Foundation for Local Government Reform
Техническо побратимяване

назад

Казус-Създаване и реализация на програма за запазване и развитие на съществуващия бизнес в Община град Добрич

Казус-Създаване и реализация на програма за запазване и развитие на съществуващия бизнес в Община град Добрич

Казус

І. Кратко обобщение

Община град Добрич се включи във втора фаза на Програма Техническо побратимяване , финансирана от Американската агенция за международно развитие и изпълнявана от Фондацията за реформа в местното самоуправление, София, и Международната асоциация на градските управи, Вашингтон. В резултат на съвместната работа с американските си партньори в областта на икономическото развитие, Община град Добрич видя нужда от разработване на Дългосрочен план за развитието на Добрич. През 2002 г. 1500 граждани от Добрич участваха в разработването на дългосрочен план Добрич 2020. Наши партньори в този процес бяха Филип Дънлъп, директор Икономическо развитие , и Ед Гарднър, зам.-директор Икономическо развитие в Обърн, Алабама, САЩ. Обобщавайки различни идеи, проекти и инициативи, свързани с развитието на Добрич, българските и американски експерти определиха няколко стратегически цели за изпълнение, като първата от тях е: Обединяване на усилията на местния бизнес, непроизводствения сектор и гражданите за развитие на съществуващия бизнес, за осигуряване на заетост и по-добър жизнен стандарт на гражданите в Добрич.

Оценка на съществуващия проблем

Успешното развитие на икономиката представлява необходима и солидна основа за решаване на най-важните градоустройствени и социални задачи на гражданите на Добрич. В сътрудничество с държавните органи и частния сектор общината следва да търси и намира управленски решения и механизми, които да стимулират позитивните икономически промени и съдействат за решаване на проблемите на заетостта. В тази връзка в процеса на изпълнение на поставените стратегически цели пред Добрич стояха две основни предизвикателства:

- Да установи диалог с местния бизнес;

- Да намери най-ефективния начин за подпомагане на бизнеса.

3. Описание на проекта

В отговор на новите за нас предизвикателства започнахме да търсим решението на следния проблем: Как представителите на местния бизнес и местната власт в реалните икономически условия да си подадат ръка, да намерят успешната формула и да заработят заедно? Този и редици други взаимосвързани въпроси си зададохме след направения анализ на съществуващите реалности и тенденциите за развитие на ефективно сътрудничество между общината и местния бизнес.

Какво още ни липсваше?

- Знания, умения и нови практики за работа с бизнеса.

Навременното решение на нашия проблем дойде със стартиране на Проект Местно икономическо развитие и маркетинг на българските общини в рамките на ІV фаза на Програмата за техническо побратимяване, в който Община град Добрич участва от началото на 2003 г.

Ето и някои от по-важните реализирани стъпки и дейности, които общината предприе в отговор на предизвикателството да бъде достоен партньор на местния бизнес. Разбира се, всяка една от тях е плод на знанията, придобити по време професионалното обучение, организирано от ФРМС и МАГУ в рамките на проекта, и предоставената техническа помощ от страна на нашите американски партньори от Обърн, Алабама:

1. Създаване и стартиране на Общински гаранционен фонд за малки и средни предприятия (ОГФ)

Фондът е учреден с решение на Общински съвет - Добрич и представлява обособено имущество на Община град Добрич и парични постъпления, които се формират от 10% от приватизацията на общинското участие в капитала на търговски дружества, обособени части от имуществото на еднолични търговски дружества с общинско участие, както и на обособените части от имуществото на търговски дружества с повече от 50% общинско участие в капитала. Средствата, набрани във фонда, се използват за гарантиране на 50 на сто на част от кредитния риск при кредитиране на малки и средни предприятия от банки в общината. Акумулираните средства по сметката на Общинския гаранционен фонд към момента са около 87 000 лв.

Определени бяха следните основни цели на ОГФ:

1. Гарантиране на част от кредитния риск по кредити, предоставени целево на малки и средни предприятия;

2. Разработване на схеми за гарантиране на кредити за малки и средни предприятия, със съдействието на Агенцията за малки и средни предприятия, които да определят размера и валидността на гаранциите.

3. Сключване на споразумения с търговски банки, които осъществяват специални програми за кредитиране на малки и средни предприятия и предвиждат гаранционни схеми между банките и Фонда;

4. Разглеждане на конкретни проекти на кредитополучателите и даване на становища, по силата на които да се гарантира част от отпуснатия кредит.

  1. Създаване на Гише на предприемача към Центъра за информация и услуги в Община град Добрич

В Центъра за услуги и информация към общината от 2003 г. създадохме Гише на предприемача. Целта е скъсяване на процедурите по стартиране на нов бизнес и разширяване на вече съществуващи предприятия. Предлагат се консултации и обработка на необходимите документи за:

- Регистриране на фирма;

- Разкриване на нов стопански обект (строителство или преустройство);

- Издаване на лицензионни, разрешителни и регистрационни документи за специфични видове стопански дейности.

С тази си инициатива общината доказа, че реално успява да бъде в услуга и помощ на предприемчивите добричлии, желаещи да стартират свой собствен бизнес.

  1. Организиране на изнесени приемни на кмета сред бизнесмени

В подкрепа на принципа Общината - при хората , като израз на откритост към обществеността и съпричастност към проблемите на местния бизнес, на 16.02.2004 г. се даде началото на първата изнесена приемна на кмета Детелина Николова. На срещата присъства и заместник кметът по икономическо развитие Галина Митева. Срещата се проведе в индустриалната зона на града, на територията на бивш голям завод, в чиято база понастоящем се помещават 22 частни фирми с различен характер на производствена дейност и специфични проблеми. Целта на откритата приемна беше осъществяване на директен контакт с ръководителите на фирмите и техните служители, както и обмен на информация и нови идеи. В резултат на нашите лични срещи с бизнеса чухме много предложения за подобряване организацията на общинската администрация при работата си с бизнеса, решиха се някои конкретни проблеми на фирмите и най-вече даде се началото на приятелски и партньорски отношения между общината и предприемачите в Добрич.

4. Създаване на Консултативен съвет по икономическо развитие към кмета на Добрич

През декември 2003 г. ФРМС организира кръгла маса и обучение на тема Консултативни съвети по икономическо развитие към общините за ръководствата на общините, участнички в проекта Местно икономическо развитие и маркетинг на българските общини . Заинтригувани от опита на амерканските общини в областта на създаване на Консултативни съвети за икономическо развитие, ние видяхме конкретната полза и за Добрич. На базата на обучението и с консултантската помощ на експертите по икономическо развитие от Обърн, Алабама, беше създаден и Консултативен съвет по икономическо развитие към кмета на Добрич. Първото събиране на членовете на Консултативния съвет се проведе на 20 януари 2004 г., по време на работната визита на американските ни партньори от Обърн. На него присъстваха кметът на Добрич Детелина Николова и заместник кметът по икономическо развитие Галина Митева. За членове на съвета бяха поканени 9 от най-преуспяващите бизнесмени в Добрич. По време на първата среща на Консултативния съвет Филип Дънлъп, директор Икономическо развитие в Обърн, Алабама, сподели техния опит от работата си с Борда за икономическо развитие на Обърн, създаден в средата на 70-те. Срещата приключи с много силни очаквания за съвместната работа между кмета на Добрич и членовете на Консултативния съвет.

Следващото заседание на Консултативния съвет по икономическо развитие се проведе през март 2004 г. Основна цел на срещата беше обсъждането на бюджета на Община град Добрич за 2004 г. Чуха се много конструктивни предложения. Даде се началото и на конкретни дейности - трима от членовете на КС по икономическо развитие предложиха финансова и материална помощ на общината за успешното провеждане на пролетното почистване на града през април.

Каква е ползата за Добрич от съществуването на КС, консултиращ кмета по икономическите въпроси? Всички с нетърпение очакваме да разберем това, но началото обещава много съвместни инвестиционни проекти и иновационни подходи в решаването на проблемите на икономиката на Добрич.

5. Организиране на обществени обсъждания

През февруари 2004 г. Община град Добрич проведе първо по рода си обществено проучване с цел оптимизиране на действащата транспортна схема. Основната цел беше да се подобри транспортното обслужване на гражданите и фирмите, тъй като по-голямата част от техния персонал ползва обществения градски транспорт.

Бяха анкетирани над 50 фирми на територията на общината. По-голямата част от тях се намират в основния промишлен център на град Добрич - Индустриална зона Север . Получените предложения бяха обобщени в над 20 конкретни препоръки. Община град Добрич предложи за разглеждане на редовната сесия на Общински съвет град Добрич на 27 април 2004 г. конкретни решения на проблеми, поставени от граждани и бизнесмени в следните три направления:

за промени в маршрути на вече съществуващи линии от градската транспортна схема;

за разкриване на нови линии;

разкриване на нови спирки.

От опит вече можем да твърдим, че публичните обсъждания по наболели обществени проблеми са най-удачният начин за решаването им. Днес Добрич може да се похвали с наистина оптимален вариант на транспортната си схема, защото всички искания, които са реално осъществими, са удовлетворени.

6. Издаване на маркетингови профили на основните фирми в Добрич

Част от програмата за запазване и развитие на съществуващия бизнес в Добрич включва и промоция на местните фирми, техните продукти и основна дейност. В началото на годината до почти всички фирми на територията на общината бяха изпратени анкетни карти. Събирането на попълнените анкети се извърши чрез лично посещение на специалисти от общината във фирмите, по факс или електронна поща. Събраната информация беше обобщена в база данни, което позволи разработване на маркетингов профил на всяка една фирма. Най-общо профилите включват данни за предмета на дейност на фирмите, за произвежданите продукти, основни клиенти, кратка история на фирмата, бъдещи планове и контактна информация. Първото представяне на фирмите с разработените нови маркетингови профили се осъществи по време на посещението ни на Търговско-промишления панаир в Хановер, Германия, който се проведе от 19 до 24 април 2004 г. Така всеки инвеститор, проявил интерес към Добрич, беше запознат професионално и максимално бързо с фирмите от машиностроителния бранш в Добрич.

7. Стартиране изданието на бюлетин Партньори

Идеята за издаването на Партньори беше подсказана от самите бизнесмени. При всяка наша съвместна среща се представяше проблемът с липсата на информация относно възможностите за участие на предприемачите в различни финансиращи международни и правителствени програми. Така стигнахме до решението да се сформира екип с по един представител от Търговско-промишлена палата - Добрич, Бизнес център - Добрич и Агенция за регионално икономическо развитие и инвестиции, които регулярно да подават по електронен път информация за предоставяните от тях услуги, както и за организираните от тях бизнес инициативи на територията на Добрич - семинари, обучения, кръгли маси, конференции. Събраната информация се публикува в месечните издания на бюлетин Партньори и се препраща по електронен път на фирмите. Относно тази наша нова инициатива вече получаваме положителни отзиви и предложения от фирми и бизнесмени, което е ясен знак за нас, че сме на прав път и отдаваме нужното значение на необходимостта от информация.

4. Времетраене на изпълнението

Дейностите по създаването на Консултативния съвет към кмета, организирането на обществените обсъждания, анкетирането и издаването на маркетинговите профили на фирмите и разработването на бюлетина Партньори стартираха през декември 2003 г. и приключиха през април 2004 г.

Общинският гаранционен фонд за малки и средни предприятия (ОГФ) започна своята история през 2002 г., когато на сесия на Общински съвет бе прието предложението за създаване на Общински гаранционен фонд за малки и средни предприятия. През февруари 2003 г. отново на сесия на Общинския съвет е приет Правилник за организацията и работата на Фонда. В началото на 2004 г. УС на ОГФ одобри молбата-искане за гарантиране на част от кредитния риск на първата фирма.

Гишето на предприемача към Центъра за информация и услуги в Община град Добрич работи от началото на 2003 г.

5. Преглед на решенията

Научихме много от работа си по проект Местно икономическо развитие и маркетинг на българските общинни , осъществяван от ФРМС и МАГУ. В процеса на работа възникнаха много въпроси, на които ние ще продължим да търсим отговори и конкретни решения. Осъзната е необходимостта от изграждане на административен капацитет за стартиране на нови програми, за насърчаване на нови форми на финансиране на иновационни проекти в подкрепа на бизнеса. Започнаха да се търсят конкретни възможни решения за засилване участието на малкия и средния бизнес в национални програми и програми на ЕС.

6. Принос

Резултатите от участието на Община Добрич в ІV Фаза на Програма Техническо побратимяване и проект Местно икономическо развитие са реални и ще допринесат в бъдеще и за постигането на по-осезаеми положителни промени за икономическото развитие на Добрич.

Ø На 9.04.2004 г. на заседание на УС на Общински гаранционен фонд за малки и средни предприятия беше одобрена молбата-искане за гарантиране на част от кредитния риск (50 на сто) на фирма "Жетом" ООД - град Добрич със средства от Общинския гаранционен фонд. Гаранцията е в размер на 15 000 лева при предоставяне на кредит от "Евробанк" АД - клон Добрич за закупуване на нова техника;

Ø В резултат на публичните обсъждания за оптимизиране на действащата транспортна схема с решения на Общински съвет - Добрич се промениха маршрутите на 5 линии и се разкриха 3 нови. По този начин се отговори на нуждите на редица фирми и техния персонал за по-удобно транспортно обслужване.

Ø Анкетирани са 50 фирми от Добрич.

Ø Създадена е база данни с информация за фирмите.

Ø Издадени са маркетингови профили на 30 фирми от Добрич.

Ø Представени са 8 фирми от машиностроителния бранш в Добрич на Търговско-промишленото изложение в Хановер, Германия.

Ø Издава се месечен бюлетин Партньори , в услуга на местния бизнес.

7. Заключение

Със съдействието и професионалния подход на ФРМС и МАГУ, както и с техническата помощ на нашите американски приятели от Обърн, Алабама, ние разбрахме, че, за да успеем да реализираме икономическата стратегия на град Добрич и да отговорим на конкретните потребности на гражданите, трябва да обединим усилията и действията на всички институции, на местния бизнес, на общността, да работим в една посока.

Това е и визията, зад която застанахме - местен бизнес и местна власт заедно за просперитета на Добрич.

За нас това е само началото, но се радваме, че с помощта на Програма Техническо побратимяване намерихме успешната формула за икономическото възраждане на Добрич.

ФРМС изказва своите благодарности към ААМР, чиято финансова подкрепа е решаваща за реализацията на проект База данни "Техническо побратимяване"
Източник: Фондация за реформа в местното самоуправление, София, България

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]