Foundation for Local Government Reform
Фискална децентрализация в България - защо е необходима и до какво ниво?
Фискална децентрализация в България - защо е необходима и до какво ниво?

Здравко Сечков,
Финансов мениджър,
ФРМС

Прехвърляне на компетенции от страна на държавата към общините - процес на децентрализация
Обхватът на предоставените компетенции - равнище на децентрализация

Фондацията за реформа в местното самоуправление с помощта на програма Инициатива Местно самоуправление и с финансовата подкрепа на Американската агенция за международно развитие проведе Дискусионен форум с международно участие "Фискална децентрализация в България", който се състоя на 3 и 4 ноември 1998 година в гр. София.
В работата на форума взеха участие над 90 души, представители на законодателната и централната изпълнителна власт, кметове на общини и председатели на общински съвети, представители на сдружения и асоциации на общини и други неправителствени организации, специалисти и медии. Участие в работата на форума взеха и много чуждестранни експерти.
В резултат на икономическите кризи през последните няколко години станахме свидетели на остро намаляване на финансовите ресурси на местните власти и на отслабване на ролята, която българските местни власти играят в процеса на икономическо развитие.
Съществуващото икономическо положение поставя България в ситуация на несъизмеримост спрямо страните от Централна и Източна Европа както по отношение на количеството финансови ресурси, преминаващи през местните бюджети, така и по отношение на възможностите на местните власти да мобилизират свои собствени ресурси. В същото време, българските местни власти имат важни отговорности в сферата на предлагане на услуги и на местното икономическо развитие. Всъщност, фискалната децентрализация е важна предпоставка за икономически растеж. Поради тази причина Европейският съюз е възприел политики, с които да насърчи увеличаването на финансовите правомощия на местните власти в региона.
Изключително важна насока на реформите в областта на местните финанси е разпределението на компетенциите между централни и местни власти и тяхната финансова обезпеченост. Разпределението на тези компетенции трябва да се основава се на следните принципи:
Ё правомощията между общините и държавата да са ясно разпределени и законово регламентирани;
Ё разпределението на компетенциите между централните и местните власти да е свързано с възможностите им да осъществяват съответните дейности по най-добрия начин и с най-малко средства;
Ё при предоставени отговорности да осъществяват определени дейности, общините имат и съответстващите права да определят, планират и контролират свързаните с изпълнението им финансови средства.
Време е да бъде разработена цялостна програма за насърчаване на фискалната децентрализация в България. Законодателството през последната година създаде стабилна среда за анализ на финансовото състояние на местните власти. Дискусионният форум бе организиран с намерението да стане първа крачка към създаването на стратегия за фискална децентрализация, която да има широка подкрепа както от институциите на местните власти, така и от национални правителствени служби, агенции и Народното събрание.
Форумът постави акцент върху четири най-актуални за местните власти в България основни теми:
Ё прехвърляне на отговорности за услугите и контрол върху тях;
Ё бюджетни трансфери за местната власт;
Ё структура на местните приходи;
Ё достъп до средствата за капитални инвестиции.
Целта на форума бе да се разработи "План за действие", който да детайлизира:
Ё целите с най-висок приоритет за реформи по всяка от четирите теми;
Ё основните пречки за постигането на тези цели;
Ё необходимите промени в законовата рамка за постигане на тези цели;
Ё непосредствените действия, които могат да бъдат предприети, за да се постигне прогрес по тези цели, без да се изчаква промяна в законодателството;
Ё основните участници (институции), които трябва да бъдат привлечени, и тяхната роля в постигането на целите.
За да се идентифицират целите с най-висок приоритет, форумът включи два вида помощен анализ:
Ё обяснение на моментната ситуация в България по всяка една от четирите теми; и
Ё сравнителна международна информация - особено от страните в Централна и Източна Европа - относно тенденциите и очертаващите се най-добри практики по четирите теми.
Значителната част от работата на форума премина в дискусии в работни сесии, на които се обмисляше планът за действие.
Участниците във форума очертаха следните важни проблеми в четирите сфери, които трябва да бъдат разрешени за достигането на ниво на финансова децентрализация, адекватно на функциите и отговорностите на местните власти в България:

I. Прехвърляне на правомощията за предоставяне на услуги и контрола върху тях
Основни цели:
създаване на комисия за реформи в местното самоуправление към съответната комисия в Народното събрание;
приватизация на общинските предприятия;
решаване на въпроса със собствеността на отделните звена, за да се регламентират отношенията на собственост и се подобри качеството на услугите;
създаване на система за контрол върху качеството на услугите, която да контролира и финансите;
точно регламентиране на предлаганите услугите във вертикала, регламентиране на услугите в типовете категории общини;
Пречки за постигането им:
недостатъчно внимание на централно ниво към въпроса за приватизацията на общинските предприятия;
Предлагани законодателни промени:
по-бързо приемане на изменения и допълнения в Закона за общинската собственост ;
Действащите лица:
всички заинтересовани страни.

II. Бюджетни трансфери за местната власт
Основни цели:
обща цел - да се създаде изцяло нов механизъм за държавните трансфери, като под трансфери се разбират четирите елемента на системата: споделени данъци, обща субсидия, целева субсидия за дълготрайни активи и субвенции. Изискване към този нов вид държавен трансфер - да осигури една опростена, стабилна, предвидима, прозрачна система на държавен трансфер, която да стимулира общините, а не да наказва добре работещите;
непосредствени цели:
да се регламентира размерът и видът на споделените данъци в траен закон, който да се изменя само при съществена промяна в отговорностите на общините;
новият механизъм да осигури баланс между изравнителни и насърчаващи функции на системата на държавен трансфер, а не да се залита само в изравнителни или само в насърчаващи функции;
Предлагани законодателни промени и непосредствени действия:
ДОД да се плаща по месторабота;
да има гаранция за такава законова база, че делегираните от държавата на общините държавни функции да бъдат сто процента осигурявани;
патентният данък да стане местен данък;
да не се намалява субсидията на общините при извършване на капитални инвестиции със собствени средства;
да се промени в системата на разпределение на капиталните субсидии на основата на ясни критерии, прозрачност при по-добра координация между институциите, които ги осигуряват и преследват определени цели;
позитивната тенденция, появила се последната година, да стане трайна - в течението на годината превеждането на законовия гласуван държавен трансфер да става регулярно;
Действащи лица:
отворена, но постоянно действаща работна група с участието на неправителствени организации, централната власт, народни представители, общини и др. да се занимава не само с държавните трансфери, а въобще с проблемите на местните финанси.

III. Структура на местните приходи
Основни цели:
общините трябва да имат самостоятелност по отношение на общинските приходи;
изменение в Закона за данъчното облагане на физическите лица;
ДОД да се плаща не на равнище обект, а по местоживеене;
увеличаване на имотните данъци в общинските бюджети;
общината да има ефективна роля при администриране на местните приходи (вкл. изграждане на собствена данъчна администрация, получаване достъп до информационната база на всички данъчно задължени лица на територията на общината и всички свързани с това неща);
образоване на населението, добра връзка с журналистите, с инициативи на кметствата по места;
Пречки за постигането им:
недостатъци на действащото законодателство;
икономическа ситуация в страната (валутен борд);
данъчна култура и традиции на населението на нашата страна;
недостатъчна квалификация на общинските служители;
Предлагани законодателни промени:
основни закони, които касаят местните приходи, данъчното облагане на физическите лица, Закон за местните данъци и такси, Закон за държавната администрация, Закон за местното самоуправление, Закон за корпоративното подоходно облагане и всички подзаконови нормативни актове;
Непосредствени действия:
сформиране на групи по тези проблеми или излъчване на представители - експерти. в групи към Народното събрание и НСОРБ;
Действащи лица:
НСОРБ, ФРМС, регионалните сдружения на общини, професионалните сдружения, Народно събрание, Министерски съвет, Министерство на финансите.

IV. Достъп до средства за капитални инвестиции
Основни цели:
привличане на външни финанси за реализация на дългосрочни инвестиционни проекти:
проекти, които крият в себе си икономически потенциал да възстановят кредита;
проекти, които имат социална възвръщаемост, която е по-трудно измерима;
втора цел, която е съществена при ползването на външни финанси, това е степента на свобода, която има общината при планиране на своите цели и задачи;
Пречки за постигането им:
В резултат на продължителната икономическа криза общините са загубили опита си да планират дългосрочно. Общините трябва да разработят свои обосновани дългосрочни програми и в изпълнението на тези програми да търсят способа - привличане на външни инвестиции. Да се потърси по-голяма самостоятелност на инвестиционната дейност от общия бюджет на общините.
Неразвит капиталов пазар, който затруднява пласмента на дългови инструменти, поради ниската ликвидност на тези инструменти, по-малка част от населението е склонна да ги закупи. Липса на успешен опит в сферата.
Динамична реформа в законодателството, която често води до колизия между отделни текстове в законите един с друг, Процесът на бързо променяне на законите създава известна несигурност в инвеститорите, че те няма да финализират своята инвестиция при същата законова среда, при която са я започнали.
Предлагани законодателни промени:
В Закона за общинските бюджети да бъде разтълкувано как може да бъде използван кредитният инструмент и да отпадне механичната граница от 10 процента.
В закона за ценните книжа да се дефинират общинските облигации като особен вид ценни книжа.
Да се обучават първо общините и банките по какъв начин и на какви условия би трябвало да отговарят те когато кандидатстват за банков кредит. Обучение и на гражданите, които трябва да разберат ролята на общинските облигации.
Създаване на екип към НСОРБ, който да подготви точните текстове, които да се предложат за промени в законодателството.
Основни действащи лица:
Комисия по ценни книжа и фондови борси, Народно събрание, Министерски съвет, НСОРБ, ФРМС, ИМС, Клуб "Икономика 2000", медии.



Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]