Foundation for Local Government Reform
Комуникация община - граждани
"Комуникация община - граждани"

В началото на м. март в гр. Пилзен, Чешка република, се състоя тридневен семинар на тема "Комуникация община - граждани". Той бе организиран от Фондация "Отворено общество", от Международния институт за маркетинг, комуникации и предприемачество (IIMCE) - Бърно, от Института за общинско и регионално развитие (IROMAR), от Асоциацията на общинските управители в Чешката република и Сдружението на общините в чешката република. Благодарение на Фондация "Отворено общество" - България на него имаха възможност да присъстват и Диана Бебенова, Община Силистра, Правда ., Община Добрич, и Росица Райчева, ФРМС. Семинарът бе посетен от 25 гости от България, Великобритания, Естония, Молдова, Полша, Румъния, Словакия, Унгария. Домакините от чешката република бяха представени от кметове, секретари, ръководители на прес-служби и други експерти от над 20 общини, представители на международни програми и проекти, журналисти, университетски преподаватели. В уютните зали на общината в Пилзен бяха представени успешно реализирани проекти в областта на общинските комуникативни стратегии, популяризирането на работата на общинските администрации и общинските съвети, осъществяването на обратна връзка за оценка на тази работа от страна на гражданите, повишаване на организационната култура и въвеждането на етичен кодекс на служителите в общинската администрация, както и работата на общините по цялостни и дългосрочни проекти като например стимулиране на туризма, превенция на престъпността, бюджетен процес и ангажиране на гражданите в него. Централно място в обсъждането зае представянето на проекта, дал името на семинара.
Семинарът в Пилзен завърши с покана от страна на общината участниците в него да посетят съвсем наскоро построеният и работещ от три месеца завод на "Митсубиши - Панасоник" до града. Местната управа е предоставила при изгодни условия 70 хектара за построяването му. В него на най-високо технологично ниво се произвеждат 1300 телевизора дневно, от които само 5 на сто се продават в Чешката република. Инвеститорът от световна величина до този момент е вложил над 70 млн. щатски долара в завода и разширението му предстои. Последната разходка на участниците в семинара бе из прословутите 9-километрови подземни хранилища за бира на пилзенския "Праздрой", където всеки можа да пийне пенлива бира, наточена направо от огромна дървена каца. Пилзен в развитието си не се отличава от темпа на цялата Чешка република - една страна, която смело навлиза в новите икономически условия с нови високотехнологични производства, но и с поддържането на доброто ниво на традиционния поминък и слава.

Проектът "Комуникация община - граждани"
води началото си от първото изследване на общественото мнение по отношение услугите, предоставяни от общината, извършено от д-р Вера Форетова и д-р Мирослав Форет през 1995 г., подкрепено от Фондация "Отворено общество" - Прага. Първоначално екипът им работи в Бърно, Лоштице и Чески Крумлов. До днес те са разширили областите си на изследване, като са включвали поетапно множество градове в Чешката република и Словакия, сред които Банска Бистрица, Копшивнице, Злин, Боржетице, Либерец, Острава, Пилзен, Рокицани, Свитави, Щернберк, Лазне Бохданец, Требич и Храдец Кралове.
На базата на изследванията си те стигат до някои основни изводи, които могат да бъдат представени в следните категории:
1. Имидж и идентичност
За да може да се осъществи връзката община - граждани в даден район, е необходимо жителите да чувстват, че общината/градът имат своя идентичност и че гражданите са част от тази идентичност. Популяризирането на имиджа на общината/града и осъществяването на събития са сред начините да се усили това чувство за съпричастност. Съответно общинската администрация трябва да развие свой единен имидж, така че хората да могат да я възприемат като интегрална част от общината/града, а не само като огромна бюрократична машина. Общината трябва да поеме отговорността за имиджа на всеки един свой отдел и да търси начини да го подобри.
2. Местната власт комуникира с гражданите
Обществеността има право да бъде информирана, но предоставянето на информация на гражданите носи и плюсове за местната власт. Предоставянето на информация за дейността и намеренията на общината помага да се създаде открита, изпълнена с доверие връзка между публичния сектор и местната власт. Нещо повече, ефективната комуникация дава възможност на местната власт да влияе върху общественото мнение и да увеличи удовлетворението на обществеността от управлението.
3. Гражданите комуникират с общината
Изследванията на общественото мнение представляват механизъм, чрез който обществеността комуникира с местната власт. Те дават възможност да бъде чут и гласът на "мълчаливото мнозинство", дават на общинските управи нови идеи и подсказват на управляващите кои са приоритетите за жителите на общината/града. Изследванията на общественото мнение не следва да се използват при формулиране на политиката на общината, но са полезни в обогатяването на въпроса как да се обръщаме към обществеността, как да разясним защо дадено непопулярно решение следва да бъде взето. Особено в случаите на непопулярни решения е добре предварително да се проучат реакциите на гражданите, за да се подготвят мотивирани контрааргументи. Изследванията на общественото мнение също така индикират интерес към общественото мнение от страна на общинската управа, което, дори резултатите от тях да не бъдат директно приложени, има добър ефект върху възприятието на работата на общинската администрация от гражданите. Тази добра страна на провеждането на изследвания на общественото мнение може да се мултиплицира, ако резултатите от тях се публикуват и ако общественото мнение влияе върху вземането на решения. Резултатите от подобни изследвания, разбира се, могат да бъдат и манипулирани. За съжаление, псевдоизследователи често използват за съвсем други цели резултатите или адресите на хората, които са били ангажирани в изследването. Гражданите не са добре информирани как биха могли да се предпазят от подобно поведение. Всеки трябва да знае, че интервюиращият следва да се легитимира.
4. Някои конретни резултати от изследванията в Чешката република:
А. Степента на удовлетворение от работата на общинската администрация е обратно пропорционална на големината на общината/града (това може би се дължи на факта, че жителите на по-малки общини са по-добре запознати с работата на общинската управа).
Б. Количеството информация, което гражданите имат за местната си управа, е право пропорционално на тяхната степен на удовлетворение от работата й.
В. Вестникът може да бъде най-ефективното средство за комуникация на общинската управа с гражданите. (Трябва да отбележим, че по времето на провеждането на изследването не са били актуални кабелните локални телевизии, а успехът на вестника като медия за комуникация се определя от достъпността му и високата степен на доверие към него. Трябва да добавим и това, че всяка община в Чешката република издава свой вестник, в който отразява най-важните събития като отчет за годината, планиране на общински бюджет и т.н. Той се разпространява безплатно и се пуска в пощенските кутии практически на всички жители на общината/града.)
5. През 1996 година изследванията от Чешката република се разширяват и върху един град от Словакия, и те също носят конкретни резултати, още по-ценни поради факта, че са валидни за две страни, намиращи се в сходни етапи на развитие на местната демокрация:
А. Почти навсякъде кметът, като символ на града, получава най-висока оценка за работата си, което съответства и на медийното му присъствие в местната преса - най-голямо и на първа страница.
Б. Общинската администрация е на второ място по одобрение, като това място съответства на сравнително по-малкото й присъствие на страниците на местните вестници, но това присъствие е свързано с конкретни събития или действия, които предприема общинската администрация.
В. Най-ниско е нивото на удовлетворение от работата на общинските съвети, което съответства и на най-рядкото им и най-мъгляво присъствие в местните медии, поради което жителите имат неясна представа за отговорностите и работата на онези, които сами са избрали. Като постулат се представя тезата, че ако пресата започне да представя работата, дебатите и решенията на общинските съвети адекватно на отговорностите и задълженията, нивото на удовлетвореност от работата им ще нарасне чувствително.
6. Обобщение
-Комуникацията е предпоставка и основа за сътрудничество между местната власт и гражданите и е важно условие за изграждането на демокрация на местно ниво.
- Непосредствено след 1989 година гражданите вярваха на общинските ръководители на изборна длъжност повече, отколкото днес.
- Групите с по-ниски доходи (младите, слабо образованите, по-възрастните) са по-малко информирани и по-малко удовлетворени от работата на местните управи.
- Личното удовлетворение от работата на местната управа не се базира на личен опит с институцията, а по-скоро на цялостния имидж на общината/града и на маркетинговата стратегия на общината.




Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]