Foundation for Local Government Reform
Модел за избор на инвестиционни проекти

Модел за избор на инвестиционни проекти

Александър Михайлов

Състоянието на общините е в тясна връзка с провежданата от тях инвестиционна политика. Налице е недостиг на собствени средства за инвестиции, а привличането на външни средства е свързано не само с предварително аргументирано доказване на законосъобразността и целесъобразността на изразходването им, но и с демонстриране на модерен механизъм за извършване на разходите.

Резултатите от провежданата през годините на прехода инвестиционна политика показват наличието на редица нерешени проблеми, диспропорции и противоречия, които най-общо могат да се сведат до следното:

  • нерационално изграждане на обектите на инженерната инфраструктура (водопроводна, канализационна и топлофикационна мрежа), чийто текуща поддръжка, ремонт и обновяване изисква огромни финансови ресурси и време от страна на общината;
  • наличието на огромен дял незавършено строителство, изграждано с години и по остарели технологии
  • недостатъчно вложени инвестиции за ремонт и реконструкция на обектите от сферата на здравеопазването образованието, социални грижи и културата, в резултат на което значителна част от сградния фонд на тези обекти е остарял;
  • влошено екологично равновесие на територията поради неправилно използване на природните ресурси.

Причините, обуславящи това състояние на инвестиционната политика на общините следва да се търсят както на национално така и на регионално ниво. На национално ниво те намират израз в съществуващата нормативна уредба, недостатъчно регламентираща инвестиционната политика на българските общини, а също така и на лошото икономическо състояние на страната като цяло.

В регионален аспект факторите, обуславящи проблемите в инвестиционната дейност на общината, се изразяват в следното:

  • наличието на множество междинни посреднически структури, които допринасят за размиване на отговорността и контрола;
  • недоразвитост на финансовите отношения и преобладаващ характер на натуралните отношения;
  • ниска реална квалификация на работещите в звената, подпомагащи и управляващи инвестиционната политика;
  • информационна недостатъчност на инвестиционния процес - като се започне от липсата на изследвания за истинските предпочитания на населението и се стигне до неразвитостта на използваните системи за счетоводство;
  • наличието на т.нар. експлоатационни предприятия в основните общински дейности, които в отделни случаи имат интерес, различен от този на населението;
  • неизползването на демократични процедури по възлагане на проектирането, строителството, доставките и оперативното управление на инвестиционните обекти.

По отношение вземането на решения за инвестиране би могло да се каже, че в определен смисъл тези решения имат случаен характер, изразяващ по-скоро интересите на различни политически и бюрократични звена, отколкото реалните потребности на територията и на населението на общината. В редица случаи инвестиционният процес е съпътстван и от политическа борба, водеща не толкова до определянето на неговите параметри, колкото до участие в преразпределението на влияние, финансови средства и готовите резултати. За всеки по-интересен обект на инвестиране е налице изтъкване на неговата необходимост, аварийност и спешност. Като начало това се изразява в започване на процесите, без ясни параметри, работни проекти и т.н. Много рядко се работи по принципа на конкретен финансово-икономически проект с разчетени ангажименти, графици, парични потоци и изчислена ефективност и възвръщаемост.

Перспективите за подобряване на инвестиционната политика на общините в регионален аспект могат да се търсят в следните насоки:

  • възприемане на по-открити процедури при обсъждане на инвестиционните програми на общините;
  • преминаване към дългосрочност в инвестиционното планиране на общината;
  • подобряване на текущата отчетност и прилагане на нови форми на финансиране - на проекти, а не на обекти;
  • повишаване качеството на общинските инвестиции чрез разработването на конкретни инвестиционни проекти с установени и анализирани срокове, отговорности, парични потоци, както и усъвършенстване механизма на оценяването им;
  • наблягане върху обучителни програми за общинските служители по използването на инструментите на всички етапи на инвестирането;
  • превръщане на общината в надежден кредитополучател чрез по-добър мениджмънт на общинската собственост и общинските финанси;
  • усъвършенстване на отношенията с банките;
  • засилване степента на граждански контрол при осъществяването на инвестиционния процес в общината.

Безспорна истина е, че при наличие на множество проекти водещ става проблемът за избора на проект. И ако това е задължителен стандарт в институции и органи на местната власт, които разполагат с достатъчно средства, то при недостиг на средства, правилният избор е жизнено важен. Има различни системи за избор, като в практиката на оценяване на инвестиционните проекти е характерно използването на един основен икономически показател - срок на откупуване на инвестициите, както и на груби експертни оценки в екологичен, технологичен и стратегически аспект. Този начин на оценяване често води до разминаване между очакваните и получени от реализацията на проектите резултати, до загуби на финансови ресурси и в крайна сметка до неефективност на общинските инвестиции.

Един от възможните подходи при изработване на модели за оценяване на инвестиционни проекти е свързан с използване на система от критерии. Успешен и работещ модел, който може да бъде адаптиран и към българските условия е създаден в град Остин, Тексас. (фиг.1). Той представлява матрица от 13 различни критерия, по които се оценяват инвестиционните проекти, като всеки критерий има съответното тегло в общата оценка.

фиг.1 КОМПОНЕНТИ НА МАТРИЦАТА

критерии

тегло

1

Обществен ред и сигурност

13

2

Условия на експлоатация

13

3

Социално-икономическо въздействие

10

4

Въздействие върху квартала

11

5

Социална справедливост

12

6

Алтернативно финансиране

5

7

Координация с останалите проекти

6

8

Интензивност на използване на земята

4

9

Въздействие върху въздуха

4

10

Въздействие върху водата

4

11

Енергийно въздействие

4

12

Биологично въздействие

4

13

Други от околната среда

4

Главната трудност при изграждането на този модел е свързана с интегрирането на финансовите характеристики на проекта в общата оценка, съдържаща всички останали критерии. Финансовите характеристики са количествено измерими, ясни, за разлика от факторите, свързани, например, с въздействието на социални и екологични фактори. От друга страна, финансовите фактори са доста динамични и зависими от текущата конюнктура, което пък води до голяма динамика на общата оценка на проектите. Наличието на значими вариации пък води до обезличаване на оценката по принцип. Всичко това не позволява в системната оценка да бъдат включени критерии като финансово въздействие на проекта, цена на жизнения цикъл и др. Не са приложими също критерии, свързани с правните аспекти, защото включването и оценката на проекти, по които има правни проблеми, просто е лишено от смисъл.

Всеки критерий има своята вътрешна структура, съдържаща възможните коефициенти при оценката. С най-голям коефициент, например, при критерий 1 Обществен ред и сигурност се оценяват проекти, чрез които аварийно се предотвратяват заплахи за безопасността. Тъй като коефициентът в случая е 10, а тежестта на критерия е 13, общата оценка по този критерий е 130 точки (13 х 10 = 130). По аналогичен начин се получават оценките и по другите критерии.

фиг.2 ВЪТРЕШНА СТРУКТУРА НА МАТРИЦАТА

критерии

тегло

1

Обществен ред и сигурност

10 - аварийно предотвратяване на заплахи

8 - съществена необходимост от действия

6 - незначителни потенциални рискове

2 - минимални потенциални рискове

1 - проектът не премахва рискове за сигурността

0 - проектът може да създаде рискове

13

2

Условия на експлоатация

10 - експлоатацията вече е нарушена

8 8 - годишна програма за избягване на рискове

6 - необходимост срещу загуби на средства за града

2 - отлагането не води до загуби

1 - неприложимо, само добавя нови ДМА

0 - експлоатацията в случая не е нужна

13

3

Социално-икономическо въздействие

10 - много високо положително въздействие

8 - високо положително въздействие

6 - средно положително въздействие

2 - ниско положително въздействие

1 - неутрално по отношение на въздействието

0 - отрицателно въздействие

10

4

Въздействие върху квартала

10 - много високо положително въздействие

8 - високо положително въздействие

6 - средно положително въздействие

2 - ниско положително въздействие

1 - неутрално по отношение на въздействието

0 - отрицателно въздействие

11

5

Социална справедливост

10 - много високо положително въздействие

8 - високо положително въздействие

6 - средно положително въздействие

2 - ниско положително въздействие

1 - неутрално по отношение на въздействието

0 - отрицателно въздействие

12

6

Алтернативно финансиране

10 - наличие на субсидия за проекта

8 - в процедура за отпускане субсидия на проекта

6 - в процес на започване на процедура

2 - проектът е с възможности за субсидия

1 - проектът не може да бъде субсидиран

5

7

Координация с останалите проекти

10 - завършването на проекта е необходимо за други проекти, които вече се реализират

8 - завършването на проекта е необходимо за други планирани за бъдещето проекти

6 - завършването на проекта способства за завършване целостността на други проекти

2 - завършването дава потенциални възможности за други проекти

1 - проектът не засяга други проекти

0 - проектът ще повлияе отрицателно на другите проекти

6

8

Интензивност на използване на земята

10 - много високо положително въздействие

8 - високо положително въздействие

6 - средно положително въздействие

2 - ниско положително въздействие

1 - неутрално по отношение на въздействието

0 - отрицателно въздействие

4

9

Въздействие върху въздуха

в зависимост от оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС)

4

10

Въздействие върху водата

в зависимост от ОВОС

4

11

Енергийно въздействие

в зависимост от ОВОС

4

12

Биологично въздействие

в зависимост от ОВОС

4

13

Други от околната среда

в зависимост от ОВОС

4

За по-ясно разбиране на предложения модел, на следващата фигура е представена примерната оценка на 4 различни проекта.

фиг.3 ПРИМЕРНА ОЦЕНКА НА ПРОЕКТИ


критерии

примерни алтернативни проекти

проект 1

Реконструкция на мост.

Проектът цели:

- да се увеличи трафикът;

- да се добавят пешеходна и велосипедна алеи.

Осигурени са 50% от необходимите средства.

проект 2

Нова библиотека в предградията

Характеристики:

- няма удобен път;

- налице е силна заинтере-сованост на квартала;

- има остра необходимост от зелени площи.

проект 3

Обновяване и разширение на градски парк

Характеристики:

- разположение в централната градска част;

- част е от общия план за развитие на района.

Осигурени са 50% от необходимите средства.

проект 4

Пункт за трансфер на твърди битови отпадъци

с местополо-жение в предградията.

1. Обществен ред и сигурност

тегло (13)

Изграждането на пешеходна и велосипедна алеи са важни за сигурността на гражданите, но основната цел на проекта е да се намалят задръстванията.

Ранг: 2

Претеглено: 26

Има становище, че библиотеките намаляват потенциалната агресия на младите, но като цяло това е фактор с нисък приоритет, освен ако хората от квартала желаят библиотеката най-вече заради това й качество.

Ранг: 2

Претеглено: 26

Няма точни данни. Подобрява се възстановителния потенциал, което може да намалява социалното напрежение, но това не е основната цел на проекта.

Ранг: 1

Претеглено: 13

Няма данни.

Ранг: 1

Претеглено: 13

2. Условия на експлоатация

тегло (13)

Няма данни.


Ранг: 1

Претеглено: 13

Няма данни.

(нов ДМА)

Ранг: 1

Претеглено: 13

Премахването на последиците от досегашната разруха ще увеличи дела на обновяването в проекта.

Ранг: 6

Претеглено: 78

Няма данни

(нов ДМА).

Ранг: 1

Претеглено: 13

3. Социално-икономическо въздействие

тегло (10)

Няма данни.

Няма и обществено-частно партньорство.

Ранг: 1

Претеглено: 10

Библиотеката има потенциал да окуражи периферния бизнес, като създава център, където хората да се събират.

Няма партньорство с частния бизнес.

Ранг: 2

Претеглено: 20

Проектът е част от плана за икономическо развитие.

Няма партньорство с частния бизнес.

Ранг: 8

Претеглено: 80

Няма данни.

Няма партньорство с частния бизнес.

Ранг: 1

Претеглено: 10

4. Въздействие върху квартала

тегло (11)

Пешеходният и велосипеден достъп е полезен за хората от квартала.

Ранг: 6

Претеглено: 66

Мисията на проекта е да се повиши качеството на живота в квартала.

Ранг: 10

Претеглено: 110

Високото качество на рехабилитация и по-добрият достъп добавят допълнителна стойност на терена.

Ранг: 10

Претеглено: 110

Намалява се незаконното изхвърляне на смет и се добавя допълнителна стойност на терените.

Ранг: 6

Претеглено: 66

5. Социална справедливост

тегло (12)

Служи на цялото население.

Ранг: 2

Претеглено: 24

Библиотеката дава нови възможности, но само на населението от квартала.

Ранг: 6

Претеглено: 72

Местоположението определя достъп само за ограничен брой ползватели.

Ранг: 6

Претеглено: 72

Местоположението в предградието не ограничава никого.

Ранг: 1

Претеглено: 12

6. Алтернативно финансиране

тегло (5)

Осигурени са

допълнителни средства.

Ранг: 10

Претеглено: 50

Има потенциал за целево финансиране, но още не е подадена молба.

Ранг: 2

Претеглено: 10

Осигурени са допълнителни средства.

Ранг: 10

Претеглено: 50

Няма външно финансиране.

Ранг: 1

Претеглено: 5

7. Координация с останалите проекти

тегло (6)

Няма данни.

Ранг: 1

Претеглено: 6

Мястото предлага допълнителни условия за паркиране.

Ранг: 2

Претеглено: 12

Проектът е част от плана за икономическо развитие, което се извършва на етапи.

Ранг: 8

Претеглено: 48

Няма данни.

Ранг: 1

Претеглено: 6

8. Интензивност на използване на земята

тегло (6)

Разширява се използването на съществуваща инфраструктура.

Ранг: 6

Претеглено: 60

Намира се в предградие, но създава възможност за концентрация, а оттам - до потенциал за формиране на локален център.

Ранг: 2

Претеглено: 20

Разширява немоторизираното движение и достъп, като дава възможност за развитие на локален център.

Ранг: 10

Претеглено: 100

Неутрално.

Ранг: 1

Претеглено: 10

ОКОЛНА СРЕДА

9. Въздействие върху въздуха

тегло (4)

Увеличава възможностите за пешеходно и велосипедно движение и намаляване на трафика на коли.

Ранг: 6

Претеглено: 24

Подобрява условията на градска среда.

Ранг: 8

Претеглено: 32

Намалява използването на автомобили.

Ранг: 6

Претеглено: 24

Няма данни.

Ранг: 1

Претеглено: 4

10. Въздействие върху водата

тегло (4)

Неутрално.

Ранг: 1

Претеглено: 4

Подобрени условия на градската среда.

Ранг: 8

Претеглено: 32

Увеличава контрола върху дренажните и оттичащи се води.

Ранг: 6

Претеглено: 24

Неутрално.

Ранг: 1

Претеглено: 4

11. Енергийно въздействие

тегло (4)

Увеличеното пешеходно и велосипедно движение намалява трафика на коли.

Ранг: 6

Претеглено: 24

Подобрените условия на градска среда икономисват енергия.

Ранг: 8

Претеглено: 32

Увеличеното пешеходно и велосипедно движение намалява трафика на коли.

Ранг: 6

Претеглено: 24

Неутрално.

Ранг: 1

Претеглено: 4

12. Биологично въздействие

тегло (4)

Неутрално.

Ранг: 1

Претеглено: 4

Подобряват се условията на градска среда, но в предградие.

Ранг: 6

Претеглено: 24

Неутрално.

Ранг: 8

Претеглено: 32

Неутрално.

Ранг: 1

Претеглено: 4

13. Други по околната среда

тегло (4)

Чувствителност при строителството.

Ранг: 2

Претеглено: 8

Подобрява се цялостната градска среда в квартала.

Ранг: 8

Претеглено: 32

Има обща екологична насоченост.

Ранг: 6

Претеглено: 24

Има обща екологична насоченост.

Ранг: 6

Претеглено: 24

ОБЩО

319

435

663

175

Най-голямото предизвикателство при използването на модела е свързано със субективния характер при получаване оценките по отделните критерии. Нивото на обективност се повишава значително чрез активното включване в процеса на оценяване на всички общински отдели. По този начин спецификата и специализацията на всеки отдел дава на практика различни оценки, а оттам води до една по-близка до действителността крайна оценка.

Включването на населението в цялостния процес на избор на проекти и особено на финалната права (при оценяването) не само внася елемент на прозрачност, но и допълнително увеличава възможностите за по-голяма обективност при избора. А това е елемент от цялостното участие на гражданите в сферата на общинската политика, което пък е най-сигурната гаранция за усвояване на демократичните процедури и за успешна работа на местните власти.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]