Foundation for Local Government Reform
Превенция на престъпността във връзка с изследване на общественото мнение
Превенция на престъпността във връзка с изследване на общественото мнение
град Рокицани - Чешка Република

Олдрих Кожишек,
Кмет на Рокицани

В края на 1994 година общинската управа на Рокицани (14 597 жители) започна подготовката на проект "Превенция на престъпността". Целта му бе да се координират всички достъпни сили и средства за контрол (регулация) на престъпността и други асоциални прояви и въз основа на ясно дефинирано сътрудничество между участващите субекти да се постигне превенция на престъпни деяния, на злоупотреба с наркотици, на различни прояви на насилие, появи на расизъм и др. За тази цел бе необходимо да се осигуряват допълнителни източници, да се изпитват в практиката, модифицират и реализират нови стратегии и методи за превенция, включително методи, които да решават последиците от престъпленията.
През пролетта на 1995 г. бяха извършени:
1. анализ на престъпността в Рокицани и съотношението й с тази в окръга;
2. социо-демографско изследване;
3. изследване на общественото мнение за отношението на гражданите на Рокицани към престъпността с акцент върху степента на важността на този обществен проблем.

I. От анализа на картината на престъпността стана ясно, че в окръг Рокицани за 1994 г. са извършени 833 престъпни деяния, от които 516 са разкрити. Най-голям процент от тях представляват обири с взлом (33%), следвани от кражбите (26%). Стопанските престъпления представляват нецели 7% от случаите, проявите на насилие - 6%. 516 разкрити престъпления са извършени от 460 нарушители. Над 80% от престъпленията са извършени от лица над 18-годишна възраст, непълнолетните нарушители са 9.5%, а малолетните (на възраст от 6 до 15 години) - 9.8%. Констатира се, че детската и младежка престъпност има възходяща тенденция. Рецидивисти са извършили повече от 23% от нарушенията на закона в окръг Рокицани.
В самия град Рокицани са извършени 392 престъпления, като преобладават обирите, стопанските престъпления, проявите на насилие. Разкрити са 244 случая. Над 83% от престъпленията са извършени от пълнолетни нарушители.
Въз основа на данните от Окръжното управление на полицията се констатира, че 70% от нарушенията са извършени от местни жители, а останалите 30% - от лица, които нямат постоянно жителство в Рокицани и окръга.

II. Социо-демографското изследване показа, че цялото население на града следва да бъде обект на превантивно въздействие, като за целите на проекта "Превенция на престъпността" жителите се диференцират в групи:
деца и младежи;
предприемачи;
пенсионери;
обществено неприспособени граждани;
потенциални и реални жертви на престъпления;
войници и служащи в местния гарнизон.

III. От изследване, чиято оценка се извършва в края на 1995 г., се установява, че почти 60% от анкетираните смятат, че престъпността в Рокицани постоянно се увеличава. Жителите на средна възраст изразяват най-големи притеснения във връзка с безопасността на собствените си деца. Почти половината от жителите на града изразяват мнението, че местната управа трябва да отдели повече средства за осигуряване на тяхната безопасност, преди всичко чрез увеличаване броя на личния състав и повишаване активността на полицията. От изследването са направени следните основни изводи:
а) половината от жителите на Рокицани (58%) са на мнение, че положението в сферата на безопасността в Чешката република непрестанно се влошава;
б) за решаване на този проблем се отдава предпочитание на по-строги наказания за престъпни деяния (70.1%) и за увеличаване на правомощията на полицията (59.7%);
в) непосредствено заплашени се чувстват 31% анкетираните;
г) чувстват децата си заплашени 24%;
д) като най-опасни места в града се определят гарата и площада;
е) като най-проблемна група са определени ромите (41.7%), скинарите, бездомните и безработните (20%);
ж) 41.7% от анкетираните смятат, че по-голяма част от бюджета на града следва да се заделя за осигуряване безопасността на гражданите.

Постигнатите резултати дадоха основание да се вземе решение един от приоритетите на превенцията на престъпността в Рокицани да бъде повишаване активността на обществеността, най-вече координация на дейностите на различни органи, организации, обществени и граждански сдружения, както и на превантивните дейности на полицията, с използване на медийна комуникация.

Един от важните аспекти на проекта е насочеността му към младите хора. Началото постави формирането на класове от деца от ромски произход в предучилищна възраст, където акцентът се постави върху подготовката им за постъпване в първи клас, най-вече по отношение на преодоляване на езиковата бариера.
Неделима част от училищната система бе дейността на педагогическо-психологическа консултация (тя бе включена в работата на комисията по превантивна работа), включително и телефон на доверието.
Важен елемент на превантивната работа бе организацията на свободното време на децата и младите. Голяма част от работата осигури Дворецът за деца и младежи в Рокицани и Основното художествено училище, където са регистрирани общо 1526 деца. Други субекти - сдружения и организации, работещи в различни сфери - предлагат на децата други занимания, например летни лагери за деца, незаангажирани в други форми по интереси, или летни лагери за ромски деца с добър успех в училище, което е още един стимул за подобряване посещаемостта на учебните занятия и резултатите в учението.
В областта на работа с проблемни деца и деца от рисковите групи се показа като удачно сътрудничеството със социалните работници за младежта.
От гледна точка на реализацията на проекта значими се оказаха всички дейности, насочени към тясна комуникация с гражданите. Разпространената брошура, съдържаща информация за някои училищни и извънучилищни инициативи, бе добре приета от много семейства.
Една от важните дейности по проекта "Превенция на престъпността" в Рокицани е програмата "Развитие и реконструкция на ромската общност", чиито гаранти са представители на ромската общност. Програмата се реализира при активно сътрудничество на ромите с всички граждани на града на базата на взаимно разбиране и толерантност. Въпреки позитивната цел се стига до недоразумения или конфликти между ромското малцинство и мнозинството. Най-вече в последно време някои представители на ромските групи не проявяват нужното желание и зрялост в решаването на определени проблеми с местната управа. Техните изисквания не отговарят на реалните възможности на общината. Най-често става дума за отделни случаи и решаването на всеки случай като правило се движи в рамките на права и обществените норми.
В рамките на проекта по време на двудневния фолк и каунтри фестивал в Храдек край Рокицани сред посетителите на фестивала бе проведена анкета, чиято цел бе да установи отношението към злоупотребата с наркотици. 95% от попълнилите анкетата се изказват за по-строги наказателни мерки срещу производителите, подавачите и дистрибуторите на наркотици. Много по-ниски изисквания имат анкетираните към хората, които злоупотребяват с наркотици. За по-строги мерки по отношение към наркоманите се изказват значително по-малка част от анкетираните, и то най-вече на възраст над 30 години. 62% не биха подкрепили легализацията на т. нар. по-леки наркотици. Само 27% , и то предимно по-млади, са "за" подобна легализация.
На фона на многобройните акции "анти-дрога", реализирани в пресата, телевизията и радиостанциите е изненадващо, че цели 34% от анкетираните не знаят към кого да се обърнат при възникване на проблем с употреба на наркотици. Акциите "анти-дрога", провеждани в училищата, също не са действени. Почти 40% от анкетираните отговарят, че не са убедени в ползата от лекции, беседи или брошури. Въпреки това тъкмо в тази сфера е крайно необходима превантивната работа и ограничаването достъпа на младите до каквито и да е наркотици. При избора на превантивна антидрогова стратегия, особено по отношение на юношите и младите, е важно в децата да се пробужда интерес към положителни инициативи и използването на свободното време за спортуване, развитие на интересите, допълнително образование или културни занимания.
Положително влияние върху проекта има включването в работата по него на местния военен гарнизон, както и сътрудничеството с органите на реда.
През 1996 г. в сътрудничество с местни предприемачи на мястото на бивши казарми бе изградено игрище за скейтборд, което активно се посещава от много младежи. Така спортът, който децата упражняваха на улиците на града, се пренесе на затворено и много по-безопасно пространство.
През 1997 г. бяха разработени нови превантивни проекти, като например обезшумяване на пространство за каране на скейтборд в Центъра за свободно време на младите, специални класове за възпитание на ромски деца в детските градини, подкрепа за ромски културни и спортни прояви, подсигуряване на обекти срещу взлом, "Как да се защитим от престъпници" и др. Осем проекта получиха одобрение и финансова подкрепа от Министерство на вътрешните работи на Чешката република на обща стойност 1,8 млн. крони (над 50 хиляди щатски долара). Дотациите бяха целеви и общината осигури 10% от сумите по всеки проект.
В края на 1997 г. се проведе представително проучване на общественото мнение в Рокицани, чиято цел бе да установи обществените нагласи по отношение безопасността и обществения ред. Резултатите показаха, че ситуацията в Рокицани се оценява от жителите като по-добра от ситуацията в Чешка република като цяло, макар през последните две години да се е увеличил броят на нарушенията на закона. Като главни причини за това се посочват недостатъчно точно формулираните закони, телевизионните предавания, пълни с насилие, малобройността на полицейските служби, разрастващата се чужда мафия, растящата безработица и др. Почти половината граждани се чувстват лично застрашени от престъпността, преди всичко личната им безопасност и имот. 20% декларират, че чувстват децата си застрашени. Най-силно застрашени се чувстват през нощта (56%), следобед и вечер. За най-опасни места в града са определени гарата, площада, подлезите, неосветените и отдалечените места. За снижаване ръста на престъпността се предлагат по-строги наказания за извършителите, по-висока активност на полицията и увеличаване на нейните правомощия.
66% смятат, че е необходимо отделянето на повече финансови средства за осигуряване на безопасността. 34% смятат, че общината трябва да се грижи за безопасността на гражданите, само 25% са убедени в обратното.
Анкетираните най-често отговарят, че се чувстват застрашени от рецидивисти, професионални престъпници и екстремисти (скинхедс). 28% посочват друг източник на заплаха (например роми, чужденци, украинци, наркомани, младежи).
Свидетел или жертва на престъпление са станали една трета от анкетираните или членове на техните семейства.
За най-добра превантивна мярка в сферата на престъпността 61% считат по-доброто семейно възпитание и грижа за децата, 28% подчертават нуждата от повече възможности за спорт или културни занимания. Повече от една трета са готови активно да се включат в превенция на престъпността и почти толкова вече са осъществили някакви действия, които се довели до повишаване на личната им или на семействата им безопасност.
Въз основа на получените от изследването резултати местната управа в Рокицани въведе наново нощни смени за местната полиция, които за кратко време бяха премахнати в рамките на бюджетни икономии. Патрулиращите нощем по улиците на града полицаи създават чувство за сигурност у гражданите. Също така на някои от означените като най-критични и най-опасни места (гара, площади) бяха монтирани камери и те са под 24-часовия контрол на органите на реда, които при необходимост имат възможност веднага да се намесят. Въвеждат се и други мерки.
Изследването потвърди, че избраната посока на превантивна работа - насочена към младежта, към повишаване активността на гражданите и координация на дейността на различни органи и организации - е правилната за ограничаване ръста на престъпността. Винаги е по-добре да се работи превантивно, отколкото да се поправят и отстраняват възникнали щети.
Интересна и удовлетворяваща е констатацията, че голяма част от гражданите желаят да помагат, дори да е само с това, че ще посочат на полицията лица с подозрително поведение, недостатъци или нарушения, отнасящи се до имуществото на общината или на гражданите. Хората не виждат виновника само в полицията, но започват да осъзнават необходимостта от по-голям интерес от страна на обществеността и необходимостта от превантивна работа.
Крачка към подобряване на съжителството с ромската общност следва да стане осигуряването на смислено прекарване на свободното време на ромските деца и младежи, осигуряването на тяхното образование и по-късно работа, а с това и по-лесното им включване в обществения живот в зряла възраст.
През 1998 г. са разработени и община Рокицани кандидатства за финансиране на 8 проекта:
1. Изграждане на междублокови игрища за деца;
2. Довършване на осигурителна система на аптека;
3. Проект на ромската общност: Жизнен стил - предпазване на деца и младежи от въздействието на асоциални прояви, Курс по домакинство за жени и момичета, Дейности за ромските деца и техните родители;
4. Изграждане на фитнес-център за младежи;
5. Обучение по керамика в детска градина;
6. Изграждане на видео-център за младежи;
7. Изграждане на пощенски кутии на доверието;
8. Изграждане на баскетболен клуб.
Ако се реализират поне някои от тези проекти и в тях успеят да се обхванат по-голяма част от досега неангажираните по интереси младежи, ще смятаме, че добре сме инвестирали финансовите си средства. Девизът, с който започна реализацията на проекта "Превенция на престъпността", е активността и инициативата на хората, мотивацията и убеждението на гражданите на Рокицани, че те не желаят да се примирят с факта, че престъпността ще стане обичайна част от тяхното ежедневие.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]