Foundation for Local Government Reform
ПРОГРАМА ФАР "РАЗВИТИЕ НА ТУРИЗМА В БЪЛГАРИЯ"
ПРОГРАМА ФАР "РАЗВИТИЕ НА ТУРИЗМА В БЪЛГАРИЯ"

Димитрина Янева,
сътрудник по Програма ФАР

Международният туризъм днес е най-голямата индустрия в света, която осигурява повече от 10 на сто от световния икономически продукт и 12 на сто от всички работни места на планетата.
Програма ФАР "Развитие на туризма в България" по инициатива на Европейския съюз имаше за цел да спомогне за ускоряване на прехода на туристическата индустрия към пазарен подход и да съдейства за нейното устойчиво развитие. Като целева програма тя бе фокусирана върху предаването на know-how на държавата бенефициент.
Програмата започна в началото на 1996 г. и завърши в края на декември 1997 г., но й беше дадено продължение до края на април 1998 г. чрез договорния адендум, подписан на 19 декември 1997г.
Програмата "Развитие на туризма в България" имаше четири рамкови договора, които се изпълняваха едновременно: Институционално укрепване и развитие на предприятията, Реклама и маркетинг, Квалификация на кадрите и Програмна координация.

1. Основната цел на проект 1 "Институционално Укрепване и Развитие на Предприятията " трябваше да отговори на следните нужди: Развитието на туристическия сектор в България може да се извърши, ако съществува положителен климат за развитие на предприятията. Това означава да има подходяща институционална рамка и организационна структура на място, от една страна, и от друга да има мерки/импулси, които насърчават развитието на предприятията.
Очакваният принос от Проекта е :

  • укрепване на Комитета по Туризъм (МТТ), за да е в състояние да изпълни функциите си по отношение на:
    - формулиране на глобален национален туристически план, за да се даде стратегическа директива за бъдещо развитие;
    - координация на дейностите за реклама и развитие на индустрията, за да се подсигурят интегрираните усилия на сектора;
    - институционално развитие, закони за туризма и правила;
    - създаване на статистическа база данни на туризма;
  • насърчаване на приватизацията и развиване на предприятията
    - укрепване на търговията и асоциациите за реклама;
    - формиране на стратегия за приватизация на курортните комплекси;
    - приемлива оценка за компютърна резервационна и информационна система;
    - техническа помощ за индивидуалните предприятия.

1.1 Принос и резултати от Проект 1
Общите постижения от Проект 1 могат да се формулират така:
Укрепване на Министерството на Търговията и Туризма (предишния Комитет по Туризъм),за да е в състояние да изпълнява функциите си
Национален Глобален план по Туризъм:
*Разработване на ръководство (насоки) за туристическа политика на България, включвайки развитие на приоритетите и предложения за основно регионално зониране. Българският вариант на това ръководство беше разпространен за мнение сред голям брой ръководители в България за дискусия и отговорът беше положителен.
*Разработването на стратегия за развитие на продукта като следствие на туристическото ръководство, с препоръки за разнообразяване на продукта, развитие на регионите с туристически потенциал и подобряване на качествените стандарти.
*Изработване на стратегия за алтернативен туризъм , за да се подкрепят усилията на MTT за разнообразяване на туристическия продукт в България.
*Оценка на икономическия принос на туризма в България, изчислена според един признат модел. Тази оценка на приноса беше първата в страни с Програма ФАР.
Координация на Дейностите за Реклама и Развитие, за да се обезпечат интегрираните усилия на Сектора:
*Организация на две Национални Туристически Конференции. Първото събитие имаше за цел обсъждане на общи въпроси на туризма и особено ролята на България на международната арена. Втората конференция беше използвана като форум за дискусия на проекта за закон за туризма, както и регионалните аспекти на българския туризъм. Резултатите от дискусията с представители на частия сектор, както и с тези от регионалните организации бяха включени в закона за туризъм.
*Подкрепа на публикациите на МТТ , за да се подпомогне разпространението на информацията на туристическата политика и особено на приватизацията до широката публика в България.
Институционално Развитие, Туристически Закони и Правила:
*Организационната подготовка за преминаването на Комитета по туризъм в Министерство на търговията и туризма чрез създаване на проект за организационна структура за туристическия сектор според международните стандарти и използувайки опита на най-добрите практики в чужбина. Болшинството от препоръките бяха приложени.
*Фина настройка на организационната структура включваща описание на длъжностните характеристики на персонала в различните отдели.
*Концепция за установяване на Национален Туристически Борд на базата на най-добрите практически постижения, приспособени към българските изисквания, препоръки за интеграция на частния туристически сектор, насоки за финансиране на дейностите на Борда. Основните идеи на концепцията бяха използвани за подготвянето на проекта на туристическия закон.
*Разработка на законодателната рамка на туризма според ЕС стандартите и най-добрия практически опит, пригодени към българските изисквания. Това предложение послужи като основен информационен материал за работната група, отговорна за подготвянето на националния туристически закон.
*Подкрепа при формулирането на проекта на туристическия закон с коментарии и доставка на материали.
*Семинари за обучение за ръководния състав на MTT за регионалните туристически аспекти и маркетинг. Беше предоставен материал за бъдеща употреба.
*Доставка на висококачествени компютърни съоръжения, копирни и факс машини, за да се подобри ежедневната дейност на MTT (КТ).
*Курсове за обучение за използване на компютрите за нуждите на състава на MTT според съответното ниво на знание на участниците.
*Курсове за обучение по английски език за персонала на MTT, за да се повиши езиковата подготовка, необходима за работещите в туристическия сектор.
*Организиране на три посещения (командировки) с цел обучение в седем страни членки на EС, за да се запознае ръководният състав на MTT със специфичните аспекти на туризма, например институционални структури, регионални аспекти, законодателство в туризма.

Статистическа туристическа база данни:
*Разработване на изчерпателна система за статистиците в областта на туризма според европейските стандарти и стандартите на Световната Туристическа Организация.
*Провеждане на изследване на туристическия поток за лято 96 (8 500 интервюирани) и за зима 97 (4 800 интервюирани) с основни данни за мотивация, очаквания, начин на поведение, рейтинг и разходи на чуждестранните гости в България.

Насърчаване на Приватизацията и Развитие на Предприятията
Укрепване на търговията и рекламните асоциации:
*Разработка на подробна рамка за основаване и дейност на регионални и местни туристически организации (Туристически съвети) базиращи се на националните региони и най-добрите практически опити в чужбина.
*Проект за рамково споразумение за коопериране между MTT (КТ) и местните и регионалните структури.
*Създаване на Отдел за регионално и местно коопериране в рамките на КT и назначаване на български експерт в работната фаза.
*Постоянна техническа помощ чрез български експерт, на разположение при поискване за специфична помощ за Туристическите съвети.
*Наръчник за ежедневната дейност на Туристическите информационни центрове.
Приватизация на курортните комплекси:
*Предложение за краткосрочни физически и оперативни подобрения за основните курортни комплекси по черноморското Крайбрежие в пред-приватизационната фаза.
*Предложение за стратегия за управление на курортите в след-приватизационната фаза, включващо детайлна колекция на съответния материал.
*Финансова подкрепа на продукцията с материали за публикации за приватизация.

Туристическа информационна и резервационна система:
*Създаде се концепция за изграждане и работа на съвременна национална туристическа информационна система (TIS) с възможност за интерфейс към търговски действаща резервационна система.
*Разработка на специфичен софтуерен продукт за тази система и начално внедряване в информационния център на MTT и Пиринския регион.
*Закупуване на подходящ хардуерен продукт и разпределянето му между потребителите, например, местните туристически съвети.
*Наблюдение и контрол на първата фаза от български експерт.
*Очертаване на стабилно бъдещо развитие на ТИС.

Техническа Помощ за Индивидуалните Предприятия:
-Предложение за създаване на Фонд развитие за частния туристически сектор,включващо детайлно проучване на фондовите възможности между SME (Малки и седни предприятия).
-Наръчник за обществените и частни финансови източници за SME в туристическия сектор, включващ насоки за достъпа до тези фондове.

2. Проект 2 - Маркетинг и Реклама
Проектът се състоеше от 5 главни компонента:
- Изследване на главните пазари за България;
- Развитие на имиджа, концепция за логото на България;
- Дефиниране на стратегията и действен план;
- Създаване на рекламни материали;
- Подпомагане в маркетинговото коопериране и подпомагане доброто представяне на България на търговските панаири.
2.1.Резултатите от този проект са :
- Създаде се логото и слогана на туризма за България
- Създадоха се серия от брошури и рекламни материали на основните езици: български, английски, немски и руски: Националната брошура, Брошура за българското Черноморие, брошури за Съюза на частните хотелиери и ресторантьори, брошури на БАТА, брошури за отделни региони, брошури за инвестиране в обекти за приватизация и много други.
- Силна подкрепа за участие на България на туристическите борси: know-how и финансова подкрепа за изграждане на български щанд, реклама на български туристически продукт пред представителите на международните медии, дискусии с международни експерти за спецификите на българския туризъм.
-Командировки с цел обучение - участниците бяха от ръководния състав на КТ (по-късно трансформиран в МТТ). Бяха организирани редица срещи с ръководители и представители на водещи страни в областта на туризма.

Проект 3 - Квалификация на кадрите
По този проект бяха проведени най-много семинари:
3.1. Семинари за обучение на преподаватели от колежите по туризъм и техникумите по туризъм
През 1996г. семинарите с тази тематика бяха два :
- В Пловдив - с 40 участника; и
- В Бургас - с 35 участника.
Подобен семинар беше проведен и през 1997 г. във Варна. На него присъствуваха 15 участника.
3.2.Семинар по поддръжка на хотела
По тази тема семинарите бяха два през 1997г.:
- Във Варна - с 15 участника; и
- В Смолян - с 10 участника.
3.3. Семинари по обучение на обучаващите
И тук семинарите са два, проведени през 1997.:
- В Албена - с 10 участника; и
- В Бургас - с 10 участника.
3.4. Семинари по обучение на място
Такива семинари се проведоха през 1997 г. и бяха 3 на брой:
- В Албена - с 10 участника;
- На Слънчев бряг - с 25 участника; и
- На Златни пясъци - с 25 участника.
3.5. Семинари за обучение на супервайзери в хотелиерството
На тази тематика семинарите бяха два, проведени през 1997 г.:
-В Сандански - с 10 участника; и
-В София - с 10 участника.
3.6. Семинар за управление на приватизирани хотели
Такъв семинар беше проведен във Варна през 1997 г. при много активно участие на 30 души.
Отзивите от всички семинари бяха много положителни. Участниците открито споделяха проблемите си и настойчиво търсеха отговор на многобройните си въпроси в дискусиите с чуждестранните експерти.
3.7. Съвет за обучение по туризъм
Това е най-крупното мероприятие, създадено по този проект от Програмата ФАР. В него бяха избрани представители на всички големи браншови организации, както и представители на МТТ. Седалище на този Съвет е Софийският университет.
3.8. Командировка с цел обучение
Такава командировка беше проведена във Великобритения през 1998 г. В нея участваха 6 души - ръководители в МТТ. Целта на командировката беше запознаване със стила и организацията на редица институции за обучение и квалификация на кадри в областта на туризма във Великобритания.
Всички дейности по проектите от Програма ФАР "Развитие на Туризма в България" бяха реализирани чрез многоброен състав, състоящ се от EС консултанти от различни области на туризма и различни европейски страни, а така също и български специалисти.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]