Foundation for Local Government Reform
Заключения от дискусиите върху Закона за регионалното развитие (ЗРР) от участниците в дискусионните форуми "Регионалното развитие в България и Европа", организирани от ФРМС на 23 и 24 ноември, 1998 г. в Благоевград и София
Заключения от дискусиите върху Закона за регионалното развитие (ЗРР) от участниците в дискусионните форуми "Регионалното развитие в България и Европа", организирани от ФРМС на 23 и 24 ноември, 1998 г. в Благоевград и София

Целта на проекта "Парламентарна демокрация" (финансиран от Програма "ФАР - Демокрация" и осъществяван от Пражкия център на Института за изследвания Изток - Запад в Румъния и България с партньори от българска страна Фондацията за реформа в местното самоуправление и Института за политически и правни науки) е да укрепи парламентарната демокрация 1. чрез усилване ефективността на парламентарните проучвания (обективни, неангажирани политически изследвания и анализи) и 2. чрез задълбочаване на връзките между гражданите и парламента посредством обществени дискусии по ключови политически въпроси. Като заключителна фаза на проекта ФРМС проведе два дискусионни форума - в Благоевград и София, чиято цел бе да се разгледа развитието на регионите в България в светлината на европейските ценности. Забележителното в тези прояви бе деловото обсъждане на общи проблем от представители на централните, областните и местните власти и на неправителствения сектор.
На форума в Благоевград присъстваха над 50 участника - представители на парламента, МС, местните власти от региона, неправителствените организации, икономическите агенции за регионално развитие от цяла България, както и журналисти. Във форума в София участниците бяха над 80, като сред тях бяха представители на сдружения на местните власти в България - национално, регионални и професионални, представители на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, на областни управи, на парламента и централната държавна власт, множество журналисти.
В обсъжданията участниците наблегнаха върху следните основни моменти от българския проектозакон за регионално развитие:
- Участието на НПО и други социални партньори (най-вече регионалните асоциации на общините и агенциите за икономическо или регионално развитие) в работата на областните съвети за регионално развитие не е точно регламентирано.
- В съвета за регионално развитие трябва да има представител на НСОРБ.
- Не се създава общ национален фонд за регионално развитие, което ще затрудни контрола върху ефективността на разходваните средства. Начините за финансиране не се различават от досегашните.
- Необходимо е по-голямо институционално сътрудничество на регионално ниво.
- Потребността от координация на секторните икономики на регионално ниво е висока.
- Липсва специализирана агенция на национално и регионално ниво.
- Въпреки наличието на Правилник за приложение на Закона за регионалното развитие, по-добре е законът да определи точно функциите на областните съвети.
- Трябва да бъде гарантирано местното самоуправление и подкрепата на инициативите на общините.
- Потребна е по-голяма координация между национални и местни планове и проекти за развитие.
Бяха дефинирани и следните конкретни предложения:
1. По чл. 5 - Съветът за регионално развитие представлява мини Министерски съвет. Трябва да бъде включен по-широк спектър от партньори. Да има представител на НСОРБ в него като представител на общините в България.
2. В чл. 6 трябва да се конкретизира ал. 4. Липсва възможност за инициатива на самия съвет.
3. В чл. 9 да се конкретизират функциите на областния съвет за регионално развитие. Какво се разбира под "подпомага" областния управител (това не е подходящ глагол). В ал. 3 да се добави участието на представител на регионалните асоциации на общините.
4. В чл. 13 ал. 2 областният план за развитие включва "и" проекти, съдържащи се в общинските планове. За основа на областните планове трябва да послужат тези на общините. Трябва да се регламентира и участието на представителите на общините в разработването на областните планове.
5. Чл. 15 изключва възможността за активност на областните съвети.
6. В чл. 16 ал. 3 липсва консултация с или участие на местните власти. Да се добави и НСОРБ.
7. Чл. 18 ал. 3 се нуждае от уточнение.
8. Чл. 21 - Редът за разпореждане с държавните и общински имоти се определя в Закона за общинската собственост и в Закона за държавната собственост.
9. В чл. 23 - да се конкретизира какво се има в предвид под "на заинтересованите областни управители и кметове на общини".
10. По отношение на областните планове - да бъде посочено че областните управители по-скоро "организират" областните планове, а не ги "съставят" както е записано в момента в проекта за ЗРР.
11. Към целите на Закона за регионалното развитие да допълни като цел националния растеж и преодоляването на между-регионалните различия.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]