Foundation for Local Government Reform
01/2005: Общински планове за развитие

ОБЩИНСКИ РАДИОФОРУМ

27 януари 2005 год., четвъртък

съвместна рубрика на програма Хоризонт на Българското национално радио
и Фондацията за реформа в местното
самоуправление

на тема:

РАЗРАБОТВАНЕ НА ОБЩИНСКИТЕ ПЛАНОВЕ ЗА РАЗВИТИЕ

ВОДЕЩА: Снежана Иванова

Снежана Иванова:

Хоризонт до обед продължаваме с редовната ни за всеки последен четвъртък на месеца рубрика Общински радиофорум , съвместна инициатива на Българското национално радио и Фондацията за реформа в оместното самоуправление. Днес ще говорим за общинските планове за развитие, до план за развитие, общински план за развитие. Гости в студиото са Ирина Захариева и Валери Найденов, експерти в Дирекция Стратегическо планиране на регионалната политика на МРРБ. Да започнем с това какво представлява общинският план за развитие?

Ирина Захариева:

Общинският план за развитие е един от системата стратегически документи за регионално развитие, определени с приетия от Парламента през 2004-та година Закон за регионалното развитие. Той предвижда разработване на Национална стратегия за регионално развитие на национално ниво, областни стратегии за развитие на областно ниво, общински планове за развитие, регионални планове за развитие на ниво район за планиране и Национална оперативна програма за регионално развитие. Общинският план за развитие е средносрочен документ за интегрирано местно развитие, основано на принципите на екологосъобразното развитие или така нареченото с популярния термин- на принципите на устойчивото развитие. Той се разработва за седемгодишен период

Снежана Иванова:

В какъв период се разработва?

Ирина Захариева:

В момента, в разработване са плановете на Общините, които ще обхванат периода 2007-2013-та година. Този планов период съвпада и с периода на разработване и на Националния план за регионално развитие, на Националната оперативна програма за регионално развитие, той съвпада и с периода на програмиране по структурните фондове на Европейския съюз. Разбирате, че ориентацията е тези планове да послужат и като основа при разработване и на други документи.

Снежана Иванова:

Тест, в тях, представителите на Общините трябва да напишат своята визия за развитието си. Така ли да Ви разбирам?

Ирина Захариева:

Да. С Общинския план за развитие се определят целите, приоритетите, основните задачи, които общината трябва да реши за този седемгодишен планов период, който обхваща 2007-2013-та година.

Снежана Иванова:

Кога трябва да бъде разработен този документ от общините?

Ирина Захариева:

Съгласно приетите документи и графикът за разработване на всички стратегически планови документи, се очаква те да приключат с тази дейност към края на месец април.

Снежана Иванова:

Тоест, в момента, те трябва вече да започват да

Ирина Захариева:

Даже, би трябвало вече да са започнали да работят усилено по своите планове. Като те минават през различни фази. Тези планове би трябвало вече да работят по анализът за социално-икономическото развитие на тяхната територия. Искам да кажа, че тези планове трябва в голяма степен да отговарят и да са свързани и с интересите на бизнеса, който работи на територията на общината, и с интересите на гражданите, тъй като те трябва да са съпричастни и също да допринасят за реализацията на тези планове в бъдеще.

Снежана Иванова:

Вие смятате ли, че представителите на общините, в момента, имат капацитет за разработването на подобен план?

Валери Найденов:

Разбира се, не малко беше свършено в общините през последните четири-пет години, по отношение изграждането на административен капацитет за подготовка на такива планове за интегрирано местно развитие и основно във връзка с въвеждането на принципите и стандартите на регионалната политика в Европейския съюз у нас. Разбира се, етапът, на който се намира изграждането на този капацитет, все още не позволява ние да можем да твърдим, че на местно ниво, особено в общините, ние имаме достатъчно изграден капацитет. Имам предвид необходимият брой експерти със съответната подготовка, обучени, по отношение разработването на такива стратегически документи за местно развитие

Снежана Иванова:

Как тогава, например, малките общини ще се справят с това?

Валери Найденов:

Малките общини трябва да търсят съдействието на, да речем, консултанти или експерти, които работят с по-големите Общини, така че, в тези случаи, те да могат наистина да се възползват от опита на такива консултантски организации и от опита на по-големите Общини в рамките на такива работни срещи, работни групи или обучителни семинари, където могат да обменят опит и информация затова как те да изготвят своя план. Но аз мисля, че дори и в най-малките Общини, поради спецификата на нашето административно и териториално деление има достатъчно подготвени хора, които могат да участват ефективно в подготовката на един наистина сериозен план за развитие на общината, който наистина ще има резултати по отношение дори на обикновените хора, на местния бизнес, организациите от гражданския сектор

Снежана Иванова:

Ако те, все пак, се нуждаят от външни консултанти, може ли Министерството на регионалното развитие и благоустройството да им намери такива? И всъщност, може би най-важното е, кой ще плати цената за това? Което вълнува предполагам представителите на общините

Валери Найденов:

Министерството на регионалното развитие и благоустройството осигурява такава външна експертна помощ, но тя по-скоро ще подпомогне разработване на стратегии, планове и програми за развитие на регионално и централно ниво, включително, имам предвид на регионално ниво и в областите и основно по линия на Областните съвети за развитие би могло да се ползват и общините, и експертите от тази консултантска помощ. Но като цяло, основният ангажимент за формиране на местната политика, на идеите за развитие на общината, са наистина отговорност на самата община, на общинския съвет, на местната общност, която трябва да определи своите приоритети, да намери подходящите стратегии, за да ги постигне и съответно да наблюдава и да оценява резултатите от прилагането на съответния план. Предвиждат се и такива инструменти на централно ниво с чуждестранна помощ по линия на Програма ФАР, които ще подпомогнат общините, но не бих казал, че всички общини в България биха могли да се възползват от тази външна консултантска помощ, подпомагана със средства от Европейския съюз. По-скоро определени общини, които са в затруднено положение, биха могли да получат такава външна експертна помощ за подготовка наистина на едни работещи и реалистични стратегии и планове за местно развитие.

Снежана Иванова:

Така или иначе изготвянето на подобен план засяга, доколкото ми се струва, силно бюджетите на общините, докато те разработват план за 2007 2013. Смятате ли че представителите на общините биха могли наистина да изготвят план, който да бъде полезен за общината, след като те го готвят за кмет, който няма да за друг кмет, реално, тъй като ще са минали местни избори

Валери Найденов:

Да, разбирам. Това е все още наша специфика, че със смяната на местната власт се сменят и целите и приоритетите пред развитието на общината, но аз не бих посъветвал вече местните власти и местните фактори в областта на интегрираното регионално развитие, да променят по този начин приоритетите, тъй като с членството ни в Европейския съюз ще се иска една устойчива политика във времето, тъй като средствата, които се отпускат за местно развитие, изискват задължително проектите и програмите, които се реализират с участието и използването на такива средства, да бъдат устойчиви във времето. Тоест, те да имат икономически, социални и екологични ефекти, надхвърлящи един средносрочен период от пет, шест, седем години. Така че, в интерес е на местната общност и на общината, на всички хора, които живеят на територията на тази община, е така да планират нещата, че те да не се променят в зависимост от някакви политически, икономически или други интереси.

Снежана Иванова:

Колко, все пак, ще струва, например, изготвянето на един подобен план? Аз съм сигурна, че е трудно да се каже, имайки предвид, че общините са малки, големи, но горе-долу каква ще бъде тази цена?

Ирина Захариева:

Аз бих казала ориентировъчна цена между 10 и 15 хиляди лева. Такава информация имам от общини, които изготвяха планове в периода 2000-2006-та година като цена. Но все пак казвам, че това е доста ориентировъчно. Може да струва и по-малко, защото ...

Снежана Иванова:

Това за какви общини става въпрос?

Ирина Захариева:

Тъй като съдържането на плана като атрибут има едни и същи изисквания, както по отношение на малките, така и по отношение на големите общини, така че тази цена може да се счита като универсална цена. Не може да се каже, че ако една община има повече жители, има по-големи градове в нея, то тя ще изисква по-голям ресурс за разработването на плана.

Снежана Иванова:

Ще продължим с разработването на общинските планове за развитие или по-точно с обяснението как се разработват такива след песен време. Ирина Захариева и Валери Найденов от Министерството на регионалното развитие и благоустройството са гости в студиото.

Ще продължим нашият разговор за разработването на общински планове за развитие по телефона със Сашка Началнишка, тя е заместник кмет на Община Мизия. Добър ден!

Сашка Началнишка:

Добър ден!

Снежана Иванова:

Вие вече имате представа какво представлява ОПР, казвам това, защото сте имали възможност да преминете през курс на обучение, организиран от ФРМС.

Сашка Началнишка:

Искам да кажа първо Добър ден на слушателите на Програма Хоризонт . Благодаря на ФРМС за включването на Община Мизия в днешния радиофорум. На 20 и 21 януари, участвахме в курс, организиран от Фондацията, в град Монтана, където експертите, които в момента са Ваши гости в студиото, ни предоставиха изключително полезна информация, а също така направиха и оценка на практическите ни занятия. Смятам, че такива обучения ще бъдат изключително полезни, ако бъдат проведени на място, в общинските администрации, които са взели решение сами да изработят такъв планов документ.

Снежана Иванова:

Кое е това, което мотивира хората във Вашата община? На какъв етап сте на разработването на този план?

Сашка Началнишка:

На 29 ноември 2004 г. кметът на общината г-н Иван Даков, внесе предложение в Общинския съвет за разработването на плана. Общинският съвет даде съгласие и определи свои представители за членове на работните групи. Със заповед на кмета на общината се определиха работните групи, в които са включени общински съветници, специалисти от общинската администрация, представители на бизнеса, на неправителствените организации и граждани, а така също и кметовете на кметства в общината. През месец декември ние проведохме работна среща на групите, на която си поставихме задача да работим по определяне визията, главната цел и стратегическите задачи на общинския план за развитие.

Снежана Иванова:

Как изглежда Вашата визия до момента?

Сашка Началнишка:

Ние нямаме все още приета обща визия, която да предоставим на вниманието на Общинския съвет. Аз мога да кажа моята лична визия, засега, която ще предоставя на работните групи за обсъждане и за внасяне за приемане в Общинския съвет, а също така и за огласяване сред населението.

Снежана Иванова:

Как изглежда Община Мизия според Вашите представи, тогава?

Сашка Началнишка:

Ами, аз виждам Община Мизия в края на плановия период като една обновена европейска община, с модерна инфраструктура, икономически растеж и заетост, подобрено качество на живот и устойчиво развитие.

Снежана Иванова:

А знаете ли как ще стане това?

Сашка Началнишка:

Това ще стане с общите усилия както на общинското ръководство, така и на всички граждани, бизнеса, работещ на територията на общината. И като предпоставка за осъществяването на тази визия, изработката на този планов документ, за който ние имаме организация както от работните групи, така и ще привлечем експерти за наша помощ. Ние сме предоставили на Фондацията за реформа в местното самоуправление нашето желание да бъдем една от общините, които ще бъдат определени за подпомагане в изработването на този планов документ. Смятаме, че ако бъдем определени, ние действително ще успеем на местно ниво да формираме нашата политика за този период, в който общината и страната ни ще бъде членка на Европейския съюз.

Снежана Иванова:

Казахте, че имате мотивация, но кое е това, което ви мотивира? Аз ще се върна към въпроса, който зададох към експертите. А това е, че ако днес Вие сте кмет на Община Мизия, заместник кмет всъщност, то през 2007-2013 Вие няма да сте. В момента, повечето общини, така, бюджетът винаги не достига, винаги трябва да се отделят средства за едно или друго нещо. Защо решавате да отделите средства, например, за писането, за разработването на такъв план, а не за нещо друго?

Сашка Началнишка:

Финансовият ресурс, който ние сме гласували в Общинския съвет, когато кметът на общината внесе докладната, е съвсем символичен. Той е в размер на 1500 лева и това е помощта, която ние ще искаме от експертите при формирането на основните аспекти на общинския план на развитие. Това не е ресурс, който експертите, които са Ваши гости в студиото, заявиха, че би могло да струва изработването на един такъв план. А това, че ние изработваме документ, който евентуално ще изпълнява друг екип на общината, аз смятам, че който и да бъде екипът на общината, в общинския план за развитие ще бъдат залегнали целите, които са цели и на националния план, и на областния план за развитие. И ние с този основен документ, с неговата реализация ще помагаме за реализирането на тези цели. И на всички ни е ясно, че финансирането на проекти от местно значение ще бъде много трудно, ако те не са обект на един документ, който е получил обществено съгласие.

Снежана Иванова:

Ще имате ли нужда от използването на външни консултанти при изработването на този план? Как оценявате възможностите си?

Сашка Началнишка:

По отношение на ползване на такива консултанти, аз вече отбелязах, че сме подали искане във Фондацията за реформа в местното самоуправление да бъдем определени като една от 12-те общини, на които ще бъде оказвана такава помощ.

Снежана Иванова:

Какви други трудности смятате, че ще имате? Или може би такива, с които вече сте се сблъсквали? Нещо, което ви притеснява, има експерти, които биха могли да дадат отговори на въпросите ви.

Сашка Началнишка:

Аз мисля, че трудностите тепърва ще предстоят при нас, тогава, когато обработваме, анализираме и комплектоваме плана като цяло. И ние тогава, мисля, че, обръщайки се към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, към Вашите гости, които са в момента при Вас в студиото и които са едни прекрасни експерти, за което ние можахме да се убедим в град Монтана, ще получим необходимата методическа помощ, за да може действително този план, който ние ще представим за приемане, той да бъде съобразен с мерките, определени за финансиране от Европейския фонд за регионално развитие.

Снежана Иванова:

Дано това да е така. Сашка Началнишка, заместник кмет на Община Мизия.

...В Хоризонт до обед продължаваме с редовната ни за всеки последен четвъртък на месеца рубрика Общински радиофорум . Гости в студиото са Ирина Захариева и Валери Найденов, експерти в Дирекция Стратегическо планиране на регионалната политика на МРРБ. Нека за продължим с това как коментирате думите на г-жа Началнишка каква е визията, имат ли ясна визия представителите на Община Мизия за развитието на общината?

Ирина Захариева:

По мое мнение, те имат доста добра визия, която се вписва в рамките на националната политика за регионално развитие, тук искам да отбележа, че общинският план за развитие е логически свързан с документите, които се разработват на национално ниво, свързани с прилагането на регионалната политика. Това е националната стратегия за регионално развитие. И всяка една община със своите цели и приоритети, които тя ще определи в собствения си план, трябва да допринася за целите и приоритетите на регионалната политика, определени с Националната стратегия за регионално развитие на национално ниво. В този смисъл визията, която заместник кметът на Община Мизия представи, мисля, че напълно съответства на главната стратегическа цел на Националната стратегия за регионално развитие. Тя би следвало да се координира и с целите и приоритетите на областната стратегия за регионално развитие, когато този документ бъде завършен.

Снежана Иванова:

А възможно ли е да има общински план за развитие, без да е готов, да кажем, областният?

Ирина Захариева:

Да, тук трябва наистина, това е доста важен момент в разработването на плановете, правило, което трябва да се спазва, че общинският план за развитие не може да бъде приет от Общинския съвет, преди да има приета Национална стратегия за регионално развитие и Областна стратегия за развитие, тъй като този документ трябва да бъде съгласуван с тези два посочени документа.

Снежана Иванова:

Какво правим тогава, например, ако на места, все още няма готови областни планове за развитие?

Ирина Захариева:

Съгласно приетия график за разработване на документите за регионално развитие се предвижда областните стратегии за регионално развитие да бъдат завършени към 31 март 2005 година и общините имат един месец след тази дата, за да могат да направят необходимото съгласуване на тяхната стратегическа част - на общинския план за развитие с областната стратегия за развитие и с Националната стратегия за развитие. Тоест, към края на април те вече трябва да са направили това и Общинският съвет да приеме този план за завършен.

Снежана Иванова:

А успяват ли хората по места да разберат важността на този план? Както разбрахме, Вие сте имали възможност да се срещате с представители на общините, водили сте курс. Какво ги затрудни? Успяхте ли да им обясните каква е същността на този план?

Валери Найденов:

Първо искам да благодаря на госпожа Началнишка за добрата оценка, която дава за нашите усилия като обучаващи по отношение разработването на плановете за местно развитие в общините. Разбира се, по време на тези обучителни сесии, нека така да кажа, ние получаваме обратна информация затова доколко екипите по места срещат трудности при разработването на тези планове и съответно програмите за реализация на тези планове.

На мен ми се струва, че основен проблем е неразбирането на смисъла на инвестициите, които ще направи общината в своето бъдещо икономическо и социално развитие, което ще бъде подкрепено след момента на членството на България в Европейския съюз от Структурните фондове на Европейския съюз. И в този смисъл, те се страхуват, да речем, че могат да инвестират в предпроектни проучвания за разработването на даден проект с местно значение, който, след това, следвайки конкурсния принцип за усвояване на средствата от Европейския съюз, а също и от Националните фондове, също и от бюджета, че тези инвестиции няма да им се възвърнат, ако техният проект не спечели.

Снежана Иванова:

Като че ли, имат основание за подобен страх

Валери Найденов:

Да, но тук отговорът е прост. Принципът на финансиране на проекти и програми от Европейския съюз следва принципа на възвръщане на тези средства. Тоест, кандидатстващата организация, в случая, да речем, общината, трябва да е готова сама, със свои средства да осъществи докрай проекта, с който кандидатства, като поетапно ще получава и ще си възвръща средствата, които вече са гарантирани като безвъзмездно финансиране от страна на Европейския съюз или от страна на националния бюджет или съответно от други обществени фондове. С други думи, те трябва да са готови да завършат този проект така или иначе и без помощта на съответните фондове. Това именно ги ангажира да програмират и да планират и да изготвят такива проекти, които наистина са реалистични, необходими за общината, а не просто проекти, за да се спечели финансиране, което след това по места, както често се случва и всички знаем, по места няма никакъв или поне няма съществен резултат за подобряване качеството на живота на обикновените хора.

Снежана Иванова:

Това обаче е трудно, имайки предвид, че средата около нас непрекъснато се променя, непрекъснато има нещо ново, тези планове, по всяка вероятност, ще трябва и да се актуализират.

Валери Найденов:

Разбира се, в подзаконовата нормативна уредба към Закона за регионалното развитие е предвиден този механизъм за актуализиране на общинските планове и най-вече за актуализиране, бих казал на програмата за реализация, която съдържа наистина проектната част, онова, което ще бъде реализирано на практика, не толкова стратегиите, които се съдържат в общинския план като документ. Програмата ще осигури възможност за финансиране вече на реални действия, на реални мерки, които ще бъдат усетени от всички хора, които живеят на територията на общината. Тази програма трябва да бъде много внимателно наблюдавана и оценявана периодично, с оглед на това, да могат да се включат в нея проекти, които наистина са изпълними и имат реален ефект и въздействие върху, така, по-доброто развитие на общината.

Снежана Иванова:

Ще продължим след песен.

В Хоризонт до обед продължаваме да говорим за общинските планове за развитие, които трябва да бъдат изготвени от общините. Гости в студиото са Ирина Захариева и Валери Найденов от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. И така - откъде трябва да дойде инициативата за тези планове?

Ирина Захариева:

Инициативата за разработване на общинските планове трябва да дойде от кмета на общината, който трябва да направи предложение, да внесе предложение в Общинския съвет за взимане на решение за разработване на общински план за развитие. Същевременно, внасяйки това предложение, кметът трябва да е готов с предложение по организацията по разработване на този план. Тоест, дали този план ще бъде разработван от работна група, с участие от общинската администрация или ще бъде възложен на консултантска фирма. Той трябва да предложи за гласуване и необходимия финансов ресурс, който ще бъде необходим за разработване на този план. След взимането на решението от Общинския съвет, кметът издава заповед за създаване на работна група за разработване на плана и всъщност стартира процесът по разработването в зависимост от формата на организацията, която той е избрал. Всъщност, от репортажа, който чухме от Мизия, може да се каже, че те са приложили една доста добра процедура за разработване на Общинския план за развитие. Много добре са се ориентирали при подбора на членовете на работната група, тоест включили са представители на Общинския съвет, представители на бизнеса, на неправителствените организации, които работят на територията на общината, така че този план ще се радва, вероятно, на една много добра обществена и политическа подкрепа, тъй като те са обхванали всички заинтересовани страни.

Снежана Иванова:

А, имате ли представа хората от другите общини докъде са стигнали? Имате ли такава обратна връзка?

Ирина Захариева:

В момента е трудно да се даде някаква конкретна информация затова кой докъде е стигнал, но има информация затова, че много общини в страната вече са в процес на разработването на своите планове. Но те не биха могли да завършат тази дейност, предвид технологията на разработването на плана, преди края на месец април.

Снежана Иванова:

И накрая, откъде представителите на общините биха могли да намерят повече информация за разработването на тези планове за развитие?

Ирина Захариева:

От една страна, Министерството на регионалното развитие и благоустройството съвместно с Фондацията за реформа в местното самоуправление подготви Методически указания за разработване на общински планове за развитие. Тези методически указания са на разположение на всички участници в работните групи, които ще работят по общински планове за развитие. Същевременно тези методически указания могат да се намерят и на Интернет-страниците на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на Фондацията за реформа в местното самоуправление. Тогава, когато в процеса на работа на някои то общините възникват въпроси, те биха могли писмено да задават тези въпроси в МРРБ, за да получат конкретни препоръки как да се справят с възникналите проблеми.

Снежана Иванова:

Благодаря ви. Ирина Захариева и Валери Найденов гости в традиционната ни рубрика Общински радиофорум .


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]