Foundation for Local Government Reform
12/2005: Интегрирано административно обслужване

ОБЩИНСКИ РАДИОФОРУМ

съвместна рубрика на Фондацията за реформа в местното самоуправление и програма Хоризонт на Българското национално радио

22.12.2005 г.

ИНТЕГРИРАНО АДМИНИСТРАТИВНО ОБСЛУЖВАНЕ

НА МЕСТНО НИВО

Водещата: В обичайния, за всеки последен четвъртък на месеца, Общински радиофорум днес ще говорим за обслужването на едно гише или по-точно за така нареченото интегрирано административно обслужване на местно ниво. Възможно ли е и в какъв срок да бъдат изградени официални канали за обмен на информация и документи между общинската администрация и териториалните административни инстанции, така че да не ни се налага да обикаляме от инстанция на инстанция, от гише на гише, а да получаваме необходимите ни документи и информация от едно, единствено гише - затова ще стане дума в следващите минути. Подобен проект вече е реализиран в две български общини. Затова ще разговаряме с господин Тодор Младенов, който е ръководител екип Финансиращи програми във Фондацията за реформа в местното самоуправление. Добър ден!

Тодор Младенов: Добър ден!

Водещата: И така, малко сложно може би звучи това на пръв поглед , но за всеки един от нас, който е имал нужда да вади някакъв документ в общината, е ясно какво ходене по мъките настава, щом се появи този проблем. Вместо да задаваме твърде общия въпрос - какви са целите на проекта, за който ще говорим, по-добре да обясним на хората как ще се промени за тях това влизане в общината и получаването на необходимия документ, след като един такъв проект заработи и стане успешен навсякъде в страната. На практика с какво ще промени това техният достъп до информация и до документи?

Тодор Младенов: Да, действително, въпреки че заглавието може да прозвучи недостатъчно разбираемо за повечето хора, но поне тези, които са се сблъсквали с администрациите, било то общински, било то държавни администрации по места, те знаят, че всяка една услуга понякога е свързана със събирането, окомплектоването и осигуряването на доста допълнителни документи, които се осигуряват пък от някои други администрации. В много от случаите това изисква страшно много търпение, изисква много време, понякога и средства заради необходимостта да се ходи до различни институции, които за нашите съграждани дори са отдалечени, така че това е нещото, което на практика ни мотивира да обединим усилията на тези, свързани по отношение на административното обслужване, институции, така че максимално да улесним голяма част от гражданите ползващи услугите на общинските администрации.

Водещата: И за да бъдем по-конкретни, ако например ни е нужно удостоверение за актуално състояние на фирма Ако заработи този модел, който вие преследвате и целите чрез подобни проекти, как един гражданин ще получи такова удостоверение? Защото по принцип за него трябва да се ходи до Окръжния съд

Тодор Младенов: Да, точно така. Освен традиционният начин, който е да направим заявка до самия Окръжен съд, другият възможен вариант, както вече се случва и в Тетевен, и в Габрово, е (когато е свързано с предоставянето на дадена общинска услуга) това нещо можем да си го заявим директно в помещенията, където функционират центровете за административни услуги и информация на гражданите, които са звено на общинската администрация. По този начин, без да се налага бизнесът или самите граждани да ходят до Окръжен съд, общината по служебен път, благодарение на споразуменията и методологията, която е съгласувана, заедно с другите институции, в случая Окръжен съд, този документ, може да бъде доставен на общината, директно, без

Водещата: Споменахте думата споразумение, което пък веднага означава, че трябва да има връзка и комуникация между тези отделни институции и общината, между общината и отделните институции

Тодор Младенов: Точно така. В случая може би това е най-интересното, защото за първи път

Водещата: И може би, най-сериозният проблем

Тодор Младенов: Абсолютно.

Водещата: Как се осъществява и как ще се осъществи тази връзка?

Тодор Младенов: Може би, за първи път в страната ние успяхме да съберем всички тези институции (а те не са малко на брой и са достатъчно сериозни и популярни: Окръжен съд, Териториална данъчна дирекция, Областни управи, регионални управление по социално и здравно осигуряване), заедно с представители на общинската администрация да седнат на една маса. Те се споразумяха, подписаха меморандуми и в работен порядък разработиха и методология за обмяна на информация. В случая, това, което най-много ни радва, е, че обмяната става с използването на съвременни технологии, а именно използва се електронният обмен, така че това до голяма степен още повече улеснява, облекчава, олекотява тази комуникация между институциите, намалява сроковете и намалява използването на човешки труд.

Водещата: И ни придвижва напред, към заветното обслужване на едно гише.

Тодор Младенов: Да, на практика, е така.

Водещата: Добре, обаче вие говорите до този момент за две общини - за Тетевен и за Габрово. След малко в предаването ще имаме възможност да чуем представители на тези общини, които ще разкажат как точно се е реализирал проектът в техните общини. Но това ли са двете общини в страната, където институциите и общината се споразумяха се и вече между тях съществува такъв електронен обмен, за да улесняват гражданите при ваденето на документите, които са им необходими?

Тодор Младенов: На практика - да. Поне дотолкова, доколкото ми е известно, това са...

Водещата: Единствените?

Тодор Младенов: Да, на практика, това са единствените две общини, които са реализирали този модел на комуникация. Ние не виждаме нищо сложно или нищо енергоемко или ресурсоемко, за да не може това да се случи много скоро и в отделни други общини. Това, което ние получихме като извод, като анализ, от нашата неколкомесечна работа е, че по-скоро е въпрос на организация, въпрос на разбиране

Водещата: Тоест, няма да са нужни кой знае колко средства, за да се разберат институциите?

Тодор Младенов: Не, на практика, не. По-скоро трябва много разбиране, много ентусиазъм

Водещата: И да изградят този електронен обмен.

Тодор Младенов: Да.

Водещата: Добре, разкажете за този проект, който, както вече стана ясно на нашите слушатели, е стартирал в две общини - в Тетевен и в Габрово. Кога започна неговата реализация?

Тодор Младенов: Самият проект започна през месец февруари, в началото на 2005-та година. Разбира се, ние не започнахме от нулата. Много от нашите партньори и приятели, изобщо хората, с които работим, познават и предишни дейности на Фондацията. Ние от много отдавна работим и подпомагаме общините във връзка с решаването на проблеми за административното обслужване. Финансирали сме, подпомагали сме развитието на Центрове за услуги и информация на гражданите, за развитието на общинските информационни системи, за въвеждането на повече технология в работата на общинските служители.

След като бяхме достигнали до определен етап на развитие, това, което ни заинтригува, е как да отидем и още по-нпаред, как да излезем и извън рамките на общинските администрации, как да улесним комуникацията с много други институции. Този проблем седеше на дневен ред, ние сме го дискутирали многократно и общо взето премислихме нещата, обсъдихме ги, в така наречения Екип за новаторски практики, който работи заедно с Фондацията за реформа в местното самоуправление. Това са хора от общините, с които ние много интензивно работим..

Решихме да се заемем, знаехме какви са възможните проблеми

Водещата: А как избрахте точно тези общини? Тетевен, подозирам, защото е е доста далеч от областния център

Тодор Младенов: Като начин на реализация, ние достигнахме до извода, че ще бъде интересно да тестваме един подобен модел в два различни общински центъра: единият общински център физически да е отдалечен от областния център, там, където са позиционирани повече от регионално представените държавни институции, какъвто, в случая, беше Тетевен. И една община, която пък е в самия областен център, както е Габрово, за да видим, как практически ще работи моделът

Водещата: А, как практически работи моделът, ще разберем след минути, в разговор с представители на тези общини

В Общинският радиофорум днес говорим за обслужването на едно гише и по-точно за проекта Интегрирано административно обслужване на местно ниво , който се осъществява с финансовата помощ на Американската агенция за международно развитие и консултантската и методологическа подкрепа на Фондацията за реформа в местното самоуправление.

Проектът се реализира от началото на тази година в Община Тетевен. От 25-ти май тази година там вече се предлагат седем интегрирани административни услуги. Какво ще рече на практика, това? Сега се надявам да разберем от Тихомир Лазаров, секретар на Община Тетевен. Здравейте, господин Лазаров! Дали ни чувате?

Тихомир Лазаров: Чувам ви, здравейте!

Водещата: И така, седем интегрирани административни услуги? Какво ще рече на практика това?

Тихомир Лазаров: Нека да го разтълкуваме за нашите слушатели, за слушателите на Хоризонт , така че да стане ясно и за потребителите на тези услуги. Г-н Младенов преди мен много ясно очерта жалоните, по които протече самият проект. Изключително сме благодарни на Фондацията за реформа в местното самоуправление, без чиято консултативна и друга помощ трудно щеше да бъде реализиран този проект. Те като че ли на моменти изпреварват ставащото в държавната администрация, със своята постоянна практика да обновяват дейността на местните администрации.

Водещата: Това всъщност е и предназначението им.

Тихомир Лазаров: Да. Водени от разбирането, че проактивната политика за подобряване административното обслужване има пряко влияние върху създаването на благоприятна и устойчива среда за местния бизнес, както и за местната общност, ние достигнахме до виждането, че този проект е необходим. Ще жалонирам някои неща: на 13 април 2005 г. подписахме меморандум за партньорство. Вие посочихте и г-н Младенов разтълкува, че ние сме най-отдалечената община от административния център в Ловешка област. И това е интересното в провеждането на този проект и реализирането му, защото изключително много облекчаваме потребителите на тези седем интегрирани административни услуги. Този меморандум беше подписан от г-жа Гинка Капитанова, от областния управител, от кмета на Община Тетевен, от териториално представените институции в областната администрация - Окръжен съд, Териториална данъчна дирекция -Ловеч.

Водещата: Целта е, доколкото и на мен ми стана ясно, гражданите на вашата община, хората, които се занимават с бизнес, тогава, когато се нуждаят от документ, който се издава в институция в областния град, вместо да пътуват, защото, доколкото знам и транспортът Ви до областния град не е много редовен

Тихомир Лазаров: Да, да

Водещата: ...един ден да пътуват до Ловеч, за да подадат молба за желаната услуга и още един ден да изгубят след това, за да отидат и да получат вече заявения и готов документ, сега да получават този документ в общината, в Тетевен.

Тихомир Лазаров: Точно това е целта на проекта.

Водещата: Понеже вие сам споменахте бизнеса, вероятно имате предвид, че в голямата част става дума за документи, които са необходими на хората, които имат собствен бизнес.

Тихомир Лазаров: Да, точно така. Това са проучвателни документи, които и вие посочихте, както и технологията, по която представител на съответната фирма би следвало да получи този документ, пътувайки до областния град, подавайки документи и така нататък

Водещата: Как осъществихте връзката с институциите в областния град?

Тихомир Лазаров: След подписването на меморандума, ние съставихме работни групи с всяка от представените институции, които вече споменах, и подписахме двустранни, а с Окръжния съд-Ловеч - тристранно споразумение, защото те се обслужват от Информационни технологии .

Водещата: Колко време ви отне това договаряне? И осъществяването, реализацията на този проект?

Тихомир Лазаров: След като подписахме меморандума на 13-ти април, ние бяхме готови някъде към 10-ти май за пробна експлоатация на електронния начин на обмен на данни между тези институции и общината

Водещата: Тоест, съвсем кратко време, доколкото разбирам. А колко средства ви бяха нужни, за да изградите такава система за електронен документооборот?

Тихомир Лазаров: Този проект е реализиран на базата на вече реализираните центрове за обслужване на принципа на едно гише. При нас имаше създадена материална база, само допълнително около седем хиляди лева ни струват допълнителните разходи за софтуера и

Водещата: Тоест, колкото и да са бедни общините в България, това не е чак толкова страшна сума.

Тихомир Лазаров: Тук има и финансово подпомагане от страна на Американската агенция за международно развитие. В случая ние бяхме подпомогнати от тях, за което сме изключително благодарни.

Водещата: Да, така е наистина, в този случай, както споменахме.

Тихомир Лазаров: Аз бих се спрял върху някои числа в реализирането на услугата, защото те говорят за потреблението на съответната услуга от бизнеса и от местната общност. До настоящия момент имаме подадени и изпълнени по електронен път 487 услуги. Преобладават удостоверенията за актуално състояние - те са 115 и са получени по електронен път. Дублирали сме възможността и по пощенски канал да получаваме оригинала на документа за актуално състояние. Удостоверенията за наличие или липса на задължения по чл.3 6 и чл. 182 от Данъчно-процесуалния кодекс са 250, радваме се на изключително добро взаимодействие и с Окръжен съд, и с Териториална данъчна дирекция. Удостоверенията за липса на осигурителни задължения са 49.

Водещата: Ясно. Добър пример, добър пример дава вашата община, както сам споменахте и с подкрепата и на Фондацията за реформа в местното самоуправление и на Американската агенция за международно развитие, близо 500, така, удовлетворили сте исканията на близо 500 граждани на Тетевен, които са получили своите документи

Тихомир Лазаров: Точно така е, да.

Водещата: които са получили своите документи, откакто работите по този проект в Община Тетевен, без да се разхождат до областния център. Благодаря ви за това участие. Чухте Тихомир Лазаров, секретар на Община Тетевен.

Община Габрово от 5-ти октомври 2005 г. стартира с четири комплексни услуги. Общината е избрана за участие в проекта, тъй като принадлежи към Област Габрово, където пък е реализирана първата електронна област. Целта е да се реализират комплексни административни услуги, при развита електронна област. Вече имаме връзка с господин Драгомир Николов, секретар на Община Габрово. Добър ден, господин Николов!

Драгомир Николов: Добър ден, госпожо Чернева!

Водещата: Да. Ще Ви помоля и вас в началото да ни разясните малко по-подробно какво на практика означава това? По какъв начин са облекчени гражданите?

Драгомир Николов: Гражданите са облекчени преди всичко с намаляване на бюрократичните процедури, намаляване на времето и разходите за извършване на тия услуги, увеличаване на ефективността на работата и удобство на гражданите и на бизнеса

Водещата: За какви услуги, конкретно, говорим?

Драгомир Николов: Говорим за четири вида услуги, които се извършват. Това са издаване на разрешение за търговия с тютюн и тютюневи изделия, категоризиране на заведения за хранене, развлечение и настаняване , издаване на разрешение за таксиметров превоз и удостоверение, че даден имот не е държавна собственост.

Водещата: Все възможности, които засягат бизнеса

Драгомир Николов: Изключително засягат бизнеса и практиката показва, че много активно се заявяват и се извършват тия услуги.

Водещата: Този проект е стартирал съвсем отскоро. От около два-три месеца

Драгомир Николов: От два месеца и половина.

Водещата: Да, от месец октомври на територията на вашата община. Разбрахме, че целта е тази - не да се разхождат хората от институция на институция, а на едно гише да получат необходимия документ. С кои институции, всъщност, се стиковахте, комуникирахте и осъществихте връзка?

Драгомир Николов: Осъществихме връзка с Областна администрация, с Териториална данъчна дирекция, с РУСО, с Окръжен съд, който има електронен обмен чрез Информационно обслужване . Искам да спомена и това, че габровският център за информация и услуги е един от първите центрове, който беше изграден в страната, а и е-Област Габрово, който стартира през 2003-та година, ни даде възможност още през 2003-та година да имаме електронен обмен на документи между общината, областта и другите общини на територията на габровска област

Водещата: Които улесняват задачата ви в този случай.

Драгомир Николов: Изключително много ни улесни

Водещата: Колко са потребителите на услугите, откакто стартира проектът в Община Габрово?

Драгомир Николов: Откакто стартирахме, са извършени 97 комплексни услуги. Аз искам да спомена, че при нас всичките услуги, които са извършени, са комплексни. Това ще рече, че от няколко институции, по електронен път, са получени документите, които се изискват, за да могат да получат накрая услугата си гражданите или бизнесът, без да са ходили до тези институции.

Водещата: Да, разбрахме ви. КСпоменахте кои са тези услуги. Смятате ли да ги разширите? Изобщо, как ще продължи проектът?

Драгомир Николов: Основната ни цел е следващата година да разширим първо броя на услугите, които предлагаме, второ - да разширим и институциите, с които сме сключили споразумения за извършване на тази комплексна, интегрирана административна услуга.

Чрез този проект успяхме да свържем едно село, това е кметство Поповци, което се намира в Община Габрово, и чрез електронен обмен на документи (това ще рече едно изнесено работно място) жителите от населеното място могат да си заявяват услугата в кметството, да се сканира, да се изпрати по електронен път и в общината да се извърши цялата услуга, а след това гражданинът, без да идва в общината, да си получи услугата.

Водещата: С което облекчавате гражданите на това населено място.

Драгомир Николов: И на други населени места

Водещата: Благодаря ви за това участие. Чухме Драгомир Николов, секретар на Община Габрово, с информация за това как се реализира проектът, за който говорим, а именно Интегрирано административно обслужване на местно ниво в Община Габрово.

Едва в края на 2002-ра година Министерският съвет прие концепция за подобряване на административното обслужване в контекста на принципа Едно гише . Все още, за жалост, сме далеч от този идеал. Въпреки това, добре е, че неправителственият сектор, проявява усилие и воля за реализирането на проекти, свързани с интегрирано административно обслужване на местно ниво като проекта, за който говорим в днешното предаване. Гост в нашето студио е Тодор Младенов от Фондацията за реформа в местното самоуправление. И така, чухме представителите на общините Тетевен и Габрово, където вече от известно време се работи по този проект. Как ще го продължите? Предполагам, че ще обхванете и други общини в страната

Тодор Младенов: Със сигурност, тъй като поне към момента има доста индикации, че проектът, със своите възможности, представлява интерес за доста администрации. Дори това, което мога да анонсирам вече, е, че преди не повече от месец и половина се срещнаха възможностите и намеренията - и нашите, и на областна администрация Благоевград. И там се договорихме, че в един много по-голям мащаб ще се опитаме да репликираме проекта така, както той се е случил в Тетевен и в Габрово.

Водещата: По-голям, отколкото в Тетевен и в Габрово, така ли?

Тодор Младенов: Да, точно така. Там случаят е още по-интересен, защото, както може би знаете, Област Благоевград като територия е най-голямата област в България, с 14 на брой общини, с осезателна нужда от административно обслужване и технологии, каквито са се случили

Водещата: Това пък дава отговор на въпроса, защо точно Област Благоевград, но аз разбирам, че имаме връзка с областния управител на Благоевград Владимир Димитров, от когото се надявам да разберем повече. Добър ден, г-н Димитров!

Владимир Димитров: Добър ден!

Водещата: И така, кога ще стартира проектът за интегрирано административно обслужване на територията на вашата област? Какви услуги ще включва той?

Владимир Димитров: Аз мисля, че ние вече сме стартирали. . Първите разговори, които имахме с Фондацията за реформа в местното самоуправление, дадоха своите резултати. Това, което можем и за което имаме капацитет и ресурси да правим, ние го правим и все още то се случва по често на местно, на общинско ниво, както беше споменато и в рамките на нашия разговор. По-често действително нещата и по-рано се случват на общинско ниво, за съжаление. Добре ще е малко повече държавата да се намеси, с повече ресурси, с повече методология, с повече организация

Вие виждате, че вече тука става въпрос за много интензивно взаимодействие между различния тип администрация - общински, държавни и така нататък, така че подкрепата на държавата ще бъде много необходима оттук нататък

Водещата: Разказахме за това как се реализира проектът за интегрирано административно обслужване в общините Тетевен и Габрово и как предстои това да се случи и в Благоевград. Не мога да не ви попитам за София, все пак това е най-големият град

Тодор Младенов: Да, действително,София също е едно място, което чувства остра необходимост от подобряване на административното обслужване. Тук потоците от заявки за услуги, потоците от клиенти към общинските администрации, в случая районни, са изключително големи. Така че София определено чувства необходимост от подобни проекти, по подобни инициативи. Това, което мога да обявя като новина, е, че ние ще откликнем на интереса на новото кметско ръководство на Столична община и също в началото на януари ще започнем

Водещата: Имаше проявен такъв интерес, така ли?

Тодор Младенов: Да, имаше проявен такъв интерес. Те са запознати с нещата, които можем и които правим в редица български общини. Така че те също са доста мотивирани и имат голямо желание подобно нещо да се случи и в София. Имахме такава среща с новото кметско ръководство. Договорен е старт на подобна инициатива в средата на януари и ресурсите, с които ще разполагаме като време, като финанси и като капацитет, може би ще ни стигнат, за да може подобна инициатива да се реализира в три столични района.

Водещата: Само в три засега?

Тодор Младенов: Засега да.

Водещата: Кои ще бъдат те? Уточнено ли е вече?

Тодор Младенов: В момента се договарят, но нашето предложение беше това да бъдат Възраждане , Младост и Студентски . Възраждане е район, в който ние сме работили, район, в който е инвестирано, информационната система е развита до нелошо ниво. Така че това са районите, с които бихме имали желание да работим и имаме очакването то да се случи.

Водещата: Аз ви благодаря за участието днес. Чухме Тодор Младенов, ръководител на екип Финансиращи програми във Фондацията за реформа в местното самоуправление. В един разговор за административното обслужване в общините, пък и не само в общините, в контекста на принципа Обслужване на едно гише , така, както е записано в концепцията на Министерския съвет, отпреди три години или за интегрираното административно обслужване.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]