Foundation for Local Government Reform
Ежедневните грижи на кмета в Централна Европа

Ежедневните грижи на кмета в Централна Европа

Александер Слафковски е кмет на средноголям град в Словакия и вицепрезидент на Камарата на регионите в Конгреса на местните и регионални власти в Европа. Той споделя проблемите, с които се среща ежедневно при управлението на общината

Задачите на словашките градове

Сферите на компетентност на словашките общини са доста ограничени. По принцип те включват сметосъбирането и грижите за местните и регионални сметища, поддръжката на пътищата и зелените площи. Градовете са основни доставчици на топлина. Макар те да не отговарят за поддръжката на ВиК и газопроводите, общините са големи инвеститори в тази сфера. Изцяло върху тях лежи отговорността за подготовката на градоустройствени планове, както и планове за земеползване. Те са призвани да подпомагат жителите си със сериозни проблеми, но не на постоянна, а на временна основа. Образователните, социални и медицински грижи, както и домовете за възрастни хора са структури на държавната администрация. Но тъй като не винаги разполагат с достатъчно средства, те се обръщат към местните общности за осигуряване на липсващите финанси.

За да бъде получена финансова подкрепа от страна на правителството, човек трябва да е отдаден на работата си и да знае как да привлече вниманието към неговия град. Тъй като кметът се избира пряко въз основа на общото избирателно право (само в един тур), мнозинството от Общинския съвет може да принадлежи на опозицията. За щастие, аз не съм преживявал подобна ситуация!

Местната икономическа база

В Липтовски Микулаш основните работодатели са в текстилната и кожарската промишленост, армията, дървообработващата промишленост (мебелната), машиностроенето, строителството, някои държавни услуги (образование, болници), хранително-вкусовата промишленост и туризма в района на Татрите (най-голямата ски база в Карпатските планини е на 15 км).

В радиус от 15 км има 10 000 легла в хотели. Наблизо са и два национални парка. Недалеч е язовир с изкуствено езеро с размери 46 кв. км. Близо до града има два извора гореща минерална вода, от които в момента се експлоатира само единият.

Местни финансови източници

Средноголемият словашки град като Липтовски Микулаш (33 000 жители) има годишен бюджет от грубо 3,5 млн. евро, което отговаря на 13 000 средни словашки заплати. 30 - 35 на сто от бюджета на града представляват данъците, събирани от държавата и преразпределяни пропорционално сред общините съобразно броя на жителите им и съобразени (това се отнася само до 1/10 част от споменатите данъци) с мащаба на индустриалната активност в общината.

За да могат да посрещнат финансовите си нужди, градовете са принудени да продават недвижимите си имоти, чийто брой все повече намалява.

Местните данъци представляват 35 - 40 % от данъчните приходи на общината. В големите градове, където все още имат недвижими имоти, частта на местните данъци варира между 10 и 20 % от приходите.

От общините много граждани изискват подобряване на инфраструктурата, която често е на недостатъчно високо ниво, особено в крайните квартали на градовете и в малките градове и села (пътища, канали, водопроводи, газопроводи, електрическата мрежа, тротоари и осветление). Общински са повечето басейни, ледени пързалки, стадиони и културните центрове. Както възрастните, така и младите хора се обръщат към общината за подкрепа за клубовете им. Отговорност на държавата е местния транспорт, но 85 % от автобусите са твърде стари.

Как се оправяме

При всички тези изисквания, за местните власти е трудно добре да вършат работата си. Тъй като кметът на практика е единственият човек, който подписва договори, той получава много настоявания от избирателите. Като резултат, когато подготвям бюджета на общината, вече обмислям какво още можем да продадем, общата сума държавни субсидии, както и приходите от наеми на общински имоти и приходите от общинското предприятие за топлофикация.

Принудени сме да използваме и по-гъвкави методи, които имат формата на компенсации между общината и частните предприемачи. Стремим се към осигуряване на свършването на някаква работа, без да има заплащане в брой, защото парите в брой винаги не достигат, а заемите са твърде скъпи (18-20 % лихви). Извършваме и бартерни сделки. Ето и един пример: строителна фирма или селскостопанска кооперация трябва да плати голяма сума за местни данъци или за данък сгради. Вместо да ги караме да плащат, ние ги молим да построят път или да поправят покрива на детската градина. Ако го сторят, те не плащат местните си данъци (понякога 2 или 3 години), а ние сме подобрили инфраструктурата си!


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]