Foundation for Local Government Reform
ПИЛОТЕН ПРОЕКТ ЗА СЪВМЕСТНА РАБОТА МЕЖДУ ДЪРЖАВНИ ИНСТИТУЦИИ И НЕСТОПАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ, СВЪРЗАНИ С ОСЪЩЕСТВЯВАНЕТ НА ПОЛИТИКАТА НА ЗАЕТОСТТА И ПРИВЛИЧАНЕ НА ИНВЕСТИЦИИ

ПИЛОТЕН ПРОЕКТ ЗА СЪВМЕСТНА РАБОТА МЕЖДУ ДЪРЖАВНИ ИНСТИТУЦИИ И НЕСТОПАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ, СВЪРЗАНИ С ОСЪЩЕСТВЯВАНЕТ НА ПОЛИТИКАТА НА ЗАЕТОСТТА И ПРИВЛИЧАНЕ НА ИНВЕСТИЦИИ

Дора Димитрова (АИР - Варна)

През м. май 1999 г. в рамките на Регионалния съвет по заетостта няколко нестопански организации с регионален и национален обхват и седалище в гр. Варна се събраха с регионалната служба по заетостта за обсъждане възможностите за съвместна работа и изграждане на коалиция за провеждане на 10 работни срещи - семинари с ръководители и мениджъри на малки и средни предприятия.

Целта на проекта бе да подпомогне ориентирането на частните предприемачи в управление на фирмата и, по-конкретно - в решаване на проблеми, свързани с управление на човешките ресурси, в търсене, предлагане и подбор на работнaта сила; с преференциите, ползвани от работодатели при наемане на безработни лица от Бюрата по труда; с практическата методология за изследване на пазара, с маркетинга, анализа и бизнес-планирането, планиране на продажбите, търговските сделки; франчайзинга и възможностите за откриване на работни места; информация за източници на финансиране за малките и средни предприятия в страната, избор и преценка на условията и подготовка за кандидатстване за финансиране.

От друга страна, проектът бе и опит за координиране усилията на няколко организации за съвместна работа чрез изграждане на коалиция с цел натрупване на практически познания в тази насока, преценка на възможностите, които дава едно партньорство, и рисковете, подводните камъни, които същото това партньорство може да крие; преоткриване алтернативни начини за регламентиране на поетите ангажименти от страните с отчитане приноса на всяка от организациите.

Проектът стартира на 10 май 1999 г. с първия от десетте семинара на тема "Управление на човешките ресурси", организиран от :

* Регионален съвет по Заетостта за Варненска област;

* Регионална служба по заетостта - Варна;

* Българска Франчайзингова Асоциация;

* Агенция за Икономическо Развитие - Варна;

* Корпус за международно сътрудничество към FLAG;

и под патронажа на Областния управител г-н Добрин Митев.

В хода на подготовката беше разгърната рекламна кампания, включваща местните и специализирани ежедневници, верига местни и национални радиостанции, национални и кабелни телевизии. В сградата на Регионалната служба по заетостта бе проведена пресконференция от организаторите с представители на почти всички местни медии.

Участниците в първия семинар бяха представители от средните и големи частни и държавни предприятия, повечето с персонал над 50 души, като Районно Митническо управление-Варна, ТПБ "Пощи", "Военноморски сили", "Полимери"-Девня, "Метал", "ВАМО", "Елдом Инвест" ООД-Варна, КТ"Подкрепа", Икономически Университет, училища по мода, туристически фирми, ръководители на нестопанските организации, фонд "Земеделие" и други. Те се запознаха с възможните източници за набиране на персонал, подбор, обучение и оценка на служителите, изграждане и работа в екип, както и управление на междуличностните отношения.

Интересна дискусия предизвика проблемът с правомощията на мениджърите и правната защита на работници и служители. Бяха поставени много въпроси, свързани с регламентиране реда и начина за освобождаване на работници, неизпълняващи съвестно задълженията си и защитени от Кодекса на труда; правна защита за непълнолетни лица, наемани без трудов договор на сезонна работа от частни предприемачи, и други.

С голямо внимание премина обсъждането на преференциите за работодатели, наемащи безработни лица от Бюрото по труда; възможностите за подпомагане на сдружения по заетост за сметка на фонд "ПКБ" и опита на някои общини в България в тази насока.

Според личната оценка на голяма част от участниците в семинара тази съвместна инициатива бе полезна не само за Варненски регион, но и за други промишлени райони в страната. Тя бе прекрасна възможност за контакти и съвместна работа между държавните институции, нестопанските организации и фирмите от региона и бе с определена практическа насоченост.

Участниците дадоха някои препоръки за усъвършенстване на организацията и работата при следващите етапи от проект, свързани с:

> по-продължително и задълбочено разглеждане на проблемите;

> поставяне и решаване на различни видове практически казуси;

> представяне опита на повече работещи фирми и обобщаване на основните моменти;

> предварително представяне в резюме на материалите по темите и прочие.

По предложение на част от участниците в първата среща, както и от многобройните

запитвания, постъпващи в Агенцията за икономическо развитие - Варна относно възможностите за получаване на кредити за разширяване на производството и условията за участие в търговете за възстановяване на региона, се роди идеята за тема на втората работна среща "Институции за финансиране и подпомагане на малките и средни предприятия". Косвено свързана с осъществяване политиката по заетостта и привличането на инвестиции, втората среща бе организирана от Агенцията за икономическо развитие - Варна като член на Регионалния съвет за трудова заетост и символичен домакин, в тясна връзка и сътрудничество по всички организационни проблеми с останалите партньори.

За семинара бяха поканени директори и ръководители на направления от Центъра за насърчаване на износа към МТТ - София, Българската агенция за експортно застраховане - София, Агенцията за малки и средни предприятия - София, Агенцията за чуждестранни инвестиции - София, Обединена Българска Банка, ТБ "Експресбанк" АД, Кооперация "Начала", и ДФ "Земеделие" - Варна с цел презентация на възможностите, които предоставят тези институции на малките и средни предприятия. На участниците в срещата - над 50 мениджъри и собственици на частни производствени фирми в сферата на производството и търговията на едро с хранителни стоки, лекарствени средства, строителни материали, конфекция и пр., беше предоставена изключително ценна информация за:

* Финансови институции и кредитни линии, реално отпускащи кредити за МСП;

* Условията и начина за кандидатстване с оферти за доставка на стоки и услуги за възстановяване на региона - СР Югославия, Косово, Босна и Херцеговина;

* Съществуващи български и международни организации, извършващи проверка за надеждността на търговския партньор при сделки, свързани с износ на стоки, българско производство;

* Общи условия за застраховане на плащания по договори за износ срещу краткосрочен търговски/нетърговски риск и предимства за износителя;

* Банкови услуги и инвестиционни кредити за малки и средни предприятия;

* Програми за кредитиране на селскостопански производители и други.

В процеса на срещата участниците поставиха въпроси, свързани със ситуации и проблеми, с които са се сблъсквали много пъти при осъществяване на бизнеса си, търсейки конкретни отговори и алтернативни решения от представителите на държавните институции.

Повечето от лекторите изразиха задоволство от нивото и високата степен на ангажираност от страна на фирмите - участнички в семинара и актуалността на въпросите, задавани от тях. Те изразиха подкрепа за организиране и участие в следващи срещи по теми, свързани с малкия и среден бизнес.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]