Foundation for Local Government Reform
Лъчезар Росенов, кмет на община Добрич-град и същевременно е председател на Управителния съвет на Фондацията за реформа в местното самоуправление
ЛЪЧЕЗАР РОСЕНОВ
кмет на община Добрич-град и същевременно е председател на Управителния съвет на Фондацията за реформа в местното самоуправление:

Благодаря Ви, госпожо Капитанова! Господин Дайнов завърши доста оптимистично, казвайки, че при едно парадоксално развитие много бързо можем да стигнем до истински демократично общество и понеже в България обикновено нещата стават различно от другите европейски страни, вероятно този парадокс ще се случи.
Като кмет аз би трябвало да говоря за партньорството от гледна точка на местните власти, но заедно с това аз съм и гражданин и не могат да устоя на изкушението да кажа в началото, че развитието на демокрацията в решаваща степен зависи не толкова от местните власти, колкото от енергията на гражданите, от готовността им да се включат в обсъждането и решаването на обществените проблеми. Тоест, демокрацията е функция на активността на гражданите.
Партньорството между местните власти и гражданите е преди всичко едно съвсем естествено сътрудничество, едно естествено партньорство. Преди гражданинът да се занимава с макроикономическите показатели на страната, преди да се занимава с концепцията за националната сигурност, т.е. преди да го засегнат общонационалните и глобалните проблеми на държавата, той се сблъсква ежедневно с проблемите на населеното място, в което живее, с проблемите, които решават местните власти. Така че това партньорство е съвсем естествено.
На второ място, партньорството между местните власти и гражданите е необходимо партньорство. За местните власти то е изключително важно, тъй като увеличава управленческия ресурс на местните власти. Взаимодействието с организация на гражданите и енергичните граждани, както каза г-н Дайнов, по-добре откроява проблемите, стоящи пред местните власти. Контактът с организациите на гражданите дава възможност те да оповестяват желанията си и нуждите, потребностите, които имат, и да ги извеждат на преден план на вниманието на местните власти, които не винаги съумяват да дефинират действително най-съществените, най-парливите въпроси, с които трябва да се занимават. Управленският ресурс на местните власти се повишава и поради факта, че гражданите помагат да се вземат по-качествени решения. Неправителствените организации на гражданите обединяват специалисти в различни области с изключително висока професионална подготовка, такива, каквито местните власти не са в състояние винаги да привлекат. Тези специалисти подготвят предложения и решения, които вдигат общото ниво на управление. Партньорството между местните власти и гражданите дава необходимата обратна връзка, коректив в управленските действия на местните власти. То дава навременно предупреждаване при развитие на негативни процеси в общините. Изключително важно за увеличаване на управленския ресурс на общините е и това, че едно партньорство с местните власти дава възможност те да провеждат дългосрочни програми и проекти. При реализацията на една дългосрочна програма, на един проект далеч не всичко върви гладко и далеч не всички първи стъпки са успешни. Ясно е, че ако го няма партньорството, ако го няма контакта с организациите на гражданите, изпълнението на такива програми би било обречено на провал и на отсъствие на подкрепа от страна на гражданите. Гражданите са по-търпеливи към политика, която преживява трудности, ако са участвали в процеса на нейното създаване още от самото начало. Това партньорство дава подкрепа на действията на местните власти и поражда взаимно доверие, което за България е изключително важно. Какви са причините за недоверието е втори въпрос, но е факт, че гражданите са мнителни и подозрителни към действията на общинските власти, на местните власти. И партньорството сваля това недоверие. Откритостта в отношенията сваля това недоверие.
И не на последно място бих казал, че това партньорство дава възможност между гражданите и местните власти да бъде създаден буферът на неправителствените организации, които могат да поемат ударите от страна на гражданите в посока на местните власти е неблагоприятните решения на местните власти в посока на гражданите със свои решения, с това, което правят, за да обяснят и да направят по-близка до гражданите политиката на местните власти.
На второ място, това партньорство увеличава човешкия ресурс, с който разполагат местните власти. Това е висококачествен човешки ресурс. Хората, които се присъединяват към инициативите на местните власти, дават своя труд доброволно и те са високо мотивирани, защото ги водят интересите им, личните им желания и предпочитания. Аз ще дам пример, който имам със САЩ, където всяка година над 100 милиона американци участват минимум 4 часа седмично в дейността на различни свои граждански обединения. Оценен в пари, този труд е над 500 млрд. долара годишно - доброволен труд на гражданите за решаване и на местните проблеми. Засега този човешки ресурс местните власти много малко използват.
Партньорството дава и финансов ресурс на местните власти, защото средствата, с които боравим са оскъдни, а неправителствените организации на гражданите са в състояние да донесат паричен ресурс от източници, които са недостъпни за местните власти. Ще дам също пример със САЩ, където парите, които привличат неправителствените организации на гражданите за решаване на различни проблеми, достигат до 6 процента от брутния вътрешен продукт на САЩ. За България цифрата, която имаме, е 0,1 процент. Може би тя се е увеличила, но виждате, че ние сме безкрайно далеч в това отношение.
И накрая, от гледна точка на увеличаване на ресурса бих казал, че това партньорство е един неизчерпаем кадрови ресурс на местните власти, тъй като в неправителствените организации на гражданите се създават подготвени кадри за местното самоуправление, за участие в общинските съвети, за участие в общинската администрация. Това са хора, които сами, по свое желание и убеждение са влезли в общинските проблеми и са подготвени за тяхното решаване. Всички ние знаем, че в момента общинските съветници се избират по партиен признак и по партийна вярност, не толкова от гледна точка на тяхната подготовка. Тоест, партньорството може да даде безценен кадрови ресурс на местните власти. И трябва да кажа, че местните власти се нуждаят от този допълнителен ресурс в момента.
Очакванията на гражданите към местните власти нараснаха много в последните години. Гражданите се обръщат към общините по всякакви свои въпроси, независимо от това дали общините са в състояние да ги решат. Тоест, натискът върху местните власти нараства и този ресурс, за който говорих досега, е изключително необходим.
Гражданите могат да отговорят на очакванията на местните власти и на своите интереси чрез своите обществени организации, които са изключително разнообразни. Но сред характеристиките на неправителствените организации има и следните три: те не се контролират от властта; те се стремят да влияят върху решенията на властта; и те търсят отговорност за действията на властта. Тези три характеристики на неправителствените организации са причината за страха на местните власти от неправителствените организации. Някак по-лесно е да правиш добро на гражданите без да ги питаш, като не им разрешаваш да ти се бъркат, тъй като представител на местните власти знаеш по-добре от какво имат нужда гражданите. Гражданите с техните неправителствени организации създават допълнителни проблеми на местните власти.
В тежката икономическа ситуация, в която се намира страната ни, и недостатъчния финансов ресурс на местните власти, активизирането на неправителствените организации може да доведе до ситуация, в която местните власти не са в състояние адекватно да отговорят на техните искания и предложения. Много е лесно да бъде събрана една гражданска организация, която да поиска от местните власти качествени пътища или качествен транспорт в града и високо да заявят тази позиция, която ще получи огромна обществена подкрепа. Но не е възможно в момента местните власти да отговорят адекватно на това гражданско искане. Тоест, резултатите от партньорство с активизиране на неправителствените организации на гражданите може да завърши много печално за местните власти и аз мисля, че кметовете и общинските съветници добре съзнават това и това е причина те да се пазят от неправителствените организации. Разбира се, има и мнителност и аз трябва да кажа, че и самият аз съм се сблъсквал с такова отношение, в което оторизираните, избраните съветници и кметове казват: добре, кои са тия и откъде накъде искат от мен.
Ако трябва да направим оценка до момента, можем със сигурност да кажем, че това партньорство е недостатъчно. Например проучванията показват, че информираността на гражданите е ниска. Те са встрани от формирането на общинската политика и от вземането на решения. Високо е недоверието и подозрителността към действията на местните власти и е много смътна представата за структурата и функциите на местните власти. На гражданите им липсва опит, навици и практика да упражняват правата си. И в партньорството между местните власти и гражданите отговорността на местните власти е по-голяма, защото така или иначе те са структурирани, организирани, могат да се обучават и знаят, общо взето, какво правят. Затова местните власти трябва да инициират създаване на организации на гражданите и гражданската активност. Те трябва да подпомагат изграждането на такива организации, да им създават условия за работа. Местните власти трябва да са открити към неправителствените организации, да им дават информация за това, което правят, и да са готови да споделят с тях отговорностите по управлението, да им имат доверие, да са търпеливи с тях, да са готови да приемат инициативите и критиките на местните власти и което според мен е изключително важно - тогава, когато местните власти се заемат с подпомагането на организации на гражданите, по никакъв начин да не се опитват да управляват и да контролират тези организации.
Добре е, че вече има общини в България, които споделят тези виждания и подпомагат създаването на неправителствени организации. Аз съм убеден, че след тази конференция броят на тези общини ще се увеличи.
Спрях се на това, че партньорството между местните власти и гражданите е естествено и необходимо. Искам да кажа още, че това партньорство е шанс за гражданите да участват в управлението и решаването на техните проблеми. Това партньорство е и предизвикателство към гражданите, тъй като те избират местните власти, те им дават своите поръчения, те трябва да създадат своите организации и да поискат партниране, за да участват в развитието на гражданското общество и демокрацията в България.
Благодаря ви (Ръкопляскания).


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]