Електронно управление в България - състояние и перспективи
1. ПОЛИТИКИ
Решение на България за присъединяване към ЕС - декември 1995 г.
Лисабонска стратегия на ЕС за икономическо развитие - март 2000 г.
eEurope 2005: An information society for all - юни 2002 г.
Стратегия за електронно правителство - декември 2002 г.
2. СТРАТЕГИЯ
1. Предоставяне по електронен път на качествени, икономически ефективни и лесно достъпни административни услуги на гражданите и бизнеса;
2. Разширяване на технологичните възможности на гражданите и бизнеса за участие в държавното управление;
3. Създаване на организационна, комуникационна и информационна среда за ефективно функциониране на държавната администрация в съответствие с принципите, нормите и най-добрите практики на Европейския съюз.
3. ПРАВНА РАМКА
- Закон за защита на личните данни - 2001 г.
- Закон за електронния документ и електронния подпис - 200 1 г.
- Закон за защита на класифицираната информация - 2002 г.
- Закон за защита на интелектуалната собственост - 1993 г./доп. 2002 г.
- Закон за електронната търговия - 2005 г.
Подзаконови актове
- Стратегия за електронно правителство от 28.12. 2002 г.
- План за изпълнение на стратегията от 12.03.2004 г.
- ПМС 153 от 05. 06. 200 4 г.
- за определяне на органите по чл. 41, ал.1 от ЗЕДЕП, които приемат и издават електронни документи
- Решение No 761 на МС от 24.09. 2004 г.
- Визия за Единна национална база данни за територия, население и ресурси основа на електронното управление на България
- ПМС от 28. 10.2004 г.
- Създаване на Координационен съвет по Информационно общество
4. ИЗПЪЛНЕНИЕ НА СТРАТЕГИЯТА
- Изграждане на технологична (комуникационна и информационна) инфраструктура;
- Изграждане на единна организационна, комуникационна и информационна интеграционна среда;
- Предлагане на съвременни услуги за бизнеса и гражданите приоритетно 20 индикативни услуги.
5. ИНФРАСТРУКТУРА: НАМДА (национална мрежа на държавната администрация)
комуникационно-информационна среда за взаимодействие на централните ведомствата от държавната администрация, регионалните им структури и звената на местната администрация
До момента е изградена свързаността между държавните институции в София и отсечката София Пазарджик-Пловдив.
Останалите участъци ще бъдат завършени до края на 2005 година.
Етапи на изграждане
1. Осъществяване на пренос на данни
2. Интегриране на обмена на глас и данни
3. Свързване на общините, митниците и граничните пунктове
Перспективи
Високо-скоростна оптична мрежа на ДА;
Мобилни високоскоростни безжични услуги ( след въвеждане на 3G);
Високоскоростен достъп до сателитни системи;
Конвергенция на фиксираните и мобилни мрежи , включващо преминаването към следващото поколение Интернет с протокол (IPv6).
6. ОПЕРАТИВНА СЪВМЕСТИМОСТ
Това е способността на информационните системи и бизнес - процесите, които те поддържат, да обменят данни и да интегрират информация и знание. Това означава многократно използване на вече въведени в администрацията данни и техния обмен по унифицирани протоколи. Тя се основава на комплекс международни стандарти.
Подготвен е комплект документи, осигуряващи междусистемната интеграция и оперативната съвместимост:
1. Национална рамка за оперативна съвместимост на е-Правителство;
2. Методологии за създаване и поддържане на:
- Регистър на стандартите;
- Регистър на информационните обекти;
- Регистър на електронните услуги
3. Методика за реда и условията за Сертификация на информационните системи за съответствие с Националната рамка;
4. Прототип на Регистъра на стандартите, съдържащ понастоящем 108 стандарта.
7. КООРДИНАЦИОННО ЗВЕНО НА НАЦИОНАЛНО НИВО
Координационния център по информационни, комуникационни и управленски технологии
http://www.ccit.government.bg/main.aspx
8. ПРОЕКТИ
Портал за услуги на еПравителство
Агенция Развитие на съобщенията и на информационните и комуникационните технологии
Главна Данъчна Дирекция
https://www.taxadmin.minfin.bg/dds/
Министерство на транспорта и съобщенията
Агенция по заетостта
Информационен портал за българските институции
Портал на държавната администрация
Портал за евроинтеграция
Портал на областна и общинска администрация Стара Загора
Народна библиотека
http:// www. nationallibrary . bg
Уеб-сайт на Област Варна
Уеб-сайт на Област Габрово
Уеб-сайт на Област Ямбол
Уеб-сайт на Община Стара Загора
Уеб-сайт на Община град Добрич
9.АКТУАЛНИ ПРОЕКТИ
- Пилотен проект на система за плащания на еУслуги по електронен и мобилен път ;
- ФРМС - Проект Интегрирано административно обслужване на местно ниво 2005, USAID/ ФРМС
- Проект за създаване на Телецентрове ( i -център) на МТС и UNDP . По проекта ще бъдат създадени над 200 телецентъра в региони с по-слабо развита ИТ инфраструктура;
- Работна група за създаване обща рамка за обмен на електронни документи подписани с електронен подпис;
- Работна група за формиране политика по информационната сигурност ;
- iTV- Услуги, phone Услуги, m Услуги,
10.МЕСТНИ АДМИНИСТРАЦИИ
Според изследване на фондация Приложни изследвания и комуникации и ПРООН от 2004 г.:
- 47 % от общините имат свои официални уеб-сайтове;
- сайтовете на общините имат предимно информационни функции;
- предстои работа по отношение на функционалността и взаимодействието между общинската администрация и потребителите.
Във връзка с тези изводи се подготвя:
- Единна политика за имената на уеб-сайтове и е-мейлите на администрацията;
- Препоръки по навигацията и интерфейса на сайтовете на местните администрации;
- Препоръки за информиране обществеността за уебсайта и е-Услугите на администрациите;
- Изследване за модел на е-Услуги и е-Управление на малка община.
11.БЪДЕЩИ ИНИЦИАТИВИ
1. Завършване Услугите заложени в Стратегията ;
2. Завършване инфраструктурата на ДА ;
3. Институционално изграждане ;
4. Изграждане на Интеграционна среда :
- Методология за управление на проекти ;
- Правила и стандарти за междуведомствен информационен обмен ;
- Архитектури и изисквания за информационните системи в държавната администрация .
12.ФИНАНСИРАНЕ
- Бюджет държавен/общински
- Донори Програми за финансиране
- Създават се звена в областните администрации за подпомагане на общините за участие в европейските програми
- Публично-частно партньорство - PPPs
13. ИНИЦИАТИВИ НА ФОНДАЦИЯТА ЗА РЕФОРМА В МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА АДМИНИСТРАТИВНОТО ОБСЛУЖВАНЕ НА МЕСТНО НИВО
През последните няколко години в десетки български общини бяха изградени общински центрове за административни услуги и информация. По този начин се отговори на непрекъснато растящите потребности от качествени административни услуги, навлизането на съвременни управленски подходи и технологии, както и нуждата от повече прозрачност в работата на администрацията. Тези центрове положиха добра база за модернизиране на местната администрация. В тях на принципа на едно гише се предлагат всички общински услуги, както и комплексни такива. Особено внимание се отделя на информационните средства: предлага се пълна информация на различни носители касаеща процедурите за получаване на определена услуга, в същото време служителите също биха могли да предоставят компетентна консултация. В някои от центровете се предоставя и друга комплексна информационна услуга, насочена към стопанските субекти с акцент към стартиращия бизнес. Така нареченото Гише на предприемача има за задача да разяснява всички процедури съпътстващи стартирането или функционирането на даден бизнес.
ФИНАНСОВА И МЕТОДИЧЕСКА ПОМОЩ КЪМ ОБЩИНИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ЦЕНТРОВЕ ЗА УСЛУГИ И ИНФОРМАЦИЯ
ФРМС е един от водещите фактори в областта на местното самоуправление в процеса на реализация и налагане на по-качествени подходи по отношение на административното обслужване на местно ниво. ФРМС е подпомогнала 45 от общо 75 функциониращи в България общински центрове за услуги и информация.
През периода 2000 - 2003 г. Фондацията за реформа в местното самоуправление подкрепи ефективната реализация на общо 37 проекта за изграждане на нови общински центъра за услуги и информация за гражданите (ОЦУИ) и надграждане на вече работещи такива по Програма "Подобряване обслужването на гражданите". Общата стойност на програмата бе 1 200 000 щ. д., като Американската агенция за международно развитие предостави 550 000 щ. д., а останалата част се осигури от общините като собствен принос. В резултат на програмата бяха изградени 2 9 нови и надградени 8 от функциониращите общински центрове за предоставяне услуги за гражданите. Наред с осигурената финансова подкрепа ФРМС се ангажира и с предоставяне на информационна и консултантска помощ при реализация на проектите на общините.
През периода 2003 2005 г. с финансовата подкрепа на Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество бяха изградени 4 други общински центъра за услуги и информация.
Успехът на нашите програми се дължи на съвместната упорита работа на екипите от специалисти в общините, служителите на ФРМС и професионалната подкрепа на експерти от Екипа за новаторски практики в местното самоуправление.
КОНСУЛТАНТСКА ПОМОЩ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ОЦУИ
ФРМС предоставя консултантска и методическа помощ на български общини, демонстрирали своята готовност и висока мотивация да изградят общински центрове за административни услуги със собствени сили. Чрез своите експерти ФРМС и Екипа за новаторски практики в местното самоуправление, съдействат при разработване на проекти за изграждане на ЦУИ, съвместно с общински специалисти и партньори на общините.
В процеса на създаване и реализация на проектите си, общините имат възможност да получат разнообразна информация и компетентни консултации във връзка с:
- разработване и внедряване на цялостен проект за общинска информационна система;
- организация на работата в оперативните звена с цел подготовка и реализация на процесите по извършване на услуги за гражданите;
- организация на технологичните процеси по предоставяне на автоматизирани услуги;
- организация и определяне на функционалното предназначение на работните места в центровете;
- системно администриране на общинските бази данни;
- структура и съдържание на общинска интернет страница и др.
ФРМС КАТО РЕСУРСЕН ЦЕНТЪР
ФРМС развива своите информационни канали, като по отношение на административното обслужване на интернет страницата www.flgr.bg са публикувани серия от практически документи, формуляри и информационни материали.
ОБМЕН НА ИНФОРМАЦИЯ И ПРАКТИКИ
Всяка година със съдействието на регионалните асоциации на общини се организират регионални работни срещи, в които участват представители (ръководителите на центрове и системни администратори) на всички съществуващи ЦУИ. На тези срещи се дискутират актуални теми и проблеми на административното обслужване.
НОВАТОРСКИ ИНИЦИАТИВИ - e-УПРАВЛЕНИЕ
Експерти на ФРМС участваха през 2003 г. в реализацията на пилотния проект е-Област Габрово . Като резултат от проекта четирите общини в областта - Габрово, Севлиево, Трявна и Дряново - реализираха електронна връзка за обмяна документи и информация помежду си и с Областната управа.
В началото на тази година в две български общини стартираха пилотни проекти, чиято цел е облекчаване предоставянето на общински административни услуги, подлежащи на регулаторни режими. На практика чрез проекта се анализира технологията, по която общинските услуги се предоставят на бизнеса и ще се инициира механизъм за междуведомствена комуникация по електронен и служебен път, при процедури за изпълнението, на които е необходима информация и документи от други институции като: ТДД, РИОСВ, ХЕИ, РДНСК и много др. Проектът ще се изпълнява от ФРМС с финансовата подкрепа на Американската агенция за международно развитие (USAID). Намеренията ни са след това да подпомогнем мултиплицирането на добрите практики и резултати от пилотната фаза като осигурим финансиране за няколко проекта, които ще бъдат избрани на конкурентен принцип.