Foundation for Local Government Reform
06/2006: Комплексни административни услуги в е-Област Благоевград

ОБЩИНСКИ РАДИОФОРУМ

съвместна рубрика на Фондацията за реформа в местното самоуправление
и Българското национално радио

29 юни 2006 година, четвъртък, 11.00 12.00 ч.

Програма Хоризонт на БНР, Хоризонт преди обед

тема:

КОМПЛЕКСНИ АДМИНИСТРАТИВНИ УСЛУГИ В ЕЛЕКТРОННА ОБЛАСТ БЛАГОЕВГРАД

Участват:

Василка Сирачевска, програмен координатор, ФРМС

Владимир Димитров, областен управител Благоевград

Валентин Чиликов, кмет на Община Струмяни и председател на Сдружението на Югозападните общини (СЮЗО)

Венцеслав Кожухаров, главен секретар на областна администрация Благоевград

Водеща: Даниела Големинова

Даниела Големинова: Традиционно във всеки последен четвъртък от месеца, в минутите между 11 и 12 часа по Хоризонт ви представяме и коментираме актуални въпроси на местното самоуправление в България. Вие сте в часа на Общинския радиофорум , който е съвместна инициатива на Българското национално радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление. Ще обсъдим възможностите, които предоставя реализираният проект Комплексни административни услуги в електронна област Благоевград . Наши събеседници ще бъдат: Василка Сирачевска, програмен координатор на Фондацията за реформа в местното самоуправление, областният управител на Благоевград г-н Владимир Димитров, кметът на Община Струмяни г-н Валентин Чиликов и главният секретар на областната администрация в Благоевград г-н Венцеслав Кожухаров. В понеделник, 3 юли, ще бъде официалното откриване и демонстрация на възможностите, които предоставя проектът "Комплексни административни услуги в електронна област Благоевград". Откриването ще бъде в Центъра за услуги и информация на гражданите и бизнеса в Община Сандански. Добър ден казвам сега на първия ни събеседник, госпожа Василка Сирачевска, както казах, тя е програмен координатор на Фондацията за реформа в местното самоуправление.

Василка Сирачевска: Добър ден!

Даниела Големинова: Здравейте! Какви са целите на този проект? Нека да започнем с представянето му.

Василка Сирачевска: Основната цел, която обобщава всички цели на проекта, е създаване на организационни условия и разработване и внедряване на механизъм за обмен на документи и информация по електронен път между областната администрация - Благоевград, общинските администрации на 14-те общини в област Благоевград и регионално представените държавни институции, като се използват възможностите на съвременните, на информационните технологии. Това е главната и основна цел на този проект.

Даниела Големинова: С какво той ще бъде полезен на хората от област Благоевград?

Василка Сирачевска: Надяваме се, че резултатите, които предварително сме планирали, след реализацията на този проект, ще улеснят много населението и бизнеса в рамките на област Благоевград, по отношение на заявяване и получаване на качествени административни услуги от страна на административните структури в региона. Смятаме, че условията, които сме създали, способстват за пестене на време на гражданите и бизнеса, спестяване на средства за получаване на съответна услуга. И не на последно място - постепенно вървене към намаляване на условията за корупционни практики по отношение на извършване и представяне на такива услуги.

Ще ви кажа какъв е принципът, за да може да се аргументирам по отношение на тези очаквани резултати. Очакваните ефекти са, според мен, реалистични и смятам, че ще бъдат постигнати със стартиране на работата по представяне на такъв вид услуги. Може би е интересно да ви кажа какво разбираме ние под понятието комплексна административна услуга , защото, предполагам, че всички знаят какво е административна услуга. Комплексна административна услуга, това е услуга, която се извършва съвместно, от няколко администрации. Досега какво трябваше да прави един гражданин? Той влиза в общината и, за да заяви определен вид услуга, трябва да е набавил комплект от документи от други институции в рамките на региона. Нашата цел е сега гражданинът да влезе в едното гише на съответната общинска администрация, да подаде молба за съответна административна услуга и да подпише декларация, че упълномощава общинската администрация да му извърши съгласуването, тоест набавянето на изискващите се документи за извършване на тази услуга от съответните институции, по служебен път и по електронен път. И оттам нататък, в регламентирания предварително срок, услугата се извършва и гражданинът идва на същото място, за да си получи резултата по начин, по който той иска да я получи, защото в декларацията той има възможност да напише, че съгласувателните документи са му необходими за друго място и той може да ги получи по пощата и на хартия.

Даниела Големинова: Кога започнахте работа по проекта Електронна област Благоевград ?

Василка Сирачевска: Същинските дейности по реализиране на проекта започнаха в края на ноември и началото на декември 2005 година, като преди това имаше един период по анализ на състоянието на отделните административни структури в рамките на областта по отношение на възможностите им за предоставяне на качествени административни услуги. След този анализ ние започнахме работа, която премина, може би, условно да се каже, в няколко етапа. Първи етап запознахме всички ръководители на тези административни структури - кметове на общини, секретари, директори на регионално представени държавни институции - със същността на проекта. Каква е целта на този проект, какво се очаква да се получи? И какво те трябва да направят, ако, разбира се, проявят желание да се включат в този процес. Този етап завърши с подписване на меморандум за сътрудничество за изграждане на официален канал за обмен на документи и информация между тях. След това сформирахме две работни групи . Едната работна група беше Административни услуги , в която членове станаха секретарите на всички общини в област Благоевград и експерти, компетентни по административни услуги от регионално представените институции. И във втората работна група влизаха всички специалисти по ИТ на институтите, които заявиха намерения чрез меморандумите, че искат да работят по този проект. Започнахме сериозна работа, която продължи два-три месеца. В този период бяха определени, дефинирани комплексните услуги, които могат да бъдат предоставяни на този етап, какви документи са необходими за тяхното заявяване, в какъв срок могат да се извършат тези услуги. Един много важен момент, който трябваше да се прецени и който фактически гарантира по-нататъшната устойчивост и развитие на проекта бе дефинирането на финансовите взаимоотношения между отделните институции, защото всяка една услуга, становище или какъвто е документ в регионалните институции или в общината, както и за изпълнението му има такси, които са законово определени и нормативно дефинирани. Така че тези документи, за които Ви говоря, ни отнеха два-три месеца да бъдат разработени и в последствие подписани. Бяха дефинирани точно нещата, които трябваше да се свършат, за да може след това да се мине към последната фаза , която е технологичното решение, механизмът, по който да става този обмен на документи и информация по електронен път.

Даниела Големинова: Какви други трудности трябваше да преодолеете по пътя на реализацията на този проект?

Василка Сирачевска: Не мога да кажа, че се наложи да се преодоляват някакви много сериозни трудности предвид желанието на всички институции да участват. Това желание се изрази в това, че всяка една от регионално представените институции предложи, освен съгласувателните документи за извършване на тези комплексни услуги , които да дава към общините, да предоставя и свои, които ние нарекохме външни административни услуги. А трудността, която, поне според мен, е малко по-сериозна, е, че регионално представените институции трябваше да съгласуват текста на тези двустранни споразумения с шапката в София. Това отне време. Можеше тези документи да бъдат подписани много по-бързо, но трябваше те да си получат оторизацията, съгласувана с техните началници в София.

Даниела Големинова: Любопитно ми е как служителите в самата администрация приеха идеята за въвеждането на електронни услуги?

Василка Сирачевска: Служителите от общинските администрации на територията на област Благоевград бяха работили по въпроса за предоставяне на качествени услуги на гражданите, защото с изключение на две или три общини, във всяка една от общините има изградени Центрове за услуги и информация за гражданите и бизнеса, което предполага, не предполага, а означава, че тези общински администрации са извървели един сериозен път, за да създадат условия за предоставяне на качествени услуги на гражданите. А предоставянето на комплексни услуги е надграждане на всичко, което се е случило до този момент. Тоест, служителите са психологически подготвени и смятам, че ще се справят оттук нататък с предоставянето на такъв вид услуги.

Разбира се, ние предварително сме заложили и разработването на съответни информационни материали , които да информират гражданите за условията, които са създадени в тяхна полза. По линия на проекта са разработени съответните брошури, справочници, които ще бъдат разположени в едното гише на всяка една от административните услуги. Тази информация е качена на сайта на Фондацията, на областна администрация Благоевград и всяка една от общините може да си я качи на сайта, има право на това. Така че ще използваме различни канали за информиране на гражданите по отношение на възможностите, които те имат, за да се възползват от по-качествени услуги за тях. Тоест, един гражданин от най-отдалеченото място на Благоевградска област да не се налага да ходи до Благоевград, до областният център, а да може да заяви описаните в тези информационни материали услуги по електронен път и да получи резултата от услугата, както ви казах в началото, във вида, в който той я е поискал.

По отношение на служителите, в самата администрация е подготвен комплект документи, който е предоставен на секретарите на общини и на представителите на регионално представените национални институции, което да им помогне да стартират. Това е комплект от документи - молбите, които пък трябва самата община да попълни към регионалните институции, видът, в който те трябва да поискат съответния съгласувателен документ.

Оттук нататък предстои все пак секретарите като административни ръководители на тези администрации да проведат съответните запознавания със служителите, работещи по комплексните административни услуги, ако се наложи. Освен това всеки един от кметовете ще подготви, мисля, че даже вече някъде са подготвени, заповед, с която съответно ще оторизира определени служители, които, съгласно подписаните споразумения, ще приемат заявките за тези комплексни административни услуги, ще дават разяснения на хората, които ги искат, защото те ще имат нужда от такива, ще ги регистрират в съответната информационна система и ще осигурят тяхното стартиране на изпълнението на тези заявки.

Даниела Големинова: Смятате ли, че чрез този проект, чрез въвеждането на електронни услуги в администрацията, ще бъдат изчистени част от досега съществуващите проблеми при общуването между гражданите и администрацията, бизнесът и администрацията и проблеми в работата на самата администрация?

Василка Сирачевска: Аз съм дълбоко убедена, че това ще се случи. Фондацията за реформа в местното самоуправление има доста сериозен опит, извървян по пътя на подобряване на административното обслужване на гражданите. Работили сме с над 120 общини в България. И след като работим, консултираме или пък финансираме дадена община, след това правим и мониторинг на това, което се случва и как се случва. На база на резултатите, които сме анализирали, смятаме, че създаването на такъв вид организация на работа и облекчаване на условията по предоставяне на услуги рефлектира в положителен аспект, разбира се, не само за гражданите, но и за самите административни служители. Защото се създава един регламент по отношение на ангажиментите на отделните административни звена. Знае се кой какво трябва да извърши, в рамките на колко време това трябва да се случи и какви са неговите възможности по отношение на отговор. По този начин се освобождава оперативно време на служителите да вършат по-компетентно своята работа, пресича се прекият контакт на заявителя на услугата с конкретния извършител на тази услуга, защото услугата се заявява на едно място и служителите, които приемат заявката за тази услуга, не я изпълняват, те я подават на съответните оперативни звена, където се изработва самата услуга. За създаване на следващото ниво, което призградихме в Благоевград, ние направихме първите стъпки в Габрово и в Тетевен през 2004-2005 година - вече се създават условия и за отдалечено подаване на заявления и получаване на резултат от услугата, така че гражданинът не се разкарва, не ходи в съответната администрация, не се създават вътре напрежения и конфликти. Смятам, че това е пътят, вървим вече към следващото ниво, което е разработване на регионални, общински, национални, областни портали, така че гражданинът да може и от чужбина да може през Интернет да си заяви съответната услуга.

Даниела Големинова: Ще продължим този разговор след песен време.

По Хоризонт вие слушате Общински радиофорум , който е съвместна инициатива на Българското национално радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление. Днес обсъждаме възможностите, които предоставя реализираният проект Комплексни административни услуги в електронна област Благоевград . Гост в студиото е госпожа Василка Сирачевска, програмен координатор на Фондацията за реформа в местното самоуправление. Казахме преди малко, че подобен проект на този в Благоевград, в края на миналата година стартира в област Габрово. Имате ли обратна връзка, знаете ли вече как този проект работи там, какви са резултатите от него и как хората го приемат?

Василка Сирачевска: Обратна връзка имаме чрез екипа, с който сме работили в Габрово. Искам да кажа ,че в началото на 2004-та година, съвместно с областна администрация и четирите общини на територията на област Габрово ние реализирахме Електронна област Габрово , като създадохме условия за обмен на официална и документна информация между четирите общини и областна администрация - Габрово. В края на 2003-та и началото на 2004-та година стартирахме пилотен проект в Община Габрово и в Община Тетевен за създаване на условия за предоставяне на интегрирани административни услуги, с цел облекчаване условията на бизнеса, по отношение на заявяване на услуги за тях.

В Община Габрово се направиха четири комплексни административни услуги, като се работеше с три регионално представени национални институции, а в Община Тетевен - седем комплексни административни услуги. В рамките на всеки три месеца ние получаваме информация, съответно от колегите от Община Габрово и от Община Тетевен за това какъв е интересът към тези услуги, ползва ли се този начин на обслужване. Оказва се, че интересът към ползване на комплексни административни услуги е много голям. Повече комплексни административни услуги се извършват в Тетевен - като брой имам предвид, не като вид. Предвид на това, че Община Тетевен се намира на 80 километра от регионалния център Ловеч - там, където са разположени регионалните институции, докато в Община Габрово тези институции се намират фактически близо до самата община и затова там броят на заявените такива услуги е по-малък, но е значителен.

Даниела Големинова: А проектът в Благоевград с какво е по-различен от този в Габрово?

Василка Сирачевска: Проектът в Благоевград е различен, първо, като обхват. Но институциите, които участват в проекта в Благоевград, както казах в самото начало, участват всички общини, те са 14 на територията на област Благоевград, областна администрация и шест регионално представени държавни институции. След това, второто нещо, по което се различава този проект, е броят на комплексните административни услуги, които институциите партньори се споразумяха да предоставят. Те са 17. И трето - регионално представените институции и областна администрация, чрез създаване на тези технологични условия, за които говорихме, имат възможност и те да участват със свои услуги, които могат да предоставят за гражданите и бизнеса по електронен път. Това са трите особености, които мога да дефинирам. Четвъртата, която не е маловажна, е, че проектът в Благоевград се реализира със следващото като стъпало технологично решение. Обменът на документи и информация по електронен път става на друг технологичен принцип, който е по-устойчив, който дава възможност за гаранция по отношение на защитата и автентичността на документите, които се обменят по електронен път. С реализирането на този проект Фондацията за реформа в местното самоуправление разработи технология и постави основите на една национална документооборотна инфраструктура. Защото тука се създават условия и се реализира обмен на документи и информация между документооборотни системи автоматично, по електронен път, като не е необходимо да има намеса на оператор, казано грубо, или на отделен служител, който да прави това. Системата го прави автоматично. Главният възел на тази документооборотна система се намира във Фондацията за реформа в местното самоуправление. За десет дни регистриралите се администрации от цяла България, които имат готовност да предоставят информация и документи по електронен път, са над 60.

Даниела Големинова: Сега в нашия разговор ще включим и г-н Венцеслав Кожухаров. Той е главен секретар в областната администрация в Благоевград. Добър ден, господин Кожухаров!

Венцеслав Кожухаров: Добър ден на Вас и на Вашите слушатели!

Даниела Големинова: Разкажете ни какви трудности срещнахте Вие и Вашите колеги в Благоевград при реализирането на този проект?

Венцеслав Кожухаров: Част от трудностите са свързани с това, което каза инж. Сирачевска, че в проекта са обхванати много повече структури на местно ниво и изнесени регионални структури. За разлика от Габрово, където общините са само четири и горе-долу по възможности като технологични възможности и административен капацитет са изравнени, в Благоевград различията между 14-те общини са много големи. И това предпоставя един от проблемите, защото тези, които са на по-ниско технологично ниво, трябваше да се изведат на ниво, което да позволява тяхното нормално включване в тази интегрирана схема.

Другото, което беше преодоляно до голяма степен в този проект, е, че досега не съществува единен стандарт за обмен на документация и данни в държавната администрация. Този въпрос, независимо от съществуването на националната стратегия за електронно правителство, не беше решен през последните четири години. И той създава сериозни проблеми при комуникацията между различните информационни системи, които битуват в момента, в различните държавни администрации.

Известно затруднение, но то е обективно, представляваше процесът на определяне на онзи кръг от услуги, които на този етап в сегашно съществуващите не само технологични възможности, но и възможности за извършване на разплащанията, могат да бъдат включени в схемата за предоставяне по електронен път. Инженер Сирачевска каза, че услугите са повече, отколкото в предишните проекти. И тук искам да кажа нещо съществено. Проектът по отношение на участниците в него и по отношение на броя услуги остава отворен. Тоест, в бъдеще време, могат да се присъединят

Даниела Големинова: Още институции

Венцеслав Кожухаров: И нови, деконцентрирани държавни структури, както и да се разшири и кръгът на предоставяните услуги.

И един специфичен проблем, който трябва да се има предвид. С внедряването на тази система ще се получи и допълнително натоварване, главно на областните администрации, на онази тяхна част, която приема и след това предава услугите. Защото те ще поемат и част от услуги, които се изпълняват по принцип в централни ведомства и досега не са били обработвани през администрациите. Това създава известни резерви в част на ръководствата на някои общини, но мисля, че на този етап, тези резерви бяха преодолени.

Даниела Големинова: Имате ли достатъчно обучени хора, така че, стартирайки този проект, да предоставяте една наистина качествена услуга и на гражданите, и на бизнеса?

Венцеслав Кожухаров: Това, което трябваше да бъде извършено като първоначално обучение, е направено във всички възли (условно ние наричаме всички общини и деконцентрирани структури възли в цялата тази мрежа). Разбира се, натрупването на практиката ще стане постепенно. Никъде нещата не тръгват в идеалния вариант още от първата стъпка, но все пак трябва да се започне, за да може полека-лека този опит да се натрупва.

Даниела Големинова: Вашите колеги в областната администрация, как приеха тази идея за въвеждането на услуги по електронен път?

Венцеслав Кожухаров: Смесено е отношението, за да бъдем коректни. Част от тях и то по-голяма част от моите колеги разбират, че по този начин, първо, се облекчават потребителите на административни услуги. Ще напомня, че област Благоевград по площ е третата в страната. И за да може, примерно, един човек от Гърмен да заяви една услуга, която се изпълнява в област Благоевград, досега той трябваше да пътува до Благоевград два пъти. Един път - за да направи заявката и втори път - за да я получи. Това е време, това са пари. И понякога тези пари са много повече, отколкото стойността на самата услуга. Така че хората разбират, че това е едно сериозно облекчение не само за гражданите, но и за бизнеса. От друга страна, те трябва да научат нови неща, да усвоят нови знания и технологични възможности. Разбира се, това винаги е съпроводено с известни притеснения. Но хората са млади и аз мисля, че те ще го преодолеят.

Даниела Големинова: А дали хората от област Благоевград ще имат доверие в подобен вид услуга?

Венцеслав Кожухаров: Много интересен въпрос! Когато започнахме да правим първите проби, няма да кажа в кой град и няма да кажа конкретно име, но първият човек, на който казахме, че ето, Вашата услуга, ще пуснем от този град към областта, по електронен път. Човекът каза: Не, недейте... Той остана с впечатление, че едва ли не неговите документи, по някакъв начин...

Даниела Големинова: Че няма да му се свърши работата?

Венцеслав Кожухаров: Не, ще му се свърши работата. Но те, едва ли не ще бъдат зарегистрирани по начин, който ще му навреди или ще му създаде някакви проблеми. Има уплаха. В първия момент има уплаха у хората. И трябваше дълго да го убеждаваме, че за него няма никаква разлика дали тези документи ще се преведат по пощата или по електронен път. Тъй че в някои хора има такова неразбиране и то главно у по-възрастните, но предполагам, че това също ще отзвучи. Все пак, още сме в самото начало.

Даниела Големинова: Върви ли в момента информационна кампания?

Венцеслав Кожухаров: Да. По всички местни медии, говоря от ниво областна администрация, доколкото знам и чрез Фондацията за реформа в местното самоуправление и на централно ниво, първо се подава информация за това, което предстои и какво то представлява. Освен това, във всяка една от общините и от структурите, които са включени в мрежата, ние подготвяме една книжка, която е към 18 страници, в която, първо, се описва какво може да се получи, с какво то облекчава хората и по нататък се изрежда пълният списък на услугите, срокът за тяхното изпълнение, необходимите документи, които трябва да се представят, както и ако има заплащане - какво е заплащането и как то трябва да стане.

Даниела Големинова: Благодаря Ви! Желая Ви успех! Господин Венцеслав Кожухаров - главен секретар на областната администрация в Благоевград.

В днешния Общински радиофорум говорим за това какви възможности предоставя проектът Комплексни административни услуги в електронна област Благоевград . Следващият ни събеседник е г-н Валентин Чиликов - кмет на Община Струмяни. Добър ден, господин Чиликов!

Валентин Чиликов: Добър да е денят на Вас и на всички радиослушатели!

Даниела Големинова: Какво означава за Вашата община реализацията на проекта Електронна област Благоевград ?

Валентин Чиликов: Много неща. На първо място, означава икономия на време, на пари, на нерви на всички потребители на административни услуги. На второ място, означава възможност за партньорство между нашата община, общините от Благоевградска област и деконцентрираните звена на държавната власт, на територията на областта.Тоест, означава всичко онова, което трябва да се случи, за да можем да предоставяме на хората в максимално кратки срокове максимално качествени и ефективни административни услуги.

Даниела Големинова: Смятате ли, че хората ще усетят промяна в качеството на услугата и в достъпа до административни услуги?

Валентин Чиликов: Мисля, че да. Особено тогава, когато спестяваш на хората време и пари. Тоест, не е необходимо един жител на нашата община да отива до Гоце Делчев или до Сатовча, примерно, от другата страна на Пирин, почти в Родопите, за да му бъде оказана една или друга услуга, която трябва да се случи там - може да го направи при нас. Общината пък има за задача да придвижи неговите документи по възможно най-лесния начин -чрез Интернет - и да осъществи услугата във възможно най-кратките срокове, без да се налага оскъпяване на услугата.

Даниела Големинова: Във Вашата община готов ли е вече Центърът за услуги и информация на гражданите и бизнеса?

Валентин Чиликов: Разбира се. Той работи вече от три години. Изграждането му бе финансирано изцяло със средства от общинския бюджет и предоставяме услуги само и единствено чрез този Център.

Даниела Големинова: Хората имат ли доверие в подобен вид електронни услуги?

Валентин Чиликов: Мисля, че е рано да се говори за доверие, предвид на това, че те още не са навлезли достатъчно, те не са още навлезли в ежедневието този вид услуги, но ако говорим за доверие към Центъра - да, мога да кажа, че имат. И основание ми дава анкетата, която сме правили, проучването сред потребителите на административни услуги, където изключително голям процент от хората дават положителна оценка на работата на Центъра за услуги и информация на гражданите.

Даниела Големинова: Имате ли достатъчно обучени специалисти в Община Струмяни?

Валентин Чиликов: Да, определено мога да кажа, че инвестицията в човешкия ресурс дава плодовете си в момента и специалистите, които работят в общината, са подготвени на изключително високо ниво.

Даниела Големинова: Благодаря Ви! Кметът на Община Струмяни Валентин Чиликов.

В Общинския радиофорум сега включваме и областния управител на Благоевград г-н Владимир Димитров. Добър ден!

Владимир Димитров: Добър ден!

Даниела Големинова: Вие какъв ефект очаквате от реализацията на проекта Електронна област Благоевград ?

Владимир Димитров: Ефект в няколко посоки: да увеличим скоростта на документооборота; да улесним достъпа на гражданите и бизнеса до услуги, които предоставят областната администрация, общинските съвети и държавните структури, които ще бъдат включени в електронната област; по-голяма прозрачност, която да дава възможност да се контролират потоците информация.

Даниела Големинова: Смятате ли, че чрез този проект ще бъдат изчистени някои от досега съществуващите проблеми в работата на администрацията, в общуването между гражданите и администрацията, бизнеса и администрацията?

Владимир Димитров: Това е голямата ни цел и аз съм сигурен, че с реализацията на проекта ще постигнем това желано подобрение.

Даниела Големинова: Готов ли сте да помогнете на други области, които биха искали да приложат вашия опит?

Владимир Димитров: Разбира се. Ние сме наясно, че сме част от големия проект за електронното правителство и в тази връзка се ползваме с подкрепата както на Министерството на държавната администрация и административната реформа, така и на Фондацията за реформа в местното самоуправление, Американската агенция за развитие. Всички работим в един екип!

Даниела Големинова: Благодаря Ви! Областният управител на Благоевград Владимир Димитров.

... Темата за възможностите, които предоставя реализираният проект Комплексни административни услуги в електронна област Благоевград ще завършим с г-жа Василка Сирачевска, координатор на Фондацията за реформа в местното самоуправление. Госпожо Сирачевска, нека накрая да кажем какво е финансовото измерение на проекта?

Василка Сирачевска: Проектът се реализира с методическата помощ на Фондацията за реформа в местно самоуправление, с финансовата подкрепа на Американската агенция за международно развитие и координиращата роля на областна администрация - Благоевград. Финансовото измерение на проекта е такова, че позволява, според мен, всяка една административна структура да въведе подобна междуведомствена комуникация и да стане част от системата за националната документооборотна инфраструктура. Технологичното решение и неговото внедряване и обученията за работа с него общо за целия проект е в рамките на 50 000 лева.

Даниела Големинова: Коя е следващата област, в която ще стартирате подобен проект? Имате ли такива намерения?

Василка Сирачевска: И маме намерение да репликираме постигнатите в електронна област Благоевград резултати, но от тук нататък на конкурсен принцип ще преценим с коя област ще работим.

Даниела Големинова: Благодаря Ви! Василка Сирачевска - координатор във Фондацията за реформа в местното самоуправление. Така завършва и Общинския радиофорум , който е съвместна инициатива на Българското национално радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление. Завършва и днешното издание на Хоризонт до обед , за което работихме заедно със Савелина Савова, Зоя Бочева, Олга Сагаева, аз съм Даниела Големинова и ви желая приятен ден.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]