Foundation for Local Government Reform
Опит, който дано не ви се налага да използвате, но е добре да познавате
Опит, който дано не ви се налага да използвате, но е добре да познавате

Диана Бебенова,
Специалист "Връзки с обществеността",
Община Силистра

Един специалист по Връзки с обществеността беше казал, че всеки, участвал в кризисен период на своята организация, дълго не може да забрави емоциите си и изводите. Почти три месеца след обявяване на бедственото положение в Силистра картините от тези няколко дни са все още в паметта ми. Желанието да се освободя този парещ спомен е една от причините да напиша тази статия. От друга страна, заледяването в Силистра и прекъсването на електричеството за 32 часа беше последвано от подобни критични ситуации във Велико Търново, наводнение в Габрово и т. н., което ме кара да мисля, че споделянето на опита с мои колеги би подобрило реакцията на общината като организатор в подобни моменти.
По смисъла на чл. 16 ал. 1 от Правилника за организация и дейността по предотвратяване и ликвидиране на последствията при бедствия, аварии и катастрофи в областите и общините се създават постоянни комисии за защита на населението при бедствия, аварии и катастрофи. Председатели на комисиите са областните управители и кметовете на общини.
В Общинската комисия трябва да има представители на всички учреждения със стратегическо значение, които са свързани с инфраструктурата на района, и на първо място:
Началник управление транспорт, търговия, услуги. Ръководителят на този общински отдел и управителите на общинските фирми носят отговорността за изготвяне и реализиране на график за движение на градския транспорт при възникналите условия, почистването на улиците и зареждането на магазините с хлебни произведения.
Началникът на управление социални дейности е човекът, който трябва да се погрижи за социалните домове, болници, училища.
В екипа по смисъла на Правилника се включват и технически експерти (ВиК, Електроснабдяване, Гражданска отбрана), които ръководят работата на аварийните групи и предоставят актуална информация за всяка една техническа мрежа - водопроводни съоръжения, електропроводи, аварийни системи и апарати.
Специалист "Връзки с обществеността" - основната му задача е да осигури бърза, актуална, постоянна и разбираема информация за общността.

Предизвестено "бедствено положение"
На 19 ноември в град Силистра получихме специално "Щормово предупреждение" от метеорологичния център в град Варна, според което на 20 ноември под влияние на средиземноморски циклон се очаква силна промяна на времето, валежи от дъжд и сняг, както и обледявания.
Специалистът "Връзки с обществеността" разпространи по медиите метереологичната прогноза, която, пред вид сравнително топлия и слънчев ноемврийски ден, звучеше не на място. Тревожният характер на съобщението убеди Секретаря на Общината да запознае с него и кметовете от околните села, както и техническите инстанции в града. Никой обаче не подозираше колко пагубни могат да се окажат последствията от силен вятър и заледявания върху далекопроводната мрежа.

Реалността
Библията твърди: "В началото бе словото". Да, това може би е било вярно в "онези времена". Днес обаче вярвам, че в началото е електричеството.
Представете си зимен ден, през който максималните температури са - 5о С, а улиците са заледени като пързалка. Електрозахранването е преустановено от няколко часа, защото високоволтовите далекопроводи, захранващи града, са напълно унищожени. Домовете бързо изстиват и "домашният уют" се превръща в мечта по нещо изгубено. Местните офиси на банките затварят - UPS-те работят само няколко часа. Паричните преводи спират за няколко дни, макар че в Софийските централи не вярват и си искат плащанията. Медии няма (без да действа цензура) - операторските камери не могат да бъдат заредени, а предаванията по кабел и ефир просто не могат да се излъчат. А вечерта бавно се спуска. Уплашени хора се лутат от магазин в магазин по тъмните улици, търсейки свещи, хляб, консерви. По образувалите се опашки от чакащи граждани се носят слухове за "студена и тъмна Коледа".
След спешното събиране на комисията на следващия ден в Община Силистра бе обявено бедствено положение и бяха назначени необходимите аварийни мероприятия. Специализирани групи от НЕК бяха изпратени на местата с най-сериозните електрически повреди. Бе изискана помощ от близки общини и от регионалния център на Гражданска Отбрана.
Естествено, на заседанията на Общинската комисия, провеждани в началото и края на деня, присъствах и аз, специалистът "Връзки с обществеността". Моя основна задача бе подготвянето и редовното изнасяне на "Информационен бюлетин на Общинската комисия". Важни за изготвянето на кратката, актуална и точна информация за обществеността се оказаха следните обстоятелства:
1. Беше определена точна структура на Информационния бюлетин:
-Заглавие
То съдържаше основната идея на изявлението в минимален брой думи и разбира се отговаряше на въпросите : Кой съобщава, Какво се съобщава, Кога и Защо?
-Пирамидален стил
При въвеждането на основните теми върху обстановката в региона спазвах "пирамидалния стил" на подреждане - най-важната информация (състояние на далекопроводната мрежа) беше поставена в началото на бюлетина.
-Дата и час
Разбира се, в ситуация, когато аварийните мероприятия се развиват и състоянието на техническите съоръжения се променя с минути, е важно да се определи за кой точно момент във времето се отнася поднасяната информация. Бюлетинът се излъчваше в първите дни през няколко часа и всеки път беше необходимо да се конкретизира мястото и часа, в който е получено конкретното съобщение от дежурните групи.
-"Истината и само истината"
При условия на "бедствено положение" отговорността на човека, подготвящ и представящ информацията, тежи като "воденичен камък". Всяка неточност или непроверено твърдение, които в обикновен делничен ден биха могли и да не се забележат, в онези ноемврийски дни щяха да прозвучат като изопачаване на истината. Подобно впечатление, преповторено по кафенета и домове, може да се възприеме като основен портрет на организацията и задълго да разруши доверието в нея. Налагаше се от няколко източника да проверявам едни и същи данни, за да съм сигурна, че ще информирам обществеността за реалното положение.
- Кратко, точно, ясно.
Ако се поставите на мястото на семействата, скупчени около радиоточката, ще разберете, че единственото, което биха искали да чуят е кога ще бъде възстановено електрозахранването. Ето защо и аз използвах кратки, убедително звучащи изречения, които, макар и да не носеха очакваната "новина", не пораждаха "паника".Опитвах се да подбирам ясни и кратки думи, които да оставят впечатление за "овладяно положение" и деловитост.
-Факти и технически данни
Винаги е за предпочитане вместо общи приказки и мнения да се използват цифри или данни. Особено в кризисна ситуация техническите подробности в умерено количество доказват професионално отношение и способност за отстраняване на последствията. Позоваването на представители от Общинската комисия също показва поета лична отговорност и съпричастност към проблемите на Общината.

2.Техническо обезпечаване на излъчваните съобщения.
При ситуация на пълно прекъсване на електрозахранването, когато е технически невъзможно да се осъществи "ефир за информация", жизненоважен се оказа радиотранслационният възел. В по-малките градове в България все още се използват радиоточките, които са на "почит" в почти 70 % от силистренските домове.Така че единственото предаване, разбило информационната тъмнина, се оказа излъчването на Информационния бюлетин на Общинската комисия.

3.Личен фактор.
Кризисният период в дейността на една организация е предизвикателство и към личните качества и ангажименти на специалиста "Връзки с обществеността". Способността да запазиш спокойствие, да организираш и поднесеш информацията делово, без излишна емоция е също толкова важно, колкото и самата информация. Още повече, че и самият специалист, и неговото семейство са потърпевши от ситуацията.
Това е проверка и на издръжливостта му, психическа и физическа, тъй като никой не може да каже със сигурност колко ще продължи кризата. Забравете за установено работно време, вие сте навсякъде, където имат нужда от вас.

Отново нормален живот
След като кризата бе преодоляна, бяха излъчени остри политически декларации относно действията на Общинската комисия. Разбира се, след като електрозахранването е възстановено и животът отново нормално си тече, е лесно да се използват медиите за политически цели. Или, както казва народната поговорка, "когато се обърне колата, пътища - много".
Ясно е, че в живота на една организация винаги ще настъпват различни по същност кризисни ситуации. И ако не е възможно всички да бъдат предварително "овладени", важно е да се реагира бързо, професионално и адекватно. Можем да разчитаме на подкрепата на обществеността единствено, ако сме я информирали за обстановката своевременно и достоверно.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]