Foundation for Local Government Reform
КОНСТАТИРАНИ НАРУШЕНИЯ ПРИ ПРОВЕРКИТЕ НА БЮДЖЕТИТЕ НА ОБЩИНИТЕ ОТ СМЕТНАТА ПАЛАТА
КОНСТАТИРАНИ НАРУШЕНИЯ ПРИ ПРОВЕРКИТЕ НА БЮДЖЕТИТЕ НА ОБЩИНИТЕ ОТ СМЕТНАТА ПАЛАТА

Живка Димитрова,
Ръководител на отделение
"Републикански бюджет и Министерство на финансите"

В изпълнение на плана за контролната дейност на Сметната палата за 1997 г. инспекторите от деветте областни поделения извършиха проверки на изпълнението на бюджетите, извънбюджетните сметки и фондовe и управлението на предо-ставеното имущество в 166 общини и 20 столични района. Обхванати са над 65 % от общините в страната, което дава възможност за анализиране на финансовото състояние на общините и на допуснатите нарушения.
Сметната палата през 1997 г. извърши заверки на периодичните и годишните отчети за касовото изпълнение на бюджетите и на извънбюджетните и фондовите сметки и годишните счетоводни отчети на общините.
Типични нарушения, констатирани при проверките на общините
В процеса на съставяне и приемане на общинските бюджети не е спазвана разпоредбата на Закона за държавния бюджет на Република България за 1997 г., съгласно която относителният дял на предвидените в бюджета средства за финансиране на здравеопазване, образование, социални грижи и помощи не може да бъде по-малък от относителния им дял по отчет за предходната година.
При планиране на бюджетите си общините не са обхванали всички възможни приходоизточници. Утвърждавани са занижени размери на собствените приходи. Липсва взаимодействие между общинските администрации и териториалните данъчни служби. Допускани са големи различия в плановете за приходите в данъчните служби и съответните общини.
Неритмичното превеждане на субсидията от републиканския бюд-жет е причинило финансови затруднения на общините. Необходимостта средствата да се усвояват в последните месеци на годината е довела до извършването на незаконосъобразни и нецелесъобразни разходи.
Бюджетни приходи от операции с общинско имущество, от наеми, такси и др. са постъпвали незаконосъобразно в извънбюджетни сметки.
В нарушение на Закона за местните данъци и такси със свое решение общинските съвети на граничните общини са определяли такси, които са събирани от влизащите в страната моторни превозни средства.
При проверките се констатира, че при изразходване на бюджетните средства общините не са спазвали приоритетите, приети със Закона за държавния бюджет за 1997 г., поради което мероприятия със социално значение са останали с намалено финансиране.
Нарушавана е щатната дисциплина, като е допускано да бъдат одобрени по-високи от нормативно определените брутни средни работни заплати и незаконосъобразно са изплащани средства за допълнително материално стимулиране.
Извършвано е отчитане на разходи без наличие на първични счетоводни документи. Не са осчетоводявани всички разходи, а само действително платените. Незако-носъобразно и нецелесъобразно са изразходвани бюд-жетни средства.
Много общини са нарушавали разпоредбите на Закона за възлагане на държавни и общински поръчки. Сключвани са договори за стойности, надвишаващи 300 минимални месечни работни заплати, без да е прилаган законът. Кметове на общини са сключвали договори за възлагане на поръчка без решение на общинския съвет. Не е уведомявана Сметната палата за поръчки на стойност над 200 минимални месечни работни заплати. Много от нарушенията са в резултат от неточното прилагане на разпоредбите на закона.
Министерството на здравеопазването не е изпълнило задължението си да възстанови на общините извършените от тях разходи за звената за бърза и неотложна медицинска помощ след преминаването им към министерството.
В нарушение на закона средства от целеви субсидии от републиканския бюджет са разходвани за текущи бюд-жетни разходи.
Не са възстановявани временните безлихвени заеми, отпуснати от Министерството на финансите за осигуряване на оборотни средства за аптечните търговски дружества в общините.
При проверките се установи съществуването на множество извънбюджетни сметки с отпаднало нормативно основание. Не са спазвани изискванията на Закона за държавния бюджет на Република България за 1997 г. за закриване на извънбюджетните сметки и внасяне на сред-ствата в общинския бюджет.
Много общински съвети не са утвърдили план-сметките на извънбюджетните средства за 1997 г., което създава условия за безконтролност при разходване на тези средства.
Незаконосъобразно и нецелесъобразно са разходвани извънбюджетни средства.
Множество нарушения са установени при проверките на управлението на общинското имущество. Една от причините за допускането им е, че в общините все още не е завършило разделянето на общинската собственост на публична и частна, съгласно изискванията на Закона за общинската собственост.
Общински имоти не са завеждани в картотеки и не са осчетоводени.
Общинските съвети не са приели своевременно наредби за реда за придобиване, стопанисване, управление и разпореждане с общинско имущество.
Извършвани са продажби и отдаване под наем на общинско имущество, без да са провеждани търгове.
Кметовете на общините не са полагали достатъчно усилия за събиране на наемите. Имуществото е отдавано под наем на занижени цени. В договорите не е предвидено актуализиране на наемите в съответствие с инфлацията. В наемните договори липсват клаузи за неустойки в случай на неизправност на наемателите.
Големи общински обекти са предоставяни безвъзмезд-но за ползване срещу задължението да се издържат дейности, извън законово регламентираните - за футболни клубове и физкултурни дружества, спортни бази, хижи и други.
Общините са сключвали договори за съвместна дейност с физически или юридически лица по Закона за задълженията и договорите, с които по същество са прикривани наемни отношения.

При извършените проверки на законосъобразното постъпване и разпределение на средствата от приватизацията на общинските предприятия се установи, че в част от общините не са разработени и утвърдени приватизационни програми.
Общинските съвети не са предприемали действия за изпълнение на взети от тях решения за приватизацията на общински обекти или обособени части от тях. В много случаи решенията за приватизация предхождат деактуването на съответния обект от държавна в общинска собственост, което води до съдебни спорове и прекратяване на приватизационни сделки.
Постъпленията от приватизацията не са разпределяни по фондове съгласно Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия. Незаконосъобразно са разходвани средства от фонд "Приватизация" за текущи разходи. Не е извършван следприватизационен контрол за поетите задължения от купувача и не са събирани предвидените в договорите неустойки.

Една от основните причини за допуснатите нарушения при изпълнението на общинските бюджети е масовото нарушаване на Закона за счетоводството, Националните счетоводни стандарти и Националния сметкоплан.
Все още има кметства в състава на общините, които водят едностранно счетоводно записване.
Бюджетни и извънбюджетни средства не са отразявани по съответните синтетични счетоводни сметки. Осчетоводявани са документи без необходимите реквизити, включително без подписи на отговорните длъжностни лица. Не във всички общини са извършвани годишни инвентаризации, съгласно разпоредбите на Закона за счетоводството.
Нарушенията се допускат и поради това, че главните счетоводители на общините не осъществяват необходимия финансов контрол при разходване на бюджетни и извънбюджетни средства.

За резултатите от проверките на изпълнението на бюд-жетите, извънбюджетните сметки и фондове и управлението на общинското имущество Сметната палата е изпратила доклади до кметовете на общините и до министъра на финансите с конкретни предложения за отстраняване на констатираните нарушения.
В отделни случаи Сметната палата е уведомявала областни управители за констатации от проверките, при които се налага те да упражнят правомощията си по Закона за местното самоуправление и местната администрация.
През 1997 г. са изпратени на прокуратурата 28 акта за констатации от проверки в общините с установени данни за престъпления. На органите на държавния финансов контрол са изпратени 13 акта за констатации за установени имуществени вреди.
Изпратени са 7 доклада до министъра на финансите за издаване на наказателни постановления за констатирани нарушения на Закона за възлагане на държавни и общински поръчки.
За резултатите от извършените проверки на изпълнението на бюджетите, извънбюджетните сметки и фондове и управлението на предоставеното имущество на общините Сметната палата изготви доклад до Народното събрание.
За да изпълняват общините своите социални дейности, следва общинските ръководства да упражняват ефективен контрол по изпълнението на бюджетите. За подобряване на бюджетната и финансова дисциплина е необходимо да се ускори създаването в общините на специализирани финансови служби за вътрешен контрол.
Необходимо е разработването на цялостна система за привеждане на счетоводството на общините на съвременно равнище и въвеждането на автоматизирана обработка на счетоводната информация.
За изпълнение на приетите програми, общините се нуждаят от средства, които при сегашното състояние на приходоизточниците са недостатъчни. Самофинансирането на общините изисква те да търсят, разкриват и обхващат всички възможни източници на приходи за общин-ските бюджети.
Приемането на Закон за местните финанси и Наредба за касовото изпълнение на държавния бюджет, бюджетите на общините, извънбюджетните сметки и фондове, както и усъвършенстването на съществуващата нормативна база ще създадат условия за финансова и стопанска самостоятелност на общините и за реално местно самоуправление.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]