Foundation for Local Government Reform
Техническо побратимяване

назад

Казус-Създаване на маркетингова уеб-страница на 14-те български общини, участващи в проект Местно икономическо разривите и маркетинг на българските общини

Казус-Създаване на маркетингова уеб-страница на 14-те български общини, участващи в проект Местно икономическо разривите и маркетинг на българските общини

www.invest.bg

І. Кратко обобщение

В процеса на осъществяване на контакти с потенциални инвеститори се оказа, че много по-ефективно би било ако информацията за населените места е обобщена, класифицирана и поместена в интернет . Предвид размерите на българския пазар и световните тенденции при търсене на подходящо място за бизнес българо-американският екип по проект Местно икономическо развитие и маркетинг на български общини реши, че ще бъде много ефективно, ако се обединят 14-те общини участнички в проекта в обща маркетингова страница. Това ще улесни потенциалния инвеститор и ще подпомогне обективния му избор чрез представянето на актуална и динамична информация на едно място .

Целта бе да се създаде страница, чието име да бъде пряко насочващо към целта й - investbg, bgbusiness opportunities, local investment Изборът ни се спря върхе върху www.invest.bg - име достатъчно кратко, логично и запомнящо се при промоция на такъв род страници .

Целевата група бе инвеститори във всички области на производството и услугите, които търсят начин да започнат бизнес на зелено или съвместно с български фирми на територията на всяка една от общините по проекта, както и фирми, които вече са се установили и желаят да задържат или разширят бизнеса си в България.

Изградихме двуезична страница - на български и английски език, с възможност за увеличаване на езиковите опции, за да се осигури безпроблемно възприемане на информацията от сайта от различните потребители.

Идеята на страницата е не да се описват в детайли възможностите на всяка една община, а да се предизвика интерес, който да доведе до последващ личен контакт със специалиста по икономическо развитие, посочен като лице за връзка или с представител на Българското партньорство за местно икономическо развитие.

Безспорно една от най-важните цели бе да се представи комплексно бизнес-климата в България, като се наблегне върху възможностите за развитие на производство и търговия, в посочените като приоритетни области от икономиката.

ІІ. Проектът

Фондацията за реформа в местното самоуправление от 1995 година работи с и в полза на българските общини. Крайна цел на всички усилия на фондацията винаги е било демократично и ефективно местно самоуправление, допринасящо за подобряване условията на живот и жизнения стандарт на хората по места. Разбирайки важността на привличането на бизнес, задържането и разширяването на съществуващия, откриването на нови работни места и необходимостта от намиране на алтернативни финансови инструменти за общините, фондацията се стреми да подпомага общините и в усилията им в областта на местното икономическо развитие.

Предвид условията в България, недостатъчния опит при промоцирането на населените места и преговарянето с инвеститори, досегашната централизирана политика за икономическо развитие, необходимостта от предприемане на агресивни стъпки за оптимално използване ресурсите на общините и привличане на национален и чуждестранен бизнес, фондацията инициира проект Местно икономическо развитие и маркетинг на българските общини $ , в който бяха включени 14 общини (Силистра, Монтана, Пазарджик, Габрово, Сливен, Благоевград, Трявна, Разград, Панагюрище, Стара Загора, Карлово, Добрич, Хасково и Плевен). В горепосочените общински администрации са създадени длъжности Специалист по местно икономическо развитие . Хората с тази позиция се обучаваха и ще бъдат обучавани в спецификата на икономически модели за развитие.

Много от общините са създавали свои общински профили в предишни фази на програмата (на хартиен носител), които представят пред различни бизнес общности. Всяка една от 14-те е направила самооценка, чрез която са описани: сегашното състояние на бизнес климата, работната сила, образованието, географските и природните ресурси, качеството на живот, инфраструктурата, възможностите за инвестиране, свободните сгради и терени. Всяка от тези общини е осъзнала, че е важен не само задълбоченият анализ на населеното място, но и намирането на правилния начин за представяне на информацията и подходящия реципиент.

Ето защо една от най-важните инициативи в рамките на проекта се оказа изграждането на обща маркетингова уеб-страница.

Дискусиите по името, дизайна, съдържанието и технологичното изпълнение на сайта бяха провеждани в продължение на няколко месеца с всички общини участнички, с американските партньори и със специалисти в областта на интернет технологиите.

Страницата е изградена така, че първата - обща страница за България - се поддържа от екипа на ФРМС, а под-страниците на общините са отговорност на всеки един от специалистите по местно икономическо развитие.

Н а Home page е изградено хоризонтално меню, което излиза и на общинските под-страници. В него се включва информация за екипа по проекта за страницата; бизнес справочник с информация за основни пътни коридори, свързващи България с останалия свят, летища и пристанища, комуникационни характеристики, работно време на бизнес и финансови организации, петзвездни хотели в столицата, официални празници, банки и банкови институции, търговски представителства на страната ни и характеристика на националните пазари; има предвиден форум, в който да могат да се дискутират актуални проблеми, свързани с бизнеса в България, и галерия, в която се визуализират важни събития и обекти.

Във вертикален план са поставени няколко основни бутона. Първият от тях дава достъп до под-страниците на общините. Друг важен бутон е този, наречен България . От него може да се достигне до данни за икономическия растеж на страната, чуждестранните инвестиции, банковата система, пазара на работна сила, стимули за потенциални инвеститори в национален мащаб, данъчно облагане, законодателство , засягащо инвестирането в България , инфраструктура . Специално място във вертикалното меню е отделено и на Българското партньорство за местно икономическо развитие (БПМИР), както и на връзките с потенциално партньорски за бизнеса и общините организации. В страницата има възможност за търсене на конкретна информация по ключова дума, като особено внимание е отделено на търсенето на свободни сгради и терени по зададени критерии.

При отварянето на основната страница на преден план стоят предимствата на България и приоритетните сектори. И ма карта , от която се вижда разположението на страната в Европа , съществува възможност за преглед на по-детайлни карти. Под картата стои синтезирана информация - най-характерното за нас.

На сайта е предвидена анкета, която може да се актуализира според събитията на деня, а специална секция е отделена на последните икономически новини.

Под-страниците на общините съдържат информация за:

Местоположението, близостта на общината до пазари, климата и населението й;

Формата на управление и услугите, които предлага местната администрация;

Местните данъци и такси;

Характеристика на работната сила - образование, квалификация, възраст и заетост;

Образователна система - налични училища, университети, колежи, предлагани чуждоезикови курсове;

Комунални услуги - газификация, електрификация, управление и депониране на отпадъците;

Комуникации - информационни услуги, доставчици на телефония и интернет, пощенски услуги;

Транспортна система - пътна мрежа, железопътен транспорт, достъп до магистрали, летища и пристанища;

Здравеопазване - спешна помощ, болници, медицински центрове, зъболекари;

Култура - културни събития в общината и места за забавления;

Основни фирми - информация за чуждестранни и местни компании и местни финансови институции;

Връзки с партьорски организации;

Свободни сгради - техническа и ценова характеристика;

Свободни терени.

В хоризонталното меню, освен познатите от основната страница бутони е включен и местен бизнес . Чрез него местни фирми могат да се регистрират на страницата на съответната община и да поместват своя профил и бъдещи планове.

На всяка общинска страница могат да бъдат качени актуални местни икономически новини и текущи, важни за бизнеса проекти.

Отново на преден план за изложени предимствата на всяка една от общините и информация за контакт със специалиста по икономическо развитие. Всеки един от специалистите може да подготвя и помества в сайта анкета по актуален проблем и да проследява и анализира събраната информация, което несъмнено е добър начин за събиране на предложения, мнения и препоръки от бизнеса и гражданите.

Преимущество на сайта е и технологичната възможност за реклама на български и чуждестранни компании с възможност за избор на колко и кои от страниците да се визуализира тя.

Всички специалисти имат сходни електронни адреси, съдържащи позицията на специалиста, града и като разширение името на маркетинговата страница. БПМИР поддържа входящата и изходяща поща, отнасяща се до партньорството като цяло.

Промоцията на маркетинговия сайт беше направена по време на Хановеския панир на 22 април 2004 година пред около 60 гости.

ІІІ. Времетраене

Подготовката за сайта започна през есента на 2003 година, като премина през редица дискусии, провеждане на търг и избор на подходяща компания изпълнител. Немалко време отне попълването на информацията, за да се стигне до неговото пускане в интернет пространството през април 2004 година.

В управлението на сайта е предвидена опция за изключване на община, която не попълва своевременно информацията, но и друга по-важна - за включване на нови общини към инициативата, след предварително обучение и изследване на ресурсите им.

ІV. Резултатите

След пускането на английския вариант бяха получени инвестиционни запитвания от фирми от Гърция, Турция, Италия и САЩ. Всяко едно от тях се разглежда от партньорите и в рамките на посоченото от потенциалния инвеститор време се отговаря.

Същевременно страницата се оказа трибуна за местни фирми, търсещи бизнес партньори от страната и чужбина; за общинските специалисти , ангажирани с икономическото развитие, които в процеса на събиране на информацията и подготовка на материалите повишаваха уменията си да промоцират възможностите за бизнес в общината и да привличат нови инвеститори, и за общината и нейните жители. Проектът има за задача да стимулира икономическата активност в районите на общините, което в дългосрочен план може да спомогне за създаване на нови работни места, по-висок жизнен стандарт и повече приходи в общинските бюджети.

V. Заключение

Основна цел на проекта бе разработване на страница, обхващаща цялостно проблемите и възможностите за инвестиране първоначално в 14, а в последствие - в повече български общини. Целеви потребители на информацията в сайта са български и чуждестранни фирми, търсещи добро място за създаване и развитие на бизнеса си. Несъмнено резултатите след промоцията на маркетинговата страница доказаха необходимостта от съществуването й. Отговорност само на партньорите по проекта е да запазим и увеличим интереса към www.invest.bg , за да осигурим канал за достоверна и актуална информация за онези, от чиято предприемчивост зависи социално-икономическото развитие на населените места в България.

ФРМС изказва своите благодарности към ААМР, чиято финансова подкрепа е решаваща за реализацията на проект База данни "Техническо побратимяване"
Източник: Фондация за реформа в местното самоуправление, София, България

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]