Все по-актуално става умението на общините да издирват български и международни финансиращи организации, към които да се обръщат за пълно или частично подкрепяне на техни конкретни проекти. И ако адресите на донорите могат да бъдат открити - с помощта на различни справочници, ИНТЕРНЕТ и др., то специфичното и високо специализирано умение да подготвяме успешни проекти все още е недостъпно за мнозина от нас.
Успешен проект е онзи, който в сравнително кратки срокове ще доведе до желаните и планирани резултати. Но за да може да се стигне до реализацията на такъв проект, важно е още в момента на кандидатстването идеята и пътищата за реализацията й, както и целите, към които се стремим, да бъдат представени пред финансиращата организация с категоричност и яснота, които, от една страна, да показват нашия капацитет (като организация) да се справим с поставените задачи, а от друга - нашата убеденост в полезността от приложението на проекта, в откривателството и новаторството му.
Всяка финансираща организация има свои основни цели, мисия и визия, затова кандидатстващият проект трябва да бъде съобразен с тях. (В условията на пазара субсидиращата организация е купувач, а предлагащата организация е продавач.)
Обикновено всеки донор има свои бланки за кандидатстване, но тук си позволяваме да се спрем на няколко основни принципа, спазването на които ще подпомогне разработването на успешни проекти:
1. Проектът ясно трябва да показва:
- какво ще прави финансираната организация;
- как ще се прави;
- кой ще го прави;
- колко ще струва.
- предложените дейности са стабилни (на базата на анализа на общите нужди, миналия опит, стратегията);
- организацията може да ги извърши (притежава технически и административен капацитет за това);
- цените за предлаганите по проекта дейности са реалистични разумни.
- да е насочен към стратегическите цели на финансиращата организация (трябва да се знае какво тя иска да финансира);
- да показва задълбочен анализ на ситуацията, проблема;
- да е изграден върху силните страни на кандидатстващата организация (опит, стратегия, обществена подкрепа или подкрепа от страна на членовете партньорите- граждански групи, НПО, държавни институции, бизнес среди и др.)).
Как да организираме предложението за проект
1. Започнете изложението с обобщение на печелившите теми (win themes). Представете основни точки от всеки раздел на проекта. Подчертайте силните му страни.
2. Следва техническият преглед:
2.А. Основа - пояснява контекста, поставя жалоните, анализира проблема и основната мотивация за дейностите.
2.Б. Стратегия - представя генералните цели, връзки със стратегическия план на кандидатстващата организация. Подробно се описва всяка дейност: коя е целевата аудитория, основни идеи за съдържанието, график, връзки с други дейности и с други организации, други ресурси.
2.В. Мениджърски план посочва кой отдел или кой ще е отговорен за всяка дейност.
3. Много важна част от проекта е представянето на Организационния капацитет:
3.А. Представяне на организацията - описание на организацията, на организационно силните страни във връзка с техническите и административни изисквания на програмата дейности, опит.
3.Б. Представяне на ключовите фигури сред персонала на организацията, на тяхната роля и професионални биографии (CV - могат да се представят в приложение към проекта).
4. Последно, но не и по важност, е представянето на проектобюджета на проекта - по пера, а често - и с времеви график.
Логиката на представяне на проекта е движение от общото към специфичното, като се подчертават анализаторските и организационни умения на кандидата, иновационното в самия проект и финансовата стабилност и почтеност - ваша и на организацията като цяло.
Успех!