Ксила Винче,
Дом на граждански общности,
Печ, Унгария
Никога не бих предположила, че гражданските общности могат да работят в партньорство с местните власти в Унгария. Смятах, че силната традиция, наследена от комунистическата система, нямаше да го позволи.
Идеята, например, представители на местните власти и НСО да дискутират въпроси като равни партньори - като членове на една общност, а не като цар и поданиците му - изглеждаше невъзможна. На практика местната власт просто не искаше да се отнася към НСО като към равнопоставени партньори.
Но това се случи и то в унгарския град Печ. Смесил различни етнически групи, включително унгарци, германци, цигани, хървати и имигранти от източна Трансилвания, в града традицията на разнообразието и хармонията е господствала през над 2000-та му история. С течение на времето тази атмосфера на компромис и партньорство се е пренесла от гражданите към местната власт, където служителите са приели идеята да решават проблемите посредством алианси и партньорства. Затова не е изненадващо, че Печ е лидер в иновативното партньорство НСО - местна власт.
НСО в града сега предоставят много социални услуги вместо местната власт. Или по-точно казано от името на местната власт. Организациите се състезават за договори за предоставяне на услуги (подпомагане на бездомните, инвалидите, културни дейности, образователни функции и т. н.) и извършват дейности, финансирани от правителството. НСО са щастливи, че могат да приложат експертните си умения, а местната власт от спестените разходи и повишената ефективност.
Нашата роля в Дома на гражданските общности е да подпомагаме този вид сътрудничество, като изграждаме връзки между НСО и местната власт. Част от тази функция е да се помогне на двете страни да осмислят ролите и отговорностите си в предоставянето на социални услуги. Принципите, изброени по-долу, са обобщение на резултатите и опита, който имаме в работата с местната власт в Печ, но съм сигурна, че са валидни за всеки град и всеки регион:
1. Местната власт трябва да декларира намерението си да си сътрудничи с НСО. Декларацията трябва да е включена в организационните оперативни правила и вътрешния правилник за работата й.
2. Правилникът трябва ясно да изразява условията, при които НСО ще бъдат канени на срещи с местната власт.
3. Експертните комисии на местната власт трябва да се основават на ротационен принцип, който включва (когато е необходимо) персонал на НСО и граждани.
4. Когато участват в експертни комисии на местната власт, гражданите и експертите от НСО трябва да имат право на глас.
5. НСО трябва да имат възможност да изразят мненията си, когато се подготвя бюджетът на града.
6. За НСО, които поемат функции в полза на града, трябва да се отделя фонд в бюджета, който да покрива оперативните им разходи.
7. Местната власт трябва да поддържа осведомеността по отношение на мненията на гражданския сектор посредством граждански форуми, обществени дебати, градски събрания и сесии на гражданското самоуправление.
8. НСО трябва да имат свой представител за връзка с местната власт, който да подпомага комуникациите.
9. НСО трябва да имат достъп до местната телевизия и преса. Трябва да се публикува НСО справочник, за да може местната власт да има достъп до информация за съществуващите НСО в региона.
10. Необходимо е да се свиква гражданска кръгла маса от НСО професионалисти, които да подготвят списък от предложения до общинските комисии и да организират срещи между местната власт и НСО.
Моето твърдо убеждение е, че нестопанската ера, която започна в страната преди не повече от 10 години, ще се развива стабилно. Надявам се, че след по-малко от едно десетилетие ще можем да се похвалим с една много по-ефективна система такава, в която неправителствените организации и местната власт работят в тясно сътрудничество в полза на цялото общество.
Материалът се публикува със съдействието на Центъра за развитие на НСО Бургас