопушене, наднормени количества алкохол, употреба на наркотици и ориентирани към здравословно хранене, активен двигателен режим, психорелаксиращи и антистресови умения и техники и пр.;
n ограничаване на така наречените вторични рискови фактори - наднормено тегло и затлъстяване, повишено артериално кръвно налягане, диабет, наднормено ниво на холестерол и липиди в кръвта и др.
Това са и дългосрочните стратегически цели на приетата от Великотърновския общински съвет Програма СИНДИ (решение N 442/6 юни 1997 г.)
Какво всъщност представлява програмата СИНДИ? Това е съкратеното английско наименование на програмата, което в български превод означава: интегрирана интервенционна програма за профилактика на хроничните незаразни болести. Нейните специфични характеристики имат следния вид:
1. Правната основа на СИНДИ е сключената спогодба между правителството на България и СЗО. Тя е субстанциална собственост на Община Велико Търново, която е демонстрационната зона и представлява България пред Европейското бюро на СЗО и пред общността на повече от 23 страни, развиващи този проект.
2. Методично ръководство и организационна структура. - Методично програмата СИНДИ се ръководи от Националния център за здравни знания (НЦЗЗ) и изпълнителния директор на проекта за България д-р Никола Василевски. Организационното ръководство се осъществява от Програмен съвет, в състав - 2 съдиректори, координатор, председател на Обществена коалиция за здраве и представител на общинската администрация. Работните органи на програмата включва Съвет на изследователите, 5 работни групи по основните фактори на риска и група "Ресурси и натиск".
3. Превантивна стратегия и здравна политика на СИНДИ Програмата реализира своите социално ориентирани интервенционни начинания в две основни направления - (а) здравна промоция, реализирана на популационно ниво и (б) профилактика, адресирана към определени рискови (прицелни) групи (контингенти) от населението. СИНДИ утвърждава социалната отговорност за здравето, формира благоприятна инфраструктура за промоция на здраве, укрепва и разширява между секторно сътрудничество и партньорство за здрав СИНДИ - Велико Търново обединява усилията на повече от 30 представителства на местната и държавна власт, икономически, стопански, културни, образователни и неправителствени субекти.
4. Технологии и инструментариум на СИНДИ Технологичният арсенал на СИНДИ включва основно следните подходи:
сформиране и обучение на работни екипи, директно натоварени с реализация на конкретни интервенционни дейности на програмата. Тези екипи включват медицински и немедицински специалисти с достатъчен практически опит, които овладяват технологиите на здравната промоция и профилактиката;
масирана и широко обхватна здравно-пропагандна и образователна активност на популационно и рисково равнище. В тази дейност неоценима помощ и подкрепа оказват печатните и електронните медии. Като пример може да се посочи обемът на тази дейност за цялата 1997 г., която намира количествено изражение в отпечатаните 111 публикации в регионалната и национална преса и 702 телевизионни и радиоемисии, тясно свързани с проблематиката на СИНДИ;
практически инициативи и реализации, насочени против факторите на риска - разкриване на кабинет за отказване от тютюнопушене и лечение на никотиновата зависимост, участие в международната игра СЗО-ЕВРО против консумация на тютюн "Спри и спечели", месец на профилактика и контрол върху артериалната хипертония, публични дебати на млади хора с тематика наркомания, стрес и т. н .;
стимулирани на креативните поведенчески фактори на здравето - масови спортни и физкултурни прояви, демонстрационни курсове с жени за здравословно хранене и кулинария в условията на домашна кухня, промоция на здравословни храни и ястия и др. Повечето от тези инициативи се провеждат в обхвата на станалите традиция за Велико Търново ежегодни празници на здравето.
поощряване, стимулиране и разширяване на производството и търговията със здравословни и екологични храни.
5. Финансиране на СИНДИ. За разлика от някои други проекти, СИНДИ не се финансира от СЗО. Финансовото осигуряване на програмата се реализира от следните източници:
-национален фонд "Укрепване на здравето" на МЗ;
-бюджет на общината;
-спонсорство и дарителство
-международни неправителствени организации;
-други източници
6. Информационно осигуряване на СИНДИ Програмата издава собствен информационен бюлетин, отразяващ нейното развитие и стратегическите й интервенционно-промотивни дейности и инициативи. СИНДИ разработва и поддържа собствена информационна база данни.
7. Мониторинг и оценка на ефектите и крайните резултати от реализацията на СИНДИ.СИНДИ ползва за целта стандартизирана и прилагана във всички страни от Европейския регион на СЗО, участващи в програмата, собствена система. Предвид дългосрочността на проекта, оценката на неговата действеност и ефективност се проследява на 5, 10, 15 и повече години.
Трета година от своето стартиране, развитие и реализиране СИНДИ все повече се превръща в имплицитно звено на цялостната социална политика на община Велико Търново.

От самото стартиране на програмата СИНДИ, работата по нея се извършва във взаимодействие между ХЕИ, местната власт и лечебните заведения. Между учредителите на Обществената коалиция за здраве през 1995 година беше кмета на общината (тогава инж. П. Георгиев). През юни 1997 година Общинският съвет на свое заседание прие средно срочна програма СИНДИ с хоризонт 2010 година, с бюджета на Общината за 1998 година се предвижда за прояви по програмата да бъдат определени целево 4 000х. лв.

/инж. Г. Стефанов/

05.03.1998 година


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]