Foundation for Local Government Reform
ПРОГРАМА ЗА ТЕХНИЧЕСКО ПОБРАТИМЯВАНЕ НА БЪЛГАРСКИ И АМЕРИКАНСКИ ОБЩИНИ
ПРОГРАМА ЗА ТЕХНИЧЕСКО ПОБРАТИМЯВАНЕ НА БЪЛГАРСКИ И АМЕРИКАНСКИ ОБЩИНИ
СРЕДНОСРОЧНА ОЦЕНКА ЗА 1999 ГОДИНА

Фондацията за реформа в местното самоуправление и Международната асоциация на градските управи, САЩ изказва голяма благодарност на всички участници в програмата "Техническо побратимяване между български и американски общини", които споделиха своите мнения и опит, както и дадоха ценни съвети за усъвършенстване практическата реализация на програмата.
Получената чрез попълнените анкети обратна връзка осигури добра възможност участниците да изразят своите съображения и препоръки, които бяха разгледани от екипа на ФРМС/МАГУ и залегнаха в разработката на предложение до Американската агенция за международно развитие за промени в Програмата, както и нови идеи за бъдещите й етапи.

Целта на настоящата публикация е да бъдат споделени с общините участнички в проекта, а и с по-широк кръг работещи в сферата на местните власти в България резултатите от средносрочната оценка, базирана на осъществяваните от партньорите проекти, както и да се оцени ефектът от програмата до момента.

1. Информация за проекта
През септември 1998 г. Фондацията за реформа в местното самоуправление и Международната асоциация на градските управи - САЩ стартираха изпълнението на втората фаза от Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини. По време на тази фаза се побратимиха четири български общини с партньори от Съединените щати. Новите партньорства допълват и надграждат работата по пилотната фаза на програмата, когато бяха побратимени Стара Загора и Дъръм, Русе и Дулут, Хасково и Абингтън. Партньорствата, които се осъществяват по време на втората фаза на Програмата, са между:
Разград и Брънсуик, щат Охайо
Габрово и Портидж, щат Мичигън
Благоевград и Обърн, щат Алабама
Добрич и Спокейн, щат Вашингтон.
Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини представлява дългосрочна алтернатива за осигуряване на техническа помощ за местното самоуправление. По време на седемте месеца изпълнение на втората фаза бяха предприети дейности за подпомагане на българските общини в решаването на проблеми, свързани с икономическото развитие на общините, планирането и управлението на инфраструктурата, екологията и управлението на твърдите битови отпадъци, както и други дейности, посредством целеви обмен на специалисти, техническа информация и посещения в България и Съединените щати. Чрез съвместните усилия на четирите партньорства вече са постигнати положителни резултати. Проектите, по които работят партньорите са следните:
Разград/Брънсуик
1. Създаване на Център за икономическо развитие в Разград и изработване на стратегически план за Центъра. Организационно развитие.
2. Разработване на комплект маркетингови материали за популяризиране на Община Разград.
Габрово/Портидж
1. Проект за комуникации с гражданите и гражданско участие в местното самоуправление.
2. Обществено-частни партньорства в икономическото развитие. (Разработване на общински обекти за търговски и промишлени цели въз основа на компенсационно-инвестиционен метод).
Благоевград/Обърн
1. Разработване на методология за съставяне на стратегически план за Община Благоевград.
2. Управление на твърдите отпадъци.
Добрич/Спокейн
1. Подобряване координацията между организациите, работещи в сферата на икономическото развитие на Общината.
2. Планиране и управление на инфраструктурата
3. Разработване на модел за обществени центрове.

2. Методика на средносрочната оценка
Екипът на ФРМС разработи и разпространи въпросник с цел събиране на данни за средносрочна оценка, на базата на която да може да се прецени ефектът от техническото сътрудничество между общините. Бяха анкетирани тридесет и пет участника в програмата, сред които - общински ръководители, технически експерти и представители на неправителствени организации, като тридесет от тях представляват четирите български общини.
На 9 април 1999 г. МАГУ проведе среща с основните участници от американските градове, на която бе обсъдена програмата и бе получена обратна връзка посредством пряк диалог и попълване на въпросника за средносрочна оценка.
Бяха анкетирани и 15 български участника от общините по Пилотния проект, които споделиха своите виждания относно устойчивостта на програмата. Събраните данни покриват широк спектър от фактори, влияещи върху изпълнението на Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини.

3. Средносрочна оценка - резултати
Въз основа на резултатите от анкетата и обратната връзка, осигурена от българските и американските партньори, е събран положителен опит в общинското управление като цяло и в ефективното управление на техническите проекти в частност.
Данните са твърде големи по обем, за да бъдат включени в настоящия документ, но основните резултати и заключения от оценката на програмата са:
- налице е силна подкрепа за програмата от страна на участниците в нея, които я възприемат като навременна инициатива, ориентирана към задоволяване на конкретни нужди;
- размяната на официални делегации и посещения в побратимените градове се оценяват като важни не само за определянето на техническите параметри на всяко партньорство, но са играли и жизнено важна роля за установяване на ефективни взаимоотношения, изградени върху доверието между съответните общини партньори (над 90% от анкетираните ги определят като изключително полезни или като много полезни);
- обменът на техническа информация и тематични материали, както и поддържането на връзките между побратимените градове са основни фактори за напредъка по проектите (над 75% от анкетираните ги определят като изключително и много полезни);
- придобиването на знания от източника и споделянето на опит е много полезно за мнозинството от участниците (около 90%) и нивото на удовлетвореност от уникалната възможност за съвместна работа по проектите е високо (68%);
Пример за това е разработването на методология за дългосрочна програма за развитие на Община Благоевград, основаваща се на плана "Обърн 2020". Сега експертите в Благоевград разбират, че е необходимо да се развиват и използват предимствата на организираната общественост за работно сътрудничество с местната власт, на базата на ясни цели, прозрачност на процеса на вземане на решения и ангажираност с осъществяването на идеи - технологични, управленски и методологични;
-всички анкетирани са придобили нови знания и са се запознали с иновационни практики, свързани с цялостното общинско управление и/или работата им;
Пример за това е фактът, че финансовият отдел на Община Разград ще включи в договора с банката, обслужваща общината, по-широк кръг от ангажименти и услуги;
- споделянето на информация и обменът на практически опит са довели до адаптиране и прилагане на нови практики, които са довели до повишаване на професионализма на местно ниво;
Пример за това е провеждането в Община Габрово на предтръжни срещи с потенциални предприемачи, участващи в търгове за общински обекти, както и включването на изискване за компенсации в техническите спецификации;
-налице е ясно очертана тенденция за увеличаване на участието в осъществяването на проектите на широк кръг участници, представлявани от следните групи: НПО, делови среди, обществени съвети или комисии, граждански групи и университети;
- проектите, осъществявани от партньорите, стимулират в голяма степен връзките на българските общини с НПО, деловите среди и гражданите/гражданските групи;
- осъществяването на проектите в голяма степен стимулира връзките между НПО, структурите в деловите среди и други институции в побратимените градове като предпоставка за продължаване на програмата;
- преобладаващото мнозинство от участниците (85% от анкетираните) се чувстват в голяма степен ангажирани с успешното завършване на програмата.

Нови практики, родени от сътрудничеството в процеса на техническото побратимяване, в отговори на някои от анкетираните участници:
Община Благоевград:
- Разработвайки методология за съставяне на дългосрочна програма за развитие на Община Благоевград, ние ще приложим методиката, използвана при разработването на плана "Обърн 2020": методи за планиране "отдолу - нагоре", техники за проучване на общественото мнение по конкретни въпроси и постигане на консенсус по всеки проблем.
- Досега са приложени много практики, свързани най-вече с личностното израстване. Разбиране на важността на функцията, стойността и необходимостта от дадена длъжност като професионален администратор за постигане на напредък в управлението на дадена община;
Община Разград:
- Ще въведем нови моменти във взаимоотношенията с обслужващата общината банка, допълнителните услуги, които се предоставят, и юридическото обслужване на общината. Изхождайки от опита на Брънсуик, ще включим в договора с обслужващата ни банка по-широк кръг от ангажименти;
Община Добрич:
- Изключително полезно бе изучаването на методите и начините за привличане на външни инвеститори и създаване на нови работни места. Необходимо е да преосмислим кои са потенциалните ни инвеститори и да превърнем привличането на инвестиции от големи български промишлени центрове в наш приоритет.
Община Габрово
- В сферата на обществено-частно партньорство сътрудничество между градска управа и частния сектор по примера на Портидж е изключително важно.
- Ще провеждаме предтръжни срещи с потенциални предприемачи, участващи в търгове за общински обекти, и ще включваме изисквания за компенсации в техническите спецификации. За нас това е нова практика, която ще допринесе за постигането на по-добри резултати от търговете.

Заедно с положителните страни на реализация на Програмата анкетираните изразяват и известна загриженост относно цялостното й изпълнение и устойчивостта на създадените партньорства, като вниманието се насочва към фактори, влияещи върху завършването на проектите в побратимените общини:
- едногодишният срок на програмата е недостатъчен;
-поради специфичните особености на всеки един проект и технологичният срок, необходим за изпълнението на набелязаните дейности, осъществяването на проектите изисква удължаване срока на програмата;
- изграждането на ефективни партньорства на всички равнища - общински администрации, НПО и други обществени организации - е ключът към устойчивостта на програмата и изисква нейното продължаване;
- необходим е допълнителен обмен на експерти от българските и американските екипи за последващи дейности и за успешното завършване на проектите;
- за някои от проектите има нужда от допълнителен американски технически опит;
- липсата на финансови ресурси и/или адекватно законодателство в България са два основни фактора, които пречат на българските общини да прилагат усвоените нови управленски практики или методологии.

3. Основни препоръки от средносрочната оценка:
Участниците в Програмата за техническо побратимяване между български и американски общини направиха множество препоръки, насочени към подобряване на ефекта от партньорствата. Повечето от тези препоръки са резултат от желанието на участниците да постигнат очакваните резултати от съвместните им усилия. Най-често споменаваните препоръки от въпросниците и срещата във Вашингтон са:
- Диагностичните екипи трябва да бъдат по-големи (от 5 или 6 души), за да бъде представен по-широк кръг от технически експерти и ръководството на общината. Това ще позволи на общините участнички да осигурят подкрепа от общинските съвети, като същевременно се запази техническата основа, необходима за извършване на диагностиката и определянето на подходящите проекти;
-Посещенията на обекти и срещите трябва да бъдат още по-концентрирани върху дейността и управлението, като същевременно служат за ориентация на екипа за общината като цяло;
- ААМР следва да се включи по-пряко в програмата, за да получава резултати от източника;
- МАГУ/ФРМС трябва да участват като наблюдатели в техническия обмен, за да формират собствено мнение за напредъка;
- Програмата следва да продължи 2 години, като по време на периода се извършват по-често посещения на експертно ниво, за да се осигури осъществяването на всеки проект;
-Препоръчително е ААМР да осигури допълнително финансиране в подкрепа на успешните и перспективни проекти, за да се осигури тяхната устойчивост, тъй като в България все още няма обществено и частно финансиране;
- В програмата трябва да залегнат един или два последващи обмена на работни групи, за които да се използва и собствено финансиране.

ФРМС и МАГУ високо оценяват предоставената за анализ информация и препоръки за подобряване на Програмата за техническо побратимяване, които ще допринесат за по-нататъшното натрупване на положителен опит от всички участници, техните организации и обществеността на побратимените градове.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]