Foundation for Local Government Reform
КОМПЕТЕНТНОСТ НА ОБЩИНАТА ПРИ ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ ИЛИ ПРИДОБИВАНЕ ПРАВОТО НА СОБСТВЕНОСТ ВЪРХУ ГОРИ И ЗЕМИ ОТ ГОРСКИЯ ФОНД

КОМПЕТЕНТНОСТ НА ОБЩИНАТА ПРИ ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ ИЛИ ПРИДОБИВАНЕ ПРАВОТО НА СОБСТВЕНОСТ ВЪРХУ ГОРИ И ЗЕМИ ОТ ГОРСКИЯ ФОНД

Венета Манова,

н-к отдел Правен ,

Министерство на земеделието и горите

Законът за възстановяване собствеността върху горите и земите от горския фонд (ЗВСГЗГФ) и правилникът за неговото приложение (ППЗВСГЗГФ) са нормативните актове, регламентиращи процесите по възстановяване или придобиване правото на собственост върху горите и земите от горския фонд. В закона примерно и неизчерпателно са изброени нормативните актове, по силата на които е било отнето правото на собственост върху горите и земите от горския фонд и те са били включени в държавния горски фонд и които сега служат като основание за неговото възстановяване. Правото на собственост се възстановява и в случаите, в които горите са изключени от държавния горски фонд за изкореняване, но не са изкоренени.

Субекти на възстановено право на собственост върху гори и земи от горския фонд са физически и юридически лица, общини, училища, читалища, манастири, църкви, джамии и др., от които то е отнето, съответно на техните наследници или правоприемници. Параграф 5 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗВСГЗГФ изрично сочи, че по реда на този закон не се възстановяват предоставени права на ползване, а само право на собственост. Собствениците, чието право на собственост се възстановява по реда ЗВСГЗГФ, нямат право да търсят обезщетение за пропуснати ползи.

С влизането на закона в сила - 28.11.1997 г. - в горите, чието право на собственост подлежи на възстановяване, се спира всякаква сеч, с изключение на санитарната. За държавните лесничейства е създадено задължението да залесят изсечените гори, правото на собственост върху които е възстановено, в едногодишен срок от въвода във владение на собствениците.

Собствениците, чиито гори, възстановени по този ред, са изсечени след 01.01.1990 г., или в които е осъществено ползване на дървесина от горското стопанство след 28.11.1997 г., се обезщетяват с поименни компенсационни бонове за стойността на получената дървесина по пазарни цени към 28.11.1997 г.

Процедурите по възстановяване правото на собственост се финансират от държавния бюджет, а органът, натоварен с тяхното осъществяване, е поземлената комисия по местонахождение на имота. Поземлените комисии са органи на министерство на земеделието и горите, членовете им се назначават и освобождават от министъра. В работата на поземлената комисия по възстановяване правото на собственост върху горите и земите от горския фонд задължително участват определени със заповед на министъра представители на съответните държавни лесничейства.

В чл. 13 ал. 3 ЗВСГЗГФ законодателят неизчерпателно е изброил документите, въз основа на които може да се иска възстановяване правото на собственост.Това са: нотариални и крепостни актове, нотариално заверени писмени договори, вписани протоколи за делба, а при липса на такива - емлячни и данъчни регистри, протоколи на комисиите по трудово-поземлена собственост, удостоверения за дялово участие в кооперации, стопански карти и списъците към тях, както и всякакви други писмени доказателства, допустими по Гражданския процесуален кодекс. Срокът за подаване на заявления за възстановяване правото на собственост пред поземлените комисии изтече на 30.06.1999 г., но няма срок за пропусналите го лица да заявят правата си за възстановяване пред районния съд по местоположение на имотите с иск срещу съответната поземлена комисия.

В случаите, когато се иска възстановяване правото на собственост върху гори и земи от горския фонд, включени в строителните граници на населените места, към молбата се прилагат удостоверение и скица, издадени от техническата служба на общината. Ако това не е направено от заявителя, поземлената комисия може служебно да ги изиска. В удостоверението, издадено от техническата служба на общината, следва да се съдържат данни за следните обстоятелства:

1. дали имотът е нанесен в кадастралния план на населеното място, какъв е неговият номер и размер по плана;

2. свободните площи, от които може да се образува самостоятелен парцел;

3. информация за издавано разрешение за строеж и дали построената сграда, ако има такава, подлежи ли на узаконяване;

4. ограниченията на собствеността и основанията за тях.

Скицата, издадена от техническата служба на общината, следва да съдържа данни относно:

1. графичното изображение на имота - граници и размери по кадастралния план;

2. предвижданията на застроителния и регулационен план за имота и дали планът е приложен по отношение на сградите и регулацията;

3. границите и площта за възстановяване правото на собственост.

Когато в одобрения кадастрален план липсват данни за границите на гори и земи от горския фонд, върху които се възстановява правото на собственост, за установяването им се разработва кадастрален план, който съдържа:

1. граници, номера и регистър на бившите имоти;

2. данни от одобрения кадастрален план и регистър на имотите по него.

Границите на бившите имоти се установяват въз основа на следните документи: съдебно решение със скица на имота; кадастрален план, устройствен проект или план; аерофотоснимки, ортофотопланове преди одържавяването на горите и земите от горския фонд.

След влизане в сила на решението на поземлената комисия за възстановяване правото на собственост, имотите се попълват в одобрения кадастрален план по реда на чл. 32 ал. 1 т. 2 от Закона за териториално и селищно устройство.

Чл. 15 ППЗВСГЗГФ създава задължение за кмета на общината в 3-месечен срок, считано от 17.03.1998 г., да предостави на поземлената комисия информация относно:

1. отчуждените гори и земи от горския фонд за държавни и общински нужди, включително и за тези, които се намират в строителните граници на населените места;

2. изградените язовири, канали, помпени станции, съоръжения, инсталации, археологически и др. обекти.

Тази информация следва да се предостави безвъзмездно, като разходите по копирането й са за сметка на държавния бюджет.

В комисията, назначена със заповед на министъра на земеделието и горите за приемане на техническите дейности по възстановяване правото на собственост върху горите и земите от горския фонд, задължително се включва и представител на общинската служба по териториално и селищно устройство.

Когато се възстановява собственост върху гори и земи от горския фонд в строителните граници на населените места, определени със застроителен регулационен план или с околовръстен полигон, трасирането на имотите при въвода във владение се извършва от техническата служба на общината по искане на собствениците.

Когато в горите и земите от горския фонд се изградени незаконно сгради за стопански и обслужващи дейности, които, съгласно действащите правила и норми на териториално-селищното устройство, са узаконими, след влизане в сила на решението на поземлената комисия за възстановяване правото на собственост, собствениците следва да подадат заявление в техническата служба на общината, придружено с проект за узаконяване и необходимото застроително решение. главният архитект на общината се произнася по заявлението в едномесечен срок. Това правило не се прилага за сградите - собственост или съсобственост на търговски дружества с държавно участие, на ведомства, общини и обществени организации, предназначени за нужди, свързани със социалния отдих и туризма. След узаконяване на строителството, собствениците на земята следва да подадат заявление до областния управител за закупуване на постройката.

Гражданите, построили сгради до 17.08.1990 г. в предоставени им за ползване гори и земи от горския фонд, които не притежават друг вилен имот, и когато тези сгради са предназначени единствено за задоволяване на личните им битови нужди, имат право да придобият собствеността върху имота, като заплатят на държавата стойността на прилежащия терен до 1 дка. Стойността се определя по текущи пазарни цени, определени с наредба на Министерския съвет. Гражданите представят на главния архитект на общината проект-заснемане за узаконяване и частично застроително решение, по което той следва да се произнесе в едномесечен срок. След представяне на акта за узаконяване на построената от ползвателя сграда, поземлената комисия изпраща преписката на кмета на общината служебно. За разглеждането й кметът на общината назначава комисия в състав: главен архитект и главен юрисконсулт на общината, председател на поземлената комисия, представител на държавното лесничейство, участващ в работата на поземлената комисия, и по възможност по един представител на собствениците и на ползвателите. В тримесечен срок от сезирането й комисията следва да се произнесе относно придобиване правото на собственост върху предоставените за ползване земи. За взетото решение се съставя протокол и се извършва оценка на прилежащата земя до 1 дка, които се изпращат заедно с преписката служебно в поземлената комисия. Въз основа на този протокол поземлената комисия постановява решение за правото на гражданина да придобие собствеността върху предоставената му за ползване земя и оценка на прилежащата земя от горския фонд до 1 дка.

Когато земята, върху която е учредено право на ползване, е общинска собственост, сумата, която ползвателят следва да заплати, за да придобие право на собственост, се внася във фонд Българска гора , а когато е собственост на физически или юридически лица - в специална сметка на общината.

Чл. 29 ППЗВСГЗГФ урежда реда и условията за придобиване право на собственост върху нормативно определената прилежаща площ на реституирана след 1990 г. сграда. Към заявлението, което поземлената комисия служебно препраща за разглеждане в общината, се прилага скица на имота, документация за извършено строителство, за собственост върху сградата и за нейното реституиране. Общината следва в тримесечен срок да се произнесе с протокол относно площта и оценката на нормативно определената прилежаща площ на сградата. Въз основа на този протокол поземлената комисия издава решение за право да се придобие терена.

Ако в тримесечен срок ползвателят не заплати стойността на земята, за собственика й възниква правото да иска оценка на сградата от техническата служба на общината. Към молбата за това следва да се приложи влязлото в сила решение на поземлената комисия за възстановяване правото на собственост. Оценката на сградата се одобрява със заповед на кмета на общината, съобщава се на собственика на земята и на ползвателя и подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство. Сумата по влязлата в сила оценка на сградата се внася в специалната сметка на общината.

Когато не бъде заплатена стойността на прилежащия терен в тримесечен срок, както и стойността на сградата в едномесечен срок, по искане на собственика или на ползвателя кметът на общината изнася имота на публична продан по реда на Гражданския процесуален кодекс. Кметът на общината отправя искане до съдия-изпълнителя да определи съотношението между стойността на сградата и подобренията към стойността на прилежащата земя в началната тръжна цена. Сумата от продажбата се внася в специалната сметка на общината и се поделя между собственика и ползвателя във вече установеното съотношение.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]