Foundation for Local Government Reform
И ние си мислим, че имаме проблеми
И ние си мислим, че имаме проблеми

Чариз Брендъл

Програма "Инициатива местно самоуправление" към Американската агенция за международно развитие през втората половина на м. октомври 1998 г. организира обучително пътуване на група български общински специалисти "Връзки с обществеността" в САЩ. Една от най-важните спирки в маршрута на обучението бе участието на българите в десетата годишна конференция на организацията 3 СМА - Организация за маркетинг и комуникации между града и окръга, в която членуват множество общински специалисти от всички щати. В информационните бюлетини, отразили хода на конференцията, се появи и следната статия, която, според нас е любопитен поглед върху представянето на българите в специално определената за това сесия на конференцията, която имаме удоволствието да ви предложим.

Можете ли да си представите, че сте сред първите демократични правителствени организации в своята страна? Какво означава не само от нулата да създадеш Отдел по комуникации (нещо, което мнозина членове на 3 CMA са направили), но и да се налага да изграждаш местна икономика, да осигуряваш основни общински услуги, да създаваш истинско чувство за принадлежност към местната общественост, което никога те е съществувало преди, и да преодолееш останалото недоверие на местните хора към предишната корумпирана система? И всичко да стане по едно и също време! Това е задачата на новите ни приятели от България, които се присъединиха към нас в Орландо за нашата десета годишна конференция. Пътуването на българския екип беше финансирано от ААМР и организирано от RTI, Северна Каролина.
Представянето на българския екип, осъществено и със съществената подкрепа на членовете на 3 СМА Беки Гадел и Бил Гуерант, беше както интересно, така и окуражаващо. В началото беше направено географско и историческо представяне на България от Гинка Капитанова, изпълнителен директор на Фондацията за реформа в местното самоуправление, след което присъстващите научиха също така за предизвикателствата и усилната работа, пред която са изправени нашите колеги в България след първите демократични местни избори през 1991 година. Гинка разказа за това как промяната към пазарна икономика и демокрация не е станала толкова бързо, колкото са се надявали хората, тъй като тя изисква както ново мислене, така и ново поведение от страна на правителството и гражданите, които са били свикнали с отношенията на изключителна авторитарност и зависимост. Гинка сподели, че за тях основното предизвикателство е осигуряването на по-добро обществено обслужване, като в същото време трябва да се подкрепят гражданите да добият увереността, необходима за минималните нива на гражданско участие..
Татяна Ганчева, служител по връзки с обществеността в Стара Загора, говори за едни метод, който обществеността в общините използва, за да се обърне към своите проблеми - Центъра за информация и услуги. След посещение на един град в Полша с моделен център за информация и услуги за гражданите, екипът по проекта организирал "шоу на колела", за да представи идеята пред редица български общини, както и пред техните служители, общински съветници, представители на медии и неправителствени организации, на професионални организации. Центърът, разположен в някогашното мрачно, празно и студено фоайе на Общинския съвет, е разработен така, че да създава "приятелска" среда чрез отворените врати на офисите, да осигурява цялостно обслужване на местните жители само на едно гише, да създава пряк контакт между гражданите и служителите и подобрен достъп до информацията. Според Татяна това е първа стъпка към подобряване обслужването на клиентите на Центъра. Гъвкавостта на центъра би следвало да му позволява да се развива въз основа на обратната информация от гражданите, за да задоволява променящите се нужди.
Евгени Желязков, Общински секретар на Стара Загора, подчерта важността да се намират подходящи служители за състава на Центъра за информация и услуги. Кандидатите е трябвало да демонстрират познания за работата на своите отдели и "да са чаровни, любезни, търпеливи, толерантни, здрави и да притежават добри умения за общуване". Очаквало се също така да са отворени към възможностите за съвместяване на различните работни места в центъра. Обучението, осигурено от "Инициатива Местно самоуправление", е било концентрирано около принципите за услуги към клиентите и принципите за подготовка на планове за действия за подобрения на предлаганите услуги. Евгени обясни, че паралелно е била проведена кампания в местните медии за рекламиране на използването на центъра от гражданите, които просто не са свикнали да посещават общината и да говорят пряко с общинските служители, да не говорим за това някой да е обръщал внимание на техните въпроси и проблеми! Над 200 човека са използвали услугите на Центъра през първия ден от неговата работа и екипът му бил окуражен, че с тази първа стъпка ще измине дългия път към подобрени връзки със своите граждани. Гражданите, които посещават Центъра, попълват въпросник, който дава насоки за следващите стъпки.
Членовете на 3 СМА бурно аплодираха, изправени на крака, нашите нови приятели по време на сесията и споделиха голямата си подкрепа за работата, която вършат те. Надяваме се, че сме ги изпратили обратно вкъщи с нови идеи, решителност и надежда. В замяна те ни оставиха благоговението пред тяхната задача, ангажимент за открито, честно и разширено управление и своята енергия за привидно непреодолимите предизвикателства, които им предстоят.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]