Foundation for Local Government Reform
Защо е необходимо създаването на Общински информационен център?
Защо е необходимо създаването на Общински информационен център?

Любомир Димов,
Началник отдел "Информационни системи",
Община Варна

През годините е факт все по-голямо разкриване на възможността граждани на общината да вземат участие директно в работата на Общинския съвет. Представителите на местната администрация застъпват разбирането за все по-голяма прозрачност в управлението, вслушване в препоръките на гражданите за по-добро обслужване, проучване и ежеседмично получаване на информация от тях. От друга страна, стремежът на общинските управи е да се получи по-добро и по-пълно обслужване на гражданите, обърнали се към службите на общината (и районите).
Добре е общината да предприеме стъпки за обединяване на информацията, която съществува в района, в рамките на бившия окръг с цел да подобри информационното обслужване на гражданите, както и да сподели информацията между различните заинтересовани ведомства. Почти всички ведомства биха откликнали положително на предложението, включително и такива като Данъчно управление, митнически служби и други. (Добре е да се помисли за създаване на информационни центрове за услуги на социално слаби граждани и отдалечени каси за комплексно плащане на сметките на различни общински и държавни комунални фирми.)
Няколко са причините, които подтикват към създаване на информационен център. Основните от тях са Законът за местната администрация и местното самоуправление и Законът за териториалното деление на столицата и другите големи градове. Тези закони задават правилата, по които се делят големите общини и какви са правата и задълженията на всяка една от изграждащите ги териториални единици. Фактът, че общината и районите следва да водят и поддържат регистрите на населението, води до по-големи задължения на районите и нуждата от това те, както и общината, да притежават информацията от регистрационните картони на гражданите, както и ЛБ "Население".
От друга страна, промените в законите през годините 1973-1979, 1984-1987 и от 1996 години водят до разпиляване на регистрите по райони и затрудняване на гражданите с получаване на исканите документи. Така се получава, че ако един гражданин не е напускал от раждането си града, но се е родил в район "Младост", оженил в район "Одесос", и адресно регистриран в район "Приморски", например, трябва да получи документите си за раждане от "Младост", акта си за брак - от Общината, а останалите документи - от "Приморски". Този пример става още по-интересен и по-сложен за гражданите заради граничните дати в годините на промените. Като се знае, че условията за съхраняване на регистрите е 100 години на мястото на тяхното разкриване, става ясно колко важни са взетите решения за един голям кръг от хора, засегнати от промените в законите в годините.
Създаването на Информационен център е важно за гражданите, които желаят да получат информация за списъка на услугите от общинската администрация и начините за тяхното получаване. Така те ще са наясно с процедурите за исканата справка или документ, необходимите документи, които трябва да бъдат представени, сроковете за изпълнение, таксите, които следва да бъдат платени и на кои служби в държавната и местна администрации те трябва да се заплатят, датата на получаване на искания документ или справка, както и решенията и тарифите на общинския съвет, заповедите на кмета и извадки от нормативни актове на държавата, касаещи общините.
Очевидна е необходимостта от изграждане на такъв център и за общинската администрация, отворена към получаване на мнения за силните и слаби страни на управлението. Гражданите ще могат директно да дават своите препоръки, оплаквания, жалби. Това може да се разглежда като средство за пряка демокрация и с възможността гражданите да дават своите мнения преди сесиите на общинския съвет за вземане на решения по тях.
Възможността да се получи комплексна услуга, вместо да се посещават няколко служби и служители на общината и районите, е решаващото условие за нуждата от създаване на Информационен център. Така би се спестило време (и нерви) на гражданина, той се освобождава от необходимостта да вниква в сложната плетеница на службите и връзките между тях, отделя приемащия услугата от тези, които я изпълняват в действителност, и по този начин се намалява възможността за корупция. Става известна процедурата за получаване на услугата и предварително са описани ясно и точно сроковете и таксите, които се дължат.
Новосъздаваното гражданско общество изисква при решаването на обществените проблеми от местните власти активно участие на гражданите от нов тип. Проблемите не могат да бъдат решавани без необходимата и пълна информация. Има случаи, когато представители на местната власт се стремят да намалят потока от информация към гражданите. Последните са в правото си да получат качествено и пълноценно обслужване и прозрачност в системите на управление. Създаването на Информационен център би подпомогнало гражданите с информация, необходима за вземането на решения, за прякото им участие при вземането на решения, за контрол от тяхна страна на местните структури на властта.
В предварителната информация за обсъжданите проекти в Общинския съвет и тяхното публично обсъждане води до пряко влияние на гражданите върху решенията на ОС. Информираността на гражданите за взетите решения от ОС води до засилване на гражданския контрол върху работата на ОС. Прозрачността в действията на местната администрация и ОС води до повишаване на доверието в местните структури, а също и до изясняване на проблемите за решаване от тях.
Работата на Информационния център ще позволи на повече граждани да бъдат информирани за работата на Общинския съвет и местната администрация. Това ще позволи да се увеличи качеството на предложенията и броят на участвуващите в обсъжданията лица.
Основна цел на общинската администрация е всяко нововъведение да позволи по-пълно и по-качествено обслужване на гражданите при получаване на услуги от общината и свързаните с нея структури. Това е едно от най-важните изисквания на гражданите към общинските и други публични сектори. Създаването и функционирането на Информационен център би позволило да се увеличи качеството на обслужването, би намали драматично времето за получаване на услугата и би регулирало оптимално входния поток от заявки и молби.
Друга основна цел, която би постигнало създаването на общински Информационен център, е премахването на субективния фактор при получаване на услуга от местната администрация чрез създаване на каталог на предоставяните услуги, създаване на център за получаване на услугите и точно описание на начина на получаване на услугите. Така начинът на обслужване на граждани от публични институции би се изравнил с този на страните от ЕС - начин на обслужване в този вид е познат в страни като Дания, Швеция, Холандия, Германия - като при необходимост се инициират и действия за промяна на действащото законодателство в частта си за обслужване на гражданите.
Като друга цел би било постигането на пълно и качествено изпълнение на услугите за граждани на едно място, като се спестят до голяма част излишните им усилия за постигане на искания резултат от органите на местната власт.
Трета основна цел би била изграждането на съвместна информационна среда между представители на различните публични институции в града, като всяка една от тях би поддържала своята част от информацията, а би ползвала цялата, актуализирана от нея и от другите участници в мрежата на обмен.
Слабите страни за реализацията на подобен проект биха били:
1. Невъзможността общината да поеме изцяло финансовите разходи:
-по създаването и функциониране на такъв център;
- по обучението на целия персонал, работещ в центъра;
-по методологията за работа в него.
2. Силната все още зависимост от централната власт и нестабилната законова база.
3. Силната зависимост на решенията на регионалните структури на централни ведомства (министерства и други) при предложение от страна на общината за обединяване на информация.
4. Неустойчиво териториално деление на градовете с регионално деление - по закона за териториалното деление на столицата и другите големи градове. За актовете по гражданското състояние това става все по-пагубно.
5. Косвеното противене от прилагането му от страна на служители на община, заинтересовани от запазване на статуквото (понякога и с цел получаване на користни облаги от него).
6. Възможностите за неуспех са и в тълкуванията на Наредбата за гражданското състояние и обработката на записите от регистрите и актовете за гражданско състояние.

С реализиране на подобен проект всяка общинска управа би създала нов ефективен начин на обслужване на граждани и фирми, би се приближила до европейски структури в сферата на местното самоуправление и административното обслужване, би създала единно и цялостно описание на всички услуги и формуляри и документооборота в съответствие с европейските стандарти.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]