УСКОРЯВАНЕ НА МЕСТНОТО ИКОНОМИЧЕСКО РАЗВИТИЕ
ОПИТЪТ НА ГРАД ПОЗНАН (ПОЛША)
Томас Кайзер, Зам. кмет, гр. Познан, Полша
(обобщение на изложение)
Със своите 600 хиляди жители Познан е голям полски търговски и финансов център. В момента безработицата в града възлиза на 1,8% (по-малко от една пета от средната за страната). Градът е на второ място след столицата Варшава по показателя брой на фирми с чуждестранен капитал.
Силни страни на Познан:
- диверсифицирана икономическа база;
- добро местоположение;
- наличие на университет;
- трудолюбиво население;
- привлекателна околност.
Елементи на икономическа привлекателност и компетентност на местната управа:
а) инфраструктура;
б) наличие на обекти;
в) добра транспортна мрежа;
г) близост до пазарите;
д) условия за труд;
е) образование;
ж) жизнен стандарт;
з) данъчна структура;
и) подход на местната власт.
Цели на икономическото развитие - насочени към:
- задържане и разширяване на съществуващите фирми;
- привличане на нови фирми;
- развитие на сектора на услугите;
- развитие на малкия и средния бизнес;
- трансфер на съвременни технологии.
Важност на свързаните с местоположението инвестиционни фактори според чуждестранните фирми (проучване, проведено от градската администрация на Познан):
1) местният пазар;
2) полският пазар;
3) географското положение;
4) субективни фактори.
Полската асоциация за местно икономическо развитие и нейната роля за улесняване обмена на опит и придобиването на професионални умения.