Фондация за реформа в местното самоуправление
Техническо побратимяване

назад

Въвеждане на пилотна програма за компостиране от общините Елхово, Болярово и Тунджа - Казус

Въвеждане на пилотна програма за компостиране от общините Елхово, Болярово и Тунджа

Казус

I. Кратко обобщение

Настоящият проект беше разработен и осъществен в резултат на партньорството между групата от български общини Елхово, Болярово и Тунджа и американски експерти от общините Олбани, Ню Йорк и Джонстаун.

Основните цели на проекта бяха свързани с въвеждане на програма за компостиране и създаване на пилотни площадки за компостиране на различни места в трите български общини. В резултат от изпълнението на проекта бяха създадени 7 площадки за компост: в три отделни села на Община Тунджа, в гр. Елхово и с. Гранитово, 2 в гр. Болярово, където твърдият отпадък се разделя на органичен и неорганичен.

Втората цел на проекта беше насочена към усвояване на методологията за анализ на ползите спрямо разходите, която може да се използва за определяне мястото на ново сметище или претоварна станция , както и за оценка на други общински проекти.

II. Оценка на съществуващия проблем

Решаването на сходни за трите общини проблеми са свързани с прилагането на новото българско законодателство, в което изискванията за изграждане и привеждане на съществуващите депа за битови отпадъци съгласно новите изисквания са завишени (Законът за ограничаване на вредното въздействие на отпадъците върху околната среда бе сменен от Закона за управление на отпадъците и съпътстващите го нормативни документи; Закон за възстановяване и ползване на земеделските земи). Ликвидирането на промишленото животновъдство доведе до акумулиране на големи количества оборска тор в личните стопанства. Това постави досега съществуващите малки локални селски депа (изградени преди години законно) в положението на незаконни и в невъзможност да се преведат във вид, съответстващ на новите изисквания. Предвид това се наложи общинските администрации да разработят политики за решаване на тези проблеми. За общините Елхово, Болярово и Тунджа това стана възможно чрез реализацията на настоящия проект. Разработването на проекта се инициира от общините Елхово и Болярово, а община Тунджа се включи поради голямата територия на общината и отдалечеността на част от населените й места от депото на гр. Ямбол, което несъмнено увеличава средствата за сметосъбиране и сметоизвозване, които ще трябва да се заплащат от жителите на отдалечените села от Община Тунджа след въвеждане на организирано сметосъбиране за всички населени места всички села от общината. Решение на проблема на този етап е инициативата на общинските администрации на общините Елхово, Болярово и Тунджа за съвместно изграждане и експлоатация на регионално ДТБО .

В разработването на проекта се включиха кметовете и зам.-кметовете, секретарите, кметове на населени места и еколозите от трите общини.

III. Описание на проекта

Настоящият проект, който се осъществява на териториите на общините Тунджа, Елхово и Болярово, е част от Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини - ІV фаза. Той се реализира благодарение на Международната асоциация на градските управи (МАГУ), САЩ, и Фондацията за реформа в местното самоуправление с финансовата подкрепа на ААМР Американската агенция за международно развитие.

Участници от американска страна в качеството си на експерти са г-н Уилард Брус, директор Благоустройство, инженерни дейности и паркове , Община Олбъни, щат Ню Йорк, и г-жа Сара Филипс, градски управител на Джонстаун, Охайо, САЩ. Работата по проекта стартира през февруари 2003 година с подписването на Работен план, в който бяха набелязани конкретните дейности, срокове и отговорности за изпълнението им в две основни области на сътрудничество с американските експерти:

- управление на твърди битови отпадъци, и

- методология за оценка на ползите спрямо разходите.

Първият етап от проекта Управление на твърди битови отпадъци стартира март 2003 г. с анализ на текущото състояние на сметищата в населените места в общините Тунджа, Елхово и Болярово. Анализът показа, че голяма част от депонирания отпадък в населените места е с органичен характер (около 80%) поради което работната група се обедини около идеята за създаване компостни площадки на терена на съществуващите сметища. Това решение по естествен начин се съчетаваше с навика на населението само да изнася отпадъка от домакинствата и личното стопанство на досега съществуващите сметища. Голямото количество органика, която се депонира на съществуващите депа, подсказа отговора за решаване на проблема. Самото компостиране представлява ускорен процес на естествено разлагане на органични материали в контролирана среда (дозиране на съотношението C/N между 25/1 до 30/1 като основна хранителна среда за микроорганизмите, поддържане на необходимата влажност - 50-60% - и аерация на компоста: подаване на кислород необходим за метаболизма на аеробните микроорганизми, участващи в компостирането чрез машинно разбъркване).

Определихме пилотни села за реализиране на дейностите по разделно събиране на битови отпадъци от торов отпадък. Със средства по Програмата закупихме контейнери за ТБО и ги разположихме на всяка от площадките. Впоследствие оформихме откоси за компостиране на съответните площадки. Общините осигуриха необходимата техника за неколкократно обръщане на откосите за ускоряване процеса на компостиране.

В края на април 2003 г. разработихме със съдействието на г-жа Сара Филипс и разпространихме сред населението разяснителна брошура Какво, как и защо да компостираме .

През септември 2003 г. американските експерти проведоха обучение по прилагане на методологията за оценка на проекти. Бяха представени и дискутирани положителни работни практики при компостиране на животински трупове и отпадъци от кланици.

През февруари 2004 год. се проведе обучение на експерти от трите общини, след което те приложиха на практика за методологията за анализ на ползите спрямо разходите. Те направиха анализи на икономическия ефект от въвеждане на организирано сметосъбиране и сметоизвозване в трите общини при сравняване на четири възможни варианта, както и анализ на ползите спрямо разходите при изграждането на регионално депо в с. Добрич, Община Елхово.

IV. Времетраене на изпълнението

Основни компоненти:

  • Избор на пилотни села за реализиране на проекта март 2003 г.;
  • Осигуряване на контейнери за ТБО за всяка площадка април 2003 г.;
  • Разработване на разяснителна листовка и разпространение сред населението април - май 2003 г.;
  • Осигуряване на неколкократно обръщане на откосите за компостиране октомври 2003 г. до настоящия момент;
  • Обучение по прилагане на методология за оценка разход полза септември 2003 г.;
  • Събиране и изготвяне на база данни за разходи при изграждане и експлоатация на регионално депо с. Добрич, както и вариант за претоварна станция септември 2003 г. - февруари 2004 г.;
  • Работна среща между експерти от трите общини и г-н У. Брус и извършване на анализ полза - разход от въвеждане на организирано сметосъбиране и сметоизвозване и изграждане на претоварни станции за трите общини - февруари 2004 г.

V. Преглед на решенията

Крайни резултати от реализирането на проекта:

Избрани са три пилотни селища;

Оформени са седем компостни площадки;

На всяка от площадките има поставени контейнери за отделяне на органичния от твърдите битови отпадъци;

Проведени са срещи с населението за разясняване на ползите от прилагането на проекта;

Готовият компост се реализира в личните стопанства, от тютюнопроизводители в Община Болярово и рибопроизводители в Община Тунджа;

Предстои предоставяне на компост при залесителни мероприятия в горското стопанство за създаване на нови горски масиви;

Общината разполага с готов компост, който може да бъде използван освен в селското стопанство и при рекултивация на съществуващите сметища.

VI. Принос

Реализирането на проекта повиши професионалния капацитет на специалистите в администрацията. Обучението по методологията за анализ на ползите спрямо разходите позволи използването й за вземане на по-добри управленски решения при изготвяне на инвестиционни проекти.

  • Функционират 7 площадки за компост на територията на трите общини.
  • Реално се осъществява разделяне на органичния от ТБО на площадките за компост.
  • Намаля обемът на смесения отпадък, както и на твърдия битов отпадък за депониране на сметище.
  • На всяка площадка общините вече разполагат с готов компост, който се използва от жителите и селскостопанските производители в населените места.

VII. Заключение

Въвеждането на пилотната програма за компостиране в трите общини доказа, че със сравнително малко средства е възможно разделянето на преобладаващия по количество органичен отпадък, а оттам - и рязкото намаляване на количеството на твърдите битови отпадъци, които се депонират на сметищата. Това е едно работещо решение за включване на селата и малките населени места в системата за организирано сметосъбиране и може да бъде разпространено по-широко, както в трите общини Елхово, Болярово и Тунджа, така и в други български общини.

ФРМС изказва своите благодарности към ААМР, чиято финансова подкрепа е решаваща за реализацията на проект База данни "Техническо побратимяване"
Източник: Фондация за реформа в местното самоуправление, София, България

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]