Foundation for Local Government Reform
02/2004: Общинските бюджети и големите въпросителни, свързани с тяхното приемане

Общински радиофорум

26 февруари 2004 година, четвъртък

съвместна рубрика на програма Хоризонт на Българското национално радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление

на тема:

Общинските бюджети и големите въпросителни,

свързани с тяхното приемане

Водеща:

Темата на днешния Общински радиофорум е общинският бюджет и големите въпросителни, свързани с формирането на бюджетите и тяхното приемане. И още как българските общини провеждат обществените обсъждания на бюджетите си, провеждат ли ги изобщо, или казано другояче предоставят ли общинските съвети информация за проекта на бюджет пред населението на общините. Допитват ли се до това население при обсъждането на проектобюджета?.. И така нататък....

Гост в студиото на Хоризонт днес е Христина Ковачева от Фондацията за реформа в местното самоуправление. Добър ден, госпожо Ковачева!

Христина Ковачева:

Добър ден!

Водеща:

И така, госпожо Ковачева, като представител на неправителствена организация, няма как да Ви питаме за нещо друго, а основно с Вас можем да поставим въпросите, свързани с гражданското общество и с информацията, която това гражданско общество получава. Що се отнася до конкретния проблем- общинските бюджети... Пред Общинските съвети в цялата страна стои задачата не просто да приемат общинските бюджети за 2004-та година, което тепърва предстои, но съгласно закона за общинските бюджети, те трябва да предоставят информацията за проекта на бюджет за обсъждане но населението но общината. Това нещо ново ли е, за първи път ли се случва тази година като изискване?...

Христина Ковачева:

Така, аз искам да започва първо с това, че включването на гражданите в процеса на управление на местно ниво е действително необходимо, въпреки плюсовете и минусите, които то носи...

Водеща:

... Може би за минусите ще е добре да поговорим малко по-нататък в предаването...

Христина Ковачева:

Да, разбира се... Докато в последните години ние забелязваме вече едно по-ново отношение на местните власти. Преди време, когато ставаше дума за гражданско участие, общо взето кметовете смятаха, че това е губене на време... А през последните години вече даже се използват различни методи за стимулиране на гражданското участие на местно ниво като информиране, проучване на мнението на гражданите, публично обсъждане, което пък е в основата точно на обсъждането на проектите на бюджетите като метод...

Водеща:

... Губене на време, казахте...

Христина Ковачева:

Да. Така мисля. Те смятаха, но може би вече не смятат така...

Водеща:

...Но пък не е ли това, от друга страна, част от толкова очакваната, изговаряна и търсена напоследък финансова децентрализация, това обсъждане на обществените бюджети...

Христина Ковачева:

Определено е така. Има и действително, както вече казах, и минуси всеки един такъв процес, но много повече са плюсовете. Действително, процесът, в който трябва да се въвлекат и гражданите, това обсъждане на бюджета на една община изисква много повече време, много повече усилия, повече ресурси, но естествено пък това носи много плюсове за една община, тъй като процесът е много по-прозрачен... И самите граждани знаят, че са участвали в това обсъждане и по друг начин приемат разпределението на средствата. Но действително в България има опити на много места са правени такива обсъждания и преди, в някои общини като Силистра, Добрич, доцент Върляков ще сподели, вероятно, своя опит...

Водеща:

Да уточня, че това е един от събеседниците ни днес. След минути ще имаме възможност да разговаряме с него.

Христина Ковачева:

Да... Но това са такива, епизодични опити в отделни общини. Докато сега, според член 11, алинея 8 на Закона за общинските бюджети, всъщност този член точно задължава местните власти да предоставят информация за проекта на бюджетите за обсъждане на населението на общините. И едва след като бъде обсъден широко, тогава да бъде внесен в Общинския съвет за приемане. Това действително е нещо, което в България няма традиции, но постепенно, предполагам, че ще се и изградят, и ще стане и успешен този процес.

Водеща:

Казахте, че Законът задължава общинските съвети да предоставят информация за проекта на бюджета. Как точно обаче е уредено самото обсъждане на проектобюджетите като задължение на общинските съветници?

Христина Ковачева:

По принцип самото обсъждане зависи от правилника. Тоест, от това, какви процедури самият общински съвет ще разработи, но това, което аз исках да кажа е, че за да бъде успешно едно такова обсъждане, наистина е необходима много работа и подготовка. И трябва да бъдат спазени основните етапи, основните принципи на публичното обсъждане въобще. Защото публичното обсъждане се използва като метод за консултация и информиране, информиране и консултация с гражданите, не само за бюджетите, но и за най-различни важни проблеми на една община. А какви са тези етапи...

Водеща:

Точно това щях да Ви попитам какви са основните етапи, които са задължителни при всяко едно публично обсъждане?

Христина Ковачева:

Значи това, на което искам да наблегна е, че публичното обсъждане е особен инструмент. То е не само да се предостави информация, но основната му цел е да се получи мнението на гражданите. И това е една официална среща на ръководството на една община с граждани, на която гражданите имат възможност да представят мнението си по дадения проблем. Съответно, когато се обсъжда бюджета с участието на гражданите, целта съответно е да бъде представен проектът на бюджета, а гражданите да нанесат някакви корекции, според тях, тоест...

Водеща:

Да, но кои граждани?

Христина Ковачева:

Така. Затова са важни, наистина са важни, стъпките, по които трябва да се извърши това обсъждане. Преди всичко преди публичното обсъждане е добре и да се изготви кратък материал за бюджета, който да бъде ясен, тъй като не всички сме запознати, не всички сме икономисти, не всички сме финансисти, не всички разбират начина, по който се формира един бюджет. Затова предварителният материал, който трябва да се подготви, би трябвало да


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]