Foundation for Local Government Reform
Информацията - силата на общуването
Информацията - силата на общуването

От 16 до 21 май трима представители на НСОРБ и един на ФРМС посетиха Асоциацията на холандските общини в рамките на проекта "Силно местно самоуправление в България", финансиран от Министерство на външните работи на Кралство Холандия. Делегацията този път бе само в женски състав, което нееднократно бе високо оценявано от домакините. Темата на посещението бе "Достъп до информация и информационна политика". Гостите от България бяха запознати с много и разнообразни данни за работата на Асоциацията на холандските общини в тази сфера, както за връзките между отделите на самата асоциация, така и за връзките с общините-членки, бяха представени изданията на асоциацията, бе обърнато внимание на работата на организационния и информационния отдели.
Не е случаен фактът, че сред четирите печеливши (и финансово) дъщерни компании на Асоциацията на холандските общини две са свързани именно с информационното обслужване - Издателската къща и интранетовата мрежа "Хемнет" (Gemnet).
Една от най-интересните за българките срещи се състоя в Информационния център на Община Хага, където гостите бяха посрещнати от усмихнатата Лиа Леевес, сътрудник в отдел "Връзки с обществеността".
Може би си струва в най-общи линии да се опише разположението на Информационния център: Централната сграда на общината в Хага е огромна бяла сграда в модернистичен стил с много стъклени и метални елементи. Фоайето е с големината на площад и близо до входа се намира офисът на Информационния център - също бял и много уютен. Разпознава се лесно по стендовете с брошури за спортни и културни прояви, с материали за музеите на града и изложбите. В самия център, освен бюрата на обслужващия персонал и лавиците със справочна литература по всевъзможни въпроси, има голяма "заседателна маса", където посетителите могат да проучват интересуващата ги литература, както и копирна машина, на която при желание всеки може да копира нужните му документи. При оказването на информационни услуги се заплаща единствено копирането на искани материали, самите услуги за граждани са безплатни.
В Информационния център човек може да получи отговори на всички свои въпроси: свързани с кадастъра, с градоустройствените планове, със заседанията на общинския съвет - както минали, така и предстоящи, да види решенията или меморандумите, приети на тези заседания. На разположение са също така брошури къде и на каква цена човек може да закупи или да наеме жилище. Може да узнае за всички културни прояви в града, които тази година, по случай честването на 750-та годишнина на Хага, са изключително богати. В момента течеше кампанията по одобряване на застроителния план на нов район и в самия Информационен център бе разположен макет на района, както и копия на плана, по които всеки може да се ориентира за сроковете на застрояване, цените на жилищата и условията за закупуване на жилище. Паралелно с това течеше и едномесечният срок, в който всички недоволни от плана могат да изпратят протестите си до общината. Така само в разстояние на 5 минути Лиа Леевес отговаря на телефонните обаждания на хора, които се интересуват от покупка на жилище, и на хора, които искат да подадат жалбите си в срок.
Всеки нов жител на Хага получава лично поздравително писмо от кмета на града. Представяйки това писмо, новият жител на Хага може да получи от Информационния център цял пакет документи, брошури и указния за всички важни неща в града - местни данъци, срокове за различни плащания, ориентири за поведение по време на бедствие и т.н. Хората, които желаят да сключат граждански брак в Хага, също имат на разположение цял пакет информационни документи, телефони, адреси и т.н. Лиа Леевес показва дебела книга с телефоните и адресите на всички, възникнали под слънцето на Холандия, организации институции: "Това е нашата библия". Всъщност, цялата информация присъства в центъра и на хартия, и в електронен вид на компютрите на служителите. Ако даден документ съществува само в електронен вид, при желание всеки клиент може да получи разпечатката му.
Освен централния офис в Хага (400 000 жители) има още 7 информационни общински клона.
Общината има сътрудничество с фирма ACCESS и ако сте чужденец, който все още не е научил холандски, можете да получите всяка интересуваща ви информация за общината на английски език от дублиращото информационно бюро.
Най-често в центъра се търси информация по отношение на застроителни планове и покупка на жилища. Затова общината 4 пъти годишно издава справочник с всички оферти на строителни фирми. Веднъж годишно във фоайето на общината се организира изложба с макети на предлаганото ново строителство, която се ползва с голям успех сред жителите на града. Човек също така може да заяви, че продава или дава жилището си под наем, за да бъде включен в информационната общинска система. Издават се вестници с подобна информация и Лиа веднага показа два от тях. В Информационния център също така може да се научат подробности по социалното подпомагане, културна и туристическа информация.
Нерядко общината организира гостувания на групи деца, чужденци или бежанци, които биват запознавани с функционирането на Информационния център, както и с работата и разположението на кабинетите на отговорните лица в самата общинска администрация.
Телефонът пак звъни и Лиа този път трябва да отговори на загрижен гражданин дали и през предстоящите четири почивни дни общинската служба "Чистота" ще има грижата за изхвърля боклука му.
Впечатляващо е как услугите, предоставяни от общините в Холандия, са изградени с мисъл за удобство на клиентите. Разбира се, цялата информация, събрана в информационните центрове и в компютрите на служителите едва ли щеше да бъде от такава полза на гражданите на Холандия, ако не ги обслужваха хора, които си разбират работата и я вършат с любов и интерес - така както го видяхме у Лиа Леевес.
Не по-малко интересни се оказаха и детайлите от информационното осигуряване на общините от страна на голямата интранетовска мрежа "Хемнет". С тях ни запозна мениджърът по връзките и web-услугите на мрежата Люкас Свенен.
Началото на "Хемнет" е поставено през 1995 година с решение на Асоциацията на холандските общини и Банката на холандските общини, които влагат по 5 млн. гулдена за развитието на мрежа електронен обмен на информация между общините и между общините и трети страни. През "Хемнет" се получава информация от много доставчици на информационни и други услуги. "Хемнет" всъщност преодолява хаоса и структурира връзките на организации, които така или иначе комуникират с общините: софтуерни продукти, ЕСГРАОН, банкови услуги, кадастър, издаване на паспорти, база данни в сферата на нормативната уредба, съдебна практика, опазване на околната среда, жилищно строителство, статистика. Голямото развитие на мрежата започва, когато министърът на вътрешните работи (ресорен министър за местните власти в кралството) обявява, че единствен източник за конфиденциална информация (напр. ЕСГРАОН) е "Хемнет". (Тук е мястото да отбележим, че кметът в Холандия е началник на полицията по места.) Естествено, достъпът до конфиденциална информация е възможен само за определен ограничен кръг ползватели.
"Хемнет" е и нещо повече от медия за транспортиране на информация - мрежата предлага също така електронна поща, телефонен справочник на всички служители в публичния сектор в страната, web-услуги (вече около40 организации имат свои web-страници). "Хемнет" е също така посредник между клиенти и реципиенти на различен вид информация. В бъдеще обхватът на услугите на "Хемнет" ще се разширява в съответствие с изискванията на потребителите.
Част от "Хемнет" е ежедневен електронен вестник, в който са включени теми като: образование, култура, спорт, социални дейности, здравеопазване, общински транспорт, финанси. Във вестника може да бъде търсена информация по зададена ключова дума или по определена тема.
Плюс на мрежата е това, че абонатите заплащат твърда сума за абонамент, като не се ограничава броят на персоналните компютри на всеки ползвател, които ще бъдат включени към нея. Още един плюс е и това, че всеки ползвател може да изиска структуриране на предлаганите услуги съобразно нуждите си.
Днес 80 на сто от общините в Холандия са клиенти на "Хемнет", негов абонат са и ред други обществени организации и институции. Вложените в проекта от Асоциацията на холандските общини и Банката на холандските общини средства са се възвърнали. А информационното обслужване на общините, а от там и на гражданите е на съвременно ниво, непрекъснато се модернизира и обогатява и се върши с мисъл за удобството на гражданите и на общинските служители.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]