Foundation for Local Government Reform
04/2004: Как българските общини се конкурират на пазара на инвеститорски намерения

ОБЩИНСКИ РАДИО-ФОРУМ, 29 април 2004 г.

Съвместна рубрика на програма Хоризонт на Българското национално радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление

на тема: Как българските общини се конкурират на пазара на инвеститорски намерения

Водеща Биляна Върбанова:

Проблемът с инвестициите и инвеститорите, с разкриването на нови работни места по места е необятен, огромен проблем, толкова много години в нашата страна Наблюдаваме напоследък сериозна загриженост не само от страна на правителството, но и от общините относно създаването на добри и привлекателни условия, търси се възможност, предприемат се мерки, за да станат те по-атрактивни за крупните инвеститори, като например да не плащат данък печалба. Сега, образно казано, топката отново е в полето на общините.

И така, как българските общини се конкурират на пазара на инвеститорските намерения - това е темата на днешното издание на общинския радиофорум. Вероятно знаете, уважаеми слушатели,това е съвместна рубрика на Българското национално радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление. Приятно ми е да кажа Добър ден! в студиото на Хоризонт на госпожа Антоанета Матеева, специалист програма Техническо побратимяване между български и американски общини към Фондацията за реформа в местното самоуправление. Добър ден!

Антоанета Матеева, специалист програма Техническо побратимяване между български и американски общини към Фондацията за реформа в местното самоуправление:

Добър ден!

Биляна Върбанова:

И така, можем ли да добавим малко повече за този проект Местно икономическо развитие и маркетинг на общините , което всъщност ще е във фокуса на разговорите в следващия един час?

Антоанета Матеева:

С удоволствие. Благодаря Ви за проявения интерес.

Проект Местно икономическо развитие и маркетинг на българските общини е основен компонент в програмата за техническо побратимяване между български и американски общини, спонсорирана от Американската агенция за международно развитие и координирана от Фондация за реформа в местното самоуправление - от българска страна, и Международната асоциация на градските управи, Вашингтон, от американска страна. Проектът беше създаден, за да отговори на нуждите на българските общини от професионалисти в областта на местното икономическо развитие. Все повече общини определят местното икономическо развитие като приоритет в работата си, но досега усилията бяха по-скоро хаотични, не се правеше маркетинг на ресурсите и на потенциала на общината. Характерна беше една изчаквателна позиция, при която общинските ръководства реагираха по-скоро на инициативи отвън- заявка за бизнес инициативи от местни или чужди предприемачи.

Биляна Върбанова:

А какво предвижда новата концепция?

Антоанета Матеева:

Новата концепция предвижда създаване на звена за местно икономическо развитие, в които работят подготвени професионалисти по местно икономическо развитие. Какво се случи и какво продължава да се случва в резултат на осъществяването на проекта?

Ръководствата на 14-те общини, които участват в него, се ангажираха със създаване на такива професионални звена за икономическо развитие в общинската администрация и назначиха съответни специалисти на тези длъжности. По линия на проекта и с помощта на американски експерти професионално обучение преминаха 18 души. Те участват

Биляна Върбанова:

Нека да кажем какво правят, с какво се занимават точно тези общински експерти по бизнес? И така, за да стане ясно на нашите слушатели с какво точно се занимават те и , че това не е просто поредното открито ново щатно място в общината...

Антоанета Матеева:

Тези специалисти се занимават със събиране и обработка на информацията, която е необходима да бъде предоставена на инвеститорите и с маркетинг на потенциала и ресурса на общините. С по-простички думи - какво означава това?

Това означава, че във всички 14 общини, където бяха назначени такива специалисти, досега беше направен анализ и оценка на ресурсите за бизнес-развитие. Тоест, анализ и оценка на свободната работна сила, традициите в отделни видове производство, определяне на приоритетите за тези видове производства, в които общината ще иска да продължи да привлича инвестиции. Определиха се възможностите за по-нататъшна квалификация на работната сила и то в съответствие с нуждите на едни потенциални инвеститори, тоест определят се възможностите и се създава една гъвкава състема, за да може да се отговори на нуждите на производителя от квалифициране на работната ръка, от понататъшното й квалифициране, както и създаване на базисна квалификация на работещите.

Биляна Върбанова:

Освен че ще се занимават с анализ на всички тези фактори, означава ли, че тези експерти ще осъществяват и пряката връзка с инвеститори, които проявяват интерес или пък с потенциални такива, които биха могли да проявят интерес?

Антоанета Матеева:

Разбира се, разбира се Идеята е тези специалисти, които разполагат с необходимата информация, да могат да я представят в най-кратък и подходящ вид на всеки инвеститор, който се заинтересува от условията за работа в дадена община. Целта ни е те да станат основни помощници на кмета на общината, да могат да направят представяне на всичко положително, което общината може да предложи, с което да заинтересува дадения инвеститор и да го подтикне да избере съответната община, за да започне бизнес там.

Ролята на кмета, естествено, остава най-важна в целия процес на привличане на инвеститори. Кметът взима управленските решения. Но цялата подготвителна работа се върши от специалиста по местно икономическо развитие. От него зависи навреме да се предостави надеждна и съобразена с нуждите на инвеститора информация.

Бих искала да добавя, че в резултат на проекта се тръгна към създаване на условия за по-широк диалог с бизнеса, което е важно за подобряване на бизнес средата в общините и особено за подкрепа и разширяване на съществуващия бизнес в общината. В четири общини вече са изградени консултативни съвети за бизнес-развитие, предстои изграждането им и в останалите общини, които работят по проекта.

14-те общини участнички осъществяват активна програма за маркетинг на общината. Всички разработиха, а там, където вече съществуваха актуализираха маркетинговите си материали. Маркетингът на общината е съществена част от програмата за привличане на инвестиции. Българските общини досега по принцип почти не правеха маркетинг. Маркетингът на общината е специфичен. Това на практика означава да се предложат и да се покажат, да се изтъкнат положителните страни на общината и да се даде възможност на потенциалните инвеститори да оценят тези положителни страни. Разбира се, има място за реклама, тя е с положителен знак , има място за прилагане на различен инструментариум. Те подготвиха маркетинговите профили на общините, при това на различни носители - не само като печатни издания брошури, дипляни и др., но така също и на компактдискове. С радост искам да споделя, че нашите специалисти се научиха да правят подходящи бизнес-презентации предназначени за потенциални инвеститори.

Биляна Върбанова:

Предполагам, за една такава презентация да стане дума след минути, защото, вероятно, нашите слушатели знаят, Хоризонт отрази този факт, България, или по-скоро 14 български общини бяха представени, презентирани на търговско-промишления панаир в Хановер. След минути ще имаме връзка с госпожа Невена Младенова, която координираше това участие.

Невена Младенова, координатор на проект Местно икономическо развитие , добър ден!

Невена Младенова:

Добър ден!

Биляна Върбанова:

Точно седмица след презентацията на сайта www.invest.bg на панаира в Хановер - ние се чухме точно седмица преди презентацията. Сега имаме възможност да кажем как мина тя. Успешно ли беше това презентиране?

Невена Младенова, координатор на проект Местно икономическо развитие , ФРМС:

С голямо удоволствие трябва да обявя, че представянето на България беше доста успешно. Както и преди говорихме, ние отидохме там от името на 14 български общини, но нашата цел беше да представим позитивно България като дестинация за бизнес. Самата официална презентация се състоя на 22 април и протече под формата на коктейл, на който бяха поканени потенциални инвеститори и фирми, които бяха проявили интерес към България. Също така български фирми, представители на местните власти и правителствата от различни страни, които присъстваха на панаира и имаха същата цел като нас - да представят страните си като добро място за бизнес; а също така и представители на Агенцията за насърчаване на търговията в България и Агенцията за чуждестранни инвестиции. Презентацията направихме съвместно с представители на Агенцията за чуждестранни инвестиции.

Биляна Върбанова:

Проявиха ли интерес западни инвеститори към онова, което, в крайна сметка, им предостави като информация този сайт?

Невена Младенова:

Не само западни инвеститори, но и чуждестранни инвеститори от много страни проявиха интерес. Предишният път, мисля, споменах, че повечето фирми се интересуват предимно от компании, които вече работят добре в България. Тоест, те търсят свои дистрибутори. Имаше и такива, които проявиха интерес към инвестиция на зелено в страната ни.

Биляна Върбанова:

Иначе казано, отчитате като успешна тази премиера?

Невена Младенова:

Мисля, че това е изключително успешна и точно премиера за България. Смятам, че подобни инициативи трябва да продължат да се предприемат и все повече и повече общини да се включат в тях. Смятам дори, че това трябва да се превърне в една национална политика.

Биляна Върбанова:

Това означава ли, че бихте подкрепили участието и на други български общини, и на други подобни панаири или инвестиционни форуми?

Невена Младенова:

Фондацията прави това в рамките на България. Ние винаги сме насърчавали участието на българските общини в изложения и панаири, защото знаем, че това е средата, където най-добре може да се общува и да се усети атмосферата на бизнес-средите.

Биляна Върбанова:

Благодаря Ви за този разговор и желая успех.

Невена Младенова:

И аз благодаря.

Биляна Върбанова:

Ще имаме възможност, в следващите ни разговори, да добавим още за тази инициатива, за този информационен сайт www.invest.bg , който цели да информира чуждестранните инвеститори за възможностите за инвестиране в различни български общини. Засега в този проект участват 14 български общини. Предстои включването и на още.

Христо Иванов, главен специалист Икономическо развитие в Община Пазарджик е на пряката ни телефонна линия. Добър ден, господин Иванов!

Христо Иванов, главен специалист Икономическо развитие , Община Пазарджик:

Добър ден!

Биляна Върбанова:

И така, вие сте от екипа, участвал и осъществил това пътуване и тази презентация на общини на панаира в Хановер. Какви са впечатленията ви от това участие? Впечатления, които би следвало да бъдат обобщени и като практики, които биха могли да променят досегашният имидж на българските общини и на България като цяло.

Христо Иванов:

Първо, бих искал да спомена, че на практика българските общини се представят за първи път по такъв начин на международно изложение. Като за първи път мисля, че постигнахме някакви резултати - не изключителни, но все пак, добри резултати. Това, което научихме, е, че българските общини и България като цяло трябва да бъдат проактивни, защото се срещаме с голяма конкуренция на международния пазар. Не само ние се стремим да привличаме инвеститори. Борбата е наистина жестока. Затова ние наистина трябва да бъдем проактивни и да правим такива представяния и в бъдеще.

Биляна Върбанова:

Какво можем да кажем по отношение на подходите за създаване на контакти с инвеститорите?

Христо Иванов:

Един от успешните подходи е точно този, който използвахме установяване на пряк контакт и водене на разговори с изложители и с бизнесмени, които имат утвърдена международна дейност. Изложителите на хановерския панаир са международни компании, които осъществяват своята дейност в различни държави, голяма част са мултинационални. Всяка есна от тях би могла да прояви интерес и към България.

Биляна Върбанова:

Установявайки веднъж подобен контакт, имате ли грижата и ангажимента да поддържате и последваща връзка с инвеститорите, с които сте се срещнали и с които сте разговаряли там, да поддържате техния интерес?

Христо Иванов:

Разбира се. Ние направихме първата стъпка, установихме първоначалния контакт и сега, в момента, подготвяме и анализираме получената информация. В рамките на една седмица ние сме задължени да се свържем отново (вече по електронна или обикновена поща) с хората, с които сме се срещали и сме разговаряли и ще продължим нашето сътрудничество.

Биляна Върбанова:

Във всички тези начинания, ми се ще да Ви попитам, доколко се ползвате и с подкрепата на местната общност, на местния бизнес?

Христо Иванов:

Разбира се, преди да представим Община Пазарджик на хановерския панаир, осъществихме редица контакти с бизнесмени от нашата община, направихме едно бизнеспроучване и профил на компаниите от общината, за да бъдат те добре представени на хановерския панаир. Работим в тесни контакти с бизнеса от нашата община. В момента работим за утвърждаване на Съвет за икономическо развитие в общината

Биляна Върбанова:

А можем ли да кажем с какво ще бъде полезен или вече е полезен този консултативен съвет за икономическо развитие и за бизнеса, който вече е стъпил на ваша територия, тоест, да се върне и усещането на хората от региона, че от тях зависи нещо, че биха могли да се справят колкото и трудно да им изглежда това в настоящия момент

Христо Иванов:

Това е част от идеята за създаване на Съвета за икономическо развитие. Той е в самото начало на работата си, но една от основните цели е именно да стимулира диалога между общинското ръководство и бизнес средите, да се търсят общи интереси.

Биляна Върбанова:

Това ли е първата стъпка, според Вас, за развитие на икономиката на местно ниво - диалогът между институцията и бизнеса?

Христо Иванов:

Разбира се, че това е базата за понататъшното развитие.

Биляна Върбанова:

Желая Ви успех! Разговаряхме с Христо Иванов, главен специалист Икономическо развитие в Община Пазарджик.

Продължаваме с още една гледна точка за това, кои са най-важните стъпки за развитие на икономиката на местно ниво, доколко участието на подобни големи форуми като панаири или други инициативи е полезно от гледна точка на българските общини? Добър ден на Диана Бебенова, главен експерт Икономическо развитие в Община Силистра. Здравейте!

Диана Бебенова, главен експерт Икономическо развитие , Община Силистра:

Добър ден!

Биляна Върбанова:

Да чуем и Вашите впечатления от участието Ви на панаира в Хановер

Диана Бебенова:

Моите впечатления са изцяло положителни. Първо, за човек, работещ в общината, подобно участие е предизвикателство. Научихме много не само от работата на панаира, но и по време на работните срещи, които имахме с американските експерти. Предполагам, вече е обявено, че тази програма се финансира от Американската агенция за международно развитие и се реализира в България с подкрепата на Фондацията за реформа в местното самоуправление. Това са важни детайли, тъй като ние, общинските служители, работещи по тази програма, получаваме техническа и експертна помощ от американски специалисти. Оказва се, че действително американските общински служители имат много агресивна, проактивна политика спрямо привличането на външни инвеститори. Това видяхме и по време на панаира.

Биляна Върбанова:

Ще ми се да Ви задам и един такъв въпрос - равностойно ли се представят българските общини, тоест, възможно ли е да възникне между общините, да речем, да го наречем, благородна завист за това, че дадена община е успяла да привлече даден чуждестранен инвеститор, а друга - не.

Диана Бебенова:

Да Ви призная, това беше тема, която и ние помежду си сме обсъждали. Но когато работим заедно в екип, на такова международно изложение, за всички нас стана ясно, че не точно отделната община е важна, а е важно представянето на България. Така че може би след първия или втория ден ние действително заработихме съвместно за представянето на България. Разбира се, много хубаво би било, ако един от резултатите на това посещение е инвестиция в Силистра. Но погледнато в общ план, много добре ще бъде, ако примерно две или три инвестиции се осъществят в България, независимо, че това може и да не е в моя град.

Биляна Върбанова:

Хубаво е , че сте постигнали това разбиране, наистина е така. Ще ми се да Ви задам и един въпрос за това как звучат проблемите на бизнеса на местно ниво в общините, които така или иначе се определят като проблемни и с какво подобно представяне на една проблемна община би могло да й помогне при осъществяване на контакт с чуждестранни инвеститори. Вие ще трябва, от една страна, да представите и проблемите, които имате, и перспективите, които предлага Вашият регион.

Диана Бебенова:

Предлагам да помислим върху гледната точка на бизнеса. Трябва да отбележа, че днес, след обяд, имаме среща с представителите на по-големите фирми в града и този въпрос ще бъде обсъден с тях. Доколкото аз като общински служител имам представа от фирмите, а аз имам такава, защото преди самият панаир обходих всички фирми, които бяха представени на панаира, смятам, че ние сякаш се развиваме в някаква по-изолирана обстановка, не знаем за нещата, които се случват в производството, в Европейския съюз, в организацията на фирмите Това са неща, които може би не сме имали възможността от учебниците да научим или от практиката да видим. Така че определено според мен бизнесът в България или поне този, който е в Силистра, има проблеми, по отношение на познанията си относно бизнеса в Европейския съюз.

Биляна Върбанова:

Как, според Вас, би могло да бъде преодоляно това усещане за изолираност?

Диана Бебенова:

Вероятно има много начини. Един от начините, който смятам, след обяд да бъде предложен и обсъден на срещата с бизнеса, е организиране на посещения на такива търговски изложения, панаири. Разбира се, хубаво би било, Хановерският да се посещава, тъй като знаем, че е най-големият и престижен Европейски панаир. Но добре ще бъде, ако, да кажем, се посещават подобни форуми в Румъния или в съседна Турция. Така че това е, според мен, първата стъпка. Надявам се, бизнесът да предложи и други решения на проблема.

Биляна Върбанова:

Благодаря Ви за този разговор.

Диана Бебенова:

Аз също.

Биляна Върбанова:

Желая Ви успех, включително и в днешните преговори с представители на бизнеса. Това беше Диана Бебенова - главен експерт Икономическо развитие в Община Силистра.

Продължаваме разговора в студиото на Хоризонт до обед с госпожа Антоанета Матеева, специалист програма Техническо побратимяване между български и американски общини , може би с едно обобщение за това как е и как би трябвало да изглежда партньорството между общините, когато става дума за привличане на чуждестранни инвеститори в България.

Антоанета Матеева:

Един от основните, положителни знаци на нашата работа по този проект е, че ние успяхме да създадем партньорство за местно икономическо развитие, в което участват тези 14 общини. Специалистите, които бяха назначени на новосъздадените длъжности, изградиха мрежа от специалисти по местно икономическо развитие към общините и подготвиха Статут за учредяване на професионално сдружение, в което те всички изявиха желание да участват. Идеята е ние да обединяваме усилия, за да бъдем по-успешни, за да дадем възможност да се чуе, че България може, има предимства и е едно много добро място за бизнес.

Едно от нещата, които правим в тази насока, е инвестиционният сайт www.invest.bg , в който участват всички общини. Той е едно обединено усилие на тези 14 общини, които до момента работят по проекта, и искрено се надяваме, че голям брой други общини също ще проявят интерес, ще обучат свои специалисти и ще подготвят съответната информация, която да бъде публикувана на сайта. Засега сайтът е подготвен и стартиран в интернет на английски език. До 15-ти май очакваме той да бъде стартиран и на български език като съответно се зареди с необходимата информация.

Биляна Върбанова:

Готови ли сте да подкрепите тези български общини, които биха желали да се включат в тази инициатива, в този сайт, но нямат възможност да го направят сами?

Антоанета Матеева:

Благодаря Ви за този въпрос. Вие, като че ли ме изпреварихте за това, което много държах да кажа. Фондацията за реформа в местното самоуправление не само препоръчва този успешен модел за работа в общините, но и може да предложи обучение на тези професионалисти, които ние считаме, че трябва да бъдат назначени във всяка община, за да има целенасоченост на усилията и подготовката за подобряване на бизнес-средата.

Бих искала да добавя нещо много важно, което касае работата ни по тази програма сега, а, надявам се, и за в бъдеще. През май предвиждаме да проведем сертифициране на общините участнички в проекта. Тоест, тези общини, които отговарят на утвърдените международни практики и на една група от критерии, утвърдени от нас, координаторите на програмата - Международната асоциация на градските управи и Фондацията за реформа в местното самоуправление, ще бъдат сертифицирани като общини - готови за бизнес.

Биляна Върбанова:

Какво би им донесло на общините, които бъдат сертифицирани по този начин? Какво ще спечелят те от това?

Антоанета Матеева:

На първо място, смятам, че това е самочувствието, че те вече са създали система, която ще им позволи да посрещнат всеки потенциален инвеститор и да отговорят на неговия интерес професионално, в кратък срок и да успеят да го задържат, да не допуснат да отиде на друго място. Не визирам само дали ще бъде друга българскаобщина. По-страшното е, ако отиде в някоя от съседните страни - ако отиде в Румъния или ако отиде в някоя от държавите от Централна или Източна Европа.

Освен това, би следвало или аз поне съм убедена, че всички общини ще го възприемат като неразделна част от своя имидж.

Разбира се, веднъж получен, този сертификат, може да бъде подновяван или утвърждаван периодично. Но това вече е една визитна картичка пред бизнеса, че общината не само декларира желание за работа в областта на Местното икономическо развитие като свой приоритет, но е подготвена и може професионално да стои зад това.

Биляна Върбанова:

Дано при следващия ни разговор наистина да са повече общините, които участват реално във вашите проекти, четем имената им в сайта www.invest.bg или пък са действително сертифицирани по този ваш проект за сертифициране на общини, готови за бизнес. Казахте ,че това ще се случи през май

Антоанета Матеева:

Това ще се случи през месец май, като сертифицирането ще се извърши съвместно от представители на ФРМС, представители на Международната асоциация на градските управи и от представители на Агенцията за чуждестранни инвестиции. Ние смятаме, че партньорството ни с Агенцията за чуждестранни инвестиции е изключително полезно и ценно. Необходима е връзка между местните и централните власти. Тази връзка е на път да стане традиция и ние искрено се надяваме, че тя ще бъде задълбочавана и разширявана в бъдеще. Погледът на Агенцията за чуждестранни инвестиции, подкрепата за изпълнението на нашия проект е изключително важна за нас и ние много им благодарим за това.

Биляна Върбанова:

пък и дава гаранция, че в крайна сметка, сертифицирането, ще бъде максимално обективно.

Антоанета Матеева:

Надявам се.

Биляна Върбанова:

Благодаря Ви за участието в днешното предаване на Общинския радиофорум - съвместната рубрика между Българското национално радио, програма Хоризонт и Фондацията за реформа в местното самоуправление- Антоанета Матеева, специалист програма Техническо побратимяване между български и американски общини .

Говорихме за възможностите за инвестиране на чуждестранни инвеститори в български общини и затова как е редно българските общини да представят себе си пред тях.



Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]