Foundation for Local Government Reform
01/2004: Електронното управление - близо до гражданите

Общински радиофорум

29 януари 2004 година

съвместна рубрика на Фондацията за реформа

в местното самоуправление и програма Хоризонт

на Българското национално радио

ТЕМА: Електронното управление - близо до гражданите

...

Водещата Борислава Борисова:

Както всеки последен четвъртък от месеца, уважаеми слушатели, и днес ще проведем нашият Общински радиофорум, съвместна рубрика на Програма Хоризонт на Българското национално радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление. И днес ще говорим за проблемите и постиженията на местното самоуправление. Днес разговорът ни ще бъде посветен на темата Електронното управление - близо до гражданите и поводът за това е скорошният старт на първата електронна област в България - Габрово.

От средата на месец януари тази година имаме вече и първата българска електронна област. Това е габровската област. Затова и наши гости днес са: областният управител на Габрово, господин Цветан Нанов, както и по телефона ще чуем и един от кметовете на четирите общини в областта кмета на Община Севлиево господин Йовко Йовчев. В студиото наш гост е и госпожа Василка Сирачевска в качеството й на IT консултант на ФРМС и началник отдел Информационно обслужване в Министерство на енергетиката и енергийните ресурси. Ще чуете и специално направено за Общинския радиофорум кратко интервю с министъра на държавната администрация Димитър Калчев.

Но сега ще започнем нашия разговор с господин Цветан Нанов. Господин Нанов, поздравления... Как , все пак се случи всичко това? Габрово стана първата електронна област, доколкото разбирам, поради факта, че имате традиции, имате и желание, едно общо съгласие между хората, които, образно казано, управляват региона. Целта, разбира се, е реално да се промени начинът, по който се обслужват гражданите, било то в общините или в областната управа. Как, всъщност, какви реални облекчения предлагате на хората, които живеят на територията на област Габрово?

Цветан Нанов, областен управител на Габрово:

Да, това, което Вие казахте е абсолютно вярно. С въвеждането в действие на новата система, преди всичко се намалява срокът, за изпълнение и по този начин можем да увеличим броя и качеството на предоставяните услуги и от Общините, и от нас като администрация. Увеличават се също така и възможностите на ръководството и на общинската, и на областна администрация за контрол и управление на задачите. Може да бъде проследяван хода на всяка заявка за услуга и предварително да упражняваме контрол на зададения срок за нейното изпълнение. Облекчава се също така работата на служителите в администрацията, тъй като вече тия рутинни дейности по пренасочване, подготовка и изработка на документите се автоматизират. Повишава се прозрачността, отчетността за постигнатите резултати и не на последно място, разбира се, се намаляват условията за корупция, поради ограничаване на преките контакти на служителите, които реално изпълняват услугите, с гражданите. Увеличава се и защитата на информацията от неправомерен достъп, елиминират се възможностите за злоупотреби, тъй като издаването на всеки документ се регистрира в системата за регистрация и контрол на документооборота...

Борислава Борисова:

... тоест, субективният фактор се намалява, някой да злоупотреби и онова забавяне на какъвто и да било документ, който е нужен на някой гражданин, да престоява дълго време из разни папки, дори, ако щете, се намалява бумащината по пътя от искането на една услуга до момента на получаването на съответната информация.

Цветан Нанов:

Да, точно така. И още един път прекия достъп на гражданина със служителя е избягнат. Общинската администрация, областната администрация са черни кутии за потребителя на услугата. Това във всички случаи способства за избягване на корупционния момент.

Борислава Борисова:

Вие споменахте, господин Нанов, затова, че се подобряват връзките между областната и общинските администрации. Това ще доведе ли до намаляване разходите на администрацията, което също не е маловажен въпрос и хората също се вълнуват и от това?

Цветан Нанов:

Самият факт, ме може един път седмично или няколко пъти седмично да се пренасят документите под формата на данни и така да се избягнат най-малкото пощенските разходи между съответната Община и областна администрация, способства за такъв тип намаляване на разходите. Също така, който иска да потреби услуга, примерно от Дряново, но иска да получи документ лично от мен като областен управител, няма нужда да пътува от Дряново до Габрово, а може да направи своята заявка в съответната общинска администрация, което пък е стъпка за следващо възможно разширение на проекта хората започват все повече да имат компютри в къщи, може би, един ден, ще може да се потребява услугата и от домашния компютър...

Борислава Борисова:

А, запознати ли са хората, които живеят във Вашия регион, в област Габрово, затова, което Вие предлагате като възможност?

Цветан Нанов:

Ами, ние сме призвани да ги запознаем и Вашите колеги, медиите на територията на Габровска област, ни съдействат в този аспект. Ние с тях сме партньори, правим много чести срещи, включително и семинари за водещите медии в региона, на които, така, се опитваме да обясним рамката на реализирането на този проект.

Борислава Борисова:

Ами, да Ви попитам, защото мисля, че, така, не е маловажно, пък е и полезно за Вашите колеги от другите области кои бяха трудностите, затрудненията, които имахте докато осъществите този проект и станете първата електронна област в страната, реално, с всичките повече възможности, които предлагате за гражданите, които живеят в Габровска област.

Цветан Нанов:

За мен като областен управител, най-голямата трудност беше, може би, да си повярвам, че мога да бъда ръководител на такъв тип проект. Имам удоволствието да роботя с прекрасни кметове на територията на моята област, с които сме колеги вече десетки години и заедно се опитваме да внедряваме новостите и в обслужването и въобще в живота на нашия регион. Но все пак, имаше и обективни трудности, които преди всичко са свързани с намиране на достатъчно финансиране, защото знаете, че всеки един проект трябва да бъде финансиран. Но мисля, че за втори път, аз лично, в последните седем години, доказвам, че няма нужда от супер много пари, от външни долари и така нататък. С помощта на бюджетни средства, с много ентусиазирани приятели, с които работим, така, за едната идея, можехме да реализираме такъв тип проект. Що се отнася до съвет, всеки регион си има специфика. Аз не бих могъл да дам някаква унификация като съвети на моите колеги, но нека да видят това, което сме направили, нека специалистите да го оценят и да стане ясно, то вписва ли се в стратегията за електронно правителство в Република България. Това, което сме направили, смело мога да кажа, че вече дава възможност за предоставяне на определен брой услуги на гражданите. Това, което смятам, че и правителството ще направи в рамката, която си е поставило с тази стратегия.

Борислава Борисова:

Да, аз се надявам. След малко ще имаме връзка и с кмета на община Севлиево, г-н Йовко Йовков, който ще каже как ще изглежда през очите на кмета на община Севливо въвеждането и възможността градът да бъде част от първата електронна област в страната ни. Ще имаме връзка с него след една песен...

... На телефона вече имаме г-н Йовко Йовков, който е кмет на Община Севлиево. Добър ден, г-н Йовков!

Йовко Йовков:

Добър ден!

Борислава Борисова:

Г-н Нанов, областният управител на Габрово, каза, че област Габрово е станала първата електронна област в страната ни, благодарение на голямото желание и на добронамереността на всички вас, кметовете на четирите общини, които са на територията на област Габрово. Това, обаче, според Вас, достатъчно ли е, за да стане факт това, което се случи?

Йовко Йовков:

Преди всичко искам да кажа добър ден на Вас и на Вашите слушатели, да благодаря на Хоризонт за прекрасната инициатива, която има , да занимава гражданството, да занимава хората, които се интересуват, с един толкова важен въпрос, какъвто е обслужването на гражданите, който е основна наша грижа и задача. И най-вече, да благодаря на областната администрация, в лицето на областния управител, г-н Цветан Нанов, както и на правителството, за прекрасната инициатива, която те подеха с този проект. На практика, мисля, че сме още в самото начало, но общо взето, могат да се кажат някои неща, които сега правят впечатление и които са интересни...

Борислава Борисова:

Да, реално, какво се промени в работата на общинската администрация с въвеждането на тази система за, всъщност, електронна обработка на документите?

Йовко Йовков:

Сега ще се опитам, съвсем накратко, да обясня от наша гледна точка как стоят нещата и какви са резултатите от всичко това, за което говорим в момента. С въвеждането на системата за електронния документооборот, между общинската администрация Севлиево и общинските администрации на другите общини на територията на областта и областната администрация в Габрово, създадоха условия за ред на комуникация по електронен път. Това, на практика, означава, че примерно в деловодството на Общината в Севлиево се сканират документи, излизащи от Общината и се изпращат по електронен път в областната администрация в Габрово като този процес отнема много по-малко от десет минути. Това дава възможност полученият от областната администрация сканиран документ да се прегледа от съответния специалист и ако има някакви неясноти или проблеми предварително да се изяснят. Това е много важно за нас, защото много често ние си разменяме писма и това трае около месец, докато изясним какво те са искали да им изпратим, а ние сме изпратили нещо, което не е трябвало или не е било пълно, или скицата не е била ясна, или нещо от този род, не е станало ясно, защото обикновено става въпрос за документи от преди десетки години. Резултатите- значително намаляване срока на изпълнение на тази услуга, както и подобряване качеството на издаваните документи. Този процес има естествено и обратна връзка. Документите, намиращи се в областната администрация могат да се изпращат и сканират при нас по електронен път и въз основа на получената при нас информация да се извършват конкретни действия...

Борислава Борисова:

Тоест, много по-бързо и по-лесно Вие общувате с областната администрация, предполагам и с останалите общини в региона..

Йовко Йовков:

Вижте, това, което най-много ни притеснява в момента, не искам да го казвам като някаква критика, но прекалено много бумащина през последните години ни налегна всички нас, особено в Общините. И разменянето на постоянни писма и уточняването на това- какво сме искали, какво са искали от нас, какво сме искали да кажем или какво сме дали като факти и документи, отнемат изключително много време и всичко това е за сметка на хората, които или работят в тази сфера, или чакат дадената услуга. Сега, на практика, за по-малко от 15-20 минути могат да се разменят видовете документи чрез сканиране между двете администрации. Защо пък не да достигнем и до размяна по този път и между съседни общини?! И тогава, явно ще съкратим тези 10-15 или 20 дни, в които ние си разменяме по две-три писма.

Борислава Борисова:

Да чуем, г-н Йовков, например, за колко време един гражданин, примерно от Севлиево, който иска да получи определена информация от Вас, от Общината, може да я получи и я получава?

Йовко Йовков:

Вижте, говорим конкретно в момента за електронния обмен между нас в областта или за Центъра за обслужване на гражданите и информация, който работи при нас, защото ние и г-н Нанов го каза, но мисля, че това, което се случи през последните години с почти всички общини, с изключително голямата помощ на донорите, които работиха по тези програми- Фондацията за реформа в местното самоуправление, Американската агенция за международно развитие, конкретно при нас, в Севлиево и Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество, ние съоръжихме Центъра за обслужване на гражданите, с което значително съкратихме времето за обслужване на хората, създадохме по-добри условия за работа на нашите служители, защото Вие сами знаете, какво означава днес да ти влязат десет граждани и да те занимават с даден проблем, докато ти би могъл да се съсредоточиш само върху документа. И давам един конкретен пример. С наше писмо, да кажем, ние искаме от областния управител да издаде заповед, на основание чл.78, ал.1, от закона за държавната собственост, за отписване от Актовите книги на държавните имоти на конкретен личен имот като се прилагат всички необходими документи като например акт за държавна собственост на въпросния имот, по тази процедура, скици, предварително са прегледани и уточнени по нотариален път и всичко това става много бързо. Разбира се, с въвеждането на електронния подпис, това ще става още по-добре.

Борислава Борисова:

Тоест, хората , реално, не общуват прекалено много с общинските служители, не губят тяхното време, не губят своето време и в същото време получават информацията, документа, който им е необходим.

Йовко Йовков:

Да, да, точно така. Предварително се изясняват всички разменени документи между нас и областната администрация, избягват се неточности, спестява се и се печели време по този въпрос и най-важното, по-малко бумащина има в тази връзка и по-малко губене на време. Освен това на гражданите се спестяват всички тези неща и всичко се развива между нас по електронен път.

Борислава Борисова:

Да ни кажете, какви са впечатленията Ви, хората, предполагам са доволни и е логично да бъдат доволни от тази възможност, която им предлага Общината...

Йовко Йовков:

Аз знам, че много хора ни слушат в момента. Ние имаме изключително големи ангажименти и задължения към нашите съграждани- както ние, така и нашите колеги. Разбира се, това, което сме започнали отначало еу един пилотен проект и той тепърва ще се развива. Много бих се радвал, ако много други наши колеги се включат в него, за да можем да контактуваме не само с областната администрация, но и помежду си като Общини. Разбира се, ние , преди всичко, сме големи длъжници, на този етап, както ние, така и може би и другите колеги , по обслужване на гражданите, защото трябва да преодолеем няколко бариери, според мен. Първата е психологическата бариера. Това, че гражданите искат да пипнат, да усетят, да видят конкретният служител. Той непременно иска гражданина да се срещне с главния архитект, за да му оабясни нещо, което би могло да стане и без така да се обяснява. Така че, има и психологически ефект. И ние можем да го преодолеем, ако бъдем много по-точни и много по-конкретни, много по-съзнателни , много по-старателни и стриктни при изпълнение на своите задължения и при обслужването на гражданите. Тогава, може би, ще завоюваме, така, доверието на хората, че можем и по друг начин да ги обслужваме.

Борислава Борисова:

...че нещото ще бъде свършено и без да бъде видян конкретния човек, който ще го свърши.

Йовко Йовков:

Разбира се и това е важното. Според мен, психологическата бариера е изключително важна в момента и за да бъде тя преодоляна, ние трябва да бъдем на 100% акуратни и точни, и бързи, в своите действия при обслужване на хората.

Борислава Борисова:

Това е хубаво, че търсите възможното подобряване, възможното развитие, реално, в общинската администрация, в хората, които работят, които да бъдат максимално точни в работата си, за максимално кратко време да бъде свършена работата и да бъдат коректни, в крайна сметка към хората от Общината.

Йовко Йовков:

Да, точно така е. И аз мисля, че в момента, по-голямата част от общините и може би и защо не- почти всички общини са подготвени за този път и мисля, че не бива да се губи време и трябва да вървим по начина, по който досега сме тръгнали. Защото, на практика, живота на един човек започва и завършва в Общината.

Всички най-важни документи, обслужващи хората се издават при нас. И основното ни призвание е именно това, точно това, да направим възможно най-кратко пребиваването на хората в Общината, както и тяхното обслужване да бъде по-качествено, по-бързо, по-вярно и по-точно.

Борислава Борисова:

Благодаря Ви, господин Йовко Йовков, който е кмет на община Севлиево, една от общините, част от област Габрово, която пък е първата електронна област в страната. След малко ще чуем и разговора с министъра на държавната администрация Димитър Калчев, който ще разшири, разбира се и ще постави тази първа електронна област Габрово, в контекста на националната стратегия за електронно правителство.

...Какво е значението на първата електронна област Габрово, която стартира съвсем наскоро, разбира се, в контекста на националната стратегия за електронно управление, как ще бъдат мотивирани останалите областни администрации да последват примера на Габрово? Чуйте интервюто с министъра на държавната администрация, г-н Димитър Калчев.

Димитър Калчев:

И в над 50-60 общини в България ние сме направили обслужване на едно гише, на ниво Община. Сега се радвам, че Американската агенция за международно развитие и г-жа Гинка Капитанова се ангажираха и с областните администрации. Този пилотен проект, мисля, че ще бъде успешен, както всички останали проекти, които Фондацията за реформа в местното самоуправление е правила до момента и ние просто ще го мултиплицираме в останалите областни администрации в България.

Борислава Борисова:

Не е маловажен въпросът, министър Калчев, обаче, как ще бъдат мотивирани останалите областни администрации да се включат и да последват примера на Габрово.

Димитър Калчев:

Вижте, аз ще Ви издам една малка тайна. Ние в няколко областни администрации и в Сливен, и във варна, експериментираме подобни проекти. Значи, ние разчитаме изключително на собствените си финансови възможности, а това,, че Фондацията за реформа в местното самоуправление успя да ангажира Американската агенция за международно развитие и финансово, и като методология, и с обучение на кадри, това е първият пробив, който е направен в тази система. Искам да Ви кажа, че във Варна подобна система на ниво общини и на ниво Община и областна администрация, се разработва вече от няколко месеца. От вчера, професора от Сеулския университет, професор Бей е при нас. Той ще бъде близо един месец във Варна и там ще се експериментира една система, която пък е разработвана за общините в Сеул. Така, че, от всичко ще се опитаме да вземем това, което е най-доброто, защото в края на краищата, какъв е смисълът на всички тези електронни системи? Това просто не е самоцел- да поддържаме някакво високо интелектуално ниво на системата на обслужването. Крайната цел е обслужването на гражданите и фирмите, административното обслужване да бъде качествено и това да се почувства... Сигурно няма да стане в рамките на няколко месеца, но ние ще направим така, че тази първа електронна област Габрово, да популяризираме опита й. В петък, на 30-ти т.м., ние имаме редовното съвещание, което всеки месец провеждаме с областните управители. Всеки месец, това е оперативно съвещание. Този път го провеждаме в Габрово, за да можем да запознаем всички областни управители с това, което става сега в Габрово. Националната стратегия за електронно правителство, мога да го кажа съвсем отговорно, че отдели много внимание на министерствата и на агенциите. В известна степен сме длъжници на Общините и на областните администрации и сега ще се опитаме през тази година, както и нашият Център, който е финансиран от нас и от Джи Ем Ди Ри (?), който действа на територията на Министерския съвет за електронно правителство ще се опитаме да се концентрира вниманието на регионално и на местно ниво.

Борислава Борисова:

Тоест, какво реално, министър Калчев, могат да очакват общините, като подкрепа от държавата, защото , все пак, това не е и евтино начинание да бъдат изградени информационните системи, въобще да бъде автоматизирана работата на една общинска или пък областна администрация.

Димитър Калчев:

Вижте, по отношение на хардуера и на софтуера, ние определена помощ ще окажем къде с помощта на скромните средства, които имаме по бюджета за електронно правителство, къде с други донори, които... Както имаме конкретно и в случая , за който става дума в Габрово.Трябва да Ви кажа, че това, което г-жа Капитанова, нейната Фондация и Американската агенция за международно развитие направиха в много общини, в над 50 общини в България, така нареченото обслужване на едно гише. Там нещата са много лесни. Там има около 10-20 вида административни услуги, които сега се правят на така наречените гишета за обслужване на едно гише на гражданите, те много лесно може да... цялата тази документация, всички тези формуляри, да бъде качена в електронния портал на общината, при наличие на сертификация за електронния подпис, така наречените смарт-карти, които в момента издава информационно обслужване и там нещата по сертификацията вървят много бързо, значи, всеки, който притежава достъп до Интернет, било в къщи, било на работа, би могъл д(не само да изтегли съответния формуляр за съответната услуга била по линия на ГРАО, била за местни данъци и такси, но и да я попълни и да я подаде обратно по електронен път, този формуляр, с което се спестява ходенето, чакането, висенето, дори в това едно гише, което е една много голяма крачка напред...Много, много, много време се спестява, и още повече, че не се намесва каквото и да било субективно отношение на чиновника към гражданина или към фирмата.

Борислава Борисова:

Тоест, избягва се онзи момент, корупционния, към който по принцип, сме много чувствителни всички.

Димитър Калчев:

Да, точно така.

Борислава Борисова:

Да Ви попитам нещо, което е актуално. Появиха се информации в пресата, че ще бъдат глобявани кметовете, които до края на февруари, тази година, не са започнали да предоставят услугите си на така нареченото едно гише на граждани и фирми.

Димитър Калчев:

Значи, това е по този закон за ограничаване на административната намеса, който беше приет преди няколко месеца от Народното събрание, по инициатива на професор Валери Димитров шефа на Икономическата комисия на парламента и г-н Красен Станчев. Проведохме при мен едно съвещание за обсъждане на този въпрос, за да видим това обслужване на едно гише в колко общини е въведено. Значи нашата неофициална информация е, че то е въведено в около 100 общини в държавата, в България, а всичките общини са 263, тоест, на по-малко от 50%. така че нашето общо мнение на проф. Валери Димитров, на мен и на моите колеги е че този срок трябва да бъде удължен. Нереален е срокът февруари. Вероятно срокът, който ще бъде записан е юли. Опасявам се, че и този срок е доста къс, но нека да има, как да кажа, и някакъв възпитаващ ефект, за да разберат общините, че това, нещо е неизбежно ако не юли, поне да се надяваме, че до септември и във всички останали, още 160 и повече общини, ще бъде въведено това обслужване на едно гише.

...

Борислава Борисова:

Включваме в разговора и госпожа Василка Сирачевска, която е Ай-ти консултант на ФРМС, началник-отдел Информационно обслужване в Министерството на енергетиката и енергийните ресурси. Г-жо Сирачевска, министър Калчев каза, че реално, по-малко от половината от българските общини, реално са въвели принципа на обслужване на едно гише, тоест от 263 общини, 100 са общините, по неофициална информация, според министър Калчев, които работят вече на този принцип. Какъв, според вас, е проблемът и кое затруднява реално общините да въведат принципа Работа на едно гише ?

Василка Сирачевска:

Аз не мога да кажа със сигурност как вървят процесите по изграждане на Центрове за услуги и информация на гражданите в цялата страна, тоест, във всички общини, но в процеса на работа по създаване на такива съм работила с повече от половината от общините в България. Реално, Центрове за услуги и информация на граждани има в 40 общини и тези Центрове са изградени чрез ФРМС с финансирането на Американската агенция за международно развитие. В около 20 общини се правят такива центрове по същата технология със собствени средства от бюджета на общините...

Борислава Борисова:

Но това, предполагам, е възможно в по-богатите общини, едва ли, в по-малките, или в по-бедните, ако можем така да разделим общините, това може да се случи. Тоест, те със собствени средства да изградят такъв Информационен център.

Василка Сирачевска:

Според мен, изграждането на такива центрове е възможно, при осигуряването на няколко условия Първото, от моя гледна точка, условие, това е да има политическа воля и желание на ръководството на общините да работят по този път. Това е най-важното.

Борислава борисова:

Това, което говорихме в началото с Нанов, че в техния случай, в област Габрово, това, най-важното условие, е било налице.

Василка Сирачевска:

Оттук нататък идва въпросът за нивото на кадрите, които работят в Общината. До каква степен те са професионално подготвени , за да реализират една такава технология. И следващото важно условие това е осигуряване на финансиране. Оказва се, че големината на общината не е най-важният фактор във връзка с разработването на такива центровете за услуги и информация на гражданите. Тука, може би, е важно да се подчертае и да се каже, е какво точно се влага в това наименование Център за услуги и информация на гражданите и кое е характерното за него. Самата идея и концепция за изграждане на такива центрове, не е нещо произволно и то се появява в резултат от факторите и условията, в които живеят и работят общините. Една от основните идеи, залегнали в концепцията на тези центрове е предоставяне на качествени услуги за гражданите, което се каза в думите и на г-н Нанов, и на г-н Калчев, и на г-н Йовков. За да може една общинска или областна администрация да си позволи предоставянето на качествени услуги за гражданите, тя трябва да реши проблемите вътрешни и организационни в собствената си администрация. А най-лесния и най-елегантния начин за решаване на тези проблеми е чрез автоматизиране на дейностите вътре в отделните административни структури.. И затова, в основата на концепцията за предоставяне на услуги на едно гише или Център за услуги и информация на гражданите, стои не само изграждането на приятен, угледен, уютен фронт-офис, какъвто е Центърът или едното гише, но и създаване на добре работещ бек-офис.. Това означава разработването на една стройна информационна система, която в себе си да включва различни подсистеми, автоматизиращи дейностите във всичките звена на администрацията, такива подсистеми, които да могат да говорят помежду си, тоест, да няма дублиране на информация, което пък веднага рефлектира върху времето за изпълнение на услугите. Тези подсистеми трябва да дават възможност да може информацията, която се съдържа и която има публичен характер, да бъде публикувана чрез уеб-сайтове или други форми, зависи вече от технологичното решение и да бъде достъпна за хората гражданите или юридическите лица, които имат полза от нея.

Борислава Борисова:

Да, защото това също е нещо, което интересува хората, защото те са убедени, че има информация, на която те имат право, но реално не я получават.

Василка Сирачевска:

Да, точно така. И по този начин те биха могли и имат възможност не само да правят, по отношение на това до каква степен е стигнала заявката, която са подали, за изпълнение от съответната администрация, но да могат и да следят процеса, дотолкова, доколкото този процес касае степента на изпълнение на тяхната услуга.Тук не говорим за детайлите, защото важно е гражданина или юридическото лице, тоест, заявителя на услугата, да не бъде натоварван с информация, която не би му била полезна, по отношение на това, което иска да получи от съответната администрация.И това са много добри предпоставки на високо, качествено ниво. Това е единият аспект аспекта- гражданите. Другият, който се получава като резултат, ние вече имаме достатъчно опит първите ни центрове, които се направиха бяха през 1998 година, до днес, казахме, че вече има 40-50. Другото, което е важно да се подчертае е, че самата организация на работа и системата, която се реализира вътре в общината и в областните администрации, позволява да се освободи достатъчно оперативно време на служителите, да могат те да свършат тази работа качествено. Това е много важен елемент и би трябвало да му се обърне и съответно внимание в този разговор.

Борислава Борисова:

Г-жо Сирачевска, обаче да Ви попитам, министър Калчев каза, че държавата е длъжница и на областните управи, и на общините. Това, предполагам, обяснява и удължаването на този срок, тоест, няма да има глобени кметове затова, че не са изградили такива центрове или Работа на едно гише, до края на февруари. Този срок, вероятно, ще се удължи до юли или до септември, не е съвсем ясно, вероятно, това решение предстои да бъде взето. Може ли, обаче, това са се случи в тези повече от 160 общини, които все още не са го направили, без да имат подкрепа от държавата? Защото, в крайна сметка, ФРМС, едва ли би могла да огрее навсякъде, ако можем така образно да кажем...

Василка Сирачевска:

Ами, аз смятам, че точно сега е моментът и времето държавата да се обърне и да помогне на общинските администрации и те да реализират този принцип навсякъде. Защото, стана ясно, че досега, това не е правено. Аз мисля, че във всичките общини е осъзната необходимостта от извървяването на този път. Предимството на общините, които не са го направили това нещо е, че вече опитът го има, технологията е реализирана, доказала е своята правилност. Даже тука, може би, е мястото да споделя, че при разговорите с автора на Опен систем оф Сеул , за който г-н Калчев каза, че в момента е във Варна, ние с него стигнахме до общия извод, че пътят, по който вървят българските общини и администрация, е правилен. Така че всички тези общини могат да ползват опита, няма защо да откриват топлата вода отново. Тоест, технологията, идеята е изчистена. Оттук нататък те трябва да концентрират вниманието си за осигуряване на средства и екипи, които да реализират едни добри проекти. Защото един проект не може да бъде репликиран на 100% от едно място на друго. Във всяка една от администрациите трябва да се отсеят не само спецификите на административната структура, но и положението вътре в администрацията, дори и на психологическата нагласа на хората за този начин на обслужване.

Борислава Борисова:

И последни думи за господин Цветан Нанов, областният управител на Габрово, като хората, които вече имате опита и трябва да помогнете на колегите си от цялата страна, какво бихте им казали накрая ?

Цветан Нанов:

Ами, преди всичко,у аз бих казал на колегите от областните администрации, на всички кметове, които така или иначе трябва да изминат тоя път, да повярват във възможността за тоя нов тип обслужване, преди всичко. Да стъпят на опита, който така или иначе ние вече имаме като хора, които сме градили нещо в продължение на 6-7 години подобен тип центрове и подобен тип обслужване. И с помощта, както, така стигнахме до общо мнение, както каза и министър Калчев, и Йовков, и г-жа Сирачевска, трябва да има, все пак, и някаква помощ, все пак и от държавата като разчитане на някакъв тип финанси и да се опитат да наградят това, което ние сме реализирали до настоящия момент, да не се плашат от трудностите, да се опитат да изградят дейни екипи, които не само да реализират проекта, а в последствие да са ядрото, основните изпълнители на всички дейности, които следва да бъдат изпълнявани след реализацията на подобен тип обслужване и да си пожелаем не да удължаваме сроковете в бъдеще, а напротив, да ги спазваме. Защото един проект може да се реализира както за три месеца, така и за три години и така, когато срокът е по-дълъг, знаете...

Борислава Борисова:

Да, идва онзи дисциплиниращият момент,у за който спомена и министър Калчев. И наистина последно, финално изречение за госпожа Сирачевска.

Василка Сирачевска:

В духа на това, което каза г-н Нанов, аз мога да кажа, че проектът Електронна област- Габров о е разработен и съответства на всички изисквания, които поставя съществуващото в момента законодателство и е много важно да подчертая, защото и министър Калчев обърна внимание върху това, че технологията, обмеъта на документи отговаря на изискванията на Закона за електронния документ и електронния подпис и смятам, че развитието и работата в тази насока за в бъдеще ще доведе действително до реализирането на реален електронен документооборот.

Борислава Борисова:


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]