Диалог и доверие: взаимодействие между граждански организации и местната власт срещу корупцията
ролята на местните власти
Гинка Капитанова, Изпълнителен директор на ФРМС
В последните години на преход към демократично общество често се обсъжда значението на гражданското участие в местното самоуправление и по какъв начин да бъде стимулирано то. Неправителствените организации и местните власти могат да бъдат успешни партньори в процеса на местно (общинско) развитие, ако успеят да преодолеят взаимната си подозрителност и недооценяване на значимостта и ефекта от дейностите, които те извършват в хода на разрешаване на проблемите. Взаимното уважение, доверие и респект, както и убеждението, че, работейки заедно, са по-ефективни, са предпоставка за бъдещи успехи дори в сфери като борба с корупцията на местно ниво.
В редица общини и области вече са изградени съвети за борба срещу корупцията, които обединяват усилията на различни институции, имащи отношение към проблема. В повечето случаи членове на тези съвети са и представители на неправителствени организации, а местните медии отразяват дейността на съвета. Други форми на граждански контрол са открити телефонни линии, приемни, кутии за сигнали и други. В някои общини се експериментира въвеждането на институцията омбудсман или обществен посредник.
Много по-голям ефект обаче имат мерките и дейностите, насочени към превенция на корупцията или намаляване на възможностите за корупция. Вече има доста положителни примери, инициирани от страна на местните власти или неправителствените организации.
1. Повечето местни власти разбират необходимостта от добра информираност на обществото и полагат усилия да направят своето управление максимално прозрачно за гражданите, като използват различни начини за тяхното информиране:
- открити заседания на ОС;
- предварително огласяване на дневния ред;
- дискусионни студия, в които гражданите директно могат да задават въпроси към представители на ОС или кмета и неговия екип. (Сдружение Медии с човешко лице - Пловдив, БСЧИГП - Велико Търново);
- ангажиране на външни независими експерти и представители на НПО в постоянните комисии на ОС;
- демократичност на правилниците за работа на ОС - регламентиране на време за изслушване на граждани;
- своевременно публикуване на решенията на ОС;
- общински вестници, бюлетини, листовки, съобщения;
- оперативки на кметския екип при открити врата, достъпни за журналисти;
- назначаване на специалист връзки с обществеността ;
- личен контакт на кмета с медиите - пресконференции, изявления, срещи с обществеността.
Добрата информираност на гражданите води до преодоляване на апатията и те от пасивни, вечно недоволни наблюдатели се превръщат в активни участници в процесите на местно ниво. В зависимост от нагласите и взаимното желание на двете страни взаимодействието между местни власти - граждани преминава през различни етапи - информиране, убеждаване, сверяване, консултиране и обединяване или по общо казано от информация за гражданите, през информация от гражданите до партньорство.
2. Ефективността на действията за преодоляване и превенция на корупцията до голяма степен зависи от политическата воля на местните власти да се ангажират с това. В последните две години се утвърждава нов начин на предоставяне на услуги чрез така наречените центрове за информация и обслужване на гражданите (ЦИУГ) като част от общинската администрация. В най-завършен вид те функционират в Стара Загора, Габрово и Благоевград.
В ЦИУГ гражданите получават: пълна информация за всички по-важни инициативи и видовете услуги на общината на едно място; бърз и лесен достъп до съответната служба; пълна информация за регламента и срока за извършване на съответната услуга; помощ при попълване на необходимите бланки и документи; контакт само с един служител за един вид услуга, при това не с реално извършващия услугата, което редуцира условията за корупция.
Важен момент в работата на тези центрове е проучването на мнението на гражданите за качеството на предлаганите услуги чрез постоянни анкети. Благодарение на ЦИУГ ръководните екипи на общините получават непрекъснато пряка информация за изпълнението на всички заявени услуги; обратна връзка с гражданите за техните мнения, оценка и препоръки за дейността на общината; усъвършенстван контрол върху дейността на служителите и по-големи възможности за разкриване и противодействие на евентуална корупция в администрацията.
3. Важно е стимулирането на нов стил на поведение на общинските служители спрямо гражданите - като към клиенти. Приемането на етичен кодекс от Общинските съвети за лицата на изборна длъжност и на общинските служители е крачка напред в тази насока. Кодексът регламентира и система за стимулиране на вежливо и коректно поведение. Необходима е точна и ясна регламентация на правомощията и задълженията на всеки един общински служител.
4. От особено значение е прозрачността, регламентацията и редуцирането на лицензионните и разрешителни режими на общината, за да се намали до минимум субективния фактор при вземането на решение.
5. Необходима е откритост, публичност и регламентация на приватизационните сделки и възлагането на общински поръчки и равен достъп до информацията за тях на всички заинтересовани лица. Добра практика би била публикуването на тази информация в Интернет-страниците на съответните общини (Община Варна). Община Габрово прилага нови процедури за отстъпване право на строеж върху общински имоти, която се базира на принципа на публично-частното партньорство и публично обсъждане с всички заинтересовани страни. Положителен ефект има публикуването на информационни пакети с приватизационните програми на общините, както и формирането на обществени съвети за мониторинг и контрол върху управлението на общинския жилищен фонд и приватизационните сделки.
6. Разходването на бюджетните средства винаги е предизвиквало подозрения за корупция. Затова осигуряването на публичност на процеса на формиране и разходване на бюджета е от особено значение. Вече се прилага публикуване на проектобюджета на общината и публично обсъждане на финансовите приоритети, преди приемането на бюджета от Общинския съвет и периодично информиране на обществеността за текущото състояние на бюджета.
7. Наличието на средносрочен и дългосрочен план за развитие на общината, разработен с широко гражданско участие е предпоставка за последователна политика и намалява възможностите за своеволия и необосновано пренасочване на средства.
8. Необходимо е непрекъснато огласяване на всяка успешна стъпка от страна на местни власти или НПО, насочена към превенция на корупцията на местно ниво, от страна на медиите, както и обективното оповестяване на всички факти, които създават условия за корупция или пораждат подозрения за корупция.
Гражданските организации са коректив на управляващите. Техните действия трябва да бъдат насочени към търсенето на механизми за ефективно гражданско участие, мониторинг и контрол върху решенията и действията на местно ниво, а не към омаловажаване и критика на всичко, направено от местните власти.
В заключение бих искала да обобщя, че за ефективно партньорство между граждански организации и местни власти са необходими следните основни неща:
- местните власти трябва де се чувстват призвани да предлагат услуги на гражданите, а не да ги управляват;
- местните власти трябва да имат политическата воля и желание за промяна, за максимална прозрачност и публичност, за подобряване качеството на обслужване;
- местните власти трябва да искат да работят с гражданските организации и да виждат в тяхно лице партньори , а не критикари ;
- НПО трябва са бъдат активна страна в процеса на взаимодействие с местните власти и да изразяват интересите на различни обществени групи;
- неправителствените организации трябва да демонстрират познания и професионализъм, да вземат в предвид обективните трудности, пред които са изправени местните власти, и да имат желанието съвместно с тях да ги преодоляват.
- Единствено доверието и взаимодействието между гражданите и местната власт може да доведе до атмосфера на непримиримост към корупцията и до утвърждаването на нов обществен морал и стил на поведение.