Николай Василев, министър на държавната администрация, пред в. Телеграф
02.12.2008
- Европрограмата „Административен капацитет", която вашето министерство управлява, се движи най-добре на фона на останалите. Колко реално успяхте да усвоите досега?
- Към ноември сме сключили договори за 89 млн. лв., като имате предвид, че целият бюджет по програмата е около 350 млн. лв. От тях сме изплатили към ноември 22,5 млн. лв., или около 87% от средствата за 2007 г. През декември очакваме да изплатим над 100% от парите за първата година. До момента сме открили 24 процедури за предоставяне на средства по европрограмата. Имаме и над 200 одобрени проекта на неправителствени организации, на администрации и на съдебната система.
- Какви проекти постъпват от съдебната система и колко пари е усвоила тя?
- За съдебната власт имаме одобрени 13 проекта за близо 14 млн. лв. Два са от Висшия I съдебен съвет, два J от прокуратурата и I Националната |ч следствена служба I и други. Това са проекти, свързани най-вече с обучения и подобряване на капацитета на магистратите и съдебните служители, както и с обмен между отделните системи за управление на делата.
- За какво например се дават тези пари?
- Примерно Висшият съдебен съвет ще работи за предоставянето на електронни услуги и за пълна автоматизация на движението на съдебните дела. Прокуратурата пък има проекти за обучение на 300 съдебни служители за работа с информационна система. Ще бъдат финансирани и обучения по европейско законодателство, по компютърни умения и езици. В момента проектите са на етап обявяване на обществени поръчки, след което ще стартира и изпълнението им.
- Усвоените досега средства са от авансови плащания. Какво се случва с оценката за съответствие на програмата, от която зависи отпускането на пълната стойност от европейските фондове?
- Получаването на тази оценка е гаранция, че работим по правилата и сме създали условия за прозрачност и контрол при разходването на парите на европейските данъкоплатци. Това обаче не е просто издаване на документ. Предстоят ни много срещи и предоставяне на редица документи от нас към Европейската комисия, за да убедим европейските ни партньори, че сме се справили. Очакваме и посещения от тяхна страна, за да се уверят на място, че системите ни за управление и контрол работят и ако имат допълнителни препоръки, естествено, те ще бъдат взети предвид. Всяка държава трябва да убеди ЕК, че има ясни и прозрачни правила за работа с фондовете. Вярно е, че в момента страната ни получава само авансови плащания по европрограмите. От тях на свой ред имаме авансови, междинни и окончателни плащания на бенефициентите. След получаването на оценката на съответствието на оперативните програми ще дойдат и междинните плащания към България.
- Как ще коментирате констатациите, че неправителствени организации, в управлението на които влизат кметове и общински съветници, охотно печелят пари по европрограма „Административен капацитет"?
- По досегашното законодателство нямаше ограничения за това кметове или общински съветници да членуват в неправителствени организации. Ако имаме качествен проект, ние не можем да го отстраним само заради това, че в управителния му съвет участва кмет или заместник-кмет. Важно е да е спазена цялата процедура по оценка и комисията да работи прозрачно и безпристрастно. Наскоро правителството прие нов закон за конфликт на интереси и сега при прилагането му трябва да създадем механизми за проверка на липсата на конфликт на интереси, за да няма дори и минимално съмнение за неправомерно похарчени пари на данъкоплатците.
- Правителствено постановление изисква европроектите да бъдат оценявани до три месеца. Успявате ли да се впишете в този срок?
- До момента нямаме оценителна комисия, която да е работила повече от два месеца. Гарантирам обаче, че не става дума за по-ниско качество на работа. За да избегнем всякакви съмнения за пристрастност, каним като оценители представители на други министерства, агенции или дори от съдебната система. Почти половината от участниците в комисиите са външни експерти. Има обаче желязно правило - недопустимо е да има конфликт на интереси. Ако например Министерството на финансите е подало проект по дадена процедура, няма как да поканим оценители от него.
- Европрограмата „Административен капацитет", която вашето министерство управлява, се движи най-добре на фона на останалите. Колко реално успяхте да усвоите досега?
- Към ноември сме сключили договори за 89 млн. лв., като имате предвид, че целият бюджет по програмата е около 350 млн. лв. От тях сме изплатили към ноември 22,5 млн. лв., или около 87% от средствата за 2007 г. През декември очакваме да изплатим над 100% от парите за първата година. До момента сме открили 24 процедури за предоставяне на средства по европрограмата. Имаме и над 200 одобрени проекта на неправителствени организации, на администрации и на съдебната система.
- Какви проекти постъпват от съдебната система и колко пари е усвоила тя?
- За съдебната власт имаме одобрени 13 проекта за близо 14 млн. лв. Два са от Висшия I съдебен съвет, два J от прокуратурата и I Националната |ч следствена служба I и други. Това са проекти, свързани най-вече с обучения и подобряване на капацитета на магистратите и съдебните служители, както и с обмен между отделните системи за управление на делата.
- За какво например се дават тези пари?
- Примерно Висшият съдебен съвет ще работи за предоставянето на електронни услуги и за пълна автоматизация на движението на съдебните дела. Прокуратурата пък има проекти за обучение на 300 съдебни служители за работа с информационна система. Ще бъдат финансирани и обучения по европейско законодателство, по компютърни умения и езици. В момента проектите са на етап обявяване на обществени поръчки, след което ще стартира и изпълнението им.
- Усвоените досега средства са от авансови плащания. Какво се случва с оценката за съответствие на програмата, от която зависи отпускането на пълната стойност от европейските фондове?
- Получаването на тази оценка е гаранция, че работим по правилата и сме създали условия за прозрачност и контрол при разходването на парите на европейските данъкоплатци. Това обаче не е просто издаване на документ. Предстоят ни много срещи и предоставяне на редица документи от нас към Европейската комисия, за да убедим европейските ни партньори, че сме се справили. Очакваме и посещения от тяхна страна, за да се уверят на място, че системите ни за управление и контрол работят и ако имат допълнителни препоръки, естествено, те ще бъдат взети предвид. Всяка държава трябва да убеди ЕК, че има ясни и прозрачни правила за работа с фондовете. Вярно е, че в момента страната ни получава само авансови плащания по европрограмите. От тях на свой ред имаме авансови, междинни и окончателни плащания на бенефициентите. След получаването на оценката на съответствието на оперативните програми ще дойдат и междинните плащания към България.
- Как ще коментирате констатациите, че неправителствени организации, в управлението на които влизат кметове и общински съветници, охотно печелят пари по европрограма „Административен капацитет"?
- По досегашното законодателство нямаше ограничения за това кметове или общински съветници да членуват в неправителствени организации. Ако имаме качествен проект, ние не можем да го отстраним само заради това, че в управителния му съвет участва кмет или заместник-кмет. Важно е да е спазена цялата процедура по оценка и комисията да работи прозрачно и безпристрастно. Наскоро правителството прие нов закон за конфликт на интереси и сега при прилагането му трябва да създадем механизми за проверка на липсата на конфликт на интереси, за да няма дори и минимално съмнение за неправомерно похарчени пари на данъкоплатците.
- Правителствено постановление изисква европроектите да бъдат оценявани до три месеца. Успявате ли да се впишете в този срок?
- До момента нямаме оценителна комисия, която да е работила повече от два месеца. Гарантирам обаче, че не става дума за по-ниско качество на работа. За да избегнем всякакви съмнения за пристрастност, каним като оценители представители на други министерства, агенции или дори от съдебната система. Почти половината от участниците в комисиите са външни експерти. Има обаче желязно правило - недопустимо е да има конфликт на интереси. Ако например Министерството на финансите е подало проект по дадена процедура, няма как да поканим оценители от него.