Foundation for Local Government Reform
19.12.2002.: Участието на младите хора в местното самоуправление

Общински радиофорум

19 декември 2002 година, четвъртък, 11.00 часа

програма Хоризонт

Съвместно предаване на Фондацията за реформа в местното самоуправление и Българското национално радио

НА ТЕМА:

УЧАСТИЕ НА МЛАДИТЕ ХОРА в местното самоуправление

Водеща: САвелина савова

Водещата:

Вече сме на територията на Общински радиофорум - съвместната месечна рубрика на Фондацията за реформа в местното самоуправление и Българското национално радио по актуални за общините и техните граждани въпроси. Рубриката се излъчва всеки последен четвъртък от месеца в рамките на предаването Хоризонт до обед . Ето и темата днес: Участие на младите хора в местното самоуправление . Една тема, която ще коментираме тук, в студиото, заедно с госта ни днес, г-жа ЕМИЛИЯ МАРИНОВА - изпълнителен директор на Младежкия културно-информационен център в Габрово. Ще чуем и разказаното от хората, които активно работят на местно ниво с младите хора в своята община, както и представител на самите млади хора, които участват в живота на общините и чието участие в местното самоуправление е особено важно - акцентът в днешната ни среща. Ако за вас тази проблематика представлява интерес, можете да научите повече и от електронния форум на уеб-страницата на Фондацията за реформа в местното самоуправление, на адрес www.flgr.bg

Останете с Хоризонт и рубриката ни Общински радиофорум до 12 часа.

Добър ден на г-жа Емилия Маринова, изпълнителен директор на Младежкия културно-информационен център в Габрово! Радвам се, че сте тук.

ЕМИЛИЯ МАРИНОВА, изпълнителен директор на МКИЦ - Габрово:

Добър ден.

ВОДЕЩА:

Ще се опитаме заедно с Вас с няколко думи в началото да представим основните принципи, а и всъщност онова, което нашите слушатели не знаят за Европейската харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите.

ЕМИЛИЯ МАРИНОВА:

Преди всичко искам да благодаря за възможността да участвам в това предаване и да отбележа един факт, който мисля, че не е без значение, да поздравя Фондацията за реформа в местното самоуправление за избора на темата в последното предаване за 2002 година, а именно участието на младите хора в местното самоуправление. Тази тема е актуална за повече от 60 общини в България. През последните няколко години те работят активно за прилагане на принципите на Европейската харта. А също около 60 общини в момента работят по темата, така че актуалността е подкрепена и от този фактор, и от още няколко, които не са без значение.

Например, неоспорим факт е, че по темата две европейски организации - Съветът на Европа и Европейският съюз - обединяват усилията си и извеждат като приоритет участието на младите хора в обществения живот и в местното самоуправление. Не е за подценяване факта, че през 2001-ва година, точно преди една година, Европейската комисия издаде Бяла книга за младите хора в страните членки на Европейския съюз и за държави като нашата, които са в процес на присъединяване. Те също изведоха като приоритетна, във формиращата се европейска младежка политика, участието на младите хора. Активните млади хора са гаранция за успех и най-вече на местно ниво това може да се види: там, където живеят младите хора, там, където са се родили, учат, където са семействата им, там те могат да допринасят. За принципите на Европейската харта може да се отбележи нещо много, много важно, според мене - местните власти, съгласно тази харта, приемат да провеждат местната политика съвместно с младите хора, а не за младите хора - това е основният принцип на Хартата. И във все повече общини в България това вече се случва. Защото младите хора имат нужда възгледите им по широка гама от въпроси да бъдат чути. Техните предложения са много реалистични, много прагматични. И по този начин допринасят за местното развитие.

ВОДЕЩА:

Не за , а със младите хора - е добър принцип. Как бихте коментирали процеса на прилагането на тази харта в България, а може би и конкретно в Габрово?

ЕМИЛИЯ МАРИНОВА:

Всъщност процесът започна преди пет години в партньорство с Фондация за реформа в местното самоуправление. Ние започнахме да популяризираме Хартата. През 1998 година Общинският съвет в Габрово, първи в България, прие тези принципи. Основен принцип на Хартата е също така и приемствеността между поколенията - нещо, което е сериозен проблем в местните политики, и не само в местните. Също така от не по-малко значение е фактът, че през 1999 година 38-то Народното събрание на Република България прие декларация, с която препоръча на местните власти в България съгласно местните условия и възможности на общините и на регионалните власти да провеждат принципите на Хартата. Така че процесът тръгна малко по-късно, отколкото в останалите държави членки на Съвета на Европа, каквато е и България.

Хартата е приета през 1992 година от Конгреса на местните и регионални власти, а в България процесът започна през 1997 година, в Габрово - през 1998 г. Ние успяхме да разработим механизъм за прилагане на Хартата, който включва няколко елемента и това беше оценено много високо от Съвета на Европа. Ние, през тази година, по повод на 10 години от приемане на Хартата, получихме Европейска награда Активни млади граждани , която е чест за цялата младежка политика в България на местно ниво.

ВОДЕЩАТА:

Питам Ви за конкретни примери, тъй като след малко ще имаме възможност да чуем такива, а Вие ще направите коментар върху тях.

Участие на младите хора в местното самоуправление - това е темата на днешния Общински радиофорум. Ето и основните въпроси, на които ще търсим отговор: защо е нужно участието на младите хора в местното самоуправление, от гледна точна и на самите младежи.

Добър ден сега на Георги Георгиев, млад кмет на Стара Загора, ученик в Търговската гимназия Княз Симеон Търновски , в десети клас. Той е само на шестнадесет години. Добър ден!

ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ:

Добър ден.

ВОДЕЩАТА:

Как Вие, като млад човек, бихте коментирали този основен принцип на Европейската харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите да се работи не за а със младите хора? Така ли е в Стара Загора?

ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ, младежки кмет на Община Стара Загора:

Да, действително в Стара Загора е така, защото това е в основата на гражданското общество. Всеки един от хората да се интересува живо от процеса за вземане на решения и да участва с мнения и предложения. Така е и с младите хора. Нашето искане, това, което, за щастие, успяваме да изпълним от три години насам, в Стара Загора, е именно това, че ние се разглеждаме не толкова и не вече като обект, а като субект при вземането на решения, равноправни партньори, за което сме благодарни на нашите партньори от местната администрация и власт.

ВОДЕЩА:

Кои са основните проблеми, които успяхте при тази съвместна работа да разрешите за себе си?

ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ:

Първо, общината има база, а младите хора имат нужда от изява. Направихме така, че чрез организиране на градски мероприятия да се предостави поле за изява на младите хора. Друго, благодарение на общината ние вече имаме база, в която да се събираме, офис, който спечелихме по проект пред Европейския съюз, на стойност 7500 евро, а след това те ни предоставят преференции при ползване на електрическата енергия и така нататък. Това са нещата от кухнята на Младежкия общински съвет. А като цяло повиши се самочувствието на младите хора, че са търсени и уважавани от местната власт.

ВОДЕЩА:

Имате самочувствието на млад кмет на Стара Загора. Да, пак Ви питам, като млад кмет на Стара Загора, кой е основният проблем, който сте успели да си разрешите?

ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ:

Ами това, че до голяма степен успяхме да преборим недоверието у самите млади хора. Нашата организация се увеличава всеки ден. Страшно много млади хора се запалват. С нови идеи и предложения успяваме да запалим по-голяма част от хората.

ВОДЕЩА:

Как успявате? Как успявате да убедите своите връстници, че това е една полезна за тях дейност?

ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ:

Вчера, да речем, правихме пред Общината Коледен концерт. Един мой приятел, който по принцип щеше да се шляе из улиците, поканих го да дойде, сложихме му едно табло, и той стана ходеща картичка на моя роден град . Цял следобед той обикаля из града, страшно весел и накрая донесе около 100 пожелания на свои съграждани и много вътрешно удовлетворение. Каза, че му е доставило по-голямо удоволствие, отколкото да кисне в някое кафене например.

ВОДЕЩА:

Какъв мандат има един млад кмет?

ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ:

Една година. От 5 октомври тази година до следващия 5 октомври, когато е празникът на града.

ВОДЕЩА:

Е, значи имате още време. Благодаря Ви за това участие и успех до октомври.

ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ:

И аз Ви благодаря. И весели празници на всички!

ВОДЕЩА:

И на Вас.

Успя да създаде настроение този млад кмет. Вашият коментар, г-жо Маринова?

ЕМИЛИЯ МАРИНОВА:

Да, така е. Аз познавам Георги, той е един страхотен млад човек, а уверявам Ви, всички млади хора са с много, много голям потенциал. Действително активното участие на младите хора формира точно такова чувство за отговорност към местните дела и проблеми и наистина създава по-силна мотивация. А това, което Георги каза, действително участието е пример и по този начин те мотивират своите приятели и съученици, студентите - по същия начин. Освен това участието е и канал за информация. Младите хора получават и научават знания. Участието е точно начинът да научават много за възможностите, за гражданските права, задължения и натрупването на знания, самочувствие, опит. Това е много, много важно за младите хора, за да могат да изразяват мнението си, своите позиции. Аз вече имах възможността да кажа, че те имат наистина много добри идеи. Там, където се допитват до тях, проблемите намират решение. Така че пожелавам успех на Георги и на останалите.

ВОДЕЩА:

Има ли и други такива млади кметове из страната?

ЕМИЛИЯ МАРИНОВА:

Да, има такива млади кметове в страната. Аз познавам един страхотен сладур от Велинград, казва се Стоян. Те са избрани от своите връстници и това им дава действително самочувствие, да могат да реализират идеите си и да увличат и други млади хора след себе си. Това, между другото, се отразява много добре и на възрастните, които започват да гледат сериозно на младите хора и на техните проблеми.

ВОДЕЩА:

Участието на младите хора в местното самоуправление, разбрахте, това е темата на днешния Общински радиофорум. Добър ден сега на г-н ДИМИТЪР АРНАУДОВ, кмет на Община Харманли, най-младият кмет на община през настоящият мандат. Добър ден!

ДИМИТЪР АРНАУДОВ, кмет на Община Харманли:

Добър ден, много ми е приятно.

ВОДЕЩА:

Може да се каже, че Вие сте пресечната точка и на двете - и на младите хора, и на местната власт, щом като сте най-младият кмет на община.

ДИМИТЪР АРНАУДОВ:

Така е на практика, да.

ВОДЕЩА:

И така, Община Харманли и участието на младите хора в местното самоуправление, с Вашия коментар и с конкретни примери.

ДИМИТЪР АРНАУДОВ:

В Община Харманли освен че имаме най-младия кмет и най-младото ръководство, имаме и най-младата администрация. Ние сме предприели мерки нашите млади хора да останат в нашия град, защото, както виждаме тенденциите в нашата държава, по една или друга причина, няма да коментирам, за да не политизирам разговора, но младите хора изтичат от страната и това е пагубно за нея. Защото в крайна сметка кой ще носи след време отговорността и реалните проблеми на местното самоуправление, ако не младите хора?

ВОДЕЩА:

Вие спазвате ли този принцип, който особено ми хареса, този основен принцип на Европейската харта за участие на младите хора в живота на общините - да работите не за , а със младите хора?

ДИМИТЪР АРНАУДОВ:

Най-значимото, което правим с младите хора в Община Харманли, е проектът, който спечели финансиране от Пакта за стабилност към Съвета на Европа, и по-специално от ирландското правителство, чрез който искаме да подобрим участието на гражданите и по-скоро на младите хора в работата на общината, на местното самоуправление и при вземането на решения. Проведоха се няколко срещи по превенциите на децата, на база проучване по работни комисии към Общинския съвет и те предложиха някои изменения в нашите общински наредби, което за мен е положително в работата както на Общинския съвет, така и на младите хора. Но трябва да подчертая, че това става доста трудно. Защото, както знаем, всички сме били млади, юноши и така нататък и деца Малко се интересуват от проблемите на местното самоуправление, което е жалко.

ВОДЕЩА:

Аз това исках да Ви попитам: как Вие ги убеждавате, че е нужно да се интересуват?

ДИМИТЪР АРНАУДОВ:

Ами, как ги убеждаваме Чрез по-чести срещи с младите хора. Може би и това ми помага, че и аз съм млад и когато седнем на масата да говорим, говорим не като кмет и млади хора, а просто като приятели.

ВОДЕЩА:

Питам Ви и Вас - кои проблеми могат да си решат младите хора, със съвместната си работа с Вас?

ДИМИТЪР АРНАУДОВ:

Едни от проблемите са въпросните наредби на Общинския съвет, които гласувахме за вечерния час, за измененията на обществения ред, за работното време на заведенията, за униформите, които те отхвърлиха да бъдат въведени в учебните заведения

ВОДЕЩА:

Вярвате, че Вашата работа с тях би могла да продължи?

ДИМИТЪР АРНАУДОВ:

Разбира се, аз не само вярвам, но и се надявам, приемствеността, която малко при тях липсва, да се осъществи. Защото като излязат от града и отидат да се обучават по София, по чужбина и така нататък, следващите малко трудно поемат щафетата, ако мога да се изразя така, на спортен език. Но в крайна сметка ние се опитваме тука с общинската администрация и Общинския съвет да привлечем младите хора колкото се може по-навътре в проблемите на местното самоуправление, защото градът е и техен.

ВОДЕЩА:

Г-жа Маринова иска да Ви попита нещо. Г-жа Емилия Маринова

ЕМИЛИЯ МАРИНОВА:

Здравейте, ние се познаваме, пожелавам Ви успех в работата с младите хора. Бих искала да Ви поздравя с реализирането на проекта, за който споменахте. Надявам се до края на Вашия мандат да предприемете действия взаимоотношенията с младите хора да бъдат институционизирани, за да може да създадете правилата на взаимоотношения и да може след Вашият мандат, аз Ви пожелавам и следващ такъв, но ако това не се случи, всичко това да остане, за да има устойчивост в тези процеси.

ДИМИТЪР АРНАУДОВ:

Именно във връзка с това по проекта се формира Младежки форум, на който осигурихме помещение в общинска администрация - офис, оборудван по проекта - и се надявам и след мен всичко това да продължи. Така че ние няма да останем безучастни към процесите и след евентуалното ни напускане от местното самоуправление или кметската институция по-скоро.

ВОДЕЩА:

Благодаря Ви, за това участие.

Аз, г-жо Маринова, Ви предлагам да чуем и онова, което ПЛАМЕН ЧИНГАРОВ, председател на Общинския съвет в Златоград и г-жа ЕВГЕНИЯ АНАНИЕВА, председател на Общинския съвет в Ботевград, споделиха за Хоризонт до обед и Общински радиофорум .

Добър ден на г-н Пламен Чингаров, председател на Общински съвет Златоград. Как ще коментирате участието на младите хора в местното самоуправление тема на днешния Общински радиофорум ?

ПЛАМЕН ЧИНГАРОВ, председател на Общински съвет-Златоград:

Най-напред бих искал да приветствам Националното радио и Фондацията за реформа в местното самоуправление, че определиха именно това да бъде темата на днешното предаване на Общинския радиофорум. Защото наистина проблемът за младите хора и тяхното участие в местното самоуправление е много важен. За нас, за Община Златоград специално, мисля, че имаме какво да споделим в тази насока. Защото имаме формирана, смея да заявя, политика за работата с младите хора. И от моя опит през последните четири години като председател на Общинския съвет мога да заявя, че тя до голяма степен беше по инициатива на самите млади хора, които насочиха местните власти, Общинския съвет, общинската администрация, към формиране на такава политика, която да бъде практически ориентирана.

ВОДЕЩА:

Освен тяхната инициатива, как Вие като председател на Общинския съвет насърчавате младежкото участие през последните години? С конкретни примери

ПЛАМЕН ЧИНГАРОВ:

По младежките инициативи се формираха няколко младежки структури, които дадоха конкретни предложения за приемането на Европейската харта за участието на младите хора в живота на общините и по-специално как тази харта да има практическо приложение за общината. Тоест не само да се ползват конкретните направления в нея, но и как тя да има конкретни, практически измерения. За Златоград, мисля, че тези измерения са налице, в участието на младежки представители в работата на Общинския съвет и комисиите с право на глас, с реализиране на някои съвместни инициативи за подобряване на градската среда, eко-акции, младежки прояви, както и с изграждане на младежки модул, на който лектори са самите млади хора, в който именно младите хора и местното самоуправление (такава е темата му,)могат да дебатират по това, какви да бъдат аспектите на тази съвместна дейност. Мисля, че и за Общината, за местната власт и за младите хора това взаимодействие е полезно. Защото младите хора, получили самочувствие от участие в няколко конкретни проекта, търсят общината като партньор по тези проекти и като начин за добавяне на допълнителни ресурси. За Общината това е полезно, защото така има възможност да има по-широка представителност за работата на различните общински дейности, да се създаде една по-широка база за спортните и културни прояви на младите хора и да се стимулира като цяло, гражданската активност.

ВОДЕЩА:

А кои са онези проблеми на младите хора, които могат да бъдат решени, определено с тяхното участие в процеса на взимане на решения на местно ниво?

ПЛАМЕН ЧИНГАРОВ:

В рамките на нашия опит ние имаме конкретни въпроси, които са решавани или за които е правен опит да се решават от самите млади хора. Това са въпросите, свързани с вечерния час. При нас приемането на Наредба 1 и свързаните с нея клаузи за вечерния час и опазването на обществения ред бяха извършени след много обстойно предварително проучване мнението на младите хора. Ние получихме декларации писма от различните училища. По тези и други въпроси се оказа, че младите хора могат да бъдат сериозен партньор на общината при решаването им.

ВОДЕЩА:

За да обобщим, Златоград не само одобрява, но и партнира с младите хора, които взимат участие в местното самоуправление. Благодаря ви за този разговор и успех!

Добър ден на госпожа Евгения Ананиева, председател на Общинския съвет в Ботевград. Г-жо Ананиева, какво разказва Вашият опит като председател на Общинския съвет в Ботевград? Как кметовете, общинските съвети, администрациите в страната насърчават едно по-широко участие на младите хора през последните години в местното самоуправление?

ЕВГЕНИЯ АНАНИЕВА, председател на Общински съвет-Ботевград:

Добър ден!Досегашният ми опит показва, че всички ние - Общинският съвет и общинската администрация - решаваме проблемите, стоящи пред общината, по начин, който според нас е най-добрият. Решенията, които предлагат учениците от Младежкия парламент, виждайки проблемите под друг ъгъл, и начинът за решаването им са също други. Начинът за решаването им зависи преди всичко от тях и, когато си взаимодействаме, нещата действително се решават най-правилно и се намира най-точният метод на работа с младежите. По този начин Общинският съвет приема много точно проблемите, които младежите ни поставят. И за мен онова, което сътворихме в рамките на един месец, е много. Младежкият парламент, след предварително направена анкета, постави проблемите. Разгледахме ги обстойно на кръгла маса и излязохме с обща декларация, която предоставихме на Общинския съвет и смятам, че отзвукът е много хубав и положителен.

ВОДЕЩА:

Можете ли да посочите конкретни примери за взаимодействието ви с младите хора и кои са онези проблеми на младежите, които могат да бъдат решени с тяхното участие?

ЕВГЕНИЯ АНАНИЕВА:

Проблемите, които поставихме на кръглата маса, бяха проблемите с вечерния час, за матурите, алкохола, цигарите и наркотиците и диалога, вечния диалог учители ученици ... Намерихме много точен метод на работа между тях и нас, възрастните. Учениците излязоха с конкретни идеи във връзка с вечерния час, продажбата на алкохола, цигарите, работното време на дискотеките, проверките, които ще се направят. Много полезна беше срещата във връзка с празниците на града на 1-ви декември - празникът на Ботевград - с господин Вестхоф, заместник кмет на град Холбек и председател на комисията за борба с наркоманията. На тази среща присъстваха децата от Младежкия парламент, поставиха много от проблемите, които имаме, и той ни показа как при тях са решени Така че смятам, че това, което се реши на тази среща, и това, което ние решихме в Младежкия парламент, ще ги представим пред Общинския съвет и те ще намерят своето място в общинската програма за превенция, информация, профилактика и контрол върху разпространението на наркоманното поведение на територията на общината за периода 200 3 - 2006 година.

ВОДЕЩА:

Благодаря Ви, за този разговор и успехи!

С г-жа Емилия Маринова, изпълнителен директор на Младежкия културно-информационен център в Габрово, ще се опитаме да обобщим казаното до тук в днешния Общински радиофорум. Участието на младите хора като коректив на местната власт От казаното до тук става ясно, че и двете страни в този процес са мотивирани, въпросът е да се намери общ език. И ако съществуват проблеми, то те са поколенчески, вероятно и финансови. Ще Ви помоля да направите коментар на казаното до тук и на това как всъщност става финансирането на младежките дейности?

ЕМИЛИЯ МАРИНОВА:

На първо място искам да кажа, че участниците м предаването - председателите на общинските съвети и младият кмет - казаха много верни неща. Те са убедени, че потенциалът на младите хора и ентусиазмът им трябва да бъде оползотворяван на местно ниво. По този начин младите хора могат да участват в разработването на програми и проекти. След това те са мотивирани да участват и в изпълнението на тези проекти, това ги мотивира много, защото те са част и от конкретните резултати, които се получават, и още веднъж за местните власти, те пък, по този начин, получават подкрепа от местната общност, когато са въвлекли много повече хора в делата на общината. От друга страна, когато местните власти са активната страна и когато имат възможност да се срещат, да разговарят с младите хора, те по този начин по-добре разбират проблемите на младите хора, техните инициативи. По този начин може да се получи и партньорството, за което стана въпрос във включването на г-н Чингаров от Златоград, това е много важно. Младите хора са мотивирани от това, че са равнопоставени партньори на местните власти, които са избрани на избори. От друга страна, много е важно да се каже, че участието на младите хора води до възникването на нова култура на обществените взаимоотношения. Младите хора не са конфликтни. Те са позитивно настроени, не са обременени от политически пристрастия и това е много ползотворно, отразява се много ползотворно при решаването на местните проблеми. И нещо, което споменах и преди това, и е много важно - възниква чувството за отговорност. Когато и младите хора, и гражданите като цяло са отговорни към местните дела и проблеми. Когато пък местните власти и кметът са обърнати към проблемите на младите хора, представяте ли си колко много други хора са въвлечени в този процес. Защото всеки млад човек има и семейство зад себе си. И може да се каже, че по този начин местните власти получават подкрепата, която им е много необходима, за да могат да работят спокойно. Те са ангажирани по този начин с обществено значими проблеми. Работата по тях създава условия и възможности младите хора да се връщат и да остават, защото намират полето за реализация. И това е много важно да се случва в нашите общини.

ВОДЕЩА:

Само от проекти ли се финансират тези дейности?

ЕМИЛИЯ МАРИНОВА:

В България за съжаление през последните две години, след като в Закона за държавния бюджет, в частта за общините беше премахнат редът за финансиране на младежки дейности, в различни общини местните власти намират възможност да финансират младежки дейности, но може би тук е мястото да се каже, че например Младежки дом в някой град се финансира от общината като дейности по икономика. Тоест там, където местните власти искат да реализират и да подкрепят младежки дейности, те намират начин да ги финансират. Но това се случва в някои общини, там, където има добра воля. А там, където няма добра воля, нещата се случват именно с финансиране на проекти, което не е гаранция за реализиране на успешна младежка политика. Работи се на парче и мисля, че трябва да се направи нещо и да се предприемат действия на национално ниво да бъде решен въпросът. Защото в западноевропейските държави и в редица държави от Югоизточна Европа проблемите са решени със закон, установен е начинът, по който се финансират младежките дейности. А по този начин процесите са устойчиви.

ВОДЕЩА:

Да, само добра воля не е достатъчна. Благодаря Ви за това участие. Емилия Маринова, изпълнителен директор на Младежкия културно-информационен център в Габрово.

ЕМИЛИЯ МАРИНОВА:

Аз също Ви благодаря.

ВОДЕЩА:

Тук е мястото да кажа, че екипът на предаването Общински радиофорум и Фондацията за реформа в местното самоуправление пожелават на всички свои слушатели, партньори и съмишленици ВЕСЕЛИ ПРАЗНИЦИ И УСПЕШНА НОВА 2003-та ГОДИНА !

Вие можете да бъдете отново с Общинския радиофорум на 30-ти януари, догодина, по същото време.

Добро настроение, до края на деня, ви желае екипът на Хоризонт до обед днес: Виолета Лалошева - редактор, музикалният избор беше на Даниела Младенова. Всичко добро и от мен - Савелина Савова.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]