Foundation for Local Government Reform
Утвърждаване на местното самоуправление чрез финансова децентрализация
Утвърждаване на местното самоуправление чрез финансова децентрализация

Преструктурирането на общинската финансова система е един от най-съществените елементи от реформата на местното самоуправление. Фискалната автономия на общините е най-важния фактор за напредъка в децентрализацията. Макар общинските финансови системи да претърпяха драстични промени за последните няколко години процесът на фискалната децентрализация далеч не е завършил. На този етап все още субсидията от републиканския бюджет заема значителен процент от общинските приходи и това поставя в зависимост бюджетите на общините от централния бюджет. Тази висока зависимост от приходите на централното правителство доста усложнява административната реформа, процесът на прехвърляне на по-голяма фискална отговорност върху местните органи на управление.
Кое налага финансовата децентрализация ?
1. Местните самоуправляващи се органи имат сравнително предимство при предлагането на определен вид стоки и услуги.
2. Услугите, предлагани от местните органи на самоуправление са по-ефикасни когато се финансират от определени собствени източници.
3. По-голяма самостоятелност имат общините при решаване на собствените си проблеми.
4. Чрез фискална децентрализация ще се укрепи демокрацията на местно ниво. Това означава непосредствено участие на гражданите в решаването на тяхното самоуправление.
За да се доведе докрай реформата по финансовата система и по този начин се даде по-голяма финансова самостоятелност на общините следва да се извършат редица законодателни промени, които се свеждат до следното :

1. Промяна на данъчната ставка на "Данък върху недвижимите имоти".
В свободно пазарните стопанства "Данъка върху недвижимите имоти" е най-важният общински данък. База за определяне на този данък е реалната стойност на имуществото. Данъците върху недвижимите имоти изпълняват най-добре своята роля там, където собствеността е ясно идентифицирана и където съществува активен пазар така, че реалните стойности да бъдат установени чрез продажните цени. От това следва, че трябва да се премахнат всички фактори, които деформират пазара на недвижимите имоти и той да започне да функционира при нормални условия. При тези условия ще се извърши промяна на данъчната оценка и установяването й на реални пазарни нива.
Проблемът е, че ниската данъчна оценка стои най-остро пред бюджета. На базата на тази стойност на имота се определят имуществените данъци и такси за гражданите. През последните години оценката създава много проблеми на данъчните служби и главно на общините при определянето размера на приходите. Явно този въпрос сам по себе си налага да се извърши нормативна промяна като данъчната оценка на имотите се доближи до пазарната им стойност.
2. Промяна в Приходи от други данъци.
I. Приходите от "Данък върху общия доход" по всички членове на закона да постъпват изцяло в общинските бюджети.
Известно е, че "Данък върху общия доход" е най-постоянния и най-значителния източник на общински приходи. Промените в законодателството се отразяват неблагоприятно върху разпределението на средствата за общините. Първоначално всички приходи от "Данък върху общия доход" бяха изцяло за общините. През 1992г. 30% от "Данък върху общия доход" започна да се внася в Републиканския бюджет, а 70 % оставаха на разположение на общините, докато според измененията през 1993г. И прилаганата в момента схема 50% са предназначени за Републиканския бюджет. Считаме, че тази схема трябва да бъде отменена и в закона за държавния бюджет да се предвиди поетапно преминаване към увеличаване на относителния дял на ДОД към общините. Плащането на данъка де се извършва по местоживеене, а не по месторабота на данъчна задължените лица. Патентния данък на 100% да остава за общините, или да намери място в Закона за местните данъци и такси.
II. Промяна на Закона за ДДС - в посока на намаляване на ставката от 22% на 18% и формиране на надбавка за общините в размер максимум до 4% по решение на органите на местно самоуправление.
III. Органите на местно самоуправление да определят ставката за Данък печалба в границите на общоприетата държавна ставка за общински предприятия на собствена приходно-разходна сметка, за общините ЕООД и АД, за общинските бюджетни звена извършващи стопанска дейност.
IV. Мораториум върху действието на Закони, които не са финансово обезпечени за срок не по-малък от 3 години.
V. Отменяне на ПМС 317/31.12.1996г. за промяна на Тарифата в частта й за такса смет.
VI. Предлагаме да се включи изменение на чл. 79, ал. 3, т.1 и ал.3 от Закона за местните данъци и такси, като се уточнят :
а) Задължителните с внасянето на таксата в бюджета лица;
б) Начина на внасянето на таксата.
При възможност да се оторизират стопанските субекти по Търговския закон да събират и внасят таксата.
VII. При въвеждане на валутен борд, общините да влязат без кредитни задължения.
3. Да се даде право на Общинските съвети да утвърждават такси за различни видове услуги, не обхванати в Закона за местните данъци и такси. Този въпрос е много важен, тъй като общините провеждат дейността си вече в пазарни условия и трябва да набират средства за финансиране на редица публични услуги.
4. Предлагаме законодателят да формира само минималната граница на таксите, а максималната граница да се определя от този, който извършва услугата, като отчита социалната значимост на самата услуга.
5. За подобряване управлението на общинската собственост и нейното ефективно използване са наложителни някои промени в законите за държавната и общинска собственост, а именно :
I a. По актуване на обектите общинска собственост
В баланса на общините се водят обекти, които общината стопанисва и управлява десетки години. Имат актове за държавна собственост съгласно Закона за общинската собственост чл.2 "имотите са общинска собственост", но съгласно чл.152 и чл.183 от Правилника за приложението на Закона за държавната собственост, следва да се издаде заповед на Областния управител за отписване от актовите книги на държавните имоти. Това е една сложна процедура по комплектоване на преписки, която може да се съкрати след като Закона за общинската собственост определя имотите за общински.
б. Чл. 2, ал. 1 т.4 от Закона за общинската собственост следва да претърпи корекции, като се изпише изрично, че земите включени в строителните граници на населените места и невключени в капитала на търговските дружества са общинска собственост. По този начин и деактуването на реституираните земи по ЗСПЗЗ "едра градска" и други реституционни закони ще става от името на общината и ще бъдат улеснени гражданите.
II. Незавършеното строителство да излезе от режима на публична общинска собственост и да се даде възможност за обявяване на търг за продажба от страна на Местните органи на самоуправление. Отписване от капитала на предприятията с над 50% държавно участие до стойност определено от Министерски съвет на неработещи производствени структури и прехвърлянето на собствеността от държавна в общинска.
6. Данъчните служби, които събират приходите за местния бюджет да преминат на подчинение на общината.
По този начин ще се оформи единна финансова служба, която ще осъществява оперативното ръководство върху събиране на приходите и разходването на бюджетните средства. Тя ще организира разработване и утвърждаване на общинския бюджет, а така също и отчетността на местните финанси в съответствие със законите по отчетността на страната.
7. Въвеждане на здравно-осигурителна система от смесен тип с участието на трите компонента държава, работодател и потребител.
Голямо е закъснението в отпочване изграждането на здравно-осигурителна система въпреки извършената подготовка. Няколко проекта на Закон за здравно осигуряване за периода 1991/1996г. Достигнаха само до парламентарните комисии, но не бяха внесени в пленарната зала на Народното събрание.
8. Предлагаме в навия Закон за бюджета за 1997г. Да отпадне задължението при съставяне на общинските бюджети относителния дял на бюджетните средства за здравеопазване, образование и социални грижи и помощи да не бъде по-малък от относителния дял на същите по отчета за разходите за предходната година.
Нестабилната икономика, постоянно променяща се динамика на цени, инфлация, трудови възнаграждения и валутния курс не позволява спазването на подобно съотношение. На този етап не може да има съпоставимост.
Според нас в закона може да остане текста при изразходване на бюджетните средства да се спазват определени приоритети, а именно : медикаменти, заплати, стипендии, помощи, храна, отопление и осветление.
9. Промени в методиката за определяне на субсидията за общините.
I. Според нас определяща за размера на субсидията трябва да бъде действуващата мрежа - здравна, образователна, културна, социална и т.н. Действуващата методика за определяне на потребността от финансови ресурси на една болница на база разчетната единица "Брой преминали болни в стационара" не отразява действително необходимите финансови средства за издръжка. Много по-прецизна и точна би била методиката, ако се включат разчетните показатели :
За стационар : "Брой преминали болни"
"Среден престой на един болен в дни"
"Стойност на издръжка и лечение на 1 болен"
За поликлиниката : "Брой амбулаторни прегледи и домашни посещения"
"Стойност на мед. дейност в амбулаторни условия"
Трябва да се включат допълнителни показатели и за другите функции и дейности на бюджета.
II. Да се осигури целева субсидия от ДБ за здравните заведения с регионални функции - окръжни и специализирани болници, диспансери.
III. Министърът на здравеопазването съвместно с органите на Местно самоуправление да устрои прилагането на Параграф 6, чл. 4б, ал. 3 от Закона за изменение и допълнение на Закона за народното здраве.
10. Провеждане на структурна реформа в образованието и здравеопазването
Според нас трябва да се изготвят нови нормативи за пълняемостта на паралелките училищата и групите в детските градини. При едно оптимално решение на този въпрос ще доведе до сливане на училища и детски градини без да се нарушава нормалното обучение на учениците в училищата и отглеждането на децата в детските градини.
Определянето на учителските заплати да бъде на база реална заетост на брой часове. Такава методика е обективна и ще доведе до повишаване качеството на обучение. В тази връзка следва да се обсъди и реши въпроса заплащането на труда на учителите и друг персонал в образованието да се поеме от републиканският бюджет.
В здравеопазването постепенно провеждане на структурните реформи насочени към :
* премахване на дублиращи заведения (диспансери, общински болници - пряко или частично, работнически здравни заведения);
* преструктуриране на мощностите и преминаване на висококвалифицирана медицинска помощ от мощни здравни заведения на регионално равнище;
* последващо съкращаване на болнични легла и персонал при отчитане на реалните потребности за населението на ниво регион;
* автономност и самостоятелност на здравните заведения и формиране на параметрите на държавната издръжка, като резултатна величина на обем дейност;
* конкретно определяне на вида и обема на медицинските дейности, които попадат в обсега на системата за здравно осигуряване или на безплатните медицински услуги по "Закона да народното здраве";
11. Изготвяне на единна щатна таблица за общинската администрация
В нея следва да се определя задължителни изисквания за заемане на всички длъжности, а именно :
* необходимото образование и трудов стаж при доказани професионални качества (чрез тест)
* за издигане професионалното равнище на специалистите е важно и тяхното обучение, било чрез курсове и семинари или други форми на повишаване квалификацията им;
* заплащането на финансовите служители да бъде съобразено със сложността и конфликтността на работата и отговорността, която носят при изпълнение на служебните си задачи;
* заплащането да е съобразено с групата на общината.
12. Приватизиране на редица активи и услуги.
Аргументите в поддържан на приватизацията са най-различни :
* частника произвежда в условията на конкуренция продукция с по-ниска себестойност и по-висока ефективност в сравнение с държавния сектор;
* по-голяма е вероятността потребителят да бъде по-удовлетворен, тъй като има възможност да избира след разнообразни източници на предоставяни услуги;
* разгръща се новаторския гении на предприемача, което е гаранция, че ще създаде нови системи и технологии за предоставяне на услуги;
Общините трябва добре да анализират единичните разходи за услугите и да разкрият онези дейности, които могат да бъдат възложени на частния сектор чрез сравнение на офертите на изпълнителите с разходите по предоставянето на съответната услуга изцяло от общината.
13. Видове контрол :
а) предварителен контрол - той трябва да се извършва от финансовите органи при отпускане на бюджетни средства, спазващи определените със закона приоритети;
б) текущ контрол - тук контролът върху разходите е всеобхватен, тъй като изпълнителната власт може да прави разходи само в рамките на сумите и за целите приети с бюджета;
Органите, които извършват специализирания текущ контрол са финансово-счетоводните органи, а общия текущ контрол по изпълнението на бюджета се осъществява от населението и общинския съвет.
в) последващ контрол - този вид контрол поне засега в нашата бюджетна практика по закон се осъществява от Сметната палата и Държавния финансов контрол. Този контрол има цел да осигури спазването на Закона за бюджета и др. Нормативни документи свързани с бюджета от изпълнителната власт.
14. Въвеждане на многогодишна програма за капитални вложения и търсене на алтернативни източници на финансиране.
Досегашната практика по разработване и утвърждаване на едногодишни планове за капитални вложения следва да се доразвие и се включи и изграждането на многогодишни инвестиционни програми. За тази цел е необходимо да се предвиди нужната подготовка за капиталова дейност, като например придобиване на земя и възлагане на договори, както и да се планира емитиране на дългови ценни книжа и да се предвиди друго финансиране. При предварително планиране има възможност за намаляване на разходите. Когато капиталовите фондове се основават на заемни средства те се изпълняват чрез бъдещи плащания по обслужването по дълга, които на свой ред се покриват от бъдещи приходи от данъкоплатците. Когато се използват капиталови фондове трябва да се гарантира ползуване на облагите от бъдещите данъкоплатци. Заемите, както краткосрочните така и дългосрочните играят определена роля във финансирането на капиталните вложения.
Взетите на заем средства трябва да бъдат добре насочвани и изразходвани за проектите, които увеличават възможността на заемополучателите за възстановяване на дълговете.
При изготвянето на дългосрочните инвестиционни проекти (от 3 до 5г.) кредитното финансиране има много предимства. То освобождава местното самоуправление от несигурни бюджетни излишъци или други източници. Кредитното финансиране предлага стабилност и в планирането, и в изграждането на инфраструктурата. Кредитното финансиране може справедливо да разпредели финансовото бреме между сегашните и бъдещи потребители, които ще плащат заедно с потока от услугите и облагите им, които те получават.
15. Разпределението на средствата по проекти финансирани от ФАР да се съгласува с Асоциацията на Общините.
16. Законът за възлагане на държавни и общински поръчки да не се прилага в случаите, за които има изградени общински структури.
За реализирането на горните наши предложения е необходимо да се приемат"Законите за местните финанси, за държавния служител и здравно-осигурителната система".
Следва да се променят някои текстове в "Закона за местните данъци и такси", "Закона за общинската собственост" и други закони.
Считаме, че с нормативното уреждане на тези наши предложения ще може да се говори за стабилна местна финансова система. А това е гаранция за силна местна власт.

1. Узунов, Н-к отдел "Финанси", Община Благоевград
2. Косева, н-к управление "Финанси и бюджет", Община Варна
3. Косева, Н-к управление "Финанси и бюджет", Община Стара Загора
4. Ангелова, Зам. кмет по финанси, Община Разград
5. Александрова, Н-к отдел "Бюджет", Община Габрово


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]